2023-06-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Hyresökningar i Sverige är reglerade, avgifter i bostadsrätter är inte det. Bli inte förvånad när du läser i dagstidningen om bostadsrättsföreningar som "chockhöjt" avgifterna. Allt för många är ovetandes om föreningarnas lån och utgifter och hur det kommer slå på avgiften inom kort, särskilt i nyproducerade lägenheter.

Jag förstår inte riktigt varför hyresgäster bryr sig om hur hyresvärdar ska finansiera sina lån eller utgifter. Vi betalar den hyran som vi har avtal för, och följer hyresökningar enligt svensk regelverk. Om hyresvärdar får ökade utgifter till en nivå de inte klarar av att täcka sina kostnader kan de försöka sälja fastigheten.

Långsiktigt kommer hyresnivåerna anpassas så att fastighetsägare får kostnadstäckning. Åtminstone om man inte är allt för högt belånad. Tänk på att de flesta hyresrätterna kontrolleras av politikerna själva genom kommunens allmänskadliga fastighetsbolag. Politikerna kommer vilja ha pengar att slösa bort på valgodis och inte för att täcka underskott i kommunala hyresbolag. Kan ta något år extra men hyrorna kommer stiga de också....

Avgifterna till bostadsrätter lär ju stiga de också. Inte bara på grund av räntor utan också därför att sådant som fastighetsskötsel och renoveringar också blri dyrare. Vi har exempelvis avtal om skötsel av grönytor som blivit rejält dyrare.
Citera
2023-06-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Lät precis likadant i Januari också, även om räntan var lägre då. Nu har det gått hela 6 månader. Vart är alla fynden?

Ta gärna fram lite data/källor på hur många hushåll som är maxbelånade. Enligt dom källor/data/fakta jag hittat hitills på internet är det ca 4% av bostadsägarna i Sverige som har över 3 miljoner i lån. Dom som lånar mest, har också mest tillgångar/sparkapital enligt vad jag kunnat hitta.

Men kan du visa på annat, så länka gärna det till oss här
Har precis redogjort just det idag. Med fakta. Vi ligger nog 3-4SQ ifrån varandra vad gäller IQ. Så inte lönt. Dessutom har jag redan kommenterat tjurfällan.
Citera
2023-06-30, 19:06
Medlem
Citat:
Klart du inte gör det. Du har ingen data som motbevisar mina påståenden.

Uppförsbacke.
Valutan, inflationen och bostadsnedgången är data som styrker det jag sagt. Sen är 6 månader en liten tid. Och senaste 6 månaderna har det varit reala nedgångar i priserna. Sen kan du du sitta där med dina Kalle Anka pengar och tycka det är för jävligt att valutan också rasat.
Citera
2023-06-30, 19:07
Bannlyst
Citat:
Det scenariot har redan utspelat sig 2022-2023. Ala hyresvärdarna yrkade på hyresökningar på över 10% då de hade högre utgifter, de flesta fick igenom ynka 3-4% slutligen.

Tydligen var inte deras yrkande på 10% skäligt nog. Men vi testar igen 2024 så får vi se.

Jaa, vi testar 2024. När räntehöjningarna fått full effekt, och hyresbolagens omkostnader ökat markant.

Det blir nog sänkt hyra istället va?

Nästa gång kommer dom yrka på 30% höjning, men få igenom 15%.
Citera
2023-06-30, 19:09
Bannlyst
Citat:
Du menar att ett par som köpt sin första 2a eller 3a ska ruva på den i 10år? De flesta uppgraderar sin bostad inom loppet av 2-3år är min känsla, tills man köper en villa och stadgar sig med familj. Hur många 30åringar som har barn kan köpa villa idag tror du?

Majoriteten av dom som har fast inkomst.
Citera
2023-06-30, 19:10
Medlem
Citat:
Jodå. Det har tagit sisådär en 30 år? Men, nästa gång, om 3 månader, då smäller det?. Eller nästa, eller nästa, eller nästa, eller nästa.....
Oklart, jag har varit med i 20 år. Dock tjänade jag det mesta på krypto som jag började med 2012, du vet när en pizza kostade en BTC. Bostäder följer löneutvecklingen, så ingen vidare investering generellt. Men goda år senaste 20 åren
Citera
Medlem
I området där jag bor finns både hyresrätter och bostadsrätter. Bor själv i hyresrätt. Vår fastighet är hyresrätt men fastigheten mittemot består av bostadsrätter. Tvättstugan består av 4 små rum med 2 st tvättmaskiner, torktumlare etc per rum. Vid ombildningen fick BRFen bygga en egen tvättstuga i källaren. Men det var vida känt att bostadsrättsinnehavarna valde att behålla sina nyckelbrickor för att kunna tvätta I "vår" tvättstuga. Ingen sa något då det fanns gott med tid till allihopa.

Konstant fick man höra gliringar om att "räntan minsann skulle vara låg", "att betala till sig själv är bättre", "gratis pengar", "mkt billigare med brf" etc.

Tills I år. För helt plötsligt var det ovanligt många BRFare som började tvätta hos oss. Det visade sig att BRF hade höjt avgiften med 27% och stängt av tvättstugan då den var för dyr att hålla igång. Förmodligen pga elen. Av principskäl gick vi ihop oss och bad fastighetsvärden byta nyckelbrickor.

