2023-06-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Långsiktigt kommer hyresnivåerna anpassas så att fastighetsägare får kostnadstäckning. Åtminstone om man inte är allt för högt belånad. Tänk på att de flesta hyresrätterna kontrolleras av politikerna själva genom kommunens allmänskadliga fastighetsbolag. Politikerna kommer vilja ha pengar att slösa bort på valgodis och inte för att täcka underskott i kommunala hyresbolag. Kan ta något år extra men hyrorna kommer stiga de också....

Avgifterna till bostadsrätter lär ju stiga de också. Inte bara på grund av räntor utan också därför att sådant som fastighetsskötsel och renoveringar också blri dyrare. Vi har exempelvis avtal om skötsel av grönytor som blivit rejält dyrare.

Släpper en bomb här, 25-år sedan men snackade med en gubbe (säker källa) som kommit över en pärm som skulle destrueras med löner över anställda på huvudkontoret på ett av Göteborgs största bostadsbolag.

Fantasilöner alltihopa! Helt orättfärdiga löner i förhållande till deras kompet

Här finns för reportrar att snoka i om dom är intresserade.

Tro mig eller tro mig inte! Skiter faktiskt i vilket. Jag har kommit till en punkt där jag inte bryr sig så mycket.

Muteborg...
Citera
2023-06-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Långsiktigt kommer hyresnivåerna anpassas så att fastighetsägare får kostnadstäckning. Åtminstone om man inte är allt för högt belånad. Tänk på att de flesta hyresrätterna kontrolleras av politikerna själva genom kommunens allmänskadliga fastighetsbolag. Politikerna kommer vilja ha pengar att slösa bort på valgodis och inte för att täcka underskott i kommunala hyresbolag. Kan ta något år extra men hyrorna kommer stiga de också....

Avgifterna till bostadsrätter lär ju stiga de också. Inte bara på grund av räntor utan också därför att sådant som fastighetsskötsel och renoveringar också blri dyrare. Vi har exempelvis avtal om skötsel av grönytor som blivit rejält dyrare.

Tror att vi får skilja på äldre och yngre lägenheter. Vi har ju inte marknadshyror i Sverige. Vad vi däremot utgår ifrån är den så kallade bruksvärdesprincipen. Nyare lägenheter med fler finesser kostar mer, äldre kostar mindre. Äldre lägenheter byggdes med subventioner och fick väldigt låga hyror, nyare lägenheter byggdes utan subventioner i princip och väsentligt högre hyror.

Problemet är att dom äldre lägenheterna som byggdes fram tills säg 70 talet är OTROLIGT populära. Just för att politiker inte "hur som helst" kan driva upp hyran på dessa. Och att hyran är förhållandevis låg. Du kommer att förundras över hur få äldre sekelskiftslägenheter som faktiskt är ombildade I stan i Stockholm. Vem fan vill ombilda om du sitter på 4500 kr i månaden för en liten 2a?

Så nej, hyrorna kommer inte "långsiktigt" att anpassas så att fastighetsägaren får täckning. Inte så det funkar. Hyresgästföreningen kommer att mota olle i grind. Det är därför dom fram tills nyligen knappt höjts med mer än 0,5 - 2.5 % per år. Trots att fastighetsägarna nästan alltid krävt det dubbla vid varje förhandling.

Det må vara tråkigt att äga en hyresrätt, men hittar du en hyresrätt i ett schysst område till en schysst hyra på 7-8 för en 3a eller 8.5 - 9.5 för en 4a så är det fördelaktigt.
Citera
2023-06-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Varför gick inte ni "starka" comrads samman då inför förhandlingarna 2023, och förhindrade hyreshöjningarna totalt? Ni som är så starka, sammansvetsade och farliga?

Tattarkommunister är för jävla larviga!

*
Vi förhandlade fram ett avtal om 4 procents höjning på två år. Ett mycket bra avtal för hyresgästerna. Om du tror att det gick smärtfritt och parterna bara dök upp och drack lite kaffe så har du fel. Det var hårda förhandlingar.

Att din frihet beror på engagerade medborgare har ett UFO som du aldrig tänkt på
Citera
2023-06-30, 19:37
Medlem
Citat:
19. Vad händer om ni inte kommer överens med hyresvärden?
Även om vi oftast kommer överens med hyresvärdarna i en förhandling så kan det ibland låsa sig. Då kan någon av parterna välja att stranda förhandlingen, vilket innebär att förhandlingen avbryts. Den strandade parten får då vända sig till hyresnämnden eller Hyresmarknadskommittén. Risken vid en strandning är att hyran blir högre än vad hyresvärden först yrkade på. Läs mer om strandade förhandlingar.

