2023-07-04, 10:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Gårdagens match var intressant. Kanske borde skriva om Kalmar först. Dom måste verkligen skärpa till sig framåt om det ska bli nått. Dom hade bollen 60+% men förutom målet, som var en ren bjudning från Mjällby, så skapade dom inte en enda farlighet.
Borde nog ha blivit typ 3-0 till Mjällby om man ser till hur farliga lagen var. Hur Eile lyckades missa sin nick är en gåta. En meter framför målet så kan han stå stilla, oattackerad, och vänta in bollen, ändå lyckas han nicka den över.
I övrigt. Mjällby saknar verkligen Otto, det saknas helt klart någon på mittfältet som kan ta hand om bollen. Victor Gustafsson var lite närmare det han kan vara än han varit tidigare på säsongen men han kan inte ensam ta hand om allt bollspelande..

Kom också på att Mjällby har tappat båda sina fötter på fasta, Otto tog högerlägena och Noah tog vänstern. Trots det så borde Mjällby nog ha gjort typ 2 mål på fasta situationer. Kalmar var verkligen inte bra i försvaret där..
Citera
2023-07-04, 11:15
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Gårdagens match var intressant. Kanske borde skriva om Kalmar först. Dom måste verkligen skärpa till sig framåt om det ska bli nått. Dom hade bollen 60+% men förutom målet, som var en ren bjudning från Mjällby, så skapade dom inte en enda farlighet.
Borde nog ha blivit typ 3-0 till Mjällby om man ser till hur farliga lagen var. Hur Eile lyckades missa sin nick är en gåta. En meter framför målet så kan han stå stilla, oattackerad, och vänta in bollen, ändå lyckas han nicka den över.
I övrigt. Mjällby saknar verkligen Otto, det saknas helt klart någon på mittfältet som kan ta hand om bollen. Victor Gustafsson var lite närmare det han kan vara än han varit tidigare på säsongen men han kan inte ensam ta hand om allt bollspelande..

Kom också på att Mjällby har tappat båda sina fötter på fasta, Otto tog högerlägena och Noah tog vänstern. Trots det så borde Mjällby nog ha gjort typ 2 mål på fasta situationer. Kalmar var verkligen inte bra i försvaret där..

Vad jag reagerade på var hur optimistiskt MAIF-spelarna spelade. Många snabba anfall och spelare som vågade göra sin gubbe. Nu var det kanske Kalmar som försvarade dåligt. Fastän man kanske saknade Rosengren och detta visade sig i de 32% man hade bollen totalt över matchen så skrapade man ihop ett xG på närmre två. På så sätt saknades Rosengren öht inte. Sen om detta säger nåt om MAIFs offensiva spel framgent eller om det mest återspeglade en dålig försvarsinsats av KFF återstår att se.
Citera
2023-07-04, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Så här halva säsongen in och med stundande europakval, vad tror du är en rimlig förväntan på Häcken i allsvenskan? Löser ni en europaplats?

Europaplatsen är redan inkasserad. Sedan om vi blir 1:a, 2:a eller 3:a är en annan fråga. Tror ändå vi är alldeles för bra för Elfsborg men avståndet upp till er börjar dock bli långt och ni har definitivt haft det där "mästarflytet" som vi inte fått en milliliter av i år.

Citat:
Annars kan jag ju tänka mig ytterligare ett par tusen anledningar till att bua ut honom.
Jo, men han var ju ändå "deras skithög". Vad fan, AIK:arna gillade ju t o mKenny Pavey..

Citat:

Såg ut som Eile blev rädd för att krascha in i stolpen, antingen direkt om han satsat hårdare eller att han skulle blivit inknuffad av spelarna som rusade mot honom, var nog därför det blev lite taffligt?

Jag tycker nog att Petterssons läge innan var ännu bättre. Det räcker att han helt ostörd lyckad peta bollen framåt där för att det skall bli mål. Visst att det var volley men det var ingen stenhård boll som krävde jättemycket tajming för att träffa.
Citera
2023-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Europaplatsen är redan inkasserad. Sedan om vi blir 1:a, 2:a eller 3:a är en annan fråga. Tror ändå vi är alldeles för bra för Elfsborg men avståndet upp till er börjar dock bli långt och ni har definitivt haft det där "mästarflytet" som vi inte fått en milliliter av i år..

