2023-06-30, 21:50
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Ketamin är enbart godkänt i Sverige för terpairesistent depression eller psykiatrisk nödsituation där man snabbt vill bryta svår depression. Dina besvär som du beskriver är således inte indikation för behandling med ketamin. Så vitt jag vet finns idag inga pågående studier för ångestproblematig, ocd eller GAD med ketami i Sverige men hänvisa gärna om du känner till. Jag ser det därför som uteslutet att du skulle erbjudas ketaminbehandling om inte din läkare aktivt väljer att frångå befintlig evidens och riktlinjer.
Tråkigt att du har dålig effekt och upplever att ssri har förstört ditt liv. Det är oavsett förstahandsvalet vid farmakologisk behandling i ditt fall om du lider av återkommande ångest, ocd och eller GAD. Äter du fortfarande ssri och i sådana fall vilken sort och dos?
Skaffa ketaminet på egen hand och testa.
Alltså behandlingen jag fått av psykiatrin och mediciner som förstört mig och att jag i stort sett blev av med hela mitt liv för jag tvingades göra slut med mitt ex och flytta långt bort från vänner har ju satt mig i en djup depression. Däremot är det ju inte det som är problemet från allra första början. Men det har blivit så nu, att jag är djupt deprimerad och ingen medicin de provat hjälper mot det. Jag äter ingen SSRI eller annan antidepp nu för det biter inte på mig, tvärtom. Det plus det jag skrev ovan att jag blivit satt i en djup depression gjorde att just den läkaren tycker att, citerar från min journal: "denna patient absolut uppfyller kraven för ketaminbehandling"
Citera
2023-06-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Alltså behandlingen jag fått av psykiatrin och mediciner som förstört mig och att jag i stort sett blev av med hela mitt liv för jag tvingades göra slut med mitt ex och flytta långt bort från vänner har ju satt mig i en djup depression. Däremot är det ju inte det som är problemet från allra första början. Men det har blivit så nu, att jag är djupt deprimerad och ingen medicin de provat hjälper mot det. Jag äter ingen SSRI eller annan antidepp nu för det biter inte på mig, tvärtom. Det plus det jag skrev ovan att jag blivit satt i en djup depression gjorde att just den läkaren tycker att, citerar från min journal: "denna patient absolut uppfyller kraven för ketaminbehandling"
Har du prövat 2-4 olika preparat mot din depression så är du aktuell för ketamin. Det finns dock ett stort men och det är att den är godkänd i Sverige enbart som tilläggsbehandling till samtidig behandling med ssri eller snri. Jag uppfattar det som att du inte längre står på.ngt av dessa preparat och då är.du egentligen inte aktuell utifrån befintliga riktlinjer. Med set sagt så kan undantag förekomma men det är utanför befintliga riktlinjer. Beställ själv är mitt råd och testa om du inte vill vänta och utsättas för mer frustration.
Citera
2023-06-30, 22:19
Medlem
Citat:
Nä flugsvamp skulle jag aldrig våga prova haha. Har hört Paul Stamets och andras historier om det. Känner inte till kvinnan du skriver om men chansen låter väl stor att hon är just psykotisk...

Ja sinnesjukt är det. Stor chans att dö att sluta tvärt .Att sluta med benzo är som att bli våldtagen av djävulen. Vet inte hur jag annars ska beskriva det och finns inget som hjälpt mig. Psykiatrin har stjälpt mig. Tog med mig ett personligt ombud på mitt senaste läkarbesök och ombudet blev chockad och sa att det var förjävligt hur de behandlade mig eller snarare skiter i att behandla mig och har hört av sig dit för att ifrågasätta vad de håller på med. Orkar inte gå igenom hela min historia med svensk sjuk"vård" Ni skulle nog inte ens tro på hälften. Men när jag själv varit inne på att testa ketamin och en överläkare som är den som enligt andra har bäst koll på farmakologi på det stället och som har gått igenom min journal och sa vettiga saker som är sällsynt från läkare börjar prata om ketamin desto mer intresserad har jag blivit. Synd bara att de inte kan hjälpa mig lagligt... Har fortfarande en liten förhoppning om att jag får en ny tid till den läkaren och får prova Memantin men tveksam till att jag kommer få någon tid till den läkaren eller någon annan vettig läkare på flera månader, kanske år.

