2023-06-30, 14:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Koordinaten som mobilen räknar ut är centrum i en cirkel där mobilen då kan befinna sig någonstans inom den cirkelns radie.
Ju mer precist mobilen anser värdet vara desto snävare är cirkeln alltså.

Det betyder alltså att om man genom en tömning av Toves molntjänst för Google får fram en sista koordinat så måste man kika på precisionsvärdet och då bör mobilen finnas inom den cirkeln där koordinaten är mittpunkt.

Den kartbild vi ser i fup är från en inloggning i hennes Google Maps tidslinje. Protokollet är rätt anonumt annars vad gäller upphovsman.

De platser som visas där är gissningar Google gör och baseras på Wi-Fi, basststioner (mobilmaster), och GPS.

En av anledningarna till att det inte alltid blir så precist är att Google använder kvarterets alla Wi-Fi för att ”triangulera” var man befinner sig. Det bygger då p att de boende i området googler och använder Googles alla tjänster hemma och vips så vet Google koordinaten för den ”routern”.
Hm! Jag vet inte om jag riktigt fattar.

Hur säkert är det att Ts mobil finns i den dammen där de letade? Eller innebär det endast att den stängts av helt / förstörts där?
Citera
2023-06-30, 14:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är ju lite av en typ trådpolis, och försöker så gott som alltid ha med citat och källor av den anledningen att jag ogillar trådsanningar.

Men nu har jag varken FUP eller tiden att leta i tråden. Jag vet att jag gjort ett inlägg även om detta, vindsförrådet.

Om det finns ett om i slasken eller om om:er är upprättat i efterhand med anledning av att det är aktuellt, det är möjligt, men jag har letat och sökt i FUP och inte hittat något om detta eller att hund ska ha varit där. I källaren har de kollar det som gick att kolla.
Efter att letat ca en timme har jag endast funnit ett foto på den stängda vindsdörren med uppgift om att det finns en stege till taket där. (156:19), ingenting om att det kollats.
Citera
2023-06-30, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Taget från minnet, försvinner över 50% av minnet efter bara två dagar. Så det är väl troligt att både Maja och Johanna glömt detaljer om vad som hänt. Men själva kärnan finns ju där. Att helt glömma att man sett en kropp eller hållit i någons händer är inget man normalt glömmer. Och som jag påtalar många gånger finns inga tecken på chock eller traumatisering hos M.

Jag vet vilket tillfälle du menar under M s förhör där det låter som hon försäger sig. Har själv skrivit om det strax efter ljudfilerna blev tillgängliga. Men vi gör som vanligt olika tolkningar. Jag tolkar det som M har en inövad historia hon vill få sagt men hamlar utanför den. Hon korrigerar sig själv mitt i en mening.

Jag tror också J vill lugna M med sms t. Anledningen tror jag är att det blev oroligt när J stötte på grannen i trappan och fick styra om planen. Hade J själv varit orolig över att M skulle vakna och upptäcka kroppen, hade hon inte ens skickat ett sms. Skulle hon vara orolig över att hon skulle bryta ihop och ringa polisen, tror jag hon hade ringt istället eller skickat ett sms som krävde svar från M.

Glömma att hon sett kroppen tror jag inte. Men det kan vara rörigt i minnet i vilken ordning saker händer och exakt var man lägger sin mobil, var man är när man svarar osv. Särskilt då med tanke på att det är traumatiskt och för att Maja har druckit, har sömnunderskott och på det en diagnos som gör det svårare att sortera intryck.

Jag vet själv med mig att jag ibland kan ha svårt att minnas i vilken följd jag gjort saker, om det är lite stressigt.

Känns inte riktigt som att hela 50% av minnet skulle falla bort inom några dagar, men då tänker man kanske mer på de större händelserna.

T ex kan du minnas att du la kapsylen till vänster på bordet under måltiden, men två dagar senare kommer du inte ihåg detta. Minnet sållar bort onödig info.

Jag minns att Lenas barn vittnade om kvällen hon mördades. Barnet var 12 år och hade ett otroligt detaljminne.

