2023-07-03, 14:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.
Den ukrainska motoffensiven må gå långsamt, men för dessa ryska rekryter måste kriget vara en synnerligen deprimerande affär. De har skickats för att ”denazifiera” och ”demilitarisera” Ukraina och hamnar de i en jordhåla, utan kontakt med andra förband. I ställer för att retirera efter artillerielden slagit ut delar av förbandet blir de kvar och ger upp utan mycket av en strid.

Jag förmodar att dessa värn är del av den främre försvarslinjen, och att hårdare motstånd följer, men den ryska bristen på organisation och effektivt försvar är ändå slående. Vad är tanken att dessa 10-20 ryska soldater skall göra i dessa värn utan tyngre vapen eller pansarfordon? De förefaller vara offrade som lockbete eller helt enkelt för att vinna tid.

Edit: sedan är det ju stor humor att en av de tillfångatagna ryssarna lugnt röker en cigg medans de frågas ut av ukrainarna!
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-07-03 kl. 14:36.
Citera
2023-07-03, 14:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Har han gått och morrat och velat anfalla Ukraina ända sen 90-talet?
Han har inte haft den militära eller ekonomiska förmågan innan.

Han visste såklart att Ryssland skulle bli sanktionerat men hade hoppats att detta skulle blåsa över efter något år när Europa hade insett hur de är beroende av rysk energi. När tredagarsoperationen nu är inne på andra året så är frågan helt enkelt hur militärt och ekonomiskt förberedda för ett så långt krig är Ryssland? Vet de vad de håller på med men kan inte backa när de väl startat?

Vi vet nu med säkerhet att Ryssland i varje fall förberett för detta anfall väldigt länge. Den ryska ekonomin är under belastning men verkar hålla, i varje fall utåt, just nu.
Citera
2023-07-03, 14:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Kliver du tillbaka i tiden några år till innan 2014 så vet du att Ryssland höll Ukraina i ett järngrepp via avtal om subventionerad rysk gas till Ukraina mot att Ryssland de facto kontrollerade vad Ukraina fick göra i sitt eget land. Ukraina insåg att detta slavkontrakt inte var hållbart och fattade även att de skulle slippa den ryska imperialismens ok om de gjorde sig oberoende från rysk energi. Ukraina prospekterade gas och oljefyndigheter utanför kusten och hade dessutom precis skrivit under ett väldigt lönsamt avtal med västerländska energibolag för att sätta igång produktionen. Putin blev skräckslagen då han fattade att han förlorat sitt grepp om Ukraina och ännu värre skulle Ukraina konkurrera med energileveranser till Europa vilket stryper Putins intäkter. Som av en slump skapades den ryska separatiströrelsen och Putin stal Krim och satte punkt för konkurrensen från Ukraina.
Detta är mycket riktigt ett imperialistiskt krig från Rysslands sida, där Putin inte tar någon hänsyn till varken ryssar eller ukrainare.

Ja det där är den viktigaste orsaken till kriget.
Citera
2023-07-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han har inte haft den militära eller ekonomiska förmågan innan.

Han visste såklart att Ryssland skulle bli sanktionerat men hade hoppats att detta skulle blåsa över efter något år när Europa hade insett hur de är beroende av rysk energi. När tredagarsoperationen nu är inne på andra året så är frågan helt enkelt hur militärt och ekonomiskt förberedda för ett så långt krig är Ryssland? Vet de vad de håller på med men kan inte backa när de väl startat?

Vi vet nu med säkerhet att Ryssland i varje fall förberett för detta anfall väldigt länge. Den ryska ekonomin är under belastning men verkar hålla, i varje fall utåt, just nu.

Det är svårt med sanktioner mot underutvecklade ekonomier. Särskilt som majoriteten av befolkningen är van vid och accepterar umbäranden. Får en svensk 30% sänkning av inkomsten blir det protester och uppror, men om en ryss får inkomsten sänkt med 30% är hen glad över att man får behålla 70%.