Lång historia kort men som ändå blir lång: Jag har ingen diagnos och de flesta verkar överens om att jag inte har någon heller men jag fick en panikattack när jag skulle flyga vilket jag alltid haft svårt för och var bakis och hade druckit massa kaffe=inte särskilt konstigt att jag fick en panikattack. Men jag visste inte vad det var så trodde som många andra att det var nåt fel fysiskt. Efter jag gjort tester som visade att allt såg ok ut fysiskt hamnade jag på vårdcentralen där läkare skrev ut massa medicin SSRI, Imovane och benzo istället för att förklara för mig att jag fått en panikattack... Jag var ung och naiv och trodde på läkare. Sen har snöbollen bara blivit större och större. En medicin för biverkningar av det, en medicin för det osv. Till slut lyckades jag bli av med typ all skadlig medicin men skadan var redan gjord och jag var fast i benzo. Slutade två gånger men fick ingen hjälp så var nära att ta livet av mig, min läkare (som är den bästa jag haft och var en jag träffade massvis med gånger) som hjälpte mig trappa ut satte in mig på en låg dos igen för hon var orolig över mig och var förbannad att psykiatrin vägrade hjälpa mig. Bland annat skickade hon remisser till höger och vänster men de vägrade för wemind har som regel att inte hjälpa med KBT och annat om man inte är fri från benzo. Att hon fick ett svar som hon bifogade i remissen från en höjdare på Karolinska (hög chef, massa artiklar om man googlar hans namn) att det inte ska behöva vara så sket de totalt i.

De hade lovat mig hjälp så fort jag slutat men vägrade ta emot mig även när jag var fri från benzo, jag var liksom ren och redo att gå vidare. Hade inbokade möten som avbokades dagen innan och massa annat konstigt. Har anmält men har såklart inte hänt någonting. Det förstörde mitt förhållande och med låg ekonomi blev jag tvingad att flytta från vänner. Under den här tiden har jag också utvecklat en hemsk OCD. När jag gick till psykiatrin på nya stället (som inte är wemind åtminstone) jag flyttat till blev det som jag skrev förut, olika läkare varje gång med noll koll. En bad mig gå och prata med Beroende-stället men läkaren där som var vettig sa i stort sett "du måste få hjälp med din OCD och allt annat innan du avslutar benzo" ungefär vad höjdaren på Karolinska sa och till slut lyckades den läkaren övertala stället jag går till nu att de ska hjälpa men det har som jag skrivit varit kaos med massa olika läkare där.

Så nu sitter jag här med ett helt raserat liv för jag var naiv och trodde på läkarna. Förstört förhållande med mitt livs kärlek, förlorat de flesta vänner, isolerad och med hemsk OCD. Snöbollen har blivit enorm. Jag litar numera inte på de flesta läkarna (man märker efter 30sek om de är bra eller inte) och har insett att jag måste prova någonting annat. Har varit knepigt med svamp (psilocybin) då benzo blockerar det, tror annars att det hjälpt lite grann. Lyckades exempelvis sluta med Lamictal som jag fick av oförklarlig anledning och var beroende av genom att ta svamp en vecka istället. Men kan inte få till nåt "genombrott" med svampen. Det enda kvar att prova är Ketamin och DMT typ. Annars har jag testat det mesta. Men jag är orolig över att prova ketamin (och ännu mer rädd för DMT eller Ayauascha) då jag inte tycker om att vara hög och är rädd för "out of body experience" men får väl testa ketamin i små mängder till att börja med.