Första förhöret var tidigt efter försvinnandet. Men redan vid andra förhöret blandade han ihop detaljer och i vilken ordning det skedde. Minns inte hur långt det var mellan förhören längre, men det var inte så lång tid av förklarliga skäl ( han blev ensam hemma med dörren öppen medan mamman blev mördad strax utanför, så det var ju viktigt vilka observationer han hade gjort i samband med läggdags, låsa dörren osv).

Även andra vittnen som verkligen också borde komma ihåg detaljer kan man ju tycka, det handlade ändå om ett mord på en vän) hade glömt viktiga detaljer efter en längre tid ( tingsrätten).

Där var domaren inte lika ogin till hänvisningar till tidigare förhör, även om han suckade och verkade lite irriterad av störningen.

Det hade blivit helt galet om man hade gjort som i vetlandafallet, att alla avvikelser skulle slås samman till slutet. Inget sammanhang och rörigt värre.

I det här fallet kom visserligen rättegången tätare inpå, men jag tror faktiskt att väldigt många detaljer, även viktiga sådana, kan försvinna eller i alla fall bli osäkra.

När hände det och när hände det? Sa hon så eller så?

Vilken jacka hade hon på sig och vad gjorde vi först.

Där kan plastpåsarna faktiskt vara en felaktig minnesbild för någon.
Citera
2023-06-30, 14:57
Medlem
Citat:
Glömma att hon sett kroppen tror jag inte. Men det kan vara rörigt i minnet i vilken ordning saker händer och exakt var man lägger sin mobil, var man är när man svarar osv. Särskilt då med tanke på att det är traumatiskt och för att Maja har druckit, har sömnunderskott och på det en diagnos som gör det svårare att sortera intryck.

Jag vet själv med mig att jag ibland kan ha svårt att minnas i vilken följd jag gjort saker, om det är lite stressigt.

Känns inte riktigt som att hela 50% av minnet skulle falla bort inom några dagar, men då tänker man kanske mer på de större händelserna.

T ex kan du minnas att du la kapsylen till vänster på bordet under måltiden, men två dagar senare kommer du inte ihåg detta. Minnet sållar bort onödig info.

Jag minns att Lenas barn vittnade om kvällen hon mördades. Barnet var 12 år och hade ett otroligt detaljminne.

Första förhöret var tidigt efter försvinnandet. Men redan vid andra förhöret blandade han ihop detaljer och i vilken ordning det skedde. Minns inte hur långt det var mellan förhören längre, men det var inte så lång tid av förklarliga skäl ( han blev ensam hemma med dörren öppen medan mamman blev mördad strax utanför, så det var ju viktigt vilka observationer han hade gjort i samband med läggdags, låsa dörren osv).

Även andra vittnen som verkligen också borde komma ihåg detaljer kan man ju tycka, det handlade ändå om ett mord på en vän) hade glömt viktiga detaljer efter en längre tid ( tingsrätten).

Där var domaren inte lika ogin till hänvisningar till tidigare förhör, även om han suckade och verkade lite irriterad av störningen.

Det hade blivit helt galet om man hade gjort som i vetlandafallet, att alla avvikelser skulle slås samman till slutet. Inget sammanhang och rörigt värre.

I det här fallet kom visserligen rättegången tätare inpå, men jag tror faktiskt att väldigt många detaljer, även viktiga sådana, kan försvinna eller i alla fall bli osäkra.

När hände det och när hände det? Sa hon så eller så?

Vilken jacka hade hon på sig och vad gjorde vi först.

Där kan plastpåsarna faktiskt vara en felaktig minnesbild för någon.

Det var t.o.m. värre än jag mindes . 70% Bortglömt efter två dagar.

Som nämnts i inledningen glömmer vi mer än vi minns. Redan efter en timme glöms ungefär 55% av det vi har lärt oss igen. Efter 9 timmar glöms 65%, efter två dagar glöms 70% bort och efter 1 månad har vi glömt nästan 80% av den totala informationen.

https://www.memopro.se/det-ar-latt-hant-men-varfor-glommer-vi/

Men som också står i texten har vi lättare för att minnas vissa saker och vissa faktorer kan få oss att glömma lättare.

