2023-07-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ja, vi är många som skrikit oss hesa om att genomföra räntehöjningar dom senaste 5 åren och vi fortsätter göra det.
Riksbanken höjer alldeles för lite

Blodboken är rätt ute här! Visst höj räntan gärna men som beskrivs ovan är att effekten eller om ni så vill resultat av höjd ränta har en fördröjning på ca 3-5 månader!

Att höja utan att se föregående höjningeffekt kan orsaka väldigt stor skada! Nu läste jag igår att man räknar med att hushållen förlorat 160 miljarder ca 60 på räntan! Tror nog att effekten på räntan är klar...Sverige måste stoppa inflationen utan att svenska folket kommer hamna på gatan för det vinner ingen på!
Citera
2023-07-04, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Visst, men på 1980-talet fanns det ingen specifik procentuell begränsning för ränteavdrag i Sverige. Människor kunde dra av hela sin betalda räntekostnad från sin skatt, vilket var mycket förmånligt i en tid med höga räntor.
Men var det verkligen tillåtet att dra det från skatt på tjänsteinkomst? Det låter ju helt otroligt.

Om inte så har ni missförstått situationen. Sverige är ett land som väldigt strikt delar upp skatten i skatt mot inkomst av produktion och skatt mot inkomst av kapital. Deklarationen blandar inte dessa som i tex USA. (Syftet är att svenska staten i större detalj ska kunna styra marknadens kapitalflöden, därav det pedagogiska ordvalet produktion)

Asymmetrin med ränteavdragen (och varför räntebidrag är en rättvisare benämning) uppstår av att det dras rakt av mot inkomst av tjänst. Detta är fullständigt bisarrt, eftersom det dessutom presenteras som en motpol till skatt mot kapital. Det vill säga i praktiken gör du skatteavdrag mot din inkomst av tjänst för att någon annan gör motsvarande vinst på kapital. Vilket i det svenska systemet är helt sjukt.
Citera
2023-07-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Blodboken är rätt ute här! Visst höj räntan gärna men som beskrivs ovan är att effekten eller om ni så vill resultat av höjd ränta har en fördröjning på ca 3-5 månader!

Att höja utan att se föregående höjningeffekt kan orsaka väldigt stor skada! Nu läste jag igår att man räknar med att hushållen förlorat 160 miljarder ca 60 på räntan! Tror nog att effekten på räntan är klar...Sverige måste stoppa inflationen utan att svenska folket kommer hamna på gatan för det vinner ingen på!
Så länge du kan äta och sova ordentligt så att du kan producera nornalt så spelar det ingen roll för samhället om du byter en 4a mot en skokartong. Det där med att hamna på gatan är en klar överdrivt, sverige är inte speciellt nära någon punkt där detta sker storskaligt för producerande klass, oavsett räntehöjningar.
Citera
2023-07-04, 09:15
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nej nu räknar du väldigt konstigt.

4,59% på 2 mille blir 7650 i månaden. Men bara 5 355 efter ränteavdraget. Amortering är 2% av lånebeloppet vid 85% belåning, så 3 300 i månaden. Avgiften för en fyra är runt 4-5K om man köper i rimlig förening.

Så kanske 13-14K i månaden för en fyra. Varav 3K är sparande till sig själv, alltså amortering.

Är det inte lite konstigt att säga 3 k sparande? Att amortera är lite som att köpa aktier . Fortsätt huspriserna gå ner är det ju pengar i sjön.
Citera
2023-07-04, 10:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Är det inte lite konstigt att säga 3 k sparande? Att amortera är lite som att köpa aktier . Fortsätt huspriserna gå ner är det ju pengar i sjön.

Nej. Att betala av sin räntebärande skuld är sparande oavsett vad den underliggande tillgången är värd. Bostadspriserna hör inte till ekvationen.
Citera
2023-07-04, 10:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej, tvärtom är att säga sparande motsatsen till konstigt. Det konstiga är att invända.

Du har rätt aktier aktier. Och det är sparande. Finns tom en gammal förening som heter Aktiespararna. Den hette så på 70-talet också. Att aktiespara har gamla anor.
Citera
2023-07-04, 10:03
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Vilket gnällande, när jag köpte mitt hus 1984 var räntan 15%.
Vilket var huspriset och vad hade du i månadslön då?
Citera
2023-07-04, 10:06
Avslutad
Citat:

Njaa, den dag du vill sälja så är det lättare om du amorterat vid förlust att acceptera sälja. Åtminstonde om du amorterat mycket. Göra bostadsförlust men slippa ha kvarvarande skuld genom att du amorterat är mycket värt. Amorterade själv ca 6t/mån i ca 10 år. Ca 600t totalt. Vilket gjorde att man kunde byta upp sig bättre än enbart m bostadsvinster.
Borde kanske i stället för sparande kallas möjliggörare.
Senast redigerad av lone star 2023-07-04 kl. 10:09.
Citera
2023-07-04, 10:22
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
- - - att hushållen förlorat 160 miljarder - - -

