2023-07-04, 00:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
EA går alltså hem tidigt från jobbet på E-lux på Måndagen den 15.e och sjukskrev sig. Sedan åker han till södra Jylland (Danmark) på semester för att hjälpa en kompis att flytta , som han säger till Lotte Dalsgard i Mardrömmen i Mariestad. Vi har då också PN som även han sjukskriver sig från jobbet på E-lux, med start Måndag och blir även han bortrest. Vad är då mest trolig destination för denne dansk att bli borta på då ? Danmark, så klart. Han liksom EA kommer ursprungligen från Ålborg. PN saknar dessutom körkort så han måste ha chaufför. Ni ser.

Vi ser ju här då att Lotte Dalsgards intervju med ErAn resulterar ju i att öka loudamus källa ytterligare, på detta sätt, vill jag mena.

När PN kommer hem , så frågar då hans flickvän, om allt gick bra... med Helena. Hon nedtystas då av minst två mansröster att aldrig nämna Helena mer. Dessa mansröster bör ju tillhört PN och EA, blir ju den logiska slutsatsen.

Vidare i Lottes bok säger då ErAn att han inte kunde ha något med Helenas försvinnande att göra för han var hemma och såg "Döden på Larvfötter". Alltså då inte något om "Rovdjuret" och "Terminator" denna gång... För att vara en framgångsrik lögnare måste man vara satans skärpt med bra minne över tid. Lotte säger att hon inte gräver djupare i vilken film han såg, säger hon. Det kunde finnas flera filmer på samma kasset, säger hon. Ja, det blir 1.47 h+ 1.45 h +1.48 h. Då måste han ha använt något mycket ovanligt långt videoband eller spelat in på LongPlay funktion. Nej, detta tror jag inte på. Om ni läser förhöret igen med ErAn på SRs hemsida, nämner han ju detaljerat sekvenser ur de två filmerna : Rovdjuret och Terminator då endast. Detta gör han då i detta senare förhör där han i det tidigare inte kommit ihåg ett jota vad han hade sysslat med under den 13-14 juni 1992. Bull.

Vidare i Lottes bok svarar då ErAn på frågan om hans bil hade blivit undersökt av Polisen: "Ah, Polisen tog in den. Dom hittade inte så mycket som ett hundhår. Jag tyckte det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Hör och häpna. Ju mer man låter denne man snacka ju mer misstänkt gör han sig på egen hand. Varför nämner ErAn hundhår ? Var det undermedvetet ? Var det något som kunde ha slagit honom i efterhand ? Något han kanske inte hade tänkt på i första läget med städningen av bilen ? Tanken går oförnekligen till Helenas hund Nita.

Han säger också att han tyckte det var så fint att han var så noga med bilen på den tiden. Mycket fint för han då. Mycket märklig sagt. Han var ju då faktiskt onekligen mycket noga med bilen då, enligt förhöret med inköp av polermedel på postorder bl a.

Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nu börjar det bli rundgång i tråden igen, dansken där är grundligt utredd och det falska vittnet som angav honom har erkänt falsk vittnesbörd, finns inget som helst motiv heller av vad som kommit fram.

På den tiden betalade staten ut sjuklön (om jag nu minns rätt) så folk sjukskrev sig till både höger och vänster för minsta lilla, företagen brydde sig inte heller av just den anledningen. Så inte något direkt mysko om han tog sig en veckas extra ledigt genom sjukskrivning.

Nä, du får komma med något annat "nytt" övertygande än dubbdäck om du vill få mig att ändra uppfattning.

Nej detta är ingen "rundgång", då har du nog inte läst och tagit till dig det riktigt som jag skrivit.

Ja, dansken är ju grundligt utredd och jag har svårt att se annat, än att han blev som resultat av den- totalt jävla misstänkt och är det antagligen det inofficiellt av många det fortfarande. Det var ju p g a det falska vittnesmål av Töreboda bon som havererade Aldens case. Att han som huvudvittne försvann så ansåg nog Alden då att utsikterna för att fälla ErAn i rätten vara mycket små. Det som är intressant är att hon hade kvar honom som misstänkt ända tills 29/3, 1993. I Lottes bok säger ju ErAn själv att Karl-Erik Kvist och Alden aldrig släppte misstankarna mot honom. Vad berodde detta på ? Ja, bara läs förhöret på SRs hemsida till en början.

