2023-06-30, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Att hålla på med en massa räntesänkningar igen vore idiotiskt. Det är ju det som har försatt folk i den här idiotiska sitsen och kaoset.ja man kan tycka att folk får skylla sig själva men allt det här kaoset hade kunnat undvikas så himla enkelt. Hade Stefan ingves inte hållit på med vansinnessänkningarna hade en 3månaders ränta kunnat legat kvar på en 4% över längre tid. Vad fick vi som tack för det här en kraschad valuta och folk med mängder av skulder.

”Svaga kronan bakom räntehöjningen: Pest eller kolera”

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Q7XexP/svenska-kronan-bakom-hojning-av-styrrantan

Vad händer med bostadspriserna om kronan fortsätter att försvagas medan riksbanken fortsätter dutta med 0,25%-höjningar? Kan vi se en reporänta på 5, 6%? För att skydda Sek?
Citera
2023-06-30, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag köper när kostnaden för den köpta bostaden understiger kostnaden för mig att hyra.

Att hyra idag är du immun mot kapitalförlusterna du skulle haft om du äger ditt boende. Mitt kapital är inte investerad i hyresrätten. Att hyresvärden får ökade kostnader är inte mitt problem, jag betalar den hyran jag har avtal för. Hyresvärden har rätt att höja min hyra enligt nuvarande regelverk och jag har rätt att säga upp avtalet med 3 månaders uppsägningstid.

Skenar kostnaderna för att bo i bostadsrätt eller villa har du valet att betala eller försöka sälja.

Ja, du kan i teorin säga upp din hyresrätt när du vill. Men var ska du bo istället? I större städer finns liksom inga hyresrätter med rimliga hyror att tillgå, vilket gör att den möjligheten inte existerar. Det finns en ”marknad” även för sådana bostäder. Eventuellt kan man lyckas få tag i en nyproduktions-hyresrätt, som är så pass dyr att den sätter bostadsrättsköp som det bättre alternativet.

Du är också immun mot eventuell värdeökning i din hyresrätt, inte bara förlusten.

Ångrar att jag inte köpte för 10 år sedan eller ännu tidigare. De som varit inne på marknaden har gjort investeringar för livet. För livskvalitet.
Citera
2023-06-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Det där besvarar ju ändå inte mina frågor. Du sa ju själv att du skulle kunna tänka dig köpa ett boende, när priserna gått ner? Vad är då fördelen, jämfört med HR? Enligt många här i tråden, verkar ju hyresfastigheter immuna mot ökade kostnader från räntorna, medans i princip alla BRF oavsett belåningsgrad kommer få chockhöjda avgifter av någon anledning.

Om du har en BR, och en HR, med samma standard, och samma månadskostnader, vad är då anledningen till att köpa en BR, efter prisfall, om man inte tror på en framtida vinst vid försäljning?

Du måste förstå att det är en enorm skillnad på alla sätt och vis och köpa en bostad för säg 2M jämfört med 3,5M.

1) Potentiell vinst i framtiden
2) Lägre lån, mindre bundet kapital, lägre månadskostnad

För mig bör månadskostnaden för en BRF vara avsevärt mycket lägre jämfört med hyresrätt för att motivera ett köp givet alternativavkastningen, flexibiliteten och risken. Faller priserna ner till en nivå som som är attraktiv går jag åter gå in i marknaden. Helt vill man ju gå in med 15 % kontant, men har jag helt fel och priserna kraftigt går upp får jag väl lite motvilligt gå in med en högre insats (om jag då vill köpa)..

Sen får folk resonera och betala hur de vill, men jag är övertygad om att det på medellång sikt inte blir en god affär för de flesta - ffa på grund av föreningarnas lån.
Citera
2023-06-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Ja, du kan i teorin säga upp din hyresrätt när du vill. Men var ska du bo istället? I större städer finns liksom inga hyresrätter med rimliga hyror att tillgå, vilket gör att den möjligheten inte existerar. Det finns en ”marknad” även för sådana bostäder. Eventuellt kan man lyckas få tag i en nyproduktions-hyresrätt, som är så pass dyr att den sätter bostadsrättsköp som det bättre alternativet.

Du är också immun mot eventuell värdeökning i din hyresrätt, inte bara förlusten.

Ångrar att jag inte köpte för 10 år sedan eller ännu tidigare. De som varit inne på marknaden har gjort investeringar för livet. För livskvalitet.

Vadå inte att tillgå? I Stockholm finns det massor, visst du får betala 11-12k/mån men det är ändå billigare än de 20k/mån som en BR kostar just nu samtidigt som du inte blir av med din kontantinsats vid värdeminskning. Nu lär sig folk att bostäder kan kosta pengar och då var det inte lika kul längre.
Citera
2023-06-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vadå inte att tillgå? I Stockholm finns det massor, visst du får betala 11-12k/mån men det är ändå billigare än de 20k/mån som en BR kostar just nu samtidigt som du inte blir av med din kontantinsats vid värdeminskning. Nu lär sig folk att bostäder kan kosta pengar och då var det inte lika kul längre.

Massor? Det finns andrahandskontrakt där ägaren inte får hyra ut längre än max 1 år. Dessutom kan ägaren när som helst säga upp kontraktet helt utan anledning. Så vill 99% inte bo om de inte är tvingade till det.

