Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-05, 17:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Än så länge men vänta tills det tillkommer, vilket jag tror, nya koldioxidavgifter och EU-tullmurar för masugnsstål.

Det är ett högst tänkbart scenario som det gäller att ta höjd för. Givetvis kan allt tal om koldioxid kanske komma att läggas på hyllan men inte som det ser ut politiskt just nu. Det skulle vara en livsfarlig väg för industrin att inte förbereda sig för kommande beslut.

Minns hur det gick för facitkoncernen även om det då inte låg ett politiskt beslut bakom kollapsen utan rena misstag i marknadsbedömningarna.

Är det svårt att begripa att flera EU-länder kommer att kollapsa ekonomiskt vid sådana åtgärder som Ursula och WEF vill införa?

Många av östländerna + Grekland kommer att vägra och italien och spanien kommer att få gigantiska ekonomiska problem.

Varpå EU och euron faller sönder...

Sedan om man är så efterbliven att man jämför Facit vs hemmadatorn med vanligt stål contra "grönt stål" som inte innebär någon produktförbättring.

Bara föreställ er hur efterblivna sossetrollen är när de ska leka att de begriper ekonomi. Otroligt!
Citera
2023-07-05, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det hela handlar om att EU kommer att strypa mängden ets och hissa priserna på stål. I princip ökar det konkurrenskraften hos Hybrit/H2.

Det är ju detta som utgör grunden för hela H2GS. Man har sagt åt investerarna att pst detta kommer att ske - 100 % säkert! Detta är ju vad gröna kommunister och sossar är övertygade om. Det är WEF:s och Ursulas plan.

Problemet är bara att desto galnare idéer som EU tänker införa - desto mindre blir stödet för EU och följsamheten för deras åtgärder.

I bästa fall leder detta till att populister i först Italien och Spanien hotar med att gå ur EU. Östländerna kommer inte ens att bry sig.
Citera
2023-07-05, 17:28
Medlem
wwrs avatar
H2GS kanske inte kommer att ingå alls i systemet med utsläppsrätter. Vissa pappersbruk i Sverige eldade med pellets och fick ned sina utsläpp till noll. Men då blev de utsparkade ur systemet och fick inte längre fria utsläppsrätter att sälja. Pappersbruken hade tjänat miljarder på dessa tidigare!

Så kanske H2GS gör bäst i att inte gå ned på nollutsläpp utan elda lite fossilt så att de får många utsläppsrätter att sälja? Man får fråga matematikerna i Bryssel hur det fungerar.

Pappersbruken kämpade för att sänka utsläppen och tjänade mer och mer på utsläppsrätterna. Till sist kom en del ned på nollutsläpp men då blev de utsparkade ur systemet och fick inga fler bidrag 😆 Helt underbart!

Grycksbo pappersbruk stämde EU-kommissionen för detta i slutet av förra året 😀 Så de bidragshungrande gröna företagen måste kunna reglerna.
Citat:
Jag kan inte tänka mig att det varit EU-kommissionens avsikt att skapa galna incitament. ... säger Michael Fejer, vd på Arctic Paper i Grycksbo.
Senast redigerad av wwr 2023-07-05 kl. 18:14.
Citera
2023-07-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det kan fungera. Men det behöver inte fungera.
H2 kommer vid full drift förbruka 10% av hela Sveriges nuvarande elproduktion. Mer viktigt är att en sådan anläggning ALDRIG får ha strömavbrott. Därför kan den inte drivas med vindkraft utan måste ha en kontinuerlig och pålitlig elförsörjning.

I sin tur innebär det att vid full drift kommer den att förbruka ungefär hälften av all vattenkraft norr om Dalälven. Eftersom det inte finns någon annan reglerbar kraft i norra Sverige så får man väl slå av strömmen för vanliga människor om det inte blåser, för stålverket måste per definition komma först. Och elpriset i elprisområde 4 lär vara skyhögt under kalla och vindfria dagar.

