2023-06-30, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Scenariot du beskriver har redan hänt i förhandlingarna 2022-2023. Fastighetsbolagen yrkade 10%, de fick igenom 2-4% i hyreshöjningar.

Vi kan kallt räkna med en välbehövlig genomsnittlig hyreshöjning på runt 15-20% nästa år!
Citera
2023-06-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Ah, märkligt det där. Högt belånade fastighetsbolag blir inte särskilt berörda av räntan tydligen. Men bostadsrättsföreningar, dom jävlar i mig kommer konka direkt.

Räknas procenten lite annorlunda när det kommer till lån som utgör bostäder till hyrestorskar? Kanske finns någon magisk räntesats där?

Om fastighetsbolag får ökade utgifter så kan de inte höja hyrorna som kompensation.

I Sverige har vi hyresreglering:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/hyresreglering/

I praktiken betyder det att Fastighetsbolagen får finansiera sina förluster på annat sätt. T ex genom att sälja fastigheter eller hitta andra sätt att dra ner på kostnaderna. Det berör inte mig som hyresgäst.

Om bostadsrätter får ökade utgifter så blir det ägarna av föreningen som behöver täcka kostnaderna, som oftast leder till ökade avgifter för medlemmarna.
Citera
2023-06-30, 23:39
Bannlyst
Citat:
Majoriteten av köpare läser inte årsredovisningarna. Anledningen till att du ser en budkrig i vissa objekt som är orimliga är för att korkade folk styrs av känslor, och budar därefter.

Jag har varit med i sådana budkrig. Ibland ringer mäklaren upp och försöker sälja objektet efter korkade människor budat upp en lägenhet och sedan inte fått lån beviljade.

Budkrig? Ni hyrestorskar här inne, köper ju bara bostäder på bottenpriser, när ingen vill ha dom? Sen gör ni miljonvinster, och drar er tillbaka i betongghettot och lyxlivet i hyresrätter?

Budkrig?
Citera
2023-06-30, 23:41
Medlem
Citat:
Vi kan kallt räkna med en välbehövlig genomsnittlig hyreshöjning på runt 15-20% nästa år!

Vi får se utfallet om ett år.
Citera
2023-07-01, 00:16
Medlem
Citat:
Jag kanske ska flytta till hyresrätt? Då blir man ju automatiskt miljonär tydligen?
Såvida du inte köat i 20 år har du inte råd med en hyresrätt.

Jag vet inte varför det är så jobbigt för dig att jag förstår att du inte ens har råd med husvagn. Det är du själv som skrivit ut din privatekonomi rakt upp och ned i tråden.
Citera
2023-07-01, 06:12
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Jasså? Letar ni större hyresrätt nu?

"tak på 4%?" - Vad lever du i för drömvärld? Fastighetsbolag/hyrestorskar är inte immuna mot räntehöjningar och ökade omkostnader. Bedöms räntorna påverka fastighetsbolagens marginaler (vilket dom kommer göra riktigt ordentligt) så åker hyrorna upp, med skälig nivå. Tippar på att förhandlingarna 2024 kommer gå ungefär såhär:

Fastighetsbolagen yrkar på att höja med 20-30%, höjer RB räntan ytterligare innan dess, kan vi räkna med att dom yrkar på 40-50% höjning, och får igenom 30-35% höjningar beroende på yrkanden naturligtvis. Lågt räknat.
Ojoj hyran ska alltså höjas med 30% på ett bräde?
När Flashbacks egen Ilja Batljan säger det så måste det ju vara sant.
Du vet att vi inte har marknadshyror i Sverige, en del här brukar ondgöra sig över det.
Enda gången jag har hört talas om sådana höjningar var på nittiotalet, då höjde många nybyggda BOSTADSRÄTTER sina avgifter med 25-30% på ett år, även du kan kanske räkna ut vad som hände med lägenheternas värde efter det?
Citera
2023-07-01, 06:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ah, märkligt det där. Högt belånade fastighetsbolag blir inte särskilt berörda av räntan tydligen. Men bostadsrättsföreningar, dom jävlar i mig kommer konka direkt.