Känns som ursäkter, oftast innebär att inte ha ”flyt” att man helt enkelt inte varit bra nog.
Malmö har haft en del flyt denna säsong men de får ju inte precis ett mål i 96 min gratis utan det är ett konstant pressande som skapar en ”gratischans” i slutet osv.

Förra säsongen var det inte samma mindset, visst mindre flyt kan man säga men ärligt talat ju mer man kämpar under matchen ju mer flyt får man att vinna matchen oavsett om man heter Häcken, Elfsborg eller malmö.
Citera
2023-07-04, 12:13
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Detta var ändå en match där hela laget inklusive mittfältet underpresterade rejält! Tänk om Benie hade gjort mål på läget han fick i det där första anfallet i detta klippet. Hade lätt blivit årets mål.

https://twitter.com/erik_edman/statu...ser=erik_edman

Som någon skrev. Detta var alltså första matchen där dessa 3 mittfältare startade ihop i år...
Det är den typen av anfall man kommer att komma ihåg den här generationen Häcken för. Otroligt snabbt och snyggt. Där satt alla passningar perfekt! Tyvärr får man inte till det lika ofta i år.
Citera
2023-07-04, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Känns som ursäkter, oftast innebär att inte ha ”flyt” att man helt enkelt inte varit bra nog.
Malmö har haft en del flyt denna säsong men de får ju inte precis ett mål i 96 min gratis utan det är ett konstant pressande som skapar en ”gratischans” i slutet osv.

Förra säsongen var det inte samma mindset, visst mindre flyt kan man säga men ärligt talat ju mer man kämpar under matchen ju mer flyt får man att vinna matchen oavsett om man heter Häcken, Elfsborg eller malmö.
Ta Siriusmatchen senast. Ser ut som en utklassning. Sirius hade dock goda lägen att göra 1-1 i första halvlek. Sedan får ni en otroligt billig straff direkt i andra och ett medföljande rött kort som dödar matchen.

Ta matchen emot oss. Ni hade en boll som "eventuellt var inne" som gav er en otroligt viktig poäng.

Ta matchen mot BP, dom missade ett idiotläge till att göra 2-0 men träffade insidan stolpen.

Ta matchen mot Kalmar, Rajovic och Hummet brände båda flertalet 100% lägen att kvittera.

Ta matchen mot Värnamo. Rasheed bjöd er på två mål som avgjorde matchen, dessförinnan hade Värnamo haft fina lägen att göra 2-1.

Ta matchen mot HBK där ni avgjorde i typ 95:e minuten.

Nä ni har inte haft flyt i år.... 6 matcher efter 13 omgångar där utgången kunde blivit helt annorlunda utan "mästarflyt".
Senast redigerad av trazke 2023-07-04 kl. 12:17.
Citera
2023-07-04, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är den typen av anfall man kommer att komma ihåg den här generationen Häcken för. Otroligt snabbt och snyggt. Där satt alla passningar perfekt! Tyvärr får man inte till det lika ofta i år.
Detta var ju som sagt var första matchen i år där dessa 3 startade ihop.

Och även om vi underpresterade mot Norrköping så skulle vi avgjort denna matchen i första halvlek. Istället får Norrköping 2 riktiga pissmål. Varav det första är en solklar frispark till oss innan. Jag bara visste att det skulle bli mål efter den domarmissen, det slår aldrig fel.
Senast redigerad av trazke 2023-07-04 kl. 12:19.
Citera
2023-07-04, 12:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Detta var ju som sagt var första matchen i år där dessa 3 startade ihop.

Och även om vi underpresterade mot Norrköping så skulle vi avgjort denna matchen i första halvlek. Istället får Norrköping 2 riktiga pissmål. Varav det första är en solklar frispark till oss innan. Jag bara visste att det skulle bli mål efter den domarmissen, det slår aldrig fel.
Jag ser absolut ingen frispark innan det målet. Var hittar du den?

Men visst. Simon borde ju satt sitt läge i första. Den ska vara mål. Då hade det varit 2-0 och förmodligen lugnt.