Norrlänningar är vana att klaga på "orättvisor", så då kommer man väl att få något nytt att klaga på.
En annan vinkel på det hela är att det höga elpriset i norr då kommer vara en subvention till ägarna av H2, som säkert har säkrat förmånliga elavtal med stat och kommuner "därför att dom skapar så många nya jobb".
Notera att en eventuell vinst i H2 inte kommer att delas ut vare sig till stat, kommun eller invånarna i norra Sverige.

Om det finns några vinnare så är det troligen inte folket som bor där uppe.

De skall ju producera vätgas. De skall bygga Vätgaslager som räcker en tid. Hur länge är så här långt hemligt. I övrigt går det väl inte åt så mycket ström. Om det gör det vill jag gärna ha en förklaring.
Citera
2023-07-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett-Noll-Ett
Man reducerar järnmalmen med hjälp av vätgas, med andra ord tar man bort syret som är bundet till järnmalmen och det reagerar med vätgasen och bildar vatten som försvinner som ånga.

Någon får rätta mig om jag har fel, om jag inte missminner mig så kräver denna reduktion mer energi än om man använder den traditionella processen med hjälp av koks eller kol, vilket avger koldioxid vid reduktion.

De som studerat termodynamik har svaret. Hursomhelst minskar ju växthusgasutsläppen mycket kraftigt.
Citera
2023-07-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är det gröna stålet säljbart på marknaden eller vara en våt miljöpartistisk dröm?

De fick en jätteorder nu i veckan enligt dagens industri. Det handlar om underleverantörer till fordonsindustrin.
Citera
2023-07-06, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Det är ju detta som utgör grunden för hela H2GS. Man har sagt åt investerarna att pst detta kommer att ske - 100 % säkert! Detta är ju vad gröna kommunister och sossar är övertygade om. Det är WEF:s och Ursulas plan.

Problemet är bara att desto galnare idéer som EU tänker införa - desto mindre blir stödet för EU och följsamheten för deras åtgärder.

I bästa fall leder detta till att populister i först Italien och Spanien hotar med att gå ur EU. Östländerna kommer inte ens att bry sig.

Jag antar att du har samma synsätt angående specifikt svenskt jordbruk eller jordbruk generellt inom EU? Ja eller nej!
Citera
2023-07-06, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Författarna har en intressant synpunkt. Så länge alla utsläpp i Europa sker inom ramen för ets så är mängden utsläpp konstant.

Det hela handlar om att EU kommer att strypa mängden ets och hissa priserna på stål. I princip ökar det konkurrenskraften hos Hybrit/H2.

Jo men så är det givetvis. Problemet är att försöka förklara det för populasen när t.o.m professorer inom ekonomi inte verkar förstå vad som kommer att ske. Utsläppsrätterna har diskuterats i princip redan när de började delas ut. Det visade sig att de inte riktigt fungerade som tänkt var.

Nu kommer de att med stor sannolikhet börja makuleras. Hur vet jag inte men det finns nog säkert teknik för det också. Jämför med när ex. SEB köpte upp egna aktier på börsen.

Utsläppsrätterna kanske blir datumstämplade? De kommer inte att gå att handla med efter ett visst datum?
Citera
2023-07-06, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det kan fungera. Men det behöver inte fungera.
H2 kommer vid full drift förbruka 10% av hela Sveriges nuvarande elproduktion. Mer viktigt är att en sådan anläggning ALDRIG får ha strömavbrott. Därför kan den inte drivas med vindkraft utan måste ha en kontinuerlig och pålitlig elförsörjning.

I sin tur innebär det att vid full drift kommer den att förbruka ungefär hälften av all vattenkraft norr om Dalälven. Eftersom det inte finns någon annan reglerbar kraft i norra Sverige så får man väl slå av strömmen för vanliga människor om det inte blåser, för stålverket måste per definition komma först. Och elpriset i elprisområde 4 lär vara skyhögt under kalla och vindfria dagar.

Norrlänningar är vana att klaga på "orättvisor", så då kommer man väl att få något nytt att klaga på.
En annan vinkel på det hela är att det höga elpriset i norr då kommer vara en subvention till ägarna av H2, som säkert har säkrat förmånliga elavtal med stat och kommuner "därför att dom skapar så många nya jobb".
Notera att en eventuell vinst i H2 inte kommer att delas ut vare sig till stat, kommun eller invånarna i norra Sverige.