Räknas procenten lite annorlunda när det kommer till lån som utgör bostäder till hyrestorskar? Kanske finns någon magisk räntesats där?
Bara för du inte begriper hur det fungerar behöver du inte bli så arg.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt nu när du har köpt på toppen och dessutom har ditt lån hos Bluestep.
Om du vill höra vad jag ser i kristallkulan för just dig så ser jag att föreningen där du bor tvingas höja avgiften med 30% nästa år när lånen löper ut.
30% är mycket för dig som är timanställd städare och redan lever på marginalen.
Den där bilen som du privatleasar har ju också blivit dyrare, när du tecknade avtalet för din basutrustade Mercedes CLA med minsta motorn så trodde du att 5995:- skulle gälla för dom tre år som avtalet varar, men oj vilken överraskning att det kunde höjas sådär efter ett år.
Så jag ser att du får sälja lägenheten med en rejäl förlust, försöka lösa leasingavtalet på bilen i förtid och flytta hem till dina föräldrar igen.
Men egentligen trivdes du bättre under deras beskydd, det är lite läskigt att vara ensam ute i stora världen.
Citera
2023-07-01, 06:45
Medlem
Citat:
Hyresförhandlingar görs årligen. Vill fastighetsbolaget, kan dom kalla till förhandlingar flera gånger under ett år

"Ett av Hyresgästföreningens främsta uppdrag är att årligen förhandla hyran för Sveriges hyresgäster. Utgångsläget för årets förhandlingar har varit unikt. Inflation och stigande priser har lett till att Sveriges hyresgäster tvingats till rekordhöga hyreshöjningar." - Märk väl, att detta är för år 2023. Här nämner man inte ens kommande räntekostnader, som kommer som ett saftigt brev på posten för år 2024. Dags för nya förhandlingar i September va? Lycka till!
Klart att de kan men varför skulle de göra det? Bara för att jävlas? Alla är inte lika barnsliga som du och måste driva en ideologisk linje till varje pris, fastighetsägarna, som alla andra, vill ha förutsägbarhet och lugn och ro.
Citera
2023-07-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ojoj hyran ska alltså höjas med 30% på ett bräde?
När Flashbacks egen Ilja Batljan säger det så måste det ju vara sant.
Du vet att vi inte har marknadshyror i Sverige, en del här brukar ondgöra sig över det.
Enda gången jag har hört talas om sådana höjningar var på nittiotalet, då höjde många nybyggda BOSTADSRÄTTER sina avgifter med 25-30% på ett år, även du kan kanske räkna ut vad som hände med lägenheternas värde efter det?

Idag höjer relativt nybyggda bostadsrätter avgifterna med 20-30%, jag känner till i alla fall 2 föreningar som gjort det under räkenskapsåret 2022-2023.

Ska bli intressant att se hur det påverkar priserna I området mer än vad det redan har gjort.
Citera
2023-07-01, 08:08
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Idag höjer relativt nybyggda bostadsrätter avgifterna med 20-30%, jag känner till i alla fall 2 föreningar som gjort det under räkenskapsåret 2022-2023.

Ska bli intressant att se hur det påverkar priserna I området mer än vad det redan har gjort.
Ja det var ju spiken i bostadsrättskistan på nittiotalet.
Många kan få mycket högre boendekostnader än vad dom har idag, jag tror att vi bara har sett början på det.
Bostadsrätt är en lurig boendeform.
Citera
2023-07-01, 11:23
Medlem
svenkolrots avatar
Bra sammanfattning;

https://www.di.se/nyheter/thedeen-svensken-verkar-tanka-bort-risk/

Eller vad säger ni Blt?
Citera
2023-07-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Bra sammanfattning;

https://www.di.se/nyheter/thedeen-svensken-verkar-tanka-bort-risk/

Eller vad säger ni Blt?

I princip det jag skrev för några dagar sedan i denna tråd.

Risk verkar inte finnas i folks medvetande.

VEM köper på dessa nivåer när styrräntan bara fortsätter uppåt, sek är i fritt fall och inflationen fortfarande är på tok för högt?

Man måste vara mentalt handikappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in