20. Vad innebär en retroaktiv hyreshöjning?
Om förhandlingarna drar ut på tiden, eller strandar, kan du som hyresgäst drabbas av en så kallad retroaktiv hyreshöjning. När hyresvärden först meddelar att de vill höja hyran berättar de också från vilket datum de vill att höjningen ska börja gälla (till exempelvis från 1 januari ett år). Om en överenskommelse träffas senare, eller om beskedet från hyresnämnden eller Hyresmarknadskommittén kommer efter detta datum, får du oftast betala höjningen för den tid som gått mellan yrkat datum för höjning, och datum för beslut. Läs mer om retroaktivitet här.

Källa:

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/varfor-hojs-hyran/

Kommer inte bli några som helst problem för dom hårt pressade fastighetsbolagen, att vrida upp hyrorna ordentligt 2024.

Ja, och det hände ju i år? Dom kom inte överens och det landade på hyresnämnden eller vilka det nu var? Vad landade slutnotan på? Slutade med en genomsnittshöjning på 4%. Återigen, det är reglerat.
Citera
2023-06-30, 19:39
Medlem
Citat:
Nu har jag inga siffror, men om jag får tro/gissa (kan någon motbevisa, så gör gärna det, med källor och länkar) så gissar jag att bostadsmarknaden i Sverige ser ut såhär:

50% har köpt sina bostäder mellan 1980 och 2010. Låga inköpspris, låga lån. 9 av 10 har förmodligen inga lån kvar på dessa bostäder. Här har man även med dagens marknadspriser gjort vinster på 100 tals procent. Belåningsgraden här är förmodligen sett till marknadsvärdet mellan 5-10%, om lån ens finns kvar.

30% har köpt sina bostäder mellan 2010 och 2020. Här har man också förhållandevis låga inköpspris, och lån. Tror att belåningsgraden här ligger på runt 20-30% i snitt.

10% har köpt sina bostäder tidigare än 1980, och bor fortfarande kvar. Här räknar jag med att det inte finns några lån alls. Mycket låga inköpspriser.

10% har köpt sina bostäder mellan 2020-2023. Här finns några fåtal tusen personer/hushåll som köpt bostäder under toppen 2022. Här är belåningsgraden förmodligen över 40-50%, om inte föräldrar gått in med hjälp till kontantinsatsen. Höga lån, dyra inköpspriser.

Kort och gott tror jag att ett fåtal % av hela bostadsmarknaden utgörs av personer som köpt sina bostäder under toppen 2022, och har en belåningsgrad på mer än 40-50%.

Men, detta är vad jag tror och har kunnat utläsa av dom data/fakta jag hittat på internet. Har någon möjlighet att motbevisa mina siffror, är det bara att lägga fram bevis i tråden här

Priserna kan hållas uppe i dagens läge, med enkelhet. Om dom som köper bostäder nu, säljer sina gamla obelånade/lågt belånade bostäder med miljoner i vinst. Då behöver dom låna minimalt för att byta upp sig i boendet. Villan dom köpte 1998 för 500.000, säljer dom idag för 4 miljoner, och har en riktigt stadig kontantinsats om dom vill köpa dyrare bostad. Eller, så kanske dom köper en bostadsrätt för 2.5 miljoner rakt av, utan lån istället om barnen är utflugna.

Här har vi majoriteten av den svenska bostadsmarknaden. Dom som köpt innan 2010. Dom är många. Och folk bor i sina villor runt 30-40 år allt som oftast. Det verkar vara många som glömt det här i tråden. Dom gör stora vinster, även om dom säljer sina villor dom köpte på slutet av 90 talet, idag. Dom innehar köpkraft så det bara skriker om det.

Hyrestorskar och annat pack, verkar tro (hoppas/fantisera) att bostadsmarknaden i Sverige till 95% består utav hushåll som lånat minst 4 miljoner, och köpt sina bostäder under pristoppen 2022. Det är tvärtom.