Jävlar va dryg resa med vården du verkar haft. Riktigt synd att vi inte får utskrivet keta. Jag har tagita ssri, det gjorde mig gladare men mer stressad och mer add änn jag redan hade. Keta får en lugn och roofyllt, det jag behöver. Har somagt också extrem ocd pga ångest och keta hjälper väldigt mkt.
Citera
2023-06-30, 22:45
Medlem
Citat:
Nä flugsvamp skulle jag aldrig våga prova haha. Har hört Paul Stamets och andras historier om det. Känner inte till kvinnan du skriver om men chansen låter väl stor att hon är just psykotisk....

Ja sen flugsvamp måste ju tillagas på specifik sett för att göra den mindre giftig. Känns läskig risk.
Citera
2023-07-01, 20:58
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Om han ska ta det oralt alltså dricka det så är det i runda slängar dubbla dosen för samma effekt. Så klart också längre anslagstid samt längre effekt. Föreslår att han snortar det bara fördelar jämfört med per os. Han kan då också börja på lite lägre doser och sesan fylla på efter ca 20 min mellanrum tills nöjd.

Tack som fan! Hon är nybörjare, hur mkt tycker du jag ska dosera första "kicken". Antar att hon efter första kicken kommit över sin ushcafymedattsnortafobi!
Citera
2023-07-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Tack som fan! Hon är nybörjare, hur mkt tycker du jag ska dosera första "kicken". Antar att hon efter första kicken kommit över sin ushcafymedattsnortafobi!
När folk ska snorta första gången och bara känna på det så brukar jag säga 30-60 mg beroende på vana av andra droger. När man snortat är det ju också väldigt lätt att fylla på efter säg 15-20min. Om hon envisas med att ta det oralt så säg 50mg Effekten kommer dröja 30-60 min och pågår runt 4h.
Jag skulle verkligen rekommendera att hon snortat det och då tar 30mg och sedan fyller på efter 20 min med en dos till beroende på av vad hon känner på första.
Citera
2023-07-07, 00:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Provat första gången. Min våg litar jag inte på då den har svårt att känna av så små mängder så mätte upp till 60mg ungefär då den inte kände av mindre och tog hälften men eftersom vågen suger är det svårt att säga vad jag tog. Men gissningsvis ungefär 30-40mg. Efter 5min ville jag ringa ambulans, kände mig döende. Sen hade jag svårt att röra mig i en timme drygt och mådde piss. Nu är jag tillbaka lite igen. Men hur fan kan folk ta detta som partydrog? Fy fan. Aja, jag hoppas den hjälper mot mina problem. Men då är frågan hur jag ska ta i fortsättningen? Står lite olika på nätet från amerikanska ställen där de ger det i IV (jag snortade alltså) där de säger 0,5mg per kg vilket för mig är runt 40mg.

Varannan dag i 12-14 dagar hittade jag en rekommendation från en klinik i USA och sen ska man börja känna terapeutisk effekt. Sen ska man ta en paus och ta nästa dos om man vill en månad efter det. Låter det rimligt? Att jag tar cirka 40mg varannan dag i 12-14 dagar?
Citera
2023-07-07, 00:50
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Provat första gången. Min våg litar jag inte på då den har svårt att känna av så små mängder så mätte upp till 60mg ungefär då den inte kände av mindre och tog hälften men eftersom vågen suger är det svårt att säga vad jag tog. Men gissningsvis ungefär 30-40mg. Efter 5min ville jag ringa ambulans, kände mig döende. Sen hade jag svårt att röra mig i en timme drygt och mådde piss. Nu är jag tillbaka lite igen. Men hur fan kan folk ta detta som partydrog? Fy fan. Aja, jag hoppas den hjälper mot mina problem. Men då är frågan hur jag ska ta i fortsättningen? Står lite olika på nätet från amerikanska ställen där de ger det i IV (jag snortade alltså) där de säger 0,5mg per kg vilket för mig är runt 40mg.

Varannan dag i 12-14 dagar hittade jag en rekommendation från en klinik i USA och sen ska man börja känna terapeutisk effekt. Sen ska man ta en paus och ta nästa dos om man vill en månad efter det. Låter det rimligt? Att jag tar cirka 40mg varannan dag i 12-14 dagar?

Känna sig "döende" är inget konstigt. Ej heller att få svårt att röra sig.