Detaljer i J och M s utsagor tycker jag man kan lämna utrymme för felaktigheter. Men att hon inte minns att hon sett kroppen eller rent av glömt av att hon var med i badrummet tror jag inte på.
Citera
2023-06-30, 14:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
OM Maja frias i HR så hoppas jag att hon låses in på någon institution. Någon med hennes handikapp är ju uppenbarligen en fara både för sig själv och andra. Det kanske kan bli en Lex-Maja av det här?

Tror du att hennes föräldrar kan ta ansvar för att se till det? De och vården borde väl ha insett hur farlig hon var?

Maja är helt ofarlig, hennes behov består i betydligt större utsträckning av hjälp med självkänsla och självförtroende, något som var på god väg med KomBack.

Det finns helt klart ett större behov av att institutionalisera dig än Maja. Det är när hon kommer i kontakt med människor som inte vill andras bästa som hon kan råka illa ut. Men det skall inte hon straffas för.
Citera
2023-06-30, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Efter att letat ca en timme har jag endast funnit ett foto på den stängda vindsdörren med uppgift om att det finns en stege till taket där. (156:19), ingenting om att det kollats.

Ja. Precis. Stegen minns jag nu också.

Tack för att du tog dig tid!

Det var det jag menade till en annan skribent ; Tufsan ) som blev irriterad på mig för att jag inte sett att avel redan en timme tidigare hade länkat till en ny artikel.

Det tar tid att söka, läsa, googla och sammanställa. Då kan det bli på bekostnad av att läsa tråden.

Vi kan alla delta på våra egna villkor och utifrån våra egna intressen. Du och Tufsan t ex kommer med många egna tankar och infallsvinklar som gör att nya tankar kan spinna vidare hos oss andra. Avel bidrar med mycket it- kunskap, och många andra bidrar med både kunskap, tankar, googlingar osv.

Man får vara lite tolerant mot varandra och förstå också att vi alla har olika livssituationer och förutsättngar.

Vad gäller olika om minns jag från andra FUP att de kan ibland skrivas lååååångt efter att något utretts. Vet inte vad det beror på, men det kan kännas lite osäkert vad gäller minnet.

I den här FUP:n saknar jag sådana pm som forensikerna har gjort i andra utredningar.

Det kan handla om vad de observerar vid en husrannsakan, eller vid en forensisk undersökning av en plats. Det ger en mycket bättre bild av vad man har gjort och vad man har sett. Inte bara femton insamlade grejor som finns med vid NFCs bilaga som föremål för analys av fingeravtryck eller DNA tex.

Kanske finns även här, i slasken. Men nu kan man ju se betydelsen av att ha med varje detalj som undersökts.

Som polis/ forensiker kan du ju i varje ögonblick du gör något inte veta vad som kan bli viktigt, kanske t o m avgörande just då. Även sådant som inte finns jan vara av betydelse.

Typ den för mattan som jag tjatar om som saknas.
Citera
2023-06-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, jag förstår. Men då kvarstår ju fortfarande att det varit ett kraftfullt och långvarigt grepp runt Toves hals och att det varit ett relativt utdraget förlopp med dödsångest och svårt lidande för Tove. Att J agerat särskilt hänsynslöst genom att utöva våldet mot den berusade och försvarslösa Tove som hamnat på golvet. Därutöver föreligger ingen provokation eller nödvärnsliknande situation. Med andra ord Dråp kan bli svårt i detta fallet...

Håller med om det där med dråp... Det kan ha varit en freudiansk slipp... Ungefär. Mord, alla dar i veckan.
Citera
2023-06-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag är med på din tanke här och har också funderat i dessa banor, men kommit fram till att det skulle bli svårt för Johanna att få det till dråp givet att det finns flera bevis som visar att Johanna ville döda Tove. Sökningarna om hur man mördar, hatsången och uttalanden om att hon skulle döda Tove nästa gång hon såg henne. Därför tror inte jag att domstolen skulle köpa dråp.

