Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Hm! Jag vet inte om jag riktigt fattar.
Hur säkert är det att Ts mobil finns i den dammen där de letade? Eller innebär det endast att den stängts av helt / förstörts där?
Det luriga är att enda ledtråden till att den finns där är tjejernas förhör. Uppgiften verkar samstämmig och även om det letats med olika metoder så kan den ändå ligga där.
Om jag skulle åka till en damm nu så skulle min mobil registrera koordinater hela tiden på väg dit och lagra i molnet. Molnet är alltså en lagringstjänst som Google har och datan skickas helt enkelt till en stor hall full av ”datoreг» där den lagras.
Apple har samma och de har historiskt sett hyrt lagringsutrymme i Amazons servrar.
Så det som händer när jag närmar mig dammen är att mobilen skickar datan (koordinaterna) till serverhallen via internet och slänger jag mobilen i dammen så finns en sista koordinat som registreras.
Då det är ont om Wi-Fi i närheten av Föredadammen så kan precisionen påverkas av att man lämnar en Wi-Fi-tät bebyggelse och koordinaterna kan bli oprecisa pga att mobilen ställer om från stad till ”landsbygd”.
Det är bara en gissning om vad som evtl skulle kunna påverka precisionen för den sista koordinaten.
Vill man testa detta så är det inte superknepigt.
Har man Google Maps appen så klickar man på sin profil i högra hörnet och sen väljer man ”Din tidslinje”.
Har man inte tidslinjen igång som spårar din förflyttning så får man femtioelva frågor från Google om man vill koppla på det.
När man väl gjort så så kan man ta sig runt i världen och ens rörelse loggas och då även med färdsätt.
Vi ser i fup att sista förflyttningen av Toves mobil bedömer Google att den sker med bil.
Efter en tid med Google Maps tidslinje så börjar det som kallas ”Google Location History” loggas.
Ibland tror Google att man är på ett sushiställe trots att man sitter hos nån frisör bredvid. Då frågar Google i appen om man varit på sushistället och då kan man i appen välja frisören istället då om man vill ha lite ordning och reda i sin tidslinje. Den kan följa en flera år och presenterar intressant data. Den sammanfattar t.ex en semestervistelse osv.
När man väl loggat massa data kan man gå in på ”hemsidan” takeout.google.com.
Som många andra leverantörer av såna här tjänster (Facebook, Instagram, Snapchat osv) så erbjuder Google en möjlighet att få en rapport om ens aktivitet kopplat till Google-kontot.
Många använder Gmail men är kanske inte medvetna om att det är kopplat till ett större system av tjänster.
I fup ser vi tjejernas gmailadresser. De är även kopplade till ett Google-konto för övriga tjänster.
Så med sina ”Gmail-uppgifter” loggar man in på takeout.google.com och klickar i att man vill att Google sammanfattar ens aktivitet.
Man kan där välja en massa olika men vill man bara ha ut platshistorik så väljer man det.
Sen så tar det ett tag innan Google sparar ihop allt och skickar en länk till ens mejladress.
När mejlet kommer så kan man öppna mapparna och filerna och hitta sina koordinater.
Ovanstående kan polisen göra utan att ha Toves mobil. Det räcker alltså att ha en inloggning till molntjänster vilket de har genom broderns försorg.
Det kan ha uppstått ett hinder på vägen, eller så är det okunskap eller ”fel fråga” från åklagaren men Toves Google-konto ser inte ut att ha tömts på detta sätt. Även här kan platshistorik vara färskvara. Man kan välja själva att den ska raderas efter tre månader och andra alternativ.
Nu står och faller inte fallet med var Toves mobil är dumpad men annan data hade kunnat vara intressant. T.ex om hon hade Google Fit igång som motsvarar den ”steg-app” som finns i de andra tjejernas mobiler.