Jösses, har du missat att det just nu byggs ut eltransmission gentemot Finland. Det kommer snart att kunna ske en betydligt större elhandel mellan Sverige, norra Sverige, och finsk nybyggd kärnkraft.

Varför måste stålverket komma först? Det beror helt på hur deras köpavtal är skrivet. Vid vissa tidpunkter kanske de vill komma sist.

Det finns ett stort överskott av el i norra Sverige. T.o.m ett så stort överskott så att man tvingas att sälja el till främmande områden nästan 200 mil bort. Är det inte mer förnuftigt att använda elen lokalt? Ledningsförlusterna är betydande när man som nu transporterar el långt bort till, för Sverige, främmande områden. Med främmande områden avser jag ghettostorstäder i södra Sverige.

Så en eventuell vinst av en investering måste delas ut till stat, kommun eller invånare innan den blir intressant. Jag förmodar att du är emot investeringarna "nya slussen" och "förbifart Stockholm"? I logikens namn bör du i så fall vara det.
Citera
2023-07-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
De skall ju producera vätgas. De skall bygga Vätgaslager som räcker en tid. Hur länge är så här långt hemligt. I övrigt går det väl inte åt så mycket ström. Om det gör det vill jag gärna ha en förklaring.

Du pratar om något som kanske händer någon gång i framtiden.
Läs gärna denna artikel, som beskriver hur de avser att göra i närtid, dvs de närmaste 5-6 åren.
https://www.metal-supply.se/article/view/866378/h2s_vd_om_elkrisen_och_industrin_i_norr_de_maste_b yggas

Jag klipper lite ur texten:
Citat:
H2 Green Steel planerar fördubbla sin kapacitet till år 2030, samtidigt som LKAB ska börja tillverka fossilfri järnsvamp i stor skala, vilket är enormt energikrävande, vilket är problematiskt för elförsörjningen. Men det finns ljusglimtar.

Nu utreder Hybrit möjliheter för att bygga världens största vätgaslager I Gällivare, vilket kan fyllas på när vindkraft arbetar för fullt och sedan användas vid lägre produktion av el.
Notera ordet 'utreder' i texten ovan.
Något vätgaslager finns inte, är inte planerat och kommer inte finnas på plats i någon förutsägbar framtid.
Citera
2023-07-06, 10:32
Medlem
Citat:
En liten pusselbit till:
Citat:
I ett senare skede är målet att bygga ett fullskaligt lager på 100 000–120 000 kubikmeter, vilket motsvarar cirka 100 GWh el omvandlad till vätgas. Detta räcker för att försörja en fullstor fabrik för järnsvamp i tre till fyra dagar.
Källa: https://www.energi.se/artiklar/2022/juni-2022/hybrits-bergsrumslager-for-vatgas-klart-for-start/

Alltså, "någon gång i framtiden" hoppas man bygga ett vätgaslager som klarar av att driva fabriken 3-4 dagar.
Det finns inget sådant lager. Det finns ingen tidplan för ett sådant lager. Om det någonsin finns ett sådant lager så kan dom driva fabriken i 3-4 dagar.
Alla som följt den plågsamma kurvan över elpris vet att när en kärnkraftreaktor ligger nere, när det är snorkallt och blåser lite, så kan det pågå i veckor. Vem skall avstå sin el för att någon vill producera vätgas?
Produktionen av vätgas måste pågå större delen av dygnet nästan alla dagar av året. Vätgaslagret, om den någonsin kommer att finnas, kommer bara vara en buffert.
Citera
2023-07-06, 19:28
Avstängd
Citat:

Förklaring till vad? Att du är efterbliven?

Vätgas produceras från elenergi. Med 30 procentiga energiförluster dessutom.

Hemligheten gäller inte hur länge de ska lagra vätgasen - utan VAR - samt hur de ska få tillgång till teknologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in