2023-07-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det ett lockpris så är det inte den dom köper då utan någon annan som stannar på det pris dom klarar. Eller hur?

Det är väl mer så att du hittar någon anomali och menar att den är typisk.
Ungefär som att du menar att man inte kan klippa gräsmattan med gräsklippare och pekar på ett foto på en sten.

Tittar jag på mäklarstatistik har priser på BR i Stockholms län stigit med 15% på 48 månader.

Jag räknade med 0%. Borde jag ha räknat med 15%?

Vet inte riktigt om det är något bra svar på mitt inlägg..

Sensmoralen från detta exempel:
Det är personerna sist in som helt gått miste om någon viktigare (om alls) uppgång. Det är dessa som som köper små lägenheter. Större lägenheter är för det mesta långt upp sedan både 2019 och 2015, ettor är det sannerligen inte. Många ettor hade sin topp 2015-2017.
Citera
2023-07-01, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
😊
Dessa kostnader som kommer att öka markant drabbar inte dom även bostadsrätter och villor?
Eller du sitter lugnt i dina 20 kvadratmeter med dusch i kokvrån?

Nej, inte om bostadsrättsföreningarna har låga/inga lån. Till din stora förtret, är min förening just en sådan. En gammal, välskött och lågbelånad HSB förening. Vi har alltid haft en månadsavgift på runt 4-5000 för 2 ROK sedan ca 15 år tillbaka, just för att föreningen inte ska skuldsätta sig, och ändå kunna hålla efter/renovera byggnaderna och lägenheterna som finns i föreningen.

Nu slipper vi några höjningar. Senaste höjningen gjordes för flera år sedan, och den var på 5%. Inga nya höjningar är inplanerade (på grund utav räntan) dom närmaste 10 åren framåt. Lånen i våran förening är näst intill obefintliga.

Och jag bor i 2 ROK, på 60 kvadrat. Tackar som frågar!
Citera
2023-07-01, 17:01
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Kapitalbindning icke att förglömma.
Om man har en miljon som man antingen lägger i en BRF-lgh eller sparar. Om du hyr så har du den miljonen i värsta fall på ett sparkonto som ger knappt 3tusen i månaden i sparränta.

Din teori bygger på att priserna stagnerar och minskar proportionellt över tid. Fastigheter ökar alltid över längre tidsspann det är fakta.
Citera
2023-07-01, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hej dviking varför har du övergett dina uppdateringar kring kvmpris i innerstan? Kan du inte återuppta dem? Juni stängde på 108.2k per kvm. Tror du fortfarande på 85k per kvm i Juli eller är det dags att skjuta den prognosen på framtiden återigen?

Passar inte i kalkylen du vet.
Citera
2023-07-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Din teori bygger på att priserna stagnerar och minskar proportionellt över tid. Fastigheter ökar alltid över längre tidsspann det är fakta.
Min teori bygger inte på någonting. Det är ett faktum att om man inte låser 1miljon i en fastighet så kan man lägga den miljonen på annat, i värsta fall får man 3.25% avkastning på ett sparkonto vilket ger 2-3 tusenlappar i månaden.
Citera
2023-07-01, 17:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Min teori bygger inte på någonting. Det är ett faktum att om man inte låser 1miljon i en fastighet så kan man lägga den miljonen på annat, i värsta fall får man 3.25% avkastning på ett sparkonto vilket ger 2-3 tusenlappar i månaden.
Fakta är att bostadsköp har renderat i höga vinster medans du har spenderat massa pengar rakt ut i sjön via din hyresvärd.
Du ger pengarna till någon annan person och bolag som just har köpt ett värde.
Citera
2023-07-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fakta är att bostadsköp har renderat i höga vinster medans du har spenderat massa pengar rakt ut i sjön via din hyresvärd.
Du ger pengarna till någon annan person och bolag som just har köpt ett värde.
Suck, varför ska du gå in med massa egna värderingar och åsikter om min liv. Läs vad jag skriver ist.
Att det ska vara så känsligt ämne.
Citera
2023-07-01, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
😊
Dessa kostnader som kommer att öka markant drabbar inte dom även bostadsrätter och villor?
Eller du sitter lugnt i dina 20 kvadratmeter med dusch i kokvrån?

