2023-07-03, 13:13
Medlem
Kaptagons avatar
Ännu en rysk KA-52 helikoptrar är nu oskadliggjord.

https://twitter.com/OblastKa/status/1675821356619890688?t=TTX1FRhXkx2hWWswwjraeQ&s=19
Citera
2023-07-03, 13:18
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Det är krig, och i krig dör civila. Det är sorgligt men ett faktum. Vi är nog alla avtrubbade, se bara hur trådens mentalsjuka ukrainadårar ägnat senaste året åt att i tusentals inlägg helt avhumanisera det ryska folket. Det är en ond cirkel, och det enda sättet att få ett någorlunda stop på eländet är att freden kommer.

Men som det ser ut nu ligger den en bit bort.

Personligen är jag rätt cynisk när det gäller mänskliga konflikter då det tenderar att gröpa ur aktningsvärda mänskliga egenskaper till förmån till sämre saker, men trots det är jag inte beredd att tillskriva att konflikter i slutändan innebär lika dåliga kålsupare på båda sidor.

Det är ju inte direkt ovanligt att favorisera sin egen innegrupp och dehumanisera dem tillhörande utegruppen, men Ryssland sticker faktiskt ut genom att även behandla sin egen befolkning som skit utan större respekt för deras människovärde.

Det som de behandlar ännu sämre än sina infödda ryssar är då "Ukraina-ryssarna" som de påstått sig vurma om och vilja beskydda, men i praktiken ser deras människovärde som noll.

Med tanke på hur Ryssland behandlar det folk som skall vara i deras innegrupp, vågar man inte tänka på hur folk i utegrupper kommer behandlas om de får sätta världsagendan och därför i alla icke-ryssars intressen att bekämpa dem.
Citera
2023-07-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men hur kan ni tro på alla dessa fejksiffror som spottas ut från Ukrainas propagandamaskin?

Jag har redan i ett tidigare inlägg (som tog borts av mod) redogjort med källor att inget kan verifieras som äkta i Ukraina eftersom inga oberoende källor får operera fritt och bedriva oberoende journalistik för att inte tala om kritisk journalistik. Dom har tom fängslat en Amerikans journalist för att försökt göra sitt jobb. Allt som kommer ut från Ukraina är ren och skär propaganda. Vi har lika stora problem att få någon vettig information ur Ryssland. Skillnaden mellan Ryssland och Ukraina är att Ryssland inte behöver skamma resten av världens skattebetalare att betala 100 tals miljarder till den största pengatvättsorganisationen världen någonsin upplevt. Dels det samt att behålla lögnen vid liv att det går att vinna ett krig mot Ryssland på marken med reguljära styrkor.

Det enda USA och Nato har erfarenhet av är att bekämpa krig mot fåraherdar i mellanöstern och Asien så detta är över deras förmåga. Kompetensen som en gång fanns i den ukrainska armen är nu mycket decimerad. Att Ukraina fortfarande står kvar till mesta del är för att Ryssland är mycket restriktiva med sin militär och värnar civila och egentligen inte alls är intresserade av att lägga sig över Ukraina som suverän stat.

Nej, Ukraina har inte fängslat en amerikansk journalist för att ha försökt göra sitt jobb.
De har arresterat och utreder lögnaren Gonzalo Lira som med rätta är misstänkt för allvarliga brott.
Den signifikanta skillnaden mellan Ryssland och Ukraina, utöver att Ryssland är en diktatur och Ukraina är en halvdemokrati, är att Ryssland för ett illegalt anfallskrig mot det ukrainska folket medans Ukraina för ett försvarskrig för sitt lands överlevnad och sina barns framtid.
Citera
2023-07-03, 13:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Infanteristerna verkar vara de viktigaste igen, inte stridsvagnar. Här strider de till fots; de kör bara fram i sin pansarvagn. När de går ur pansarvagnen i början är det som en amerikansk film, de skjuter väldigt mycket. En död ryss skjuter han på lite extra bara för säkerhets skull.
https://twitter.com/NOELreports/status/1675815854494154753
Det är precis så man gör en avsutten attack.

Ska man ta terräng så är det nedhållande eld och vxlvis framryckning som gäller.

Sedan så säger tweeten att ryssen är på väg att detonera en handgranat. Därav att de skjuter "lite extra".
En fånge som har armarna under sig ska man aldrig lita på.
Citera
2023-07-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Suck. Kan du visa vem som givit det löftet? Det är dussintals personer i tråden som berättat om detta avtal som finns. Men ingen har kunnat hitta det. Och Gorbatjov själv förnekade ju att det existerade något sådant.

Det enda som man kan finna är ett löfte från USA att inte stationera militär i f.d. DDR i samband med den tyska återföreningen. Men detta kan knappast anses bindande för t ex Polen och Rumänien när det gäller vilka organisationer de vill gå med i.

