2025-08-24, 16:47
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är KM som själv säger i "Att lösa ett Mord" del 1, (TV 3; Viaplay) att det är den andre killen i taxibussen som löser inträdet till Helena. Frennstedt har alltså en felaktig uppgift här och hon har även en mängd felaktigheter beträffande de andra vittnena som hon drar ur minnet bara kan vi då ursäkta henne med kanske...Okey, annars så har hon gjort det bra tycker jag överlag och en insats. Det framkommer inte hur de betalade taxiresan men de kan ha samlat in pengar innan avfärd och det var därför Helena kan ha tagit fram plånboken som hon sedan glömde hos PW. Mycket sannolikt scenario, anser jag.

Det är i "Veckans brott" med Kvartoft och GW som PW säger detta med plånboken.

[...]

Ja, i "Veckans brott" nämner PW att HA ringde om plånboken, men hon säger väl ingenting om hämtningen?
https://youtu.be/NY3gUEOxb2s?feature=shared&t=930

Att UA åkte och hämtade plånboken i Töreboda berättar väl PW först i boken "Mardrömmen i Mariestad"?
Citera
2025-08-24, 16:55
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
De satt i en bil utanför den ena unga mannens hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Den ene killen bodde där och den andre någon annanstans i området (har jag för mig). De satt utanför den enes bostad och lyssnade på musik innan de skildes åt och den killen gick in.

Ang. utloggning, så var den röda pricken på när jag tittade (jag gick in och kollade innan jag skrev det).

frågan gällde tråduppgiften att det var vid husnummer 6 (på Hällristningsvägen) som killarna stod med bilen.
Uppgiften om nr 6 kan vara fel, se tidigare inlägg:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Det indikeras också av fotot som SR la upp för några år sedan:
https://sverigesradio.se/images/97/741d6e69-e094-4748-baaf-3d5d9679abaa.jpg
Dom påstod visserligen inte att bilden visar exakt var killarna stod,
men eftersom dom bemödat sig att rekonstruera genom att köra upp en vit bil på cykelbanan,
så finns möjlighet att bilden visar killarnas rätta position, och det är i så fall ett par hus närmare vändplan än nr 6.

offtopic om utloggning:
den gröna inloggningssymbolen blir röd först en timme efter man loggat ut korrekt, åtminstone när jag kollade.
Citera
2025-08-24, 18:53
Medlem
En fraga som kanske redan finns besvarad i traden ? HA bodde pa omradet Ekudden, sa vilka andra bekanta i hennes alder som var ute den kvallen/natten bodde eller hade bott pa Ekudden vid denna tidpunkt (foraldrar kvar, exempelvis) ? Detta at ju nagot polisen maste ha kollat upp noga ?

Om hon nu bevisligen hade planer att ta sig hemat sa vore ju det absolut mest logiska att hon slog folje med personer som bodde/bott i samma omrade och var pa vag dit, personer som hon kande val. Och ja, jag tror fortfarande att hon hoppade in i en bil ganska omgaende efter sista bekraftade iakttagelsen.

For oss lite aldre som var ute i svangen pa 90-talet sa kan jag ju saga att mina tjejkompisar pa den tiden var mycket selektiva med vilka de tog skjuts av, och oftast sa var det bekanta fran samma omrade av enkla orsaker.
Citera
2025-08-24, 19:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
frågan gällde tråduppgiften att det var vid husnummer 6 (på Hällristningsvägen) som killarna stod med bilen.

men eftersom dom bemödat sig att rekonstruera genom att köra upp en vit bil på cykelbanan,
så finns möjlighet att bilden visar killarnas rätta position, och det är i så fall ett par hus närmare vändplan än nr 6.

offtopic om utloggning:
den gröna inloggningssymbolen blir röd först en timme efter man loggat ut korrekt, åtminstone när jag kollade.

Jag håller fast vid att det var nr 6, att jag inte kommer ihåg vem/varifrån uppgiften kommer och att en av killarna bodde där.

Den bild ajnoshort tog visar ett till synes längre avstånd till bilen på cykelvägen än den bild som Sveriges Radio Skaraborg lade ut på sin hemsida. Det senare kanske berodde på att SR ville göra bilden större (zoomade in) och tydligare? Om bilden hade tagits från en position ett par hus närmare vändplanen, så hade bilen stått på/invid själva vändplanen. Helenas hus har nr 9 (det sista huset på gatans vänstra sida) och huset mittemot (det sista huset längs gatans högra sida) är nr 10 eller nr 12, du kan kolla upp detta på en karta över Ekudden.

Ang. inloggning/utloggning - för sista gången. Jag vet att det tar ca en timme efter att man loggat ut innan pricken ändrar från grön till röd. När jag kollade på ajnoshorts status, visade det en röd prick (läs: han/hon var utloggad).
Citera
2025-08-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel

Man kollar vilka som bodde i husen på den tiden i de folkräkningsregister som finns för tiden. Jag har för mig att jag för många år sedan kollade var de båda unga männen bodde.
Bilden är inte från den rätta positionen utan långt mycket närmare. Dessutom är den tagen i dagsljus.
Mycket dålig rekonstruktion alltså. Var kanske P och W inblandade i det?