Ok, ja om det stämmer kan man ju lämna landet om man inte tillhör ankdammen. Jag tror du har fel, men jag har trott fel länge, haha.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Tror att vi får skilja på äldre och yngre lägenheter. Vi har ju inte marknadshyror i Sverige. Vad vi däremot utgår ifrån är den så kallade bruksvärdesprincipen. Nyare lägenheter med fler finesser kostar mer, äldre kostar mindre. Äldre lägenheter byggdes med subventioner och fick väldigt låga hyror, nyare lägenheter byggdes utan subventioner i princip och väsentligt högre hyror.

Problemet är att dom äldre lägenheterna som byggdes fram tills säg 70 talet är OTROLIGT populära. Just för att politiker inte "hur som helst" kan driva upp hyran på dessa. Och att hyran är förhållandevis låg. Du kommer att förundras över hur få äldre sekelskiftslägenheter som faktiskt är ombildade I stan i Stockholm. Vem fan vill ombilda om du sitter på 4500 kr i månaden för en liten 2a?

Så nej, hyrorna kommer inte "långsiktigt" att anpassas så att fastighetsägaren får täckning. Inte så det funkar. Hyresgästföreningen kommer att mota olle i grind. Det är därför dom fram tills nyligen knappt höjts med mer än 0,5 - 2.5 % per år. Trots att fastighetsägarna nästan alltid krävt det dubbla vid varje förhandling.

Det må vara tråkigt att äga en hyresrätt, men hittar du en hyresrätt i ett schysst område till en schysst hyra på 7-8 för en 3a eller 8.5 - 9.5 för en 4a så är det fördelaktigt.

Äldre lägenheter har också större behov utav omfattande renoveringar. Och just efter renoveringar, säg kök/badrum eller liknande, finns INGA gränser för hur mycket hyresvärden kan höja hyran Något du kanske ska ha med i din "vattentäta" lilla kalkyl där
Citera
Medlem
Citat:
Ända tills hyreshöjningarna kom.

Eller låt mig gissa? Eran hyra, just eran, sänktes med 2-3000? Och inför 2024 kommer ytterligare sänkningar va?

När fick du "konstant" höra alla dessa gliringar? Låter inte riktigt som något som är taget ur verkliga livet. Låter mer som något fabricerat trams, vars enda syfte skulle vara att ge lite mer tyngd åt ditt inlägg. Berätta gärna när du "konstant" fått höra dessa gliringar?

#Kränkthyresråtta

Gliringarna fick man höra av folk i ens närhet. Inte av dom som bodde där. Värt att poängtera. Vår hyra höjdes med 3.50%.
Citera
2023-06-30, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ja, och det hände ju i år? Dom kom inte överens och det landade på hyresnämnden eller vilka det nu var? Vad landade slutnotan på? Slutade med en genomsnittshöjning på 4%. Återigen, det är reglerat.

Tänk på att fastighetsbolagens ökade kostnader för räntorna inte har fått någon effekt ännu.
Citera
2023-06-30, 19:43
Medlem
Citat:
Hur menar du reglerat? Som din lön? Reglerat hur? Att det landade på 4 procent inte 15 är fan inte reglerat på nåt sätt. Det hade kunnat landa var som helst.
Senast redigerad av Alpoxen 2023-06-30 kl. 19:53.
Citera
2023-06-30, 19:44
Medlem
Citat:
Klev på 2015. Right on time
😂, jag klev på 2002. Du missade tåget 2015 hade jag gjort några millar på krypto. Lider med dig, var det 500k i beskattningsbar vinst du gjort? 😂
Citera
Medlem
Citat:
Äldre lägenheter har också större behov utav omfattande renoveringar. Och just efter renoveringar, säg kök/badrum eller liknande, finns INGA gränser för hur mycket hyresvärden kan höja hyran Något du kanske ska ha med i din "vattentäta" lilla kalkyl där

Jo. Det finns gränser. Jag talar ur egen erfarenhet. Efter ett stambyte höjdes hyran med 1.5%. Även köket renoverades. Är det ett vanligt underhåll (typ en renovering som alla i fastigheten förväntas göra) så höjs inte hyran så värst. Är det ett valfritt lägenhets underhåll så kan hyran höjas rejält, det har du rätt
Citera
Medlem
Citat:
Tänk på att fastighetsbolagens ökade kostnader för räntorna inte har fått någon effekt ännu.
Men ditt mähä, Avtalen är underskrivna. Du fattar helt enkel inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in