2023-07-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tove bestämde sig först efter midnatt att gå till Nöjet den aktuella natten. Så att det blev den natten bör vara en slump.
Dock verkar ju J varit mentalt förberedd på att döda Tove med tanke på googlesökningar, uttalanden och tidigare brand.
Med tanke på att till exempel A*bin visse att Tove skulle hem till Johanna för att prata ut. Han ringde ju på vägen så tror jag inte det var Js förstahandsalternativ att mörda Tove den natten. Hon är nog inte dummare än att hon förstår rationellt att hon skulle bli misstänkt.
Men jag gissar att hon hade så mycket hat inom sig mot Tove (svårt att förstå) och inte kunde 'bärga sig' så att säga när möjligheten uppstod där i lägenheten. Alla mord är djupt tragiska och svåra att förstå men motivet bakom detta (lättkränkthet?) är verkligen anmärkningsvärt.

Nåt som jag tycker är illavarslande är att Johanna är upprörd efter att hon fått nobben av både polis och vakter, och pratar med Maja om detta. M ses då av entrévärden gå in flera gånger för att leta efter Tove och han tycker hon också ser upprörd ut. Därefter antar M att J vill prata i lugn och ro med T för att gå igenom deras relation och vad som hänt på Nöjet. Och detta vill hon göra hemma hos J som bor 20 min därifrån.

I förhör säger Maja ang Albind samtal ”Han var skeptiskt till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där

Detta tycker jag styrker min tes att dom bestämt sig redan på Nöjet vad dom tänkte göra. Och att dom invaggade Tove i en falsk trygghet att följa med. Deras snabba agerande direkt efter mordet tycker jag också tyder på en mental förberedelse.
Citera
2023-07-02, 12:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är nog ingen dum idé. Åklagaren har nog en bra tanke kring det där ska göras eller gjorts. Kan de testa dörrklockan också om så bara av ren nyfikenhet.
Jag förstår inte intresset för dörrklockan. Om någon skulle plinga på hos mig efter midnatt hade jag inte öppnat även om jag hade hört signalen. Vid den tiden är jag inte intresserad av besök, bevisligen inte J eller M heller.
Citera
2023-07-02, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja åklagaren kan tycka det är utrett för hans del men utredningen ska ju ta tillvara alla parters intressen.
Kritiskt läge både vad gäller rätssmedicin och IT.

Ja jag får göra lite kvalificerade gissningar inledningsvis men sen brukar det lossna när bilden börjar klarna mer. Inte lika tätt mellan skratten nu m a o.

Du ska få lite stolpar kring det jag skrivit om tidigare som kan hjälpa förstå det tekniska. Öppna för PM bara så kommer det.

Ja, utredningen ska ta tillvara de olika parternas intressen.
Men vad gäller efter avslutad utredning som gått till åtal?

Har han någon skyldighet att gå vidare mer än att försvara sin ståndpunkt så att säga?

Om något nytt kommer fram, något som försvaret tar upp är en sak, eller om någon tipsar åklagaren om t ex ny bevisning. Sådant har väl hänt.

Men nu är ju utredningen avslutad och nya metoder kommer ju alltid att finnas.

Säg att vi får ny metod i Sverige för att analyser t ex något, t ex DNA under Toves naglar, trots att det innan rättegången inte gick.

Har åklagaren intresse att göra det eller måste han ens det?

Förstår du mina surriga tankar?
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-02 kl. 14:11.
Citera
2023-07-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubious
Lurkat tidigare men släppt sedan rättegången.
Varför verlar GW vurma så mycket för Johanna och Maja?

För att det går emot statistiken och det klarar inte GW.
Citera
2023-07-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag förstår inte intresset för dörrklockan. Om någon skulle plinga på hos mig efter midnatt hade jag inte öppnat även om jag hade hört signalen. Vid den tiden är jag inte intresserad av besök, bevisligen inte J eller M heller.

Man är ju mest nyfiken om den alls funkar.
Citera
2023-07-02, 14:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Man är ju mest nyfiken om den alls funkar.
Ja, möjligtvis med anledning av den tas som intäkt för att M ljuger.
Citera
2023-07-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, utredningen ska ta tillvara de olika parternas intressen.
Men vad gäller efter avslutad utredning som gått till åtal?

Har han någon skyldighet att gå vidare mer än att försvara sin ståndpunkt så att säga?

Om något nytt kommer fram, något som försvaret tar upp är en sak, eller om någon tipsar åklagaren om t ex ny bevisning. Sådant har väl hänt.

Men nu är ju utredningen avslutad och nya metoder kommer ju alltid att finnas.

Säg att vi får ny metod i Sverige för att analyser t ex något, t ex DNA under Toves naglar, trots att det innan rättegången inte gick.

Har åklagaren intresse att göra det eller måste han ens det?

Förstår du mina surriga tankar?