Edit: Eller du menar innan hörnan ja! Ok, då är jag med. Sorry.
Senast redigerad av baggebo1 2023-07-04 kl. 12:27.
Citera
2023-07-04, 12:25
Medlem
Citat:
Men ta Siriusmatchen senast. Ser ut som en utklassning. Sirius hade dock goda lägen att göra 1-1 i första halvlek. Sedan får ni en otroligt billig straff direkt i andra och ett medföljande rött kort som dödar matchen.

Ta matchen emot oss. Ni hade en boll som "eventuellt var inne" som gav er en otroligt viktig poäng.

Ta matchen mot BP, dom missade ett idiotläge till att göra 2-0 men träffade insidan stolpen.

Ta matchen mot Kalmar, Rajovic och Hummet brände båda flertalet 100% lägen att kvittera.

Ta matchen mot Värnamo. Rasheed bjöd er på två mål som avgjorde matchen, dessförinnan hade Värnamo haft fina lägen att göra 2-1.

Ta matchen mot HBK där ni avgjorde i typ 95:e minuten.

Nä ni har inte haft flyt i år....

Jag skrev ju att Malmö haft flyt, däremot inser jag ju att i de flesta lägen när man får flyt så har man gjort något för att få flyt.
Sen finns de ju de som använder detta som ursäkter som tror att man får allting gratis på en fotbollsplan men så ser inte riktigt verkligheten ut 😂

Sen kan alltid situationer uppstå under en match men så är det ju för alla lag, gäller ju att förvalta situationerna som uppkommer.

Att Häcken inte fått någonting med sig är enbart ursäkter, ni har helt enkelt inte haft samma mindset som förra året.
Men det är klart det enklaste är ju att skylla på tur eller flyt så man kan fortsätta tro att sitt eget lag är bäst 👍
Citera
2023-07-04, 12:29
Citat:
Jag ser absolut ingen frispark innan det målet. Var hittar du den?

Men visst. Simon borde ju satt sitt läge i första. Den ska vara mål. Då hade det varit 2-0 och förmodligen lugnt.

Även Sonko hade ju ett idiotläge att göra 2-0 när han sköt 10m över. Jag hittar inga highlights på Youtube nu men Lund tacklades fult i samband med att han nickade ut bollen till hörnan som gav 1-1 målet.

Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jag skrev ju att Malmö haft flyt, däremot inser jag ju att i de flesta lägen när man får flyt så har man gjort något för att få flyt.
Sen finns de ju de som använder detta som ursäkter som tror att man får allting gratis på en fotbollsplan men så ser inte riktigt verkligheten ut 😂

Sen kan alltid situationer uppstå under en match men så är det ju för alla lag, gäller ju att förvalta situationerna som uppkommer.

Att Häcken inte fått någonting med sig är enbart ursäkter, ni har helt enkelt inte haft samma mindset som förra året.
Men det är klart det enklaste är ju att skylla på tur eller flyt så man kan fortsätta tro att sitt eget lag är bäst 👍

Fast du måste skilja på tur och flyt. Jag har inte sagt att ni bara haft tur och vi haft otur. Men ni har haft mycket marginaler med er och vi har haft mycket emot. Det går inte att förneka.

Matchen mellan oss där ni får det där kvitteringsmålet och vi får det emot oss är signifikativt för hela säsongen. Och nu söker jag ingen diskussion huruvida bollen faktiskt var inne eller inte. Även om den nu var 5cm över mållinjen så var det flyt.
Citera
2023-07-04, 12:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Även Sonko hade ju ett idiotläge att göra 2-0 när han sköt 10m över. Jag hittar inga highlights på Youtube nu men Lund tacklades fult i samband med att han nickade ut bollen till hörnan som gav 1-1 målet.
Jag kom på det och la till en edit... Här kan man se det:

https://youtu.be/1ryih_bFmls?t=114

Det är en solklar frispark.
Citera
2023-07-04, 12:44
Citat:
Jag kom på det och la till en edit... Här kan man se det:

https://youtu.be/1ryih_bFmls?t=114

Det är en solklar frispark.
Ja och Sonkos läge är ju nästan lika bra som Simons, det är ju helt öppet i hörnan där. Nästan svårare att skjuta över än i mål. Hade missat att det där drömanfallet skedde vid 1-0. Även det måste ju Traore göra bättre, får ju inte ens till ett rent skott. Dessutom står Sadiq helt fri för en passning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in