Nu har jag inga siffror, men om jag får tro/gissa (kan någon motbevisa, så gör gärna det, med källor och länkar) så gissar jag att bostadsmarknaden i Sverige ser ut såhär:
50% har köpt sina bostäder mellan 1980 och 2010. Låga inköpspris, låga lån. 9 av 10 har förmodligen inga lån kvar på dessa bostäder. Här har man även med dagens marknadspriser gjort vinster på 100 tals procent. Belåningsgraden här är förmodligen sett till marknadsvärdet mellan 5-10%, om lån ens finns kvar.
30% har köpt sina bostäder mellan 2010 och 2020. Här har man också förhållandevis låga inköpspris, och lån. Tror att belåningsgraden här ligger på runt 20-30% i snitt.
10% har köpt sina bostäder tidigare än 1980, och bor fortfarande kvar. Här räknar jag med att det inte finns några lån alls. Mycket låga inköpspriser.
10% har köpt sina bostäder mellan 2020-2023. Här finns några fåtal tusen personer/hushåll som köpt bostäder under toppen 2022. Här är belåningsgraden förmodligen över 40-50%, om inte föräldrar gått in med hjälp till kontantinsatsen. Höga lån, dyra inköpspriser.
Kort och gott tror jag att ett fåtal % av hela bostadsmarknaden utgörs av personer som köpt sina bostäder under toppen 2022, och har en belåningsgrad på mer än 40-50%.
Men, detta är vad jag tror och har kunnat utläsa av dom data/fakta jag hittat på internet. Har någon möjlighet att motbevisa mina siffror, är det bara att lägga fram bevis i tråden här
Priserna kan hållas uppe i dagens läge, med enkelhet. Om dom som köper bostäder nu, säljer sina gamla obelånade/lågt belånade bostäder med miljoner i vinst. Då behöver dom låna minimalt för att byta upp sig i boendet. Villan dom köpte 1998 för 500.000, säljer dom idag för 4 miljoner, och har en riktigt stadig kontantinsats om dom vill köpa dyrare bostad. Eller, så kanske dom köper en bostadsrätt för 2.5 miljoner rakt av, utan lån istället om barnen är utflugna.
Här har vi majoriteten av den svenska bostadsmarknaden. Dom som köpt innan 2010. Dom är många. Och folk bor i sina villor runt 30-40 år allt som oftast. Det verkar vara många som glömt det här i tråden. Dom gör stora vinster, även om dom säljer sina villor dom köpte på slutet av 90 talet, idag. Dom innehar köpkraft så det bara skriker om det.
Hyrestorskar och annat pack, verkar tro (hoppas/fantisera) att bostadsmarknaden i Sverige till 95% består utav hushåll som lånat minst 4 miljoner, och köpt sina bostäder under pristoppen 2022. Det är tvärtom.