2023-07-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
mm. funkar på allt egentligen, saknas vara, fel vara, undermånlig produkt, felaktiga dragningar, 3dagars fritt sen 500kr/månad smyg abonemang i 12 månader , etc osv....

att fucka över konsumenter är ju en affärside (avsiktlig eller i smyg) för många företag, (inte sagt att det är det för Zalando, handlar inte där)

Lite svårare när det är företagets egna "paymentproccesor" (visa/mastercard) som ställer frågan och dessutom kan plocka summan av företaget vare sig de tycker att de har rätt eller ej gentemot kunden....

så jag kan vända mig till swish då i detta fall? ett försök skadar ju inte.

pratade även med konsumentverket och dom sa att det är jag som har rätt och att jag ska skriva att jag pratat med dom och att jag tar vidare detta till ARN ifall dom inte betalar tillbaka men som sagt dom copy-paste:ar varje mail är densamma.
Citera
2023-07-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
så jag kan vända mig till swish då i detta fall? ett försök skadar ju inte.

nej,

det är din tid, så du avgör hur myckt skada meningslösa övningar gör.

https://www.swish.nu/faq/private/vad...radera?lang=sv

Citat:
Vad ska jag tänka på när jag betalar med Swish på exempelvis Blocket eller Tradera?
Vi garanterar att din Swish-betalning kommer fram till den mottagare du anger, men det kan vara bra att veta att du inte täcks av något köpskydd via Swish. Om något problem uppstår är det alltid du som måste kontakta säljaren för att hitta en lösning.

Citat:
pratade även med konsumentverket och dom sa att det är jag som har rätt och att jag ska skriva att jag pratat med dom och att jag tar vidare detta till ARN ifall dom inte betalar tillbaka men som sagt dom copy-paste:ar varje mail är densamma.

lycka till, arn är inte bindande. så det betyder inte att du får pengar tillbaks även om du får rätt även av dem.
Citera
2023-07-04, 20:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
tack för "stödet" xd

gick inte tyvärr att välja faktura då antar att summan kanske var för hög för det.
Det beror på tidigare köpbeteende/kreditupplysningar som de har registrerat på dig. Jag gissar att även deras svar är präglat av det. De tror inte på dig helt enkelt men en annan person kan mycket väl få återbetalning direkt.

Det är bara du som vet om de har fog för att inte tro på dig eller om du är ärlig. Du framstår i tråden som utpräglad pundare/lögnare men det är ju svårt att veta säkert utan att ha träffat dig.
Citera
2023-07-04, 22:05
Medlem
firemires avatar
Citat:
nej,

det är din tid, så du avgör hur myckt skada meningslösa övningar gör.

https://www.swish.nu/faq/private/vad...radera?lang=sv

lycka till, arn är inte bindande. så det betyder inte att du får pengar tillbaks även om du får rätt även av dem.

Arn är visserligen inte bindande, men det finns inga seriösa företag (Zalando medräknat) som skulle drömma om att gå emot arn. Vinner han där så är det pengarna tillbaka, garanterat.
Citera
2023-07-04, 22:14
Swish var sämsta tänkbara betalmetod tyvärr. Jag brukar alltid köra Paypal om det är halvskumma företag.

Numera finns det tjuvar överallt tyvärr. Nånstans på vägen har sannolikt någon norpat dina grejer.

Det går absolut att utreda om det är ett seriöst företag. Alla paket vägs så det borde gå att se när sakerna försvunnit. Om det är ombudet som snott grejerna blir det nog problem.

Det blir nog inga dyra inköp över nätet för mig framöver. Det är inte värt risken längre.
Senast redigerad av Juristen08 2023-07-04 kl. 22:20.
Citera
2023-07-04, 22:28
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det är posten du ska höra av dig till och skicka bilden så dom ersätter innehållet.
Citera
2023-07-04, 22:52
Medlem
Citat:
Betala alltid med visa eller mastercard, när du inte är "överens med kundservice" (för det ingår i processen) så avslutar du konversiationen med, ni har 24h på er att lösa problemet antigen genom att skicka mig de saknade varorna eller återbetala mig för de ej skickade varorna, därefter vänder jag mig Visa/mastercard och löser det via dem (kallas för chargeback) , brukar finnas mer info på din "banks hemsida" hur det fungerar.

det är 100% lösningen (för mig och för alla som jag tippsat om det, löst sig inom 24h (arbetsdag, inte helgdag medräknat).

har du inte betlat med visa eller mastercard så får du skylladigsjälv....

Ville bara tacka för ett bra tips.
Citera
2023-07-04, 23:05
Medlem
Masajens avatar
Citat:
tack för "stödet" xd

gick inte tyvärr att välja faktura då antar att summan kanske var för hög för det.

Hur mycket handlade du för? Jag har handlat saker där på faktura för 6-10000kr flera gånger..
Citera
2023-07-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Arn är visserligen inte bindande, men det finns inga seriösa företag (Zalando medräknat) som skulle drömma om att gå emot arn. Vinner han där så är det pengarna tillbaka, garanterat.

är zalando ens ett svenskt företag....
+
https://svartalistan.nu/svarta-listan-2/

nu kollade jag inte speciellt långt i listan (typ 5 sidor/367), men travelink, malaysian airlines, Match.com Nordic AB och Telia Sweden AB (Zitius)

sticker inte precis ut som oseriösa företag i min värld (eller omsättningsmässigt) eller så är människor långt mer naiva och lättlurde än jag trodde, och då har jag mycket, mycket låga... förväntingar på människor....
Citera
2023-07-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ville bara tacka för ett bra tips.

så lite så, billigaste och bästa "köpförsäkringen" som existerar. men som av någon anledning sällan näms...
Citera
2023-07-04, 23:26
Citat:
betalade med swish. något man kan vända sig till dom om?
Kontakta Konsumentrådgivningen i din kommun.
Citera
2023-07-04, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Swish var sämsta tänkbara betalmetod tyvärr. Jag brukar alltid köra Paypal om det är halvskumma företag.

Numera finns det tjuvar överallt tyvärr. Nånstans på vägen har sannolikt någon norpat dina grejer.

Det går absolut att utreda om det är ett seriöst företag. Alla paket vägs så det borde gå att se när sakerna försvunnit. Om det är ombudet som snott grejerna blir det nog problem.

Det blir nog inga dyra inköp över nätet för mig framöver. Det är inte värt risken längre.
Ja PayPal är inte nådiga 😁 de fullkomligt krossar dem som inte gör rätt för sig😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in