2023-07-05, 00:54
Medlem
JahLoves avatar
1. Kolla i din leveransbekräftelse på vad paketet väger. Detta kan även stå i din orderbekräftelse, eller så räknar du ihop vad produkterna väger.
Lägg därtill emballaget, det har du hemma så det kan du väga.

2. Kontrollera sen vad det står för angiven vikt på spårningen (postnord?), du kan även efterfråga vad paketet vägts in som när den scannats under transportens gång.

Jag tror dock att detta redan är gjort av Zalando, och visar då att det vägts in med samma vikt, från avsändare till utleverans, så är du körd. Antingen ljuger du nu, eller så har någon på ombudet snott innehållet. Punkt.
Citera
2023-07-05, 08:07
Medlem
Man måste påpeka det vid paketutlämningen och det bör egentligen finnas rutiner för det här att man skall öppna paketet vid utlämningen och ge ett godkännande att allt ser bra ut. Tänk vad mycket folk skulle fuska om de sade att paketet inte innehöll vad man beställde, för att stjäla varor. Det funkar inte.
Citera
2023-07-05, 08:48
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
så jag kan vända mig till swish då i detta fall? ett försök skadar ju inte.

pratade även med konsumentverket och dom sa att det är jag som har rätt och att jag ska skriva att jag pratat med dom och att jag tar vidare detta till ARN ifall dom inte betalar tillbaka men som sagt dom copy-paste:ar varje mail är densamma.
Nej inte till swish, men du bör anmäla det till din bank . Sedan vet jag inte hur de ställer sig till reklamationer på köp via swish, de bör hantera det som en vanlig kortreklamation.
Citera
2023-07-05, 10:59
Citat:
Hej

jag vet inte om trådvalet är rätt så nån moderator får flytta om det inte är de.

Jag behövde kläder samt plånbok och mm och Zalando hade en rea och så var det extra 20% på all rea så jag passade på.
efter flera timmars val av produkter så ser jag att beställningen kommer skickas i tre paket, ett stort och två mindre.

jag åker och hämtar paketen på mitt lokala postombud, jag hade bråttom så stog inte där och inspekterade paketet, såg hel och fin ut överifrån.
MEN när jag kommer hem ser jag att det är rivet underifrån så man precis kan dra ut grejer.
jag tar foto på detta.

sen öppnar jag paketet och märker att tre produkter inte skickades med, jag kontaktar Zalando via deras reklamations-mail, jag får skiva på ett papper och reklamera och jag får ett mail som svar där det står princip
"tråkigt att detta hände, vårt lager har scannat alla produkter samt känner vi inte till några anmärkningar från postombudet och jag är säker på att du har fått dom i fullgott skick i paketet, därför får du ingen återbetalning"
Därefter ringer jag och dom säger att man måste maila att man vill prata med "en ansvarig" jag har gjort detta flertal gånger men jag får samma torra mail tillbaka vartenda gång.

min fråga är då, vad kan jag göra? ska jag behöva sota ett par tusen för att någon inte gör sitt jobb korrekt?

Har du ens bett dem skicka de saknade varorna på nytt eller har du bara begärt ersättning? Om du bara gjort det sistnämnda så förstår jag att de misstänker något lurt. För du behövde väl prylarna. eller hur?
Citera
2023-07-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Hur mycket handlade du för? Jag har handlat saker där på faktura för 6-10000kr flera gånger..

cirka 6.500kr. faktura gick ej o välja. kollade igen nu går de tydligen. vet ej vad de berodde på
Citera
2023-07-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har du ens bett dem skicka de saknade varorna på nytt eller har du bara begärt ersättning? Om du bara gjort det sistnämnda så förstår jag att de misstänker något lurt. För du behövde väl prylarna. eller hur?

frågade såklart vart mina grejer är och när jag får dom. men svaret var att jag har fått dom.
Citera
2023-07-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JahLove
1. Kolla i din leveransbekräftelse på vad paketet väger. Detta kan även stå i din orderbekräftelse, eller så räknar du ihop vad produkterna väger.
Lägg därtill emballaget, det har du hemma så det kan du väga.

2. Kontrollera sen vad det står för angiven vikt på spårningen (postnord?), du kan även efterfråga vad paketet vägts in som när den scannats under transportens gång.

Jag tror dock att detta redan är gjort av Zalando, och visar då att det vägts in med samma vikt, från avsändare till utleverans, så är du körd. Antingen ljuger du nu, eller så har någon på ombudet snott innehållet. Punkt.

är de sistnämnda
Citera
2023-07-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det är posten du ska höra av dig till och skicka bilden så dom ersätter innehållet.

känns lönlöst nu. vart än jag vänder mig är svaret detsamma…
Citera
2023-07-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Man måste påpeka det vid paketutlämningen och det bör egentligen finnas rutiner för det här att man skall öppna paketet vid utlämningen och ge ett godkännande att allt ser bra ut. Tänk vad mycket folk skulle fuska om de sade att paketet inte innehöll vad man beställde, för att stjäla varor. Det funkar inte.

har lärt mig en dyrbar läxa nu, tänker inte gråta över det 🤷🏻‍♂️. dom har förlorat en kund (säkerligen fler som förhoppningsvis läst detta)
Citera
2023-07-06, 16:34
Medlem
Citat:
har lärt mig en dyrbar läxa nu, tänker inte gråta över det 🤷🏻‍♂️. dom har förlorat en kund (säkerligen fler som förhoppningsvis läst detta)

ger inte upp än såklart men jävligt konstigt dom beter sig med sina halva svar.
ett så stort och seriöst företag 🤦🏻‍♂️
Citera
2023-07-06, 17:45
Medlem
Citat:

Du säger ju att paketet var trasigt så felet ligger hos posten. Men ja det finns ju andra företag att välja på så livet går vidare.
Citera
2023-07-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Du säger ju att paketet var trasigt så felet ligger hos posten. Men ja det finns ju andra företag att välja på så livet går vidare.

post-mord är ännu mer hopplösa tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in