Terapeutisk effekt är omedelbar, du behöver inte ta det ofta eller ta en viss mängd. Källan du hittar vill nog bara sälja in sina svindyra terapier. Det är bra att du insett att man kan göra det här själv.

Mitt råd är att dela dosen i mindre delar, ta lite i taget och lär känna effekten. Nästan alla droger går att göra så med, ungefär som när man dricker alkohol. Du behöver inte ta allt ketamin i en dos och chansa på att det blir rätt. Det kan du kanske göra om du upptäcker att du gillar det, vill ha en stark effekt och/eller tycker det är smidigt att bli klar fort.

Ursäkta om jag har dumförklarat dig på något sätt i mitt svar.
Senast redigerad av Mjäll 2023-07-07 kl. 00:54.
Citera
2023-07-07, 11:56
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Känna sig "döende" är inget konstigt. Ej heller att få svårt att röra sig.

Terapeutisk effekt är omedelbar, du behöver inte ta det ofta eller ta en viss mängd. Källan du hittar vill nog bara sälja in sina svindyra terapier. Det är bra att du insett att man kan göra det här själv.

Mitt råd är att dela dosen i mindre delar, ta lite i taget och lär känna effekten. Nästan alla droger går att göra så med, ungefär som när man dricker alkohol. Du behöver inte ta allt ketamin i en dos och chansa på att det blir rätt. Det kan du kanske göra om du upptäcker att du gillar det, vill ha en stark effekt och/eller tycker det är smidigt att bli klar fort.

Ursäkta om jag har dumförklarat dig på något sätt i mitt svar.
Jo. Tacksam för tips, men det besvarar ju inte hur ofta jag ska göra det? Vill inte göra det hejvilt utan vill göra vad som är rekommenderat. Vad som visat sig funkat bäst vetenskapligt. De flesta kliniker jag hittar verkar rekommendera just det jag skrev och de tjänar ju inte mer på att någon gör det varannan dag i 2v än om det skulle ta 4v och sen är man ju klar där=de tjänar inget mer på dig.
Citera
2023-07-07, 16:52
Medlem
Citat:
Jo. Tacksam för tips, men det besvarar ju inte hur ofta jag ska göra det? Vill inte göra det hejvilt utan vill göra vad som är rekommenderat. Vad som visat sig funkat bäst vetenskapligt. De flesta kliniker jag hittar verkar rekommendera just det jag skrev och de tjänar ju inte mer på att någon gör det varannan dag i 2v än om det skulle ta 4v och sen är man ju klar där=de tjänar inget mer på dig.
Tror jag tipsade dig om att se spravato fass vårdpersonal så har du det du behöver där enligt nuvarande evidens.
Citera
2023-07-10, 18:32
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Lite bakgrund, frågorna kommer i nästa stycke om ni inte orkar läsa: Träffade en överläkare som är väldigt kunnig farmakologiskt som tycker att jag uppfyller kraven för att få prova ketamin i klinisk prövning. Han har tills dess (tydligen startar det i höst och jag har ingen aning om jag ska med eller inte) rekommenderat memantin som fungerar på liknande sätt i hjärnan. Problemet var att jag var inte där på ett vanligt läkarbesök utan det var för det uppstått ett missförstånd som vi skulle reda ut och han satt då inte vid datorn och var nåt problem med systemet så han kunde inte bara gå till en dator och logga in och skriva ut det, men står klart och tydligt i mina journaler att han rekommenderar det och att andra läkare får skriva ut det för han är upptagen... Men jag har träffat två olika läkare (båda inhyrda) sen dess som totalvägrar skriva ut memantin och skiter i hans anteckningar och fnyser åt tanken på att ens prova ketamin i framtiden ag har hört av mig till stället flertalet gånger för att försöka boka in en tid med den överläkaren igen. Jättekonstig situation men jag har läst på om memantin och ketamin och tror stenhårt på det. Har provat all annan typ av medicin och det funkar inte. Eftersom psykiatrin är så jävla usel har jag nu bestämt att jag får köpa ketamin själv och självmedicinera.

