2023-07-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det har du helt rätt i! Jag tänkte lite för snabbt i värmen. Men vi får hoppas att Haverikommissionen redan nu vet hur det ligger till. Om det hypotetiskt skulle vara sant med de egentillverkade reservdelarna till Jetline så bör Haverikommissionen veta redan nu hur det ligger till med de övriga anläggningarna på området, och då skulle väl ändå Grönan tvingas ha stängt längre förmodar jag.

Ja, låt oss hoppas det att grönan är öppna med det mot HK om det nu skulle vara fallet. Men jag håller med dig om att det är ju det troligaste, annars är de ju ett riktigt skurkföretag i klass med de kringresande tivolina.
Citera
2023-07-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja, låt oss hoppas det att grönan är öppna med det mot HK om det nu skulle vara fallet. Men jag håller med dig om att det är ju det troligaste, annars är de ju ett riktigt skurkföretag i klass med de kringresande tivolina.
Vi ska inte glömma att det pågår en förundersökning också, så vi har även åklagaren som troligen vet redan nu. Till det har vi Polismyndigheten som är tillsynsmyndighet och har behörighet att stänga anläggningar.
Citera
2023-07-05, 15:16
Medlem
Citat:
Vi ska inte glömma att det pågår en förundersökning också, så vi har även åklagaren som troligen vet redan nu. Till det har vi Polismyndigheten som är tillsynsmyndighet och har behörighet att stänga anläggningar.

Det är sant, hoppas de är nitiska och arbetar fort. Tack för givande/argumenterande svar som tillför något.
Citera
2023-07-05, 15:24
Medlem
dialektikers avatar
Hur dog den där kvinnan? Slog något emot henne då hon satt i vagnen?
Citera
2023-07-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hur dog den där kvinnan? Slog något emot henne då hon satt i vagnen?

Det verkar ha varit så att säkerhetsbyglarna gick upp under färd. Sedan totalhavererade hjulen på en främre vagn eller dess infästning kritiskt så att hela hjulpaketet flög av. I samband med det tvärstoppade hela tåget i relativt hög fart. Vagnen som Kvinnan som satt i var i den bakre delen som lutade typ 45 grader. Eftersom säkerhetsbygeln inte satt flög kvinnan ur pga det hastiga stoppet och slog ihjäl sig mot marken efter ett fall på mellan 5-10 meter

Så har jag fattat det av vad som framkommit i alla fall, med reservation
Citera
2023-07-05, 15:57
Medlem
Citat:
Det verkar ha varit så att säkerhetsbyglarna gick upp under färd. Sedan totalhavererade hjulen på en främre vagn eller dess infästning kritiskt så att hela hjulpaketet flög av. I samband med det tvärstoppade hela tåget i relativt hög fart. Vagnen som Kvinnan som satt i var i den bakre delen som lutade typ 45 grader. Eftersom säkerhetsbygeln inte satt flög kvinnan ur pga det hastiga stoppet och slog ihjäl sig mot marken efter ett fall på mellan 5-10 meter

Ska bara klargöra att enligt en vän/anhörig till kvinnan som skrivit i tråden så flög hon ut ur tåget pga den fallerade bygeln redan innan det tvära stoppet. Detta vidimeras även av Balkmannen som har en minnesbild av att någon föll ur redan vid den andra smällen, innan det slutliga tvärstoppet. Han talar om att de hörde en smäll, sedan ytterligare en och sedan tvärstannade tåget.
Citera
2023-07-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ska bara klargöra att enligt en vän/anhörig till kvinnan som skrivit i tråden så flög hon ut ur tåget pga den fallerade bygeln redan innan det tvära stoppet. Detta vidimeras även av Balkmannen som har en minnesbild av att någon föll ur redan vid den andra smällen, innan det slutliga tvärstoppet. Han talar om att de hörde en smäll, sedan ytterligare en och sedan tvärstannade tåget.
Smällarna kom troligen från att hjulen slog i balkar, vilket nog gav rätt rejäla ryck det också.
Citera
2023-07-05, 16:10
Medlem
Citat:

OK, tack för klargörande
Citera
2023-07-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smällarna kom troligen från att hjulen slog i balkar, vilket nog gav rätt rejäla ryck det också.
Balkmannen nämner inga rätt rejäla ryck innan tvärstoppet, såvitt jag minns pratar han om skakningar innan tåget stannar tvärt och han slungas framåt och slår i bröstkorgen. Men jag förstår hur du menar.
Citera
2023-07-05, 16:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hörde på radion att de hade tagit bort minnesplatsen.... lite sjukt att försöka sudda bort historien så snabbt
Hur många dagar ska gälla den gälla?
Hur många minnesplatser finns det bland alla offer i trafiken m.m.?
Citera
2023-07-05, 16:19
Medlem
De hade inte så många besökare i alla fall:

Citat:
Jan Eriksson, vd på Gröna Lund, medger att antalet besökare är lägre jämfört med en liknande sommardag tidigare säsonger. De tror att besöksiffran kommer landa på 3 000 på onsdagen, tidigare hade de förväntat sig 8 000 gäster under dagen.

https://www.dn.se/sverige/grona-lund-oppnat-efter-dodsolyckan-raknar-med-lagre-besokstryck/
Citera
2023-07-05, 16:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Åh, tack så mycket för infon. ❤⚘
Har inte orkat följa det här.

Jag hade velat läsa Ivar Arpis krönika bakom betalvägg, där han skriver, angående Gröna Lunds-olyckan, om hur ALLT har försämrats med säkerhet ute i samhället i dessa dagar.
Sådant som inte hände på 80-90-talet på grund att Sverige var ett så säkert, reglerat och välbärgat land, har havererat idag.
Gissar på att han kanske kommer in på lågbetald arbetskraft och oseriösa företag i sin krönika?🤔
Senast redigerad av dialektiker 2023-07-05 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in