Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Men var det verkligen tillåtet att dra det från skatt på tjänsteinkomst? Det låter ju helt otroligt.
Ja det är klart att det var det. På 70-talet också. Inkomsterna och avdragen summerades. Och sedan beskattades summan. Som för företag.
(Här borde du själv notera din totala oförmåga att förstå och tillämpa systemprinciper).
För att få mer skatteintäkter kom då sossarna på att man kunde införa inkomstklasser och då i vissa lägen begränsa avdragens värde.
Resultatet blev ett inkonsistent och principlöst så defekt skattesystem att även experterna på skattemyndigheten inte klarade av det. Än mindre folk som förväntades deklarera korrekt.
Därav att sossarna till slut kröp till korset och dealade med mittenparterna om en skattereform där man återgick till systemprinciper.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Om inte så har ni missförstått situationen. Sverige är ett land som väldigt strikt delar upp skatten i skatt mot inkomst av produktion och skatt mot inkomst av kapital. Deklarationen blandar inte dessa som i tex USA. (Syftet är att svenska staten i större detalj ska kunna styra marknadens kapitalflöden, därav det pedagogiska ordvalet produktion)
Asymmetrin med ränteavdragen (och varför räntebidrag är en rättvisare benämning) uppstår av att det dras rakt av mot inkomst av tjänst. Detta är fullständigt bisarrt, eftersom det dessutom presenteras som en motpol till skatt mot kapital. Det vill säga i praktiken gör du skatteavdrag mot din inkomst av tjänst för att någon annan gör motsvarande vinst på kapital. Vilket i det svenska systemet är helt sjukt.
Den som inte har förstått är du själv.
Jag ger åter ett enkelt exempel, jag gett många ggr, som borde göra att även en i lågstadiet kan förstå.
Jag har lånat av grannen. Jag skall betala 1000 kr i ränta.
Staten låter bli att beskatta mig på den inkomst jag använder för att betala ränta.
Istället tar staten ut den skatten av min granne.
Staten stjäl 300 kr av grannen. Och låter blir att stjäla dessa 300 från mig.
Detta är extremt enkelt. Avdrag medges när inkomsten beskattas i senare led. Och eftersom min granne beskattas så medges avdrag för mig.
Hur är man funtad när man inte förstår så enkla saker?
----------------------------
Det sjuka här är att folk inte talar om inkomst och avdrag av kapital. Utan man bryter ut en del av detta och bara talar om avdraget där.
För de som gör så handlar det iaf inte om någon kunskap i frågan.
Mer troligt är väl det som antyddes i ett annat inlägg. Dvs att det handlar om avundsjuka och missunnsamhet. Inte kunskap. Dessa defekta människor ser att andra köpt bostäder och blir arga över det, och så noterar de att ägarna får något som kallas avdrag och blir hysteriska över det.
Skulle tro att jag träffar ganska mitt i bulls eye här.