Det är intressant också att läsa Lottes bok (Mardrömmen i Mariestad) beträffande dansken ErAn. Hon själv var ju den då unga danska journalist som var på plats 1992 i Mariestad. Det framgår tydligt mellan raderna att hon själv har starka misstankar mot ErAn. Hon visar för läsaren ledtrådarna lite i det fördolda kan man säga. Hon kan ju inte som objektiv journalist i sådan här dokumentärt skriven bok driva på stenhårt mot en specifik person då som också i detta fall är frikänd. I alla fall inte så det blir allt för uppenbart. Hon berör KM (MMPG) mycket mildare t e x, får jag en klar uppfattning av. Ett exempel är ju strax efter en kavalkad mot ErAn med bl a filmerna, bilstädning m.m säger hon: "Plötsligt undrar jag om inte Helena Anderssons lik eventuellt hade kunnat transporteras bort från Sverige och exempelvis hade körts till Norge, Finland eller Danmark"

Detta efter att hon b la återgett det han sagt att han åkte till just södra Jylland (Danmark) på Måndagen efter försvinnandet.
Citera
2023-07-04, 00:24
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nonsens. Visst kunde man konfrontera killarna med siluetten på en Ford Sierra, plus några fler liknande om man så ville, utan att bränna dom som vittnen på minsta sätt. Observationen var så snabb att dom knappast skulle kunna peka ut men möjligen utesluta specifika bilmodeller.

Ja, jo, jag har förstått att du väldigt gärna väljer att tro på alla indicier som finns i ärendet.

Ja, men ta då ändå detta med vad killarna såg: en vit/ljus halvkombi, lite större än en Golf. Plus det faktum att Polisen söker en bakhjulsdriven bil. Det beskär våldsamt utbudet. Ford Sierra blir svaret högst troligt. I så fall får man gå ner på 70-talet och kanske hitta modeller, men detta är ej troligt anser jag. Nej.

Rivstartsmärket indikerar tycker jag kraftigt på bakhjulsdrift samt dubbdäck om vi adderar det.

Du vägrar alltså addera alla dessa spår och observationer till en helhetsbild att Kohagen/Lekplatsen är brottsplatsen då ?
Citera
2023-07-04, 08:00
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
. Ett exempel är ju strax efter en kavalkad mot ErAn med bl a filmerna, bilstädning m.m säger hon: "Plötsligt undrar jag om inte Helena Anderssons lik eventuellt hade kunnat transporteras bort från Sverige och exempelvis hade körts till Norge, Finland eller Danmark"

Detta efter att hon b la återgett det han sagt att han åkte till just södra Jylland (Danmark) på Måndagen efter försvinnandet.

Jadu, hade kroppen transporterats till Danmark måste ErAn vart helt dum i huvudet, det där var innan bron fanns och färjorna var väl bevakade av både poliser och tullare.
Norges gräns vet jag inte så mycket om men lär vart bra övervakad den med och Finland är för långt bort.
Nä, Lotte har nog låtit fantasin skena iväg rejält om hon sagt så.
Citera
2023-07-04, 08:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jadu, hade kroppen transporterats till Danmark måste ErAn vart helt dum i huvudet, det där var innan bron fanns och färjorna var väl bevakade av både poliser och tullare.
Norges gräns vet jag inte så mycket om men lär vart bra övervakad den med och Finland är för långt bort.

Jag tror inte att man kör längre än man måste med en död kropp i bilen. Det "smartaste" (ur gm:s synvinkel) vore nog att köra på mindre vägar för att försöka undvika polis, och sedan göra sig av med sin "last" så snart man kan. Så jag tror också att det är lite långsökt (och dumdristigt) att forsla en död kropp till annat land.
Citera
2023-07-04, 09:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror inte att man kör längre än man måste med en död kropp i bilen. Det "smartaste" (ur gm:s synvinkel) vore nog att köra på mindre vägar för att försöka undvika polis, och sedan göra sig av med sin "last" så snart man kan. Så jag tror också att det är lite långsökt (och dumdristigt) att forsla en död kropp till annat land.

Ja, jag håller ju fullständigt med er. Ingen är ju så dum i huvudet så man tar med ett lik med färja över till Danmark. Och som Prinzezzan säger så håller jag ju med att man dumpar kroppen i närområdet, genast efter dådet.