Jag tror också Maja döms endast för gravfridsbrott och frias från mordmisstankarna.

Intressant också om hennes advokat sparar på deras försvar in i det sista. Det kan ju helt klart ha sina fördelar också. Det är trots allt domstolen som dömer, inte folkmobben.

Möjligheten finns att MH hörde dunsar och bråk men höll för öronen för att hon inte ville höra, inte bli inblandad? Så kan det ha varit, men i såfall borde hon ha hört och berättat om detta och inte påstått att hon sov.

Det kan handla om likgiltighetsuppsåt kopplat med rädsla för JJ. Samt gravfridsbrott av normalgraden för hennes del.
Senast redigerad av zilvereko 2023-06-30 kl. 15:23.
Citera
2023-06-30, 15:13
Medlem
Citat:
Jag är med på din tanke här och har också funderat i dessa banor, men kommit fram till att det skulle bli svårt för Johanna att få det till dråp givet att det finns flera bevis som visar att Johanna ville döda Tove. Sökningarna om hur man mördar, hatsången och uttalanden om att hon skulle döda Tove nästa gång hon såg henne. Därför tror inte jag att domstolen skulle köpa dråp.

Jag tror också Maja döms endast för gravfridsbrott och frias från mordmisstankarna.

Intressant också om hennes advokat sparar på deras försvar in i det sista. Det kan ju helt klart ha sina fördelar också. Det är trots allt domstolen som dömer, inte folkmobben.

Ja... Jag har backat helt och hållet om det där med dråp. Det vet i tusen hur jag tänkte där. Snabbt och fel var det i alla, fall.
Citera
2023-06-30, 15:24
Medlem
Citat:
Maja är helt ofarlig, hennes behov består i betydligt större utsträckning av hjälp med självkänsla och självförtroende, något som var på god väg med KomBack.

Det finns helt klart ett större behov av att institutionalisera dig än Maja. Det är när hon kommer i kontakt med människor som inte vill andras bästa som hon kan råka illa ut. Men det skall inte hon straffas för.

Man är inte helt ofarlig när man fraktar bort lik utan att ifrågasätta 🤦‍♀️
Citera
2023-06-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ja. Precis. Stegen minns jag nu också.

Tack för att du tog dig tid!

Det var det jag menade till en annan skribent ; Tufsan ) som blev irriterad på mig för att jag inte sett att avel redan en timme tidigare hade länkat till en ny artikel.

Det tar tid att söka, läsa, googla och sammanställa. Då kan det bli på bekostnad av att läsa tråden.

Vi kan alla delta på våra egna villkor och utifrån våra egna intressen. Du och Tufsan t ex kommer med många egna tankar och infallsvinklar som gör att nya tankar kan spinna vidare hos oss andra. Avel bidrar med mycket it- kunskap, och många andra bidrar med både kunskap, tankar, googlingar osv.

Man får vara lite tolerant mot varandra och förstå också att vi alla har olika livssituationer och förutsättngar.

Vad gäller olika om minns jag från andra FUP att de kan ibland skrivas lååååångt efter att något utretts. Vet inte vad det beror på, men det kan kännas lite osäkert vad gäller minnet.

I den här FUP:n saknar jag sådana pm som forensikerna har gjort i andra utredningar.

Det kan handla om vad de observerar vid en husrannsakan, eller vid en forensisk undersökning av en plats. Det ger en mycket bättre bild av vad man har gjort och vad man har sett. Inte bara femton insamlade grejor som finns med vid NFCs bilaga som föremål för analys av fingeravtryck eller DNA tex.

Kanske finns även här, i slasken. Men nu kan man ju se betydelsen av att ha med varje detalj som undersökts.

Som polis/ forensiker kan du ju i varje ögonblick du gör något inte veta vad som kan bli viktigt, kanske t o m avgörande just då. Även sådant som inte finns jan vara av betydelse.