(och att männen verkligen satt i en bil där är inte verifierat, det är bara deras egen uppgift. De var bara några år yngre än Helena)
Citera
2025-08-24, 21:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det är mycket märkligt att det under så många år inte nämns ett ord om detta, i alla intervjuer överallt, utan bara att polisen kontaktas först när föräldrarna kommit hem. Polisen kan rimligtvis varken verifiera eller förkasta ett sådant påstående om ett oregistrerat samtal flera decennier efter händelsen.

Tyvärr måste jag ge dig lite tråkig feedback, men det är så denna tråd funkar är jag rädd...

Tänk utifrån verkligheten vad som är möjligt och mest sannolikt här och slopa vad som exakt vi allmänheten inte har fått verifierat in absurdum...

Det fanns en stig i verkligheten som alla pratar om INTE två, som du pratar om. Jo, i teorin på pappret på en gammal orienteringskarta. Det kanske har funnits som du säger mycket riktigt men blev igenväxt under årens lopp som Prinzezzan föreslog för det är ingen annan som pratat om TVÅ stigar. Ibland stämmer inte en sådan fördömd karta med verkligheten just är jag rädd...

Det fanns en lega . Ja. Men det räcker inte att Jenven säger detta. Han har jobbat med denna utredning i rollen som att ta emot tips bl a och känner till flertalet uppgifter i utredningen. Det har hela tiden pratats om nedtrampat gräs o s v men ingen lega skall det vara tycker du eller ? Är det en lega så har den gjorts av ett djur men av händelse ändock fanns några av Helenas tillhörigheter i anslutning till denna.

Vi skall också hålla det för osäkert att Killarna utanför Hällristningsvägen 6 satt i en bil utanför den enes hem och lyssnade på musik som de sade till polisen. Det kanske gjorde detta för att de ville avleda då de var GM kanske ihop med Ulrika på något vänster...? Hm. Du har inte sagt detta jag vet men vad vill du ha sagt ? Är det för att sprida allmän osäkerhet i allting så inga spår eller vittnen bör i "rimlighetens" användas alls ?

Vad menar du då att Ulrika blåljuger i radion där alla kan lyssna inklusive poliser som arbetat med fallet inte skulle reagera om hon ljuger ? Du tror hon tar denna risk och att detta är troligt ? Ulrika är ju förhörd av polisen och har ju liksom t e x EA fått redogöra föra sin dag redan på morgonen och framåt och även dagen innan den 13 juni 1992.

Ulrika har aldrig haft någon skyldighet att redogöra i minsta detalj vad hon gjort och inte gjort till allmänheten via media. Det finns ju inget krav att anhöriga skall ge en redig och korrekt redogörelse inför varje intervjutillfälle. Systrarna som är brottsoffer har ju ställt upp multum. Man kan ju stå vid sidan och kritisera precis allting sönder och samman in absurdum men då skall man samtidigt fråga sig själv: Är jag verkligen rätt ute nu eller är det så att jag är snett på det ? Man kanske inte har rätt konstant hela tiden ? Eller hur ? Denna insikt gäller ju alla.
Citera
2025-08-24, 22:07
Medlem
Orkar inte läsa igenom över 60.000 inlägg... men är PU helt avskriven från misstankarna? Är det han som benämns som "mannen med pilotglasögon" och som plötslig ska ha fått amnesi (minneslucka) från kl 02 den aktuella natten för försvinnandet? Bor i grannorten där PU idag bor och lever.. så det är lite intressant ändå.
Citera
2025-08-24, 22:09
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
På din karta har du märkt ut en kulle. Jag har för mig att det gick att se i något TV-program eller i någon video att stigen passerade förbi ett stenparti (kullen?) direkt till höger om stenpartiet.

På kartan sedan fortsätter stigen högre upp än lekplatsen och mynnar ut nära Helenas hem. Men som jag minns det så gick det även en stig mot vänster efter kullen, som kom fram vid lekparken, där den ev legan ska ha funnits. Delade sig stigen där, eller minns jag fel? Är det fel kulle som jag kommer ihåg från TV-/videobilder?

Följdfråga: OM stigen delade sig efter kullen - och stigen till höger kom fram vid Helenas hem - var denna stig framkomlig -92? Jag menar, att även om stigen är utmärkt på kartan, så kan den ju i praktiken ha varit igenvuxen, p g a att det är många som gått till vänster (om stigen delar sig efter kullen). Att det blivit en naturlig väg där, som Helena, syster U m fl brukade ta när de gick hem.
14 minuter in berättar Pele Jenve'n just att stigen går från Ekuddenvägen till Fornminnesvägen där Helena bor. Precis som flera av oss här i tråden hela tiden sagt. Nu har vi bevisat detta med både karta och Polis. IB03 och Ugglan kanske kan slutta trolla om att dt inte gick att gå norr om lekplatsen nu? Annars antar vi att ni är inblandade på något vis och vill föra ett narrativ som döljer sanningen.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/saknad-fallet-helena
Citera
2025-08-24, 22:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
14 minuter in berättar Pele Jenve'n just att stigen går från Ekuddenvägen till Fornminnesvägen där Helena bor. Precis som flera av oss här i tråden hela tiden sagt. Nu har vi bevisat detta med både karta och Polis. IB03 och Ugglan kanske kan slutta trolla om att dt inte gick att gå norr om lekplatsen nu? Annars antar vi att ni är inblandade på något vis och vill föra ett narrativ som döljer sanningen.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/saknad-fallet-helena

Helena bodde på Hällristningsvägen och inte på Fornminnesvägen. Stigen kom fram vid lekparken, som jag förstår det var placerad mellan H-vägen och Runstensvägen på andra sidan av cykelvägen.

