2023-07-01, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Autistisk much?

Jag flikade endast in att om man ska jämföra två livsscenarion så får man ta allt i åtanke.

Om en person har 1 miljon och står i valet och kvalet om att:
A) Köpa en lgh för 5miljoner och låna 4miljoner.
B) Hyra en lgh.

Varför ska man då inte räkna med att den miljonen i fallet B kan investeras? Eller jämför vi bara direktören med lägenhet mot städaren i hyresettan som super bort alla korvören?
Nu är räntan så hög så att det i många fall är väldigt ekonomiskt försvarbar att välja B om man har möjlighet. Det verkar vara väldigt provocerande av någon anledning.

Edit: skiter i din livssituation, varför ska ni mongon som lever i denna tråd tro att någon bryr sig om just eran lilla unika sits hela tiden. Skiter i om du bor i en gruppbostad eller en herrgård.

Om du nu skiter så hårt i min och andras "unika sits", varför då ens bemöda dig att kommentera just det? Hade du verkligen inte brytt dig, hade du ju inte ens reflekterat över det?
Citera
2023-07-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Om du nu skiter så hårt i min och andras "unika sits", varför då ens bemöda dig att kommentera just det? Hade du verkligen inte brytt dig, hade du ju inte ens reflekterat över det?
Glömde bort du var förståndshandikappad, här var det jag skrev igen:

"Jag flikade endast in att om man ska jämföra två livsscenarion så får man ta allt i åtanke.

B) Hyra en lgh.

Varför ska man då inte räkna med att den miljonen i fallet B kan investeras? Eller jämför vi bara direktören med lägenhet mot städaren i hyresettan som super bort alla korvören?
Nu är räntan så hög så att det i många fall är väldigt ekonomiskt försvarbar att välja B om man har möjlighet. Det verkar vara väldigt provocerande av någon anledning.x"
Citera
2023-07-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är inte vad jag ser när jag tittar nu:

Ikano bank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 6,33 - 18,50 %

Swedbank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 7,52 - 18,88 %

Nog är det klart högre än bolån.

Att panten skulle vara värdelös motsägs dagligen av köpeskillingarna. Den som drar en sådan slutsats har ingen som helst verklighetskontakt.
Kanske för att du inte är kreditvärdig då.
”Exempelvis ligger nu Coop Banks nominella ränta på privatlån till sina medlemmar på 3,95 procent. Det kan bland annat jämföras med den lägsta rörliga snitträntan för bolån i maj på 3,89 procent hos Skandia.”

Källa privata affärer ifrån tidigare i veckan

Uppenbarligen bedömer marknaden att panten är lika risk som nada. Går ju knappt att realisera panten om barn finns och SOC går på vårdnadshavares sida. Men den lagstiftningen kände du väl till?
Citera
2023-07-01, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Glömde bort du var förståndshandikappad, här var det jag skrev igen:

"Jag flikade endast in att om man ska jämföra två livsscenarion så får man ta allt i åtanke.

B) Hyra en lgh.

Nu är räntan så hög så att det i många fall är väldigt ekonomiskt försvarbar att välja B om man har möjlighet. Det verkar vara väldigt provocerande av någon anledning.x"

Verkar ju snarare vara så att det är du som är förståndshandikappad/autistisk.

Jag skrev:

"Om du nu skiter så hårt i min och andras "unika sits", varför då ens bemöda dig att kommentera just det? Hade du verkligen inte brytt dig, hade du ju inte ens reflekterat över det?"

Som ett svar på detta i ditt förra inlägg:

"Edit: skiter i din livssituation, varför ska ni mongon som lever i denna tråd tro att någon bryr sig om just eran lilla unika sits hela tiden. Skiter i om du bor i en gruppbostad eller en herrgård."

Autistisk much?
Citera
2023-07-01, 18:07
Medlem
Citat:
Vad är du för ny trådapa? Är du samma som gjort 500k i fiktiv vinst med Kalle Anka pengar på din lägenhet i Fisksätra? Hoppas jag har fel, och du tjänat lite mer. Själv har varit på marknaden i 20 år, och fastigheter är inget man skryter om idag. Finns andra investeringar som går bra vs Seketas
Citera
2023-07-01, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vad är du för ny trådapa? Är du samma som gjort 500k i fiktiv vinst med Kalle Anka pengar på din lägenhet i Fisksätra? Hoppas jag har fel, och du tjänat lite mer. Själv har varit på marknaden i 20 år, och fastigheter är inget man skryter om idag. Finns andra investeringar som går bra vs Seketas

Är du en av alla miljonärsmiljardärerna i tråden som äger 20 bostäder, och samtidigt jublar över höjda räntekostnader, och sjunkande bostadspriser? Tjena! Er hade jag ju glömt!
Citera
2023-07-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om du tittar i lagstiftningen istället för att bara hitta på, ser du att det jag skriver stämmer.