Jag ville endast illustrera hur Lotte som landsman till ErAn ändå kraftigt verkar misstänka ErAn. Det går inte att undgå att se/lyssna av detta i boken. Alltså så till den grad då så hon kostar på sig att spekulera så här, efter en gedigen faktainsamling och analyserande av ErAns göranden. Jag kan ändå inte döma henne hårt för hon tar upp möjligheten, även om den är högst osannolik enligt mig och er givetvis.

Jag kan rekommendera boken, kostar bara 85 kr på Adlibris att ladda ner.
Citera
2023-07-04, 11:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, jag håller ju fullständigt med er. Ingen är ju så dum i huvudet så man tar med ett lik med färja över till Danmark. Och som Prinzezzan säger så håller jag ju med att man dumpar kroppen i närområdet, genast efter dådet.

Jag ville endast illustrera hur Lotte som landsman till ErAn ändå kraftigt verkar misstänka ErAn. Det går inte att undgå att se/lyssna av detta i boken. Alltså så till den grad då så hon kostar på sig att spekulera så här, efter en gedigen faktainsamling och analyserande av ErAns göranden. Jag kan ändå inte döma henne hårt för hon tar upp möjligheten, även om den är högst osannolik enligt mig och er givetvis.

ErAn bör vara 100% kollad av polisen, enkelt för dom att kolla upp om han verkligen hjälpte en polare att flytta, vidare vågar jag påstå att man inte kan köra från Mariestad till Aalborg med dubbdäck på bilen en juni-månad, inte utan att bli stoppad av polisen någonstans och få dryga böter alternativt körförbud.

Om ErAn körde med dubbdäck på lördagen och körde till Danmark på måndagen så i princip måste han bytt till sommardäck däremellan, också en sådan grej som var enkel för polisen att kolla upp på den tiden.

Lotte har förvisso jobbat med detta fallet men kan blivit duperad av folk som av olika anledningar vilseleder.
Citera
2023-07-04, 12:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
ErAn bör vara 100% kollad av polisen, enkelt för dom att kolla upp om han verkligen hjälpte en polare att flytta, vidare vågar jag påstå att man inte kan köra från Mariestad till Aalborg med dubbdäck på bilen en juni-månad, inte utan att bli stoppad av polisen någonstans och få dryga böter alternativt körförbud.

Om ErAn körde med dubbdäck på lördagen och körde till Danmark på måndagen så i princip måste han bytt till sommardäck däremellan, också en sådan grej som var enkel för polisen att kolla upp på den tiden.

Lotte har förvisso jobbat med detta fallet men kan blivit duperad av folk som av olika anledningar vilseleder.

Nu skall jag då förklara en sak här. ErAn sjukanmälde sig då på Måndagen och hela veckan ut (högst troligt) . Ingen visste då att han i själva verket hade dragit till Danmark under sin sjukskrivning. Förutom PN då som med högsta sannolikhet fanns med dit . Han är en van lögnare om en dålig sådan så självklart säger han inte detta till Polisen då 1992, om han dessutom inte ens får frågan om det. Då är han ju en komplett dåre. Nej. Vi ser här igen att ju mer man låter ErAn snacka på egen hand ju mer misstänkt gör han sig. Han nämnde fel film till Lotte dessutom , ett lätt misstag när man skall ljuga över tid. Det kräver sin man med minne intakt och att hålla ordning på allt. Stenhård inre disciplin krävs för att upprätta en fasad som trovärdig.

Det är först när Lotte Dalsgard intervjuade honom i och med boken, som detta kommer fram. Alltså långt senare. Boken utgavs 2021-04-07 och då är det så dags att börja efterforska detta från Polisens håll då de bör nästintill vara förhindrade från detta då det i så fall skall börja undersöka en frikänd man. Man kan ju inte åtalas för samma brott två gånger va ? I så fall bör man kanske ändra brottsrubricering till medhjälp eventuellt. Jag kan inte juridiken kring detta och hur man bör gå till väga.