Vad menar du med: "Annars antar vi att ni är inblandade på något vis (...)" Vilka "ni"? Vilka "vi"?"
Citera
2025-08-24, 22:40
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det fanns en stig i verkligheten som alla pratar om INTE två, som du pratar om. Jo, i teorin på pappret på en gammal orienteringskarta. Det kanske har funnits som du säger mycket riktigt men blev igenväxt under årens lopp som Prinzezzan föreslog för det är ingen annan som pratat om TVÅ stigar. Ibland stämmer inte en sådan fördömd karta med verkligheten just är jag rädd...
[...]

VARFÖR LJUGER DU i tråden?
Citera
2025-08-24, 23:02
Medlem
IB03s avatar
Jag skall ta detta med GWs scenario igen och även andras som tror att Helena fick skjuts med bil från torgets närhet och till skogsstigen på Ekuddenvägen. Okey.

Det är alltså för det första, kriteriet nummer ett som skall uppfyllas och detta poängterar också GW. Om hon åkte bil så var det med personer som hon kände väl och litade på för som GW säger så var hon en skötsam tjej som var rädd om sig. Redan här då så stryps urvalet av GM ner våldsamt till att endast handla om personer i hennes vän och bekantskapskrets, alltså ordentliga människor utan kriminell bakgrund och bättre bemedlade kan man säga.

Om de skall köra Helena hem så följer de bara vägen rakt fram Kungsgatan , över bron och Marieholmsleden sedan höger en lite bit på Lockerudsvägen och sedan höger igen Kolarbacksvägen upp och till Hällristningsvägen nr. 9. Detta är så man kör hem Helena.

Det finns alltså ABSOLUT ingen som helst anledning att de skall taga in höger på Ekuddenvägen.

Men det är så detta scenario måste genomdrivas att denna bil måste placeras där i anslutning till denna skogsstig då GW har använt sig av vittnet "Hanna". Det är då att dessa gamla vänner om vi använder GWs term så skall båda dessa eller en av dessa ha en bestämd ide´ att de skall åt detta håll alltså in på Ekuddenvägen. Detta är helt absurt att dessa två skulle då ha ett sånt sug att de skulle ha med Helena till en liten värdelös efterfest där några hade med en bergsprängare typ...Detta var ingenting. Inga hade ju båtar eller något här ute heller om det var det. Nej, det fanns typ inget riktigt syfte till varför de faktiskt skulle taga in på Ekuddenvägen om man tänker på det.

GW måste tillföra en ingrediens tycker han för att detta händelseförlopp skall bli mer trovärdigt och skjuta av och där något som han inte har det minsta grund för: att Helena skulle vara på ett dåligt humör denna natt. Ulrika har sagt motsatsen i telefonsamtal med Helena inne på Stadt och BW har sagt även han motsatsen utanför Stadt. T e x sedan är det ju PWs syster och man samt KM som var med henne det sista i baren och hade hon varit sur där så tycker jag även detta kan ha kommunicerats ut om så utan att nämna personerna vid namn. De skall alltså bli osams i bilen typ direkt för det är en väldigt kort sträcka detta handlar om bara fram till Ekuddenvägen... och istället för att de båda vännerna kör hem henne så svänger de in på Ekuddenvägen istället...Då blir Helena jättearg och säger att hon vill bli avsläppt genast vid skogsstigen.

Då stannar de ändock. Vad hade de tänkt sig ? Helena öppnar och rusar ut och då blir mannen bredvid helt vansinnig och rusar efter och dödar Helena. Den andre kör runt direkt som på ett kommando upp till lekplatsen. Dessa två personer som var Helenas vänner visar sig alltså vara totala psykon och iskalla sådana även över tid...

Det kan aldrig varit på detta sätt. Det är fullkomligt helknepigt i alla bemärkelser. NEJ. Ni får säga vad ni vill men detta funkar bara inte.
Citera
2025-08-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeBuddy
Orkar inte läsa igenom över 60.000 inlägg... men är PU helt avskriven från misstankarna? Är det han som benämns som "mannen med pilotglasögon" och som plötslig ska ha fått amnesi (minneslucka) från kl 02 den aktuella natten för försvinnandet? Bor i grannorten där PU idag bor och lever.. så det är lite intressant ändå.

1. Nej, han är inte helt avskriven.
2. Nej, det är inte han som är "mannen med pilotglasögon".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in