Får Fastighetsbolaget ökade utgifter så som t ex ökade renhållningskostnader så är det bara att lägga på hyran.
Borde alla kunna inse. Annars skulle aldrig hyrorna höjas. Hur går man tillväga för att inte förstå det?

Det framgår att du inte förstår regelverket i Sverige.

Jag gav en referens och ett exempel ur verkligheten. Om fastighetsbolagen kunde lägga på hyran för de ökade kostnaderna de hade under 2022-2023, så hade dom gjort det. Dom flesta fastighetsbolagen yrkade på 10% hyresökningar och fick 2-4% i verkligheten.

Du gav ett påstående utan någon referens eller några belägg. Så nej, Fastighetsbolagen kan inte lägga över kostnaderna på hyresgästen.
Citera
2023-07-01, 18:29
Medlem
Citat:
Här är vi ju alla utfattiga
Helvete vilket jäva cope-huvud. Jag pratar om dig. Inte andra. Inte "er". Du är fattig. Sluta försöka göra det till någon annans problem.

Du kan ju antingen acceptera din egen fattigdom, eller sluta använda dig själv som referenspunkt i argument.
Citera
2023-07-01, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helvete vilket jäva cope-huvud. Jag pratar om dig. Inte andra. Inte "er". Du är fattig. Sluta försöka göra det till någon annans problem.

Du kan ju antingen acceptera din egen fattigdom, eller sluta använda dig själv som referenspunkt i argument.

Jadå, seså lugn och fin nu!

Jag är så fattig så, och du är så rik, så rik så!
Citera
2023-07-01, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det framgår att du inte förstår regelverket i Sverige.

Jag gav en referens och ett exempel ur verkligheten. Om fastighetsbolagen kunde lägga på hyran för de ökade kostnaderna de hade under 2022-2023, så hade dom gjort det. Dom flesta fastighetsbolagen yrkade på 10% hyresökningar och fick 2-4% i verkligheten.

Du gav ett påstående utan någon referens eller några belägg. Så nej, Fastighetsbolagen kan inte lägga över kostnaderna på hyresgästen.

Om det nu är som du påstår/drömmer om, varför är man då så oroliga inför 2024?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hoga-hyreshojningar-men-nasta-ar-kan-bli-annu-varre/
Citera
2023-07-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
😊
Dessa kostnader som kommer att öka markant drabbar inte dom även bostadsrätter och villor?
Eller du sitter lugnt i dina 20 kvadratmeter med dusch i kokvrån?

Dom drabbar bara bostadsrätter och villor.

Hyresbeståndet kan inte få ökade hyror för att fastighetsbolagens här ökade räntekostnader. I alla fall inte med dagens regelverk.

Förövrigt har man redan diskuterat detta i både denna tråd under 2022 samt i andra trådar på flashback:
(FB) kommer bli en väldigt stor hyreshöjning för oss som bor i hyresrätt

Jag har påvisat med flera referenser i denna tråd och påpekat det flera gånger till läsare här inne men de är fast i sitt tankesätt.

Läs gärna:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/hyresreglering/

Citat:
Även om hyrorna i Sverige inte fastställs av staten har vi i praktiken en hyresreglering. Det leder till lägre hyror för de som har ett förstahandskontrakt, särskilt i attraktiva lägen i storstäder, men också till betydande samhällsekonomiska förluster

Det funkar inte på samma sätt som i andra länder. Hyresmarknaden är som kommunism här.
Citera
2023-07-01, 18:46
Medlem
Citat:
Nej, inte om bostadsrättsföreningarna har låga/inga lån. Till din stora förtret, är min förening just en sådan. En gammal, välskött och lågbelånad HSB förening. Vi har alltid haft en månadsavgift på runt 4-5000 för 2 ROK sedan ca 15 år tillbaka, just för att föreningen inte ska skuldsätta sig, och ändå kunna hålla efter/renovera byggnaderna och lägenheterna som finns i föreningen.

Nu slipper vi några höjningar. Senaste höjningen gjordes för flera år sedan, och den var på 5%. Inga nya höjningar är inplanerade (på grund utav räntan) dom närmaste 10 åren framåt. Lånen i våran förening är näst intill obefintliga.

Och jag bor i 2 ROK, på 60 kvadrat. Tackar som frågar!

Varför betalar du 4-5tusen för en tvåa i en "gammal, välskött och lågbelånad" förening? Det låter mycket.

Jag har sett högbelånade nyproducerade bostadsrätter med lägre avgift, trots att de höjt avgiften med 30% för att täcka den högre räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in