Varför tror du sen att alla sitter med massiva skulder, bara för att dom har bostadsrätter och villor? Du är medveten om att en ganska jävla stor del, av dom som äger sina bostäder, köpte dessa under 90 talet, och början av 2000 talet va? Dom som nu är runt 50-60 år gamla, och bor i villa, köpte förmodligen villan när barnen var små. Runt 1995-2005. Då gav dom en bråkdel av vad villorna är värda idag. Säg att dom gav 6-700k för en villa då. Idag är den villan förmodligen värd 4-5 miljoner, och dom har inga lån/extremt låga lån på huset nu. Varför tror du att deras omkostnader/liv ska påverkas av höjda räntor?

Du är precis lika jävla dum som resten av hyrestorskarna här inne.

Det ni tror:

Alla som bor i bostadsrätt/villa, köpte sin bostad under pristoppen 2022, och sitter nu med 4-5 miljoner i lån.

Men så är det ju inte? Jag som är född på 90 talet, har föräldrar som köpte villa runt 97-98. Dom har inga lån. Dom gav runt 800.000 för barndomshemmet, idag är det värderat till runt 4.8 miljoner. Dom betalade av sina sista kronor på lånet runt 2010 tror jag det var?

Mina kompisar, och deras föräldrar, har EXAKT samma läge. Dessa personer utgör den absoluta majoriteten av dom som bor i villa i Sverige idag.

Dom bor garanterat billigare i sina fina villor, än vad du gör i din äckliga hyresrätt. Speciellt om man räknar levnadskostnader kontra standard/kvadratmeter. Då blir det ju brutalt. Men så långt kanske vi inte ska gå? Då blir det nog blött i ögat på dig va?

För ALLA som bor i villa/bostadsrätt, måste ju minsann ha svindyra lån, och höga räntor. Det här med att folk köpte bostäder för 10-50 år sedan, och FORTFARANDE bor kvar, det har du inte räknat med i din lilla kalkyl va?

Dom köpte för peanuts, har amorterat ner/bort lånen, och bara fnyser åt räntan. Vill dom sälja idag, även när det är "dåligt" på marknaden, gör dom ju ofantliga vinster.

Tänk dig själv. Du köpte en villa för 700.000. Och säljer den idag, för säg, 4-5 miljoner. Efter vinstskatt, mäklararvoden och alla kostnader, har du kanske en 3-4 miljoner kvar. Då kanske du och frun din börjar titta efter en bostadsrätt? Oj! Här hittade vi en fin, för 2.5 miljoner. Den köper vi, kontant! Eller det här lilla huset, det verkar bättre, det köper vi kontant! - Sen är det inte mer med det. Och kvar sitter du i din sura pissluktande hyresrätt, och undrar: "Huuuuur faaaaaaaaaaaaan har folk råd att köpa idag??? Hur faaaaaaan får dom lån??? Huuuuur faaaaan vågar dom köpa nu? Med tanke på räntan??????"

Lilla hyrestorsk, tänk till.
Citera
2023-07-01, 17:43
Bannlyst
Citat:

Varför är det just såhär med hyrestorskar?

Antingen är man mångmiljonär, och bor i hyresrätt.
Eller så är man utfattig, och bor i villa/bostadsrätt.

Ni hyrestorskar verkar inte inse, att det finns fler grupper va?

1. Fattiga hyrestorskar, som varken har kapital, bostadsrätt/villa. (Förmodligen kvalar nog alla "miljonärer" med hyresrätter här i tråden in på denna kategorin) Men, vi är ju på Flashback, så vi spelar med.