På frågan om dubbdäcken då. Han har kört omkring i Mariestad med dubbdäck tills den sista helgen i maj (hemkörning av Töreboda bon) i alla fall, så det är mycket troligt att han fortsatte in juni också. Maj var för övrigt mycket varm och torr liksom juni månad. Han fick även en fråga i förhörsprotokollet om en trasig baklampa och dekal vid regplåten i bak, för övrigt. Mer slarv med bilen är då tänkbart. Ja, det var ju upp till honom hur han gjorde då när han skulle till Danmark, vilka bötesrisker han var beredd att ta. Nej, hur skulle Polisen kunnat kolla om han hade dubbdäck på den 15 juni när han blev inkallad på förhör i mitten av juli ? Nej, naturligtvis inte.

Alltså läs förhöret som ligger uppe på SRs hemsida, det är ju lite av en guldgruva när du vill ha inblick i denna skumme dansk. SR kanske skulle vara justa och lägga upp detta förhör om den stackars oskyldige dansken. En björntjänst blev det.

Det slog mig också i samma förhör när han säger att han aldrig hade hämtat eller kört någon tjej till Stadt förut, utan bara till Restaurang Hembygden. Detta yttrade orienterar ju inte bort honom från Stadt direkt på att troligt sätt då Restaurang Hembygden/ Purple med tillhörande disco låg i anslutning till Stadt(Nygatan 10), på Nygatan 18 (källaren i gamla Domus-huset, Rattugglan #4305, s.359). Nej, återigen lögn, på lögn, på lögn. Varför ? Svaret är givet.
Senast redigerad av IB03 2023-07-04 kl. 12:23.
Citera
2023-07-04, 13:46
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Nu skall jag då förklara en sak här. ErAn sjukanmälde sig då på Måndagen och hela veckan ut (högst troligt) . Ingen visste då att han i själva verket hade dragit till Danmark under sin sjukskrivning. Förutom PN då som med högsta sannolikhet fanns med dit . Han är en van lögnare om en dålig sådan så självklart säger han inte detta till Polisen då 1992, om han dessutom inte ens får frågan om det. Då är han ju en komplett dåre. Nej. Vi ser här igen att ju mer man låter ErAn snacka på egen hand ju mer misstänkt gör han sig. Han nämnde fel film till Lotte dessutom , ett lätt misstag när man skall ljuga över tid. Det kräver sin man med minne intakt och att hålla ordning på allt. Stenhård inre disciplin krävs för att upprätta en fasad som trovärdig.

Det är först när Lotte Dalsgard intervjuade honom i och med boken, som detta kommer fram. Alltså långt senare. Boken utgavs 2021-04-07 och då är det så dags att börja efterforska detta från Polisens håll då de bör nästintill vara förhindrade från detta då det i så fall skall börja undersöka en frikänd man. Man kan ju inte åtalas för samma brott två gånger va ? I så fall bör man kanske ändra brottsrubricering till medhjälp eventuellt. Jag kan inte juridiken kring detta och hur man bör gå till väga.

På frågan om dubbdäcken då. Han har kört omkring i Mariestad med dubbdäck tills den sista helgen i maj (hemkörning av Töreboda bon) i alla fall, så det är mycket troligt att han fortsatte in juni också. Maj var för övrigt mycket varm och torr liksom juni månad. Han fick även en fråga i förhörsprotokollet om en trasig baklampa och dekal vid regplåten i bak, för övrigt. Mer slarv med bilen är då tänkbart. Ja, det var ju upp till honom hur han gjorde då när han skulle till Danmark, vilka bötesrisker han var beredd att ta. Nej, hur skulle Polisen kunnat kolla om han hade dubbdäck på den 15 juni när han blev inkallad på förhör i mitten av juli ? Nej, naturligtvis inte.

Alltså läs förhöret som ligger uppe på SRs hemsida, det är ju lite av en guldgruva när du vill ha inblick i denna skumme dansk. SR kanske skulle vara justa och lägga upp detta förhör om den stackars oskyldige dansken. En björntjänst blev det.

Det slog mig också i samma förhör när han säger att han aldrig hade hämtat eller kört någon tjej till Stadt förut, utan bara till Restaurang Hembygden. Detta yttrade orienterar ju inte bort honom från Stadt direkt på att troligt sätt då Restaurang Hembygden/ Purple med tillhörande disco låg i anslutning till Stadt(Nygatan 10), på Nygatan 18 (källaren i gamla Domus-huset, Rattugglan #4305, s.359). Nej, återigen lögn, på lögn, på lögn. Varför ? Svaret är givet.

