2023-07-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Halmgubbe och överdrifter.

Bara försök till att täcka över ditt flagranta klavertramp att tala om juridisk skuld när vi diskuterar en haveriutredning.
Jag diskuterade det juridiska ansvaret, inte haveriutredningen. Nu projicerar du dina egna tillkortakommanden på mig. Det är rent ut sagt pinsamt att du inte kände till att det pågår en förundersökning. Ska man vara aktiv i tråden bör man vara någorlunda påläst, annars tillför man inte mycket.

Som svar på din fråga avseende att vissa nöjesfält gör mer för säkerheten än vad som krävs så är det allmän branschkännedom. Man kan läsa på om vilka rutiner Europa Park har tex. Så här är det inom de flesta branscher? Jag arbetade extra i gymnasiet i en välkänd hamburgerkedja. Där var det oerhört stränga hygienkrav. Sedan bytte jag till en konkurrent, som jag uppfattade som otroligt slarvig och rent ut sagt äcklig. Men allt var enligt Livsmedelsverkets föreskrifter osv. Min första arbetsgivare gick således utöver det som krävdes av dem. All heder till dem för det.
Citera
2023-07-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förutom det tragiska med olyckan så är det positiva att vi kommer få säkrare åk-attraktioner på våra nöjesfält.

Tänk om tåget spårat ut på värre ställen där hela tåget lossnat och alla ramlat ut och betydligt fler hade omkommit.

Vi får se vad Havkom kommer fram till.

Du har helt rätt, det kunde ha gått mycket värre.
Citera
2023-07-04, 15:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag diskuterade det juridiska ansvaret...

Jag har hela tiden diskuterat haveriutredningen och eftersom du är så påläst att du påstår att jag flera gånger visat mig »inte läskunnig« enligt dig så borde du ha sett det. Det innebär att du antingen inte läst mina inlägg och bara drog till med något eller så begrep du inte vad en haveriutredning är.

Nu räcker det att diskutera med dig eftersom du tillför absolut ingenting och bara trasslar in dig i din egen okunskap.
Citera
2023-07-04, 15:06
Medlem
Citat:
Nu räcker det att diskutera med dig eftersom du tillför absolut ingenting och bara trasslar in dig i din egen okunskap.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera
2023-07-04, 15:12
Medlem
Citat:
Allt lämnar alla utan skuld så länge utredningen inte är klar. Jag skulle säga att Gröna Lund är helt utan skuld om de inte efter anläggningskontrollen i början på juni gjort något som förändrat det som kontrollerats. Så det är tvärtemot vad du skriver snarare så att det finns få scenarion som lämnar Gröna Lund med skuld, men det räcker ju givetvis med ett. Det får utredningen, inte du eller övriga skuldivrare i tråden, visa.

Du är inte objektiv.
Varför skriver du om skuldfrågan här om du enbart har diskuterat Haverikommissionens utredning? Observera att jag inte behöver ha något svar på frågan, detta förstör bara tråden. Men för din egen skull så bör du undvika att tala om skuld och ansvar i samband med SHK:s utredning. Åklagaren utreder dessa frågor i sin roll som förundersökningsledare, polisen är honom behjälplig under utredningen. Så att du kan hålla isär begreppen framöver.
Citera
2023-07-04, 15:16
Medlem
VEM var den avlidna kvinnan?
Har sett hon heter Nadja på TikTok.
Efternamn? Finns bild? 💔

Frågat 10x och ingen som svarar..

Tack den till som pallar svara mig.
Citera
2023-07-04, 15:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Hur kan du vara så säker på det? Detta var inte första dödsolyckan i världen. Hände en i Danmark för ett år sedan.

Ja tänk. Tänk om någon apterat en bomb under anläggningen med sprängkraft som blåst ut hela nöjesfältet. Har man säkrat upp för att det inte kan ske?

Det brukar vara sådant som ökar säkerheten på både flyg och bilar. Olyckor som utreds och man hittar ofta orsaken och förändrar teknikern och ger säkrare flyg och bilar.

Skiten du försöker med att gå OT får du stoppa upp i hålet där solen inte lyser. Rena rama konspirationsteorier om bomber.
Citera
2023-07-04, 15:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Vi får se vad Havkom kommer fram till.

Du har helt rätt, det kunde ha gått mycket värre.