2. Rika bostadsägare som också har kapital. Här blir det en öm punkt för många hyrestorskar i tråden. Antingen är man ju miljonär, och hyr sitt boende. Eller så är man utfattig, och överbelånad bostadsägare. Att det ska finnas bostadsägare, som också har ett bra sparkapital och investerar utöver bostadsmarknaden, det får inte finnas. Nej-nej-nej-nej. Mardröm!

Disclaimer: Jag själv, är mellan 30-40 år gammal. Bor i en 2 ROK, som är värderad till ca 950.000 kronor. Den köptes för 500.000 år 2015. Jag har runt 350.000 kvar i bolån. Jag har också runt 250.000 kronor i sparande, som jag dels sparat ihop till själv, dels är det gåvor. Dessa ligger låsta på ett fasträntekonto ett tag till. Sen kanske jag löser bolånet, eller gör något annat med mina småpengar.

Och jag vet, jag vet. Här i tråden är en lägenhet för 950.000 PISS, och 250.000 på sparkontot är ju skrattretande. Så är det ju, här på Flashback, bland vältränade elitsoldater, med kukar som mäter 35cm slakt, och MILJONER på kontot, är dessa småsiffror rent av pinsamma. Hur det ser ut i verkligheten, är ju en annan sak.

Skulle nog säga att jag tillhör lägre medelklass. Och det är jag helt fine med! Inga problem alls. Jag är faktiskt nöjd med det jag har. Men en sak skiljer mig från många här inne. Jag är ÄRLIG med det jag har. Jag skulle också kunna dra till med att jag har miljoner på kontot, och att jag har massvis med bostäder som jag äger, och dom är minsann betalda allihop! Det går ju att ljuga på Flashback. Men ett tips till er hyresråttor som skriver i tråden, och som är "miljonärer" - Ha koll på eran posthistorik, för där har man ofta hittat jävligt roliga inlägg, som visar sprickor i fasaderna.

Jag vet ju att jag tillhör den lägre delen av bostadsägarskiktet. Men anledningen till att jag jävlas med hyrestorskarna så hårt i tråden är, att jag har svårt för människor som missunnar bostadsägarna deras vinster. Det är lite rödingvarning på många hyrestorskar i tråden. Och dom är det kul att jävlas med.

Sen finns det massvis med bra, framgångsrika förmögna människor som bor i hyresrätt, som brädar mig på alla punkter, så är det ju! Ekonomiska, jobbmässiga, sociala, ja allt! Men jag tror inte dom finns här i tråden.

Edit: Och självklart har jag också ljugit/överdrivit på Flashback, det hör ju till!. Men inte i denna tråden/om min bostad, eller mitt kapital. Så jag förstår ju självklart varför folk saltar lite extra här inne. Det blir ju kul då!

Därför är det så kul att skriva här inne
Citera
2023-07-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother

1. Fattiga hyrestorskar, som varken har kapital, bostadsrätt/villa. (Förmodligen kvalar nog alla "miljonärer" med hyresrätter här i tråden in på denna kategorin) Men, vi är ju på Flashback, så vi spelar med.

2. Rika bostadsägare som också har kapital. Här blir det en öm punkt för många hyrestorskar i tråden. Antingen är man ju miljonär, och hyr sitt boende. Eller så är man utfattig, och överbelånad bostadsägare. Att det ska finnas bostadsägare, som också har ett bra sparkapital och investerar utöver bostadsmarknaden, det får inte finnas. Nej-nej-nej-nej. Mardröm!

Disclaimer: Jag själv, är mellan 30-40 år gammal. Bor i en 2 ROK, som är värderad till ca 950.000 kronor. Den köptes för 500.000 år 2015. Jag har runt 350.000 kvar i bolån. Jag har också runt 250.000 kronor i sparande, som jag dels sparat ihop till själv, dels är det gåvor. Dessa ligger låsta på ett fasträntekonto ett tag till. Sen kanske jag löser bolånet, eller gör något annat med mina småpengar.