Den mindre men rika eliten som drabbas värst har samtidigt Putin att tacka för sina privilegier, så även de accepterar mycket innan de biter handen som föder dem.
Citera
2023-07-03, 14:49
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Ok, tack! Om självaste M.G. uppger att frågan om NATOs expansion inte var uppe till diskussion så stämmer säkert det. Jag tyckte mig dock minnas från 90-talet att just den frågan diskuterades i TV, men det är ju en helt annan sak än att sitta med vid själva förhandlingarna. Jag var uppenbarligen ute och cyklade ang. löftet om att ej expandera NATO, och får väl pudla och be om ursäkt till alla som förargades (det var många haha). Men jag är ändå lite fundersam över varför krigshetsaren Putin - som styrt Ryssland i typ 20 år - väntade så länge? Har han gått och morrat och velat anfalla Ukraina ända sen 90-talet?

Inga problem.
Ang din fråga. Vi kan väl mest bara gissa på varför det dröjt.
En sak kan vara att fram till 2014, var Ukrainas ledning pro-rysk eller anti-väst.
Så det är väl först fr 2014 som "racet" började.
Donbass var kanske ett försök, att få in foten.
Kanske var Donbass det område som mest intressant.
Sedan är Krim annekterat sedan 2014.
Så vad vi ser idag, är väl att man från 2014 fram till 2021, har sugit på karamellen.
2019-2020 hade vi COVID och Putin studerade Peter den Store. Sedan gick det åt h-e...
Citera
2023-07-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Den mindre men rika eliten som drabbas värst har samtidigt Putin att tacka för sina privilegier, så även de accepterar mycket innan de biter handen som föder dem.
Det finns två olika sorters oligarker: -Dom som Jeltsin skapade och gammalt KGB-personal som Putin skapade. Hur det har gått med många ut av Jeltsin-oligarkerna vet vi ju,-förvisning, fängelse, skumma kalsonger, te och öppna fönster.
Putin-oligarkerna är självklart glada för sina plånböcker och att dom är vid livet.
Citera
2023-07-03, 14:59
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, fortfarande fördröjning med 72 timmar angående fronterna så den handlar om Prigozhin och efterspelet efter marschen mot Moskva.

Citat:
03.07.2023 uppdateringen. Idag har vi väldigt intressanta och uppmuntrande nyheter.
1. Resultatet av mästerkockens myteri börjar klarna mer och mer. Det är helt klart att mästerturistens propaganda om att han med järnhand slog ned upproret och återställt ordningen inte längre biter. Det blir allt mer uppenbart att turistlandet inte hade en fungerande regeringsadministration under 2 hela dagar. Den flydde huvudstaden och lämnade ca 10.000 kravallpoliser, utan tyngre vapen typ stridsvagnar, att försvara huvudstaden. Om mästerkocken fortsatt till Kreml och intagit den eftertraktade stolen vid det långa bordet hade mästerturisten mist sin makt totalt. Eftersom mästerkocken kan komma och gå som han vill mellan Belarus och turistlandet har han gjort en massiv deal för sig själv.
Även turistledarens olika tal är otypiskt intetsägande, vilket inte gått oförmärkt bland turistvloggarna. Frågan är nu vad storchefen skall göra med dessa; han måste nämligen välja sida. Oberoende vilken sida han väljer, försvarsministeriet med Soigun eller nationalisterna med alla vloggare i spetsen, förlorar han i prestige. Att förlora prestige i turistlandet öppnar vägen för rond 2 i maktstriden. Denna nya situation i sin tur gör att storchefen måste ha mera fokus på hemmaplan och säkrandet av sin stol än på situationen i Ukraina.
Denna tvetydighet har även börjat märkas bland hans frontsoldater, i flera avlyssnade telefonsamtal (även i de ockuperade områdena är deras telefoner i ukrainsk roaming läge) börjar turistsoldaterna bli mentalt slut. Det pratas öppet om deserteringar när våra soldater kommer nära huvudförsvarslinjen deras, även att skjuta sina officerare om de försöker hindra flykten.
Detta leder oss till dagens uttalande av militärledningen. Vi har alltså upptäckt de svaga punkterna i turisternas linjer och just nu biter vi oss fast i den första försvarslinjen medan vårt artilleri jämnar deras infra med marken bakom försvarslinjen. Därför är det nu väldigt tyst om situationen på de olika frontavsnitten, vi laddar upp för den stora tillslaget.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-07-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Håller inte direkt på någon, men ser gärna att amerika förlorar då dom har bidragit starkt till detta i bakgrunden. Vad menar jag med förlorar? Man blir utslängda ur ukraina, deras deep state aktörer, black rock osv som dreglar över ukrainas naturresurser, ut med huvudet först. Och ukrainarna ska inte betala tillbaka ett skit av det man nu är "skyldiga" amerika. Territorium osv bryr jag mig inte om hur det blir med.