Vad skulle ett eventuellt motiv vara då? Betänk också att många poliser varit insyltade i utredningen och skulle alla dom ha grovt missat dansken?
Har grabben ett förflutet med våldskapital? Man åsamkar inte en tjejs liv hursomhelst för ingenting.
Det måste finnas en anledning/motiv ett svar på frågan: Varför.
Citera
2023-07-04, 14:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Det är ju inte omöjligt, som du skriver, att Dalgaard misstänker EA, speciellt om hon kommer med denna spekulation i anslutning till intervju med honom. Är det honom som hon lägger fokus på i boken? (Har inte tagit del av den än.) Då hon bevakade på plats -92 kan det ju vara att hon satt sig in mer i EA än andra f d misstänkta. Jag vet inte. Skulle dock vara intressant att höra hennes inställning i skuldfrågan.

Det var ju andra poliser som inledningsvis utredde fallet, och som misstänkte EA, än de som kom in i utredningen senare. Kan det ha varit så att när EA blev avförd och andra poliser senare kom in och arbetade med fallet, att de utgick från att EA var så pass kollad, att de inte brydde sig om att titta igenom utredningen om honom? Om någonting var vagt och oklart, som tidigare utredare missat att undersöka osv? Inledningen på fallet har ju kritiserats (bl a av Leif GW) p g a dess brister. Man kan bara hoppas på att EA är grundligt kollad.

Märkligt ändå att flera sjukskrivit sig på måndagen efter försvinnandet.
Citera
2023-07-04, 15:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Vad skulle ett eventuellt motiv vara då? Betänk också att många poliser varit insyltade i utredningen och skulle alla dom ha grovt missat dansken?
Har grabben ett förflutet med våldskapital? Man åsamkar inte en tjejs liv hursomhelst för ingenting.
Det måste finnas en anledning/motiv ett svar på frågan: Varför.

Motivet till detta brott. Vad fasiken handlade det om ? Alla verkar vara överens om att detta brott inte var planerat och istället plötsligt utfört. Anledningen som utlöser detta då är då att dessa herrar vill något som inte Helena vill. Detta måste vara ett förhärdat kriminella element med en bakgrund av bruk av substanser såsom uppåttjack (amfetamin) och kanske även anabola steroider. De är kalla och tar med kroppen och dumpar den samma natt. Städar. De håller knäpptyst och bryter inte ihop.

Då kan det aldrig vara några vanliga Svensson- grabbar som kan ha gjort detta av ett misstag. Nej. Det har man inte hört talas om riktigt. Därför minskar faktiskt även chansen att PJP kan ha något att göra med detta. Han var både nyfiken och snacksalig enligt tråden och från vissa i tråden aldrig kunnat hålla tyst om något alls. Han kunde vara nära vissa slagsmål enligt vissa men drog om det blev allvarligt läge , enligt tråden. Jag undrar om hans psyke skulle klara en sådan här grej. Han skulle även varit en juste fordonskille ,enligt tråden.

Det blir ett helt annat läge med dessa två: ErAn (f.1967) och PN (f.1966). Två från den stora danska staden Ålborg, med trasslig bakgrund redan därifrån med droger, enligt PM. I alla fall PN. PN, där har du en på riktigt en ruskig figur , den bilden får jag ju helt klart fram enligt tråden. Även om han helt klart kan vara trevlig också självklart. Här bör finnas våldskapital, jag får för mig att denne man bör man inte bråka med i onödan. En skärmdump från Facebook i tråden gör det inte svårare att tro detta. Han tog amfetamin och styrketränade samt saknade körkort. Knaprade han även anabola ? Han bodde ju på Bråtenvägen 70 då inte långt ifrån PU på Bråtenvägen 58. Vart fick han substanser ifrån ? PU dealade och hämtade varor från Stockholm (enligt PK) där hans familj hade rötter.

ErAn likaså, brukande av substanser omnämns och denne bör ha varit följare och PN ledare. ErAn tror jag helt klart är kapabel till det som krävs för en sådan här sak. Han sade ju i Mardrömmen i Mariestad att han aldrig hade varit så våldsam i sitt liv som då han släpptes från häktet, senare i augusti 1992. Då alltså folk var ute efter honom för de trodde han var skyldig, som han sade. Han körde ju folk, framförallt tjejer till och från Stadt och Restaurang Hembygden på helger mot betalning. Här finns en naturlig ingång.

