Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Som jag förstått det så är det runt ~70% utav svenskarna som lägger om sina lån under 2023.
Det stämmer nog. Över 50% lägger om lånen 4 ggr under 2023.
Ditt sätt att beskriva saken blir väldigt missvisande. Sedan tror jag att det i ditt fall är utan uppsåt utan du är bara lurad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Så detta rövknullar ju Svenssons endel, man kanske skulle ha lugnat sig med höjningen?
Svensson är ju både den som betalar räntan, och de som erhåller räntan. Svensson verkar klara detta bra. Tvärtemot vad dödgrävarna har påstått. (Därav en något förhöjd nivå av hysteri här i forumet på senare tid).
Räntan ger däremot problem i näringslivet. Företagen lånar ju. Och det påverkar valutan eftersom kapitalägare drar sig ur Sverige pga risken. Vilket ökar på inflationen (tillfälligt).
Och byggsektorn kommer stanna av fullständigt. Och det är ett problem då den är relativt stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Sedan förstår jag ju frustrationen hos personerna här inne som blir förbannade på BLT (BoLåneTorskarna) som har sett guld i fastighetsbranschen. Dessa har alltså köpt rivningsfärdiga villor för 4-5 miljoner.
Eh? jag ser nog ingen logik här. Hur ser logiken ut för att några skall bli förbannade för att andra köper bostäder?
Hur mycket av dessa 4-5 miljoner var adressen och hur mycket var byggnaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Här på Västkusten har alltså folk köpt 2 rumochkök för 4 miljoner svenska kronor, helt galet!
Varför är det galet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Sedan fokuserar ofta debatten på städerna i dessa ämnen. Varför inte flytta till Norrlands glesbygd och bo i Villa för 6-700 tkr ?!
Här verkar du förstå att adressen är en komponent i priset, som folk väljer att betala för.
Men din uppmaning är bra. De som gillar låga priser har bostäder att köpa. Det kan dom ju göra istället för att lipa över att bostäder på attraktiva adresser är högre än vad dom vill betala. Men det verkar dom inte heller klara av.
Problemet som uppstår är att några som gnäller högljutt vill köpa där andra också vill köpa. Men klarar inte av att adressen är marknadsprissatt. De som betalar mer än vad dom själva vill, betala gör då
FEL.