Skadeglädjen man kände var massiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Långsiktigt kommer hyresnivåerna anpassas så att fastighetsägare får kostnadstäckning. Åtminstone om man inte är allt för högt belånad. Tänk på att de flesta hyresrätterna kontrolleras av politikerna själva genom kommunens allmänskadliga fastighetsbolag. Politikerna kommer vilja ha pengar att slösa bort på valgodis och inte för att täcka underskott i kommunala hyresbolag. Kan ta något år extra men hyrorna kommer stiga de också....

Avgifterna till bostadsrätter lär ju stiga de också. Inte bara på grund av räntor utan också därför att sådant som fastighetsskötsel och renoveringar också blri dyrare. Vi har exempelvis avtal om skötsel av grönytor som blivit rejält dyrare.
Ja alla hyrestorskar på Södetmalm är nog jätteledsna nu. I stället för att hyra ut ettorna för 30000 i månaden får man nöja dig med 27000. Jag som har lite större hyr ut för 50.000. nej det är inte svårt att hitta företag som betalar det
Citera
2023-06-30, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Stämmer inte. Finns normalt ett tak på max 10%, därav hyresvärdens krav på just 10%. Värdarna valde alltså det maximala de kunde få ut. Läs på om "trappningsregeln". Hyreshöjningar I allmänhet är JÄVLIGT reglerade. Går dock att komma runt det om man gör en liten renovering av badrummet lr köket och drar upp hyran rejält. DÅ pratar vi mer än 10%.

19. Vad händer om ni inte kommer överens med hyresvärden?
Även om vi oftast kommer överens med hyresvärdarna i en förhandling så kan det ibland låsa sig. Då kan någon av parterna välja att stranda förhandlingen, vilket innebär att förhandlingen avbryts. Den strandade parten får då vända sig till hyresnämnden eller Hyresmarknadskommittén. Risken vid en strandning är att hyran blir högre än vad hyresvärden först yrkade på. Läs mer om strandade förhandlingar.

20. Vad innebär en retroaktiv hyreshöjning?
Om förhandlingarna drar ut på tiden, eller strandar, kan du som hyresgäst drabbas av en så kallad retroaktiv hyreshöjning. När hyresvärden först meddelar att de vill höja hyran berättar de också från vilket datum de vill att höjningen ska börja gälla (till exempelvis från 1 januari ett år). Om en överenskommelse träffas senare, eller om beskedet från hyresnämnden eller Hyresmarknadskommittén kommer efter detta datum, får du oftast betala höjningen för den tid som gått mellan yrkat datum för höjning, och datum för beslut. Läs mer om retroaktivitet här.

Källa:

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/varfor-hojs-hyran/

Kommer inte bli några som helst problem för dom hårt pressade fastighetsbolagen, att vrida upp hyrorna ordentligt 2024.
Citera
2023-06-30, 19:22
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag har aldrig sett så mycket heta känslor i en tråd på FB sedan 2004. Bostadsmarknaden har sannerligen engagerat Svennebanan. Jag vill passa på och säga "Timbeeeeer"!
Senast redigerad av Autobahn76 2023-06-30 kl. 19:26.
Citera
2023-06-30, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
I området där jag bor finns både hyresrätter och bostadsrätter. Bor själv i hyresrätt. Vår fastighet är hyresrätt men fastigheten mittemot består av bostadsrätter. Tvättstugan består av 4 små rum med 2 st tvättmaskiner, torktumlare etc per rum. Vid ombildningen fick BRFen bygga en egen tvättstuga i källaren. Men det var vida känt att bostadsrättsinnehavarna valde att behålla sina nyckelbrickor för att kunna tvätta I "vår" tvättstuga. Ingen sa något då det fanns gott med tid till allihopa.

Konstant fick man höra gliringar om att "räntan minsann skulle vara låg", "att betala till sig själv är bättre", "gratis pengar", "mkt billigare med brf" etc.

Tills I år. För helt plötsligt var det ovanligt många BRFare som började tvätta hos oss. Det visade sig att BRF hade höjt avgiften med 27% och stängt av tvättstugan då den var för dyr att hålla igång. Förmodligen pga elen. Av principskäl gick vi ihop oss och bad fastighetsvärden byta nyckelbrickor.

Skadeglädjen man kände var massiv.

Ända tills hyreshöjningarna kom.

Eller låt mig gissa? Eran hyra, just eran, sänktes med 2-3000? Och inför 2024 kommer ytterligare sänkningar va?

När fick du "konstant" höra alla dessa gliringar? Låter inte riktigt som något som är taget ur verkliga livet. Låter mer som något fabricerat trams, vars enda syfte skulle vara att ge lite mer tyngd åt ditt inlägg. Berätta gärna när du "konstant" fått höra dessa gliringar?

#Kränkthyresråtta
Citera
2023-06-30, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Sä du har inget? Varför tror du att folk går med i HGF? Ja förutom att slippa såna som dig så klart som sitter och muttrar bakom gardinen. Ingen tvingar dem Man går med som man går med i facket.

Man är starkare tillsammans ocn slipper dessutom byfånar som dig win-win

Varför gick inte ni "starka" comrads samman då inför förhandlingarna 2023, och förhindrade hyreshöjningarna totalt? Ni som är så starka, sammansvetsade och farliga?

Tattarkommunister är för jävla larviga!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in