Citat:
Tove bestämde sig först efter midnatt att gå till Nöjet den aktuella natten. Så att det blev den natten bör vara en slump.
Dock verkar ju J varit mentalt förberedd på att döda Tove med tanke på googlesökningar, uttalanden och tidigare brand.
Med tanke på att till exempel A*bin visse att Tove skulle hem till Johanna för att prata ut. Han ringde ju på vägen så tror jag inte det var Js förstahandsalternativ att mörda Tove den natten. Hon är nog inte dummare än att hon förstår rationellt att hon skulle bli misstänkt.
Men jag gissar att hon hade så mycket hat inom sig mot Tove (svårt att förstå) och inte kunde 'bärga sig' så att säga när möjligheten uppstod där i lägenheten. Alla mord är djupt tragiska och svåra att förstå men motivet bakom detta (lättkränkthet?) är verkligen anmärkningsvärt.
Dock verkar ju J varit mentalt förberedd på att döda Tove med tanke på googlesökningar, uttalanden och tidigare brand.
Med tanke på att till exempel A*bin visse att Tove skulle hem till Johanna för att prata ut. Han ringde ju på vägen så tror jag inte det var Js förstahandsalternativ att mörda Tove den natten. Hon är nog inte dummare än att hon förstår rationellt att hon skulle bli misstänkt.
Men jag gissar att hon hade så mycket hat inom sig mot Tove (svårt att förstå) och inte kunde 'bärga sig' så att säga när möjligheten uppstod där i lägenheten. Alla mord är djupt tragiska och svåra att förstå men motivet bakom detta (lättkränkthet?) är verkligen anmärkningsvärt.
Nåt som jag tycker är illavarslande är att Johanna är upprörd efter att hon fått nobben av både polis och vakter, och pratar med Maja om detta. M ses då av entrévärden gå in flera gånger för att leta efter Tove och han tycker hon också ser upprörd ut. Därefter antar M att J vill prata i lugn och ro med T för att gå igenom deras relation och vad som hänt på Nöjet. Och detta vill hon göra hemma hos J som bor 20 min därifrån.
I förhör säger Maja ang Albind samtal ”Han var skeptiskt till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där”
Detta tycker jag styrker min tes att dom bestämt sig redan på Nöjet vad dom tänkte göra. Och att dom invaggade Tove i en falsk trygghet att följa med. Deras snabba agerande direkt efter mordet tycker jag också tyder på en mental förberedelse.