Typ den för mattan som jag tjatar om som saknas.

Du har nämt mattan några gånger och nu blir jag nyfiken på vad du har för tankar runt den som ev kan vara inblandat i fallet
Citera
2023-06-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! Jag vet inte om jag riktigt fattar.

Hur säkert är det att Ts mobil finns i den dammen där de letade? Eller innebär det endast att den stängts av helt / förstörts där?

Det luriga är att enda ledtråden till att den finns där är tjejernas förhör. Uppgiften verkar samstämmig och även om det letats med olika metoder så kan den ändå ligga där.

Om jag skulle åka till en damm nu så skulle min mobil registrera koordinater hela tiden på väg dit och lagra i molnet. Molnet är alltså en lagringstjänst som Google har och datan skickas helt enkelt till en stor hall full av ”datoreг» där den lagras.

Apple har samma och de har historiskt sett hyrt lagringsutrymme i Amazons servrar.

Så det som händer när jag närmar mig dammen är att mobilen skickar datan (koordinaterna) till serverhallen via internet och slänger jag mobilen i dammen så finns en sista koordinat som registreras.

Då det är ont om Wi-Fi i närheten av Föredadammen så kan precisionen påverkas av att man lämnar en Wi-Fi-tät bebyggelse och koordinaterna kan bli oprecisa pga att mobilen ställer om från stad till ”landsbygd”.

Det är bara en gissning om vad som evtl skulle kunna påverka precisionen för den sista koordinaten.

Vill man testa detta så är det inte superknepigt.

Har man Google Maps appen så klickar man på sin profil i högra hörnet och sen väljer man ”Din tidslinje”.

Har man inte tidslinjen igång som spårar din förflyttning så får man femtioelva frågor från Google om man vill koppla på det.

När man väl gjort så så kan man ta sig runt i världen och ens rörelse loggas och då även med färdsätt.

Vi ser i fup att sista förflyttningen av Toves mobil bedömer Google att den sker med bil.

Efter en tid med Google Maps tidslinje så börjar det som kallas ”Google Location History” loggas.

Ibland tror Google att man är på ett sushiställe trots att man sitter hos nån frisör bredvid. Då frågar Google i appen om man varit på sushistället och då kan man i appen välja frisören istället då om man vill ha lite ordning och reda i sin tidslinje. Den kan följa en flera år och presenterar intressant data. Den sammanfattar t.ex en semestervistelse osv.

När man väl loggat massa data kan man gå in på ”hemsidan” takeout.google.com.

Som många andra leverantörer av såna här tjänster (Facebook, Instagram, Snapchat osv) så erbjuder Google en möjlighet att få en rapport om ens aktivitet kopplat till Google-kontot.

Många använder Gmail men är kanske inte medvetna om att det är kopplat till ett större system av tjänster.

I fup ser vi tjejernas gmailadresser. De är även kopplade till ett Google-konto för övriga tjänster.

Så med sina ”Gmail-uppgifter” loggar man in på takeout.google.com och klickar i att man vill att Google sammanfattar ens aktivitet.

Man kan där välja en massa olika men vill man bara ha ut platshistorik så väljer man det.

Sen så tar det ett tag innan Google sparar ihop allt och skickar en länk till ens mejladress.

När mejlet kommer så kan man öppna mapparna och filerna och hitta sina koordinater.

Ovanstående kan polisen göra utan att ha Toves mobil. Det räcker alltså att ha en inloggning till molntjänster vilket de har genom broderns försorg.

Det kan ha uppstått ett hinder på vägen, eller så är det okunskap eller ”fel fråga” från åklagaren men Toves Google-konto ser inte ut att ha tömts på detta sätt. Även här kan platshistorik vara färskvara. Man kan välja själva att den ska raderas efter tre månader och andra alternativ.

Nu står och faller inte fallet med var Toves mobil är dumpad men annan data hade kunnat vara intressant. T.ex om hon hade Google Fit igång som motsvarar den ”steg-app” som finns i de andra tjejernas mobiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in