2023-07-04, 00:47
Medlem
[quote=HerrGickhan|84964274]Det förändrar ingenting för den person som förolyckades och vederbörandes närstående. Jag hoppas att folk slutar spekulera, anklaga och låtsas som om de vet det som de inte vet. Tyvärr är det ju så dagens samhälle ser ut. Mycket skitsnack och många oseriösa påståenden.[/QUOTE

Jag utgår från att de anhöriga till den avlidne är avsevärt mer ifrågasättande till ”nöjesparken” än vad de som ifrågasätter Grönan i den här tråden är. De har mist en anhörig på en nöjespark!

Hoppas utredningen skyndsamt kommer fram till orsaken till incidenten.
Citera
2023-07-04, 01:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag utgår från att de anhöriga till den avlidne är avsevärt mer ifrågasättande till ”nöjesparken” än vad de som ifrågasätter Grönan i den här tråden är. De har mist en anhörig på en nöjespark!

Hoppas utredningen skyndsamt kommer fram till orsaken till incidenten.

Hur ska du ha det, anser du att det är de närstående som ska driva utredningen eller Statens haverikommission? Det tar, enligt uppgift, cirka ett år att utreda olyckor som dessa.
Citera
2023-07-04, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilket sätt tar jag dem i »försvar«? Vilken grund har du för att peka ut dem som »skyldiga« när kontrollinstansen godkänt anläggningen så sent som i juni?

Din fråga om mitt barn skulle dött är ju att försöka vrida det till att jag ska vara subjektiv, som du uppenbarligen är.
Ja det är kanske poängen. Likt vd på Gl så hänvisar många till just tredje part som gett godkänt och denna part är just Dekra med ett tveksamt förflutet.
Sen föll det på tillverkaren. Skulle nog tro att tillverkaren rekommenderat att byta ut tågseten till nyare precis som Liseberg men förmodligen avstått pga kostnaden. Kanske GL har upptäckt sprickor i konstruktionen som håller boggien och försökt svetsa lite själv men det kommer visa sig.
Professorn på KTH som uttalade sig i Expressen gjorde en poäng att just konstruktionen som håller det främre hjulpaketet bör gås igenom med ultraljud för att upptäcka sprickor och försvagning.
Citera
2023-07-04, 05:55
Medlem
Citat:
Du är ett lysande exempel på raka motsatsen. Du vill döma på förhand utifrån din subjektiva uppfattning.

Döma Gröna Lund på förhand, menar du?

Det är ju självklart att någon har gjort något fel. En olycka som den som drabbade Grönan för drygt en vecka sen ska inte inträffa om säkerheten har skötts korrekt.

Det kan hända att det är någon entreprenör som har gjort fel. Men som jag ser det, så faller skulden på Grönan ändå. Man kan inte bara anlita en entreprenör för att sköta säkerheten, skita i att kolla hur entreprenören sköter sig, och sedan, när någon har dött, säga, "Det är inte vårt fel! Det är entreprenörens!"
Citera
2023-07-04, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jo hm när man tittar på den här bilden (som använts tidigare, därav pilarna), börjar man undra: kör grönan med vanliga muttrar de får springa och dra hela tiden medan liseberg kör med riktiga låsmuttrar/stoppmuttrar/stoppbultar (men den kommentaren kanske är lite väl taskig).

Det är typ omöjligt att se dock. Kan vara Nordlockbrickor som används, troligen skulle jag säga till och med. Sedan den tvärgående låsskruven för de andra skruven ser ut som det sitter Nylockmutter.

Skulle även kunna vara Loctite på hela skiten, vem vet.
Senast redigerad av Javool 2023-07-04 kl. 06:53.
Citera
2023-07-04, 07:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Läste en aning snabbt när jag skrev det och lurade mig på att de skrev tekniskt fel. Något tekniskt fel är det inte som beskrivs.

Nu får du nog läsa vad jag skrev en gång till och hur det kan bli billigare att göra detaljer än att köpa färdigproducerade är ju i sig mycket märkligt. Piratdelar som nämnts är något helt annat. Generellt sett är piratdelar tillverkade i samma fabrik som originaldelarna och det enda som skiljer är försäljningskanalen.

När du säger att din poäng är att jag inte är objektiv så börjar jag fundera på om du vet vad objektiv innebär. Vissa i denna tråd tycks mena att man inte är objektiv om man inte stämmer in i konspirationsteorierna om att Gröna Lund kört anläggningen med vetskap om att den var bristfällig.

Naturligtvis är jag objektiv och i det ligger ju att inte hitta på en massa eller påstå saker som man inte har täckning för. Det som är uppenbart är att anläggningen vid två tillfällen (i april och juni) godkänts i en tredjepartskontroll med omdömet: betryggande säkerhet.

Reservdelspriser är inte alltid rationella.

Det som är uppenbart är att flera personer fått allvarliga skador och en person dött.

Detta trots att anläggningen godkänts i tredjepartpartskontroll. Något har alltså gått fel och det finns få scenarion som lämnar Gröna Lund utan skuld.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2023-07-04 kl. 07:27.
Citera
2023-07-04, 07:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar

Det är ju självklart att någon har gjort något fel. En olycka som den som drabbade Grönan för drygt en vecka sen ska inte inträffa om säkerheten har skötts korrekt.

Det kan hända att det är någon entreprenör som har gjort fel. Men som jag ser det, så faller skulden på Grönan ändå. Man kan inte bara anlita en entreprenör för att sköta säkerheten, skita i att kolla hur entreprenören sköter sig, och sedan, när någon har dött, säga, "Det är inte vårt fel! Det är entreprenörens!"

Det är ett jävla tjatande om skuldfrågan i denna tråd. Har du tänkt tanken att det KANSKE är så att alla parter skött sina jobb efter rådande protokoll men denna olycka uppstod ändå? Jag säger inte att det måste vara så men ibland finns helt enkelt ingen att korsfästa.
Citera
2023-07-04, 07:36
Medlem
Trollet420s avatar
Har det framkommit hur kvinnan dog? ramlade hon ut eller dog i vagnen? Ingen tiktok video annat än den som var från vagnen
Citera
2023-07-04, 08:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är ett jävla tjatande om skuldfrågan i denna tråd. Har du tänkt tanken att det KANSKE är så att alla parter skött sina jobb efter rådande protokoll men denna olycka uppstod ändå? Jag säger inte att det måste vara så men ibland finns helt enkelt ingen att korsfästa.

Isf är det fel på protokollen.
Korsfästa är dumt och onödigt.
Citera
2023-07-04, 08:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Isf är det fel på protokollen.
Korsfästa är dumt och onödigt.

Fel och fel. Man kan inte ta höjd för ALLT. Man gör en rimlig bedömning och bemannar därefter.
Citera
2023-07-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar

Flera i tråden verkar anse att ”det är oundvikligt med olyckor” och att vi därför skall betrakta denna olycka som en force majeure, utom grönans händer att förhindra.

Vilket BS. Dessa är nog delvis GL troll. Nöjesfältet har fått alldeles för lite skit i media och på tok för få kritiska frågor. Det är sommar och journalisterna verkar vilja åka karusell.
Citera
2023-07-04, 08:40
Medlem
Glastonburys avatar
Sökte i tråden för att se om den här videon hade postats innan och fick inte något resultat. Antar att delar ur den kanske har postats här redan. Droppar ändå. Verkar vara en bild på något som har lossnat bl. a. https://www.tiktok.com/@mothershipsg/video/7249042876796128530
Senast redigerad av Glastonbury 2023-07-04 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in