Och jag vet, jag vet. Här i tråden är en lägenhet för 950.000 PISS, och 250.000 på sparkontot är ju skrattretande. Så är det ju, här på Flashback, bland vältränade elitsoldater, med kukar som mäter 35cm slakt, och MILJONER på kontot, är dessa småsiffror rent av pinsamma. Hur det ser ut i verkligheten, är ju en annan sak.

Skulle nog säga att jag tillhör lägre medelklass. Och det är jag helt fine med! Inga problem alls. Jag är faktiskt nöjd med det jag har. Men en sak skiljer mig från många här inne. Jag är ÄRLIG med det jag har. Jag skulle också kunna dra till med att jag har miljoner på kontot, och att jag har massvis med bostäder som jag äger, och dom är minsann betalda allihop! Det går ju att ljuga på Flashback. Men ett tips till er hyresråttor som skriver i tråden, och som är "miljonärer" - Ha koll på eran posthistorik, för där har man ofta hittat jävligt roliga inlägg, som visar sprickor i fasaderna.

Jag vet ju att jag tillhör den lägre delen av bostadsägarskiktet. Men anledningen till att jag jävlas med hyrestorskarna så hårt i tråden är, att jag har svårt för människor som missunnar bostadsägarna deras vinster. Det är lite rödingvarning på många hyrestorskar i tråden. Och dom är det kul att jävlas med.

Sen finns det massvis med bra, framgångsrika förmögna människor som bor i hyresrätt, som brädar mig på alla punkter, så är det ju! Ekonomiska, jobbmässiga, sociala, ja allt! Men jag tror inte dom finns här i tråden.

Autistisk much?

Jag flikade endast in att om man ska jämföra två livsscenarion så får man ta allt i åtanke.

Om en person har 1 miljon och står i valet och kvalet om att:
A) Köpa en lgh för 5miljoner och låna 4miljoner.
B) Hyra en lgh.

Varför ska man då inte räkna med att den miljonen i fallet B kan investeras? Eller jämför vi bara direktören med lägenhet mot städaren i hyresettan som super bort alla korvören?
Nu är räntan så hög så att det i många fall är väldigt ekonomiskt försvarbar att välja B om man har möjlighet. Det verkar vara väldigt provocerande av någon anledning.

Edit: skiter i din livssituation, varför ska ni mongon som lever i denna tråd tro att någon bryr sig om just eran lilla unika sits hela tiden. Skiter i om du bor i en gruppbostad eller en herrgård.
Senast redigerad av Berkut 2023-07-01 kl. 17:52.
Citera
2023-07-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother

Edit: Och självklart har jag också ljugit/överdrivit på Flashback, det hör ju till!. Men inte i denna tråden/om min bostad, eller mitt kapital. Så jag förstår ju självklart varför folk saltar lite extra här inne. Det blir ju kul då!

Anledningen att flashback skilljer sig från din verklighet är inte att flashback är fullt av lögnare (det är det också), den stora skillnaden är att du är uppvuxen i någon liten skokartong i någon håla där alla är extremt fattiga.

Du är fattig. Om du ska fortsätta använda dig själv i argumentationen är det dags att svälja det pillret.
Citera
2023-07-01, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Anledningen att flashback skilljer sig från din verklighet är inte att flashback är fullt av lögnare (det är det också), den stora skillnaden är att du är uppvuxen i någon liten skokartong i någon håla där alla är extremt fattiga.

Du är fattig. Om du ska fortsätta använda dig själv i argumentationen är det dags att svälja det pillret.

Nej, är absolut inte uppvuxen fattigt. Övre medelklass skulle jag säga, fast allting är ju relativt. Men, återigen, det är ju hyrestorskarna som dig på Flashback, med 100 tals miljoner på kontot som skrattar åt sådant. Här ligger vi ju alla i lä. Här är vi ju alla utfattiga (förutom du och dom andra hyresmiljonärerna givetvis)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in