Han berättar en hel del om detta i SRs förhör. Ett tillfälle då han skall köra hem en full tjej som har glömt av vad hon bor, han tar med henne hem och lägger henne i hans säng/soffa. Han åker ut igen och hämtar, kommer tillbaka hem igen och som han säger "slänger" in henne i bilen igen och kör hem henne då hon nyktrat till då. Språket han använder är också en markör för någonting. Det avslöjar alltid något om personligheten. Ett exempel: Återvändsgränd4 i tråden bl a. Visst finns övertolkningsrisk i detta givetvis, ja.

Det sensationella faktiskt i detta är det att vi har kunnat knyta ErAn till den i tråden omtalade och skumme PN väldigt tätt ihop och i tid. D vs PNs resa från och med Måndagen den 15 juni till och med Torsdag då de verkar kommit hem till lägenheten på Bråtenvägen 70. Det fina är då att han inte hade körkort och måste ha en som kör. Det är ju som så att man redan här spontant fattar att PN som nästan aldrig reste bort så här länge, enligt loudamus källa, måste rest till hemlandet Danmark. EM-yra och allt.

Vi har ju då den andre ErAn som gjorde samma sak. Sjukskrev sig och reste bort en vecka till södra Jylland, som vi vet genom Lotte Dalsgard. Alltså chauffören. Vi vet inte hur det var med PN, men vi kan ju enkelt räkna ut det ändå med denna ekvation, vill jag anse. Jag tror alla kan köpa det, det ÄR klockrent. PNs flickvän nedtystas sedan resolut av minst två arga mansröster uppe i PNs lägenhet vid hemkomsten, som loudamus källa hävdar.

Vi ponerar då att de båda ErAn och PN kommer hem från Danmark, parkerar bilen på parkeringen på norrsidan om Bråtenvägen 70 går upp till PNs lägenhet. Här finns då PNs flickvän som säger detta då : "Hur gick det med Helena ?", enligt loudamus källa. Den källas trovärdighet som än mer stärkts vill jag påstå efter att kunna klarlägga PNs bilutflykt. Denna flickvän vet alltså om detta med Helena. Berättade verkligen PN detta för henne efter dådet, om han var inblandad ? Mycket märkligt tycker jag. Eller var hon med i bilen hela tiden efter Stadt och på Ekudden ? Var det därför Helena kunde ha åkt med i denna bil ? Mmm. Vi funderar vidare.
Senast redigerad av IB03 2023-07-04 kl. 15:34.
Citera
2023-07-04, 16:04
Medlem
Har en liten fråga, angående dansken.
Det fanns ytterligare en dansk som misstänktes utöver den angivna just nu. Joh@ny någonting, kallad dansken.
En kompis till honom pekade ut honom för mig en gång och sade att han suttit anhållen för Helenas försvinnande? Hur hamnade han i detta för han har nämnts här med. Är han vän med den andre dansken eller vad?
Citera
2023-07-04, 16:42
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Nu börjar det bli rundgång i tråden igen, dansken där är grundligt utredd och det falska vittnet som angav honom har erkänt falsk vittnesbörd, finns inget som helst motiv heller av vad som kommit fram.

På den tiden betalade staten ut sjuklön (om jag nu minns rätt) så folk sjukskrev sig till både höger och vänster för minsta lilla, företagen brydde sig inte heller av just den anledningen. Så inte något direkt mysko om han tog sig en veckas extra ledigt genom sjukskrivning.

Nä, du får komma med något annat "nytt" övertygande än dubbdäck om du vill få mig att ändra uppfattning.

Du kom inte ihåg rätt , men det kan man knappast begära efter så lång tid. Fast det var inte långt ifrån att du hade rätt. Mycket möjligt att folk sjukskrev sig till både höger och vänster ändå, men jag tror inte att det var speciellt uppskattat av arbetsgivarna.

Citat:
Den 1 januari 1992 trädde sjuklönelagen i kraft. Lagen innebar sammanfattningsvis att arbetsgivaren var skyldig att under de första 14 dagarna i en sjuklöneperiod betala sjuklön till den arbetstagare som var sjuk.

https://lagen.nu/dom/ad/1997:94
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in