Ja det är säkert grisigt bakom kulisserna. Vägen ut ur det är iaf inte ett ryskt anfallskrig som drabbar civila. Ukraina i lugn och ro närmare EU och Ryssland med fortsatt ok relationer till både EU och Kina hade ju varit fantastiskt däremot. Inte omöjligt heller utan det här. Nu är det många år bort dock.
Citera
2023-07-03, 15:07
Medlem
Jag hinner inte med i böghysterin idag men återkommer ikväll. Den helikopter av typen KA-52 Alligator som det surras om nu är förmodligen den helikopter som sköts ned igår....så tyvärr är det nog bara en helikopter som skjutits ned.... ....

Det är lika viktigt att piloterna oskadliggörs som ohyra.

Återkommer!
Citera
2023-07-03, 15:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den ukrainska motoffensiven må gå långsamt, men för dessa ryska rekryter måste kriget vara en synnerligen deprimerande affär. De har skickats för att ”denazifiera” och ”demilitarisera” Ukraina och hamnar de i en jordhåla, utan kontakt med andra förband. I ställer för att retirera efter artillerielden slagit ut delar av förbandet blir de kvar och ger upp utan mycket av en strid.

Jag förmodar att dessa värn är del av den främre försvarslinjen, och att hårdare motstånd följer, men den ryska bristen på organisation och effektivt försvar är ändå slående. Vad är tanken att dessa 10-20 ryska soldater skall göra i dessa värn utan tyngre vapen eller pansarfordon? De förefaller vara offrade som lockbete eller helt enkelt för att vinna tid.

Edit: sedan är det ju stor humor att en av de tillfångatagna ryssarna lugnt röker en cigg medans de frågas ut av ukrainarna!

Fetat: Ja dessa försvarslinjer är jag sur på. Det är aldrig huvudförsvarslinjen hur många skyttegravar man än ser. Jag tror det där är mest hittepå, vi kommer inte se någon skillnad på dessa olika försvarslinjer.
Citera
2023-07-03, 15:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753

Moskvas omotiverade trashanks-soldater mot modernt utrustade och erfarna frihetskämpar. Jag ser ett imperiums sista dödsryckningar. Ett kolonialväldes död.
Om det är samma film som han skriver om på Cornucopia, låter lite som det från beskrivningarna, så verkar det också som att en av dom tillfångatagna var 59 år gammal...

EDIT: Ingen aning var han får åldern från dock.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-07-03 kl. 15:18.
Citera
2023-07-03, 15:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Fetat: Ja dessa försvarslinjer är jag sur på. Det är aldrig huvudförsvarslinjen hur många skyttegravar man än ser. Jag tror det där är mest hittepå, vi kommer inte se någon skillnad på dessa olika försvarslinjer.
Jag tycker också det känns som att det är nått konstigt med dom här linjerna. Verkar som att ryssarna gör en hel del (mer eller mindre desperata) motattacker för att ta tillbaka dom här främre ställningarna. Varför? Om det nu finns gott om ställningar bakåt, varför inte falla tillbaka? Är ryssarna så desperata att bli av med sina mobiliserade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in