Sen får du gärna berätta vart det finns andrahandskontrakt för 11-12k i Stockholm? Kanske i en liten tvåa i Tensta eller Hässelby Gård? Möjligen en etta på 22 kvm precis utanför tullarna där BRF kostar 60k per kvm.

En sådan BR kostar inte mer än 11k även inklusive amortering
Citera
2023-06-30, 09:32
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/rekordforsaljning-for-bostadsratter-forra-aret/
Under året såldes drygt 20.000 fler bostadsrätter än året innan. 41 procent av affärerna skedde i Stockholm.

Storstadsområdena Malmö, Stockholm och Göteborg stod för 79 procent av det totala försäljningsvärdet.

20k fler BR än året innan. Det är tvärtemot vad som yrades om i tråden. Dvs att volymerna skulle ha gått ned.

Att det är mycket i storstäderna beror väl på att det är där som nästan alla BR finns.

Men detta borde innebära att mäklarna hade ett bra år. Deras ersättning är ju baserat på antalet försäljningar. Också tvärtemot vad som gaggats om i tråden.

Det sammanlagda värdet för försäljningarna uppgick till 469 miljarder kronor, det högsta någonsin.

Och så ökade aggregerade försäljningssumma också.
Citera
2023-06-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/live/rekordforsaljning-for-bostadsratter-forra-aret/
Under året såldes drygt 20.000 fler bostadsrätter än året innan. 41 procent av affärerna skedde i Stockholm.

Storstadsområdena Malmö, Stockholm och Göteborg stod för 79 procent av det totala försäljningsvärdet.

20k fler BR än året innan. Det är tvärtemot vad som yrades om i tråden. Dvs att volymerna skulle ha gått ned.

Att det är mycket i storstäderna beror väl på att det är där som nästan alla BR finns.

Men detta borde innebära att mäklarna hade ett bra år. Deras ersättning är ju baserat på antalet försäljningar. Också tvärtemot vad som gaggats om i tråden.

Det sammanlagda värdet för försäljningarna uppgick till 469 miljarder kronor, det högsta någonsin.

Och så ökade aggregerade försäljningssumma också.

Gängse förklaring av foliehattarna är att allt såldes under Q1 2022 och sen såldes i princip ingenting. Mao var Q1 2022 flera hundra procent högre i försäljningsvolym än alla tidigare år
Citera
2023-06-30, 10:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
”Svaga kronan bakom räntehöjningen: Pest eller kolera”

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Q7XexP/svenska-kronan-bakom-hojning-av-styrrantan

Vad händer med bostadspriserna om kronan fortsätter att försvagas medan riksbanken fortsätter dutta med 0,25%-höjningar? Kan vi se en reporänta på 5, 6%? För att skydda Sek?
Om inflationen fortsätter att försvaga köpkraften så kommer bostadspriserna att sjunka även nominellt förr eller senare.
Citera
2023-06-30, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
En nästan halvering från topp kan nog ske för föreningar med 15-20K/m2 i skuld. Inte riktigt så farligt för nyproduktion med liknande skulder.
Det kommer att finnas extrema fall på föreningar där en BR blir i praktiken värdelös. De nya föreningar som har så stort banklån att de nya räntorna höjer månadskostnaden till något över vad en helt ny hyresrätt kostar t.ex 12-14k för en trea. Och då är det ju helt meningslöst att köpa denna BR, enklare att bara flytta in i en HR.

Detta hände vid den senaste bostadskrisen 1989-94, folk i dåliga föreningar fick ge bort sina BR i Stockholm.
Citera
2023-06-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade varit fint med en källa på det. Min killgissning är att det är många som bottenfyndar just ju. Men jag kan tänka mig eftersom du är en efterbliven idiot att du låst ditt elpris till 4 kr/kwh för att cornucopia sa det till dig.

Inse, det blir inte billigare än såhär givet det vi vet.
God ton? Oj här var mycket känslor och killgissningar. Kanske inte så bra beslutsunderlag. Fastighetsaktierna har slaktas av marknaden, tveksamt om det är köpläge. Ett bra tips är väl att du håller fast vid din övertygelse om att inflationen amorterar dina lån
Citera
2023-06-30, 12:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kommer att finnas extrema fall på föreningar där en BR blir i praktiken värdelös.

Typexempel: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-sorgenfri-malmo-kommun-ostra-farmvagen-19bb-20123215
Citera
2023-06-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
God ton? Oj här var mycket känslor och killgissningar. Kanske inte så bra beslutsunderlag. Fastighetsaktierna har slaktas av marknaden, tveksamt om det är köpläge. Ett bra tips är väl att du håller fast vid din övertygelse om att inflationen amorterar dina lån
Tänk på att du pratar med en snubbe som tjänar på att bo. Hur mycket per månad är oklart, även var snubben gör med pengarna han tjänar på att bo, hoppas han inte lagt pengarna på sista episoderna av The Queens's Gambit, de var nämligen värdelösa. Om kvaliten e kass rent bildmässigt på Netflix kan man köra en minut o sen börja om.

Ungefär som med boende och datorer, Starta om. Så gör normala människor som inte investerarar inte bara allt de äger och har utan allt de någonsin kommer att äga och mer därtill för privilegiet att bo längs Gröna linjen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in