Det är dokumenterat att Baker kom med det förslaget. Förslaget var dock aldrig något som överhuvudtaget diskuterades enligt Gorbatjov.
Citera
2023-07-03, 13:34
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
När Sovjetunionen och Warzawapakten upplöstes på 90-talet och "kalla kriget" ansågs vara över - så var ett av villkoren att NATO inte skulle utvidgas. Framförallt inte i Rysslands närområde eller till Rysslands grannländer. Av detta löfte att ej utvidga NATO blev det nada. De baltiska staterna, Polen m.fl. (tror det är minst 13 st) har gått med NATO redan för 20 år sedan så jag fattar varför Putin är förbannad. Frågan är varför det tog Ryssland och Putin över 20 år att reagera?

Jag tycker givetvis att Ryssland borde gett fan i Ukraina, men löftesbrotten ftån NATO är ju supertydliga...

Vad menar du?

Michail Gorbatjov = M.G.

M.G.: The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it.

https://www.rbth.com/international/2014/10/16/mikhail_gorbachev_i_am_against_all_walls_40673.htm l
Citera
2023-07-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Undrar varför inte se skickar någon lönnmördare på Zelensky. Han kanske ses som oviktig.

Ryssarna vet ju att den ukrainska frihetskampen skulle fortsätta och att det inte skulle förändra något.
Citera
2023-07-03, 13:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Man blir väldigt fundersam när man ser en sånt här klipp. Varför kör en rysk T-62 in i synliga minor? https://twitter.com/herooftheday10/status/1674801729437679616
Följdfrågor dyker upp.
1) Är observationen så dåligt från en T-62?
2) Är de så dåligt informerade om var fienden befinner sig? De får en order, framryck 2km på denna vägen och de gör det utan att ifrågasätta?
När jag var i svenska armén och lärde mig framryckning med strf90 så var ovanstående inget vi lärde oss kan jag lätt säga. Inget infanteristöd? Vagnschefen borde vara i tornet och spana efter sånt här. Skiter de i minorna? Självmordsbenägna? Onyktra? Jag fattar inte......

Jag tror de bara är dåliga. Dessa stridsvagnar var tagna ur den ryska organisationen för länge sedan. Nu har man rustat upp dem och antagligen gett dem till nymobiliserade soldater utan träning på dem, eller träning i stridsvagnsstrider i över huvud taget. Det finns många vittnesmål från ryssar om hur de inte fått någon träning.

Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Några länder har väl skyldighet att försvara Ukraina om jag minns rätt, angående avtalet när Ukraina gav bort sina kärnvapen.

USA, Storbritannien och Ryska Federationen ( ) var garanter för Ukrainas territoriella integritet i det avtalet. Nu gjorde ju inte USA & GB så mycket efter Rysslands första invasion 2014; men de började ju träna ukrainska armén en del. Tyvärr gav de dem inte moderna vapen.
Citera
2023-07-03, 13:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är precis så man gör en avsutten attack. Ska man ta terräng så är det nedhållande eld och vxlvis framryckning som gäller. Sedan så säger tweeten att ryssen är på väg att detonera en handgranat. Därav att de skjuter "lite extra". En fånge som har armarna under sig ska man aldrig lita på.

Jag tycker han ser död ut.
Citera
2023-07-03, 13:40
Medlem
Taggads avatar
37 km2 rensat från parasiten - det går framåt - även om det är tufft så är det motiverande att det är ännu tuffare för ryssdjävulen.
Citat:
Zelenskyj: ”Förra veckan var tuff men vi gör framsteg
President Volodymyr Zelenskyj säger att striderna som pågår vid fronten är hårda. I ett uttalande på sociala medier hyllar han den ukrainska armén, skriver AFP.

– Förra veckan var tuff vid fronten. Men vi gör framsteg. Vi tar oss framåt, steg för steg.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2023-07-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641

Ja det var fel och dåligt (oavsett Saddam som faktiskt inte var något vidare mot minoriteter). Nu har du ställt dig på fel sida i det här. Är det för att jämna ut? Är det av någon slags rättvisetänk du håller på anfallaren nu alltså?

Håller inte direkt på någon, men ser gärna att amerika förlorar då dom har bidragit starkt till detta i bakgrunden. Vad menar jag med förlorar? Man blir utslängda ur ukraina, deras deep state aktörer, black rock osv som dreglar över ukrainas naturresurser, ut med huvudet först. Och ukrainarna ska inte betala tillbaka ett skit av det man nu är "skyldiga" amerika. Territorium osv bryr jag mig inte om hur det blir med.
Citera
2023-07-03, 13:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sedan så säger tweeten att ryssen är på väg att detonera en handgranat. Därav att de skjuter "lite extra". En fånge som har armarna under sig ska man aldrig lita på.

Efter att ha tittat ett par gånger förstår jag vad som händer. Han lever tydligen och när han vägrar ta fram händerna skjuter ukrainaren och springer bort, och då exploderar handgranaten under ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in