Japp, helt rätt, vi får se vad haverikommissionen kommer fram till och förhoppningsvis något som gör att folka kan fortsätta få åka liknande saker med ökad säkerhet.
Olyckor med bilar har gett oss betydligt säkrare bilar och troligen denna olycka kan tillföra något förbättrad säkerhet.
Citera
2023-07-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Tror de e svårt. De handlar nog om individers förhållningssätt och närvaro. Bra om de gjorde stickprov på plats på sina anställda med. Vissa e kanske mer rädda för chefen än att skada sig . Haverikommissioner är mina idoler. Brukar alltid kolla air crash investigation. Deras framtagning av rutiner är coolt och en bra evolution.

Btw angående ansvar, tror de blir svårt pga vad som kan förväntas av anställda och huvudman och om de checkar i protokoll för underhåll. Det är lixom ganska svårt att motbevisa att någon tittat eller inte tittat på något om de åtminstone skrivit ner att de har tittat.
Hoppas att nya riktlinjer medför specifika krav på underhåll/undersökning som går att validera blir påföljd.
Sen oavsett är dom uppenbart vållande.
Ja, stickprov är ingen dum idé. Kanske borde finnas en form av ambulerande inspektion som utför inspektion av tivolianläggningar utan förvarning också. Det skulle öka incitamenten att verkligen hålla den "dagliga inspektionen" daglig osv.

Ja, vi får ju se vad utredningen (nu talar jag om förundersökningen, för att HerrGickhan ska förstå) visar avseende ansvarsfrågan. Om de enligt loggböcker och annat verkligen har skött allt underhåll enligt plan och man inte kan styrka att de slarvat på annat sätt, tex. genom att låta tillverka egna reservdelar av ekonomiska skäl, så blir det troligtvis mycket svårt, med till visshet gränsande sannolikhet (som GW skulle säga) omöjligt. Om det inte finns trovärdiga visselblåsare som kan vittna i domstol, helst flera.
Citera
2023-07-04, 16:15
Medlem
LeBronThurmans avatar
anxypants besvarar inlägg av HerrGickhan:
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Du har tidigare i tråden uppvisat klart bristande läsförståelse, det har även andra skribenter påtalat för dig. Så även denna gång. Självfallet höll jag med dig om i din ståndpunkt att Gröna Lund går fria från ansvar OM utredningen visar att ingenting ändrats efter den godkända besiktningen. I så fall blir det oerhört svårt att få någon fälld vid straffansvar. Det är olyckligt för tråden att du inte kan läsa ordentligt. Men nu känner du i alla fall till att det pågår en förundersökning. Personligen är jag mer intresserad av hur den fortlöper än SHK:s utredning.
Intressant att också du konstaterar det av mig fetmarkerade ovan, vilket även jag tidigare har påpekat i tråden.
Med drygt 80 inlägg på knappt 6 dygn så har "Grönans största försvarare", med sin närmast politiskt "förfulade retorik", lämnat tydliga "fotspår i sanden" (avatariskt och bildligt talat).

I demokratins Sverige, och här på fb, råder åsiktsfrihet. I avsaknad av fakta är det givetvis tillåtet att spekulera på fb.
Men när en bristande läsförståelse konstaterats, så är det ytterst osnyggt att (likt den du citerar) agera besserwisser bakom det anonyma tangentbordet.

Vi lär få väl se hur arbetet med att trygga varumärket fortskrider. Videon med Jetlines introduktion ifrån 1988 (som jag sparade en länk till häromdagen) är nu t.ex. borttagen på YT.

Uppstartad FU om "vållande till annans död" samt "vållande till kroppsskada" är självklart positivt, och SHK utredning färdigställd först under 2024 ser jag givetvis fram emot.
// LBT
Citera
2023-07-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förutom det tragiska med olyckan så är det positiva att vi kommer få säkrare åk-attraktioner på våra nöjesfält.

Tänk om tåget spårat ut på värre ställen där hela tåget lossnat och alla ramlat ut och betydligt fler hade omkommit.

Jag har alltid haft skräcken att den ska spåra ur och hela tåget flyger ut i vattnet och byglarna lossnar inte så alla drunknar.

Inte ens tänkt tanken på att ramla en sån relativt kort bit ner och landa på gräs och dö.
Citera
2023-07-04, 17:19
Medlem
volvo 240s avatar
Äh.... Precis som när man sätter sig i en bil så tar man ju en viss risk när man gör något sådant här. Förstår man inte det så är det något fel däruppe.

Jag har åkt "Nyckelpigan" på liseberg en gång och det räckte för mig tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in