Antar att han eller annan part kan begära vad som helst inom det dom rätten finner rimligt. Som att ta in ett expertutlåtande istället för tio nya osv. Får vara nån måtta liksom.
Citera
2023-07-02, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nåt som jag tycker är illavarslande är att Johanna är upprörd efter att hon fått nobben av både polis och vakter, och pratar med Maja om detta. M ses då av entrévärden gå in flera gånger för att leta efter Tove och han tycker hon också ser upprörd ut. Därefter antar M att J vill prata i lugn och ro med T för att gå igenom deras relation och vad som hänt på Nöjet. Och detta vill hon göra hemma hos J som bor 20 min därifrån.

I förhör säger Maja ang Albind samtal ”Han var skeptiskt till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där

Detta tycker jag styrker min tes att dom bestämt sig redan på Nöjet vad dom tänkte göra. Och att dom invaggade Tove i en falsk trygghet att följa med. Deras snabba agerande direkt efter mordet tycker jag också tyder på en mental förberedelse.

Jag har inte FUP tillgängligt, men du menar att Maja antingen pratat med A*lbin eller att hon skulle ha coachat Tove på något sätt genom att säga att, nä det är ingen fara att gå hem till Johanna?
Hur visste Maja vad som sades i mobilen och att A*bin var tveksam?

Fattar inte riktigt detta avsnitt.

Sedan funderar jag, minns inte heller riktigt hur det var om Maja fattade redan när hon söker efter Tove på Nöjet, att det är hem till Johanna de ska gå.

Var det inte så att det handlade om att snacka med Tove i första rundan?

Sedan vet jag att Johanna säger att de ( Maja och hon) planerar att misshandla Tove på vägen hem, men det förnekar Maja att hon skulle ha vetat om/ varit med och planerat.
Citera
2023-07-02, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Antar att han eller annan part kan begära vad som helst inom det dom rätten finner rimligt. Som att ta in ett expertutlåtande istället för tio nya osv. Får vara nån måtta liksom.

Ja, någon gång måste en utredning få anses vara färdig.

Blir lite full i skratt över GWs uttalande i tv 4 om åklagarens nya bevisning, dvs det dammiga förrådet.

Han menar att åklagaren mer eller mindre har gett sig sjutton på att få till så stränga straff som möjligt.
Där har han använt sig av att sänka Majas trovärdighet genom att visa på att hon måste ha sett kroppen när hon kommer upp.

Jag kan ge honom ett gott råd i all välmening, säger GW. Haha. Att åklagaren har fått något om bakfoten.
Och att han inte ska krångla till det i onödan. Haha.

Hans råd är att åklagaren ska titta på den där dokumentären som gjordes med honom. Haha. Jag kan inte sluta skratta, även om jag väl tror som GW.

GW frågar sig i vilket skede hon Maja ska ha sett kroppen, och att frågan är irrelevant i skuldfrågan mord.

Antingen kan Maja fått det om bakfoten eller att hon pratar mot bättre vetande, va. Alltså om när hon såg kroppen. Det verkar nu inte som att GW tror på att Maja såg kroppen först i ett lakan på golvet. Omskrivning för att hon minns fel eller helt enkelt ljuger för att hon tror att det är det bästa för henne i den situationen.

Nu är det kanske inte så att det är Åklagarens nya bevisning” och att åklagaren fått så mycket om bakfoten tänker jag. Inte heller ör väl Rullman riktigt den som krånglar till det i onödan känns det som. Snarare tvärtom.

Det är väl mer åklagarens svar på försvarets försök till förklaring om var kroppen kan ha legat och detta var ingen stor åtgärd. Förmodligen har han vara bett polisen dom kollat för göra det där pm:et för att avfärda den biten.

Så har nog åklagaren inte heller missuppfattat något direkt vad gäller Majas möjliga vakenhet, utan det ligger väl väldigt nära till hands att visa att Majas version om att hon går upp till toa nör Tove redan är död. Och det är ändå logiskt att fundera över varför inte Maja ser Tove.

Det kan ju vara ett av flera indicier, även om det faktisk är då att Maja Jan ha blandat ihop det ( liksom jag också har sagt), men även ljuger om det.

Det är ju ett indiciefall, så som åklagare måste man ju ta med allt som kan stärka fallet. En del indicier kan vara väldigt svaga, medan andra är starkare.

Jag gillar GW, men ibland är han lite väl kategorisk.
Citera
2023-07-02, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det beror väl på om de försvarar sin anhöriga som begått brottet?
Jag har inte hängt med i hela detta som skrivs här, men har de anhöriga försvarat henne? Eller tagit avstånd?
Senast redigerad av Vetlanda-stryparn 2023-07-02 kl. 15:50. Anledning: STAVFEL
Citera
2023-07-02, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med men det finns ju också galningar
Jag kan tycka att i ett så litet samhälle som Vetlanda där nu T familj bor
så av respekt till dem så borde både J och M familjer flytta
Förresten minns jag fel nu eller har inte hennes pappa lantbruk där han har hästar och grejer? Det är ju inte så lätt att bara flytta om man har sådan verksamhet heller.
Citera
2023-07-02, 15:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Förresten minns jag fel nu eller har inte hennes pappa lantbruk där han har hästar och grejer? Det är ju inte så lätt att bara flytta om man har sådan verksamhet heller.

Det var JJs pappa. Han har flyttat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in