Hushållen har inte förlorat ett öre! De där tillgångvärdena var bara luft hela tiden. Finns fortfarande mycket luft kvar i såväl börs som i bostäder. En optimal styrränta just nu hade varit 5 % - och då hade OMX legat på 780-800 och fastigheter/borätter 15-20 % lägre.
Citera
2023-07-04, 10:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men var det verkligen tillåtet att dra det från skatt på tjänsteinkomst? Det låter ju helt otroligt.
Ja det är klart att det var det. På 70-talet också. Inkomsterna och avdragen summerades. Och sedan beskattades summan. Som för företag.
(Här borde du själv notera din totala oförmåga att förstå och tillämpa systemprinciper).

För att få mer skatteintäkter kom då sossarna på att man kunde införa inkomstklasser och då i vissa lägen begränsa avdragens värde.

Resultatet blev ett inkonsistent och principlöst så defekt skattesystem att även experterna på skattemyndigheten inte klarade av det. Än mindre folk som förväntades deklarera korrekt.

Därav att sossarna till slut kröp till korset och dealade med mittenparterna om en skattereform där man återgick till systemprinciper.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om inte så har ni missförstått situationen. Sverige är ett land som väldigt strikt delar upp skatten i skatt mot inkomst av produktion och skatt mot inkomst av kapital. Deklarationen blandar inte dessa som i tex USA. (Syftet är att svenska staten i större detalj ska kunna styra marknadens kapitalflöden, därav det pedagogiska ordvalet produktion)

Asymmetrin med ränteavdragen (och varför räntebidrag är en rättvisare benämning) uppstår av att det dras rakt av mot inkomst av tjänst. Detta är fullständigt bisarrt, eftersom det dessutom presenteras som en motpol till skatt mot kapital. Det vill säga i praktiken gör du skatteavdrag mot din inkomst av tjänst för att någon annan gör motsvarande vinst på kapital. Vilket i det svenska systemet är helt sjukt.
Den som inte har förstått är du själv.

Jag ger åter ett enkelt exempel, jag gett många ggr, som borde göra att även en i lågstadiet kan förstå.

Jag har lånat av grannen. Jag skall betala 1000 kr i ränta.
Staten låter bli att beskatta mig på den inkomst jag använder för att betala ränta.
Istället tar staten ut den skatten av min granne.

Staten stjäl 300 kr av grannen. Och låter blir att stjäla dessa 300 från mig.

Detta är extremt enkelt. Avdrag medges när inkomsten beskattas i senare led. Och eftersom min granne beskattas så medges avdrag för mig.

Hur är man funtad när man inte förstår så enkla saker?

----------------------------
Det sjuka här är att folk inte talar om inkomst och avdrag av kapital. Utan man bryter ut en del av detta och bara talar om avdraget där.
För de som gör så handlar det iaf inte om någon kunskap i frågan.

Mer troligt är väl det som antyddes i ett annat inlägg. Dvs att det handlar om avundsjuka och missunnsamhet. Inte kunskap. Dessa defekta människor ser att andra köpt bostäder och blir arga över det, och så noterar de att ägarna får något som kallas avdrag och blir hysteriska över det.
Skulle tro att jag träffar ganska mitt i bulls eye här.
Citera
2023-07-04, 10:27
Medlem
Rätt mycket pajkastning här inne och experter i sann Flashbackanda

Det som är intressant dock är väl hur ränteläget påverkar oss invånare EGENTLIGEN.

Som jag förstått det så är det runt ~70% utav svenskarna som lägger om sina lån under 2023.
Så detta rövknullar ju Svenssons endel, man kanske skulle ha lugnat sig med höjningen?

Sedan förstår jag ju frustrationen hos personerna här inne som blir förbannade på BLT (BoLåneTorskarna) som har sett guld i fastighetsbranschen. Dessa har alltså köpt rivningsfärdiga villor för 4-5 miljoner.

Här på Västkusten har alltså folk köpt 2 rumochkök för 4 miljoner svenska kronor, helt galet!

Sedan fokuserar ofta debatten på städerna i dessa ämnen. Varför inte flytta till Norrlands glesbygd och bo i Villa för 6-700 tkr ?!
Citera
2023-07-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Staten stjäl 300 kr av grannen. Och låter blir att stjäla dessa 300 från mig.
Det är bara din äckliga kommunisthjärna som hittar symmetri.

Och lägg ned det där jävla larvet om "mIusSundSamHet", så kan vi iaf skrapa bort 50% av den sörja du levererar här inne. Du är för i helvete fattigpensionär, jag blev ekonomiskt oberoende när jag var halvvägs den där dödsbädden. Att man då lägger tid på att utbilda är för fasen det rakt motsatta till missundsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in