Nu till frågorna: Hur ska jag dosera? Vill alltså enbart ta det för att få hjälp med min psykiska hälsa. Är helt ointresserad av att parta på det eller ta det för att bli hög för skojs skull. Är medveten om att när man tar det med IV hos läkare så trippar du hårt och det är det som visat sig bäst i studier. Jag ska köpa i pulverform, inte IV. Men går det att typ mikrodosera? Jag gissar nej? Hur mycket ska jag ta och hur ofta ungefär?

Får jag fråga om du går till allmänpsykiatri eller privat? Min äckliga läkare skulle aldrig föreslå ketamin.
Citera
2023-07-10, 21:02
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Får jag fråga om du går till allmänpsykiatri eller privat? Min äckliga läkare skulle aldrig föreslå ketamin.
Allmän. Men det är inte min ordinarie läkare och det stället suger och tror inte heller någon annan där skulle föreslå något som det forskats om det här årtusendet så förstår exakt vad du menar. Jag har varit på 10 läkarbesök där och träffat.... gissa hur många läkare? 10st. utan någon som har koll på någonting förutom denna läkare som förstår väldigt bra vad mina problem är. Han är överläkare och ansedd av de andra som den bästa på farmakologi på det stället.

Jag har bara träffat honom i samband med det där mötet som inte var ett vanligt besök. Utan det var som så att han hade skrivit lögner i min journal men visade sig vara en korkad psykolog som missuppfattat vad jag sa och i journalen var det den läkaren som skrev ner det han fått höra av psykologen. Men vi redde ut det vi 3 och han skrev typ som en ursäkt i min journal+rekomenderade olika grejer under mötet, bland annat ketamin som han skrev i journalen och skrev att jag uppfyller kriterierna för en behandling när den startar. Efter det har jag fått träffa två inhyrda läkare som inte har koll på någonting och fnyste åt det överläkaren skrivit. Typ "ketamin.. knark!!!" Jag har bett om att få honom som läkare sen dess, till slut efter massvis med mail och anmälningar till patientnämnden så ringde han mig i fredags och förklarade att han inte kunde ta emot fler patienter men att han skulle prata med den medicinska ansvariga om vad han tyckte. Men är ju fortfarande upp till varje individuell läkare att bedöma så blir ett helvete för mig och jag bönade och bad om att få honom som läkare, jag förklarade att jag träffat massvis med läkare men få förstår sig på mina problem och han var en av kanske två någonsin men ändå kan han inte ta emot mig... Så får hoppas hans ord väger tungt men troligtvis lär jag få träffa en annan läkare som tjatar om SSRI och skit. Jag var påläst om ketamin innan denna läkare tog upp det men hade aldrig hört en svensk läkare rekommendera det.

Jag har hursomhelst provat runt 40-50mg vid 3 tillfällen nu. För tidigt att säga hur det påverkar mig kanske. Men min tripp på hög dos psilocybin (som jag skrivit en tråd om) + dessa tillfällen med ketamin har iaf. hållt mig nere på min ordinarie dos benzo. Jag var på väg att spåra ur där igen och tog mer benzo än ordinerat, nu känner jag knappt av behovet av det och tar väldigt låg dos nu igen och har kunnat gå ut och ta en promenad varje dag och mått kanske 50% bättre och haft betydligt mindre tankar på självmord. 50% låter mycket men jag mår så jävla dåligt att 50% bättre än för två veckor sen ändå är fruktansvärt dåligt. Önskar såklart att jag kunde göra detta med läkare istället. Men Sverige är som det är... Jag mår rätt kasst under påverkan av ketamin, jag får hög hjärtklappning men då hjälper det att ta inderal efter ruset från ketaminet. Mtp. att jag mår lite bättre, har färre självmordstankar så funkar det. Om det är enbart trippen på psilocybin, ketaminet eller både och får vi se. Ska ta ketamin 3 gånger till den här veckan och sen inte ta nåt mer på ett tag så utvärderar jag mer då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in