2023-06-29, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag tror du missförstår. Det finns vissa segment av bostadsmarknaden som är uppblåsta. Tänk dig en brf radhus med belåningsgrad på över 10tusen per kvadratmeter. Vad motiverar ett pris på 5miljoner när du har en "indirekta lån" på ytterligare 1miljon (totalt 6miljoner), när du kan köpa en villa på samma address, med samma standard, för 6miljoner idag?

Jag skulle inte värdera ägandet i en brf högre än att äga en villa, skulle du? Men så har det varit fram tills nu enligt marknaden (när man följer priserna).

De områden jag följer pyser priserna ner. Jag sålde i samma område för strax över 60tusen per kvadratmeter. Priserna i området idag ligger på närmare 50tusen per kvadratmeter, och jag tror fortfarande priserna kommer gå ner i det området, tyvärr. Jag väntar till prisbilden i området faller till en accepterad nivå om jag ska göra ett "klipp". Jag förstår inte varför jag ska betala premium för att bo I en bostadsrätt när jag kan hyra i samma område för billigare.

Jag har aldrig någonsin sett BR/Radhus vara dyrare än villor i samma område? Och då har jag kollat ofta bara för skojs skull över hela Sverige på Hemnet år bakåt i tiden. Vart finns/fanns dessa?
Citera
2023-06-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Men hur kan det då bli ett "klipp"? Köper du när priserna bottnat, utan att tro på en prisökning framöver, kan du väl lika gärna bo kvar i hyresrätten? Du sålde ju av en anledning? Varför sålde du?

Det är ju lite detta jag menar med hyreshjonen, och komedin med det hela.

Man säger i ena andetaget: "Bostadsmarknaden kommer totalkrascha, och det kommer se becksvart ut för all framtid (och man kan naturligtvis förutspå när botten är nådd, först då går man all-in!). Äga sitt boende är värdelöst nu, och framöver kommer det bli en stabil och billig bostadsmarknad" - I nästa andetag, kan man inte vänta med att "fynda", det ska köpas bostäder hit och dit, nästintill gratis, och man ska göra vinster utav bara helvete! - Hur får man ihop den kalkylen? Marknaden kommer ju aldrig återhämta sig? Eller?

Om man nu är jättesugen på att köpa bostäder billigt, förväntar man ju sig en prisökning/vinst framöver, eller hur? Eller vill man bara köpa bostad, för ägandets skull? Det är ju såååå himla bra och smidigt med hyresrätter har vi ju hört här i tråden. Så vad är då lockelsen med att göra dessa "klipp" som aldrig kommer? Om inte, för att gå med vinst?

Jag tror vissa segment av bostadsmarknaden kommer "krascha", många kommer inse att det inte finns en marknad för deras bostäder i den prisklassen dom en gång köpte sin bostad för.

Det finns många fördelar med hyresrätt. En fördel är t ex att du inte låst in en hel del kapital i något du inte kan frigöra på kort tid (nåja, kansks under en glödhet marknad som vi hade innan). En annan fördel är att du kanske inte riktigt har planer på att bo kvar i ett område i ett decenium, i så fall kan det vara lämpligare att hyra under ett år istället för att köpa och hoppas att du kan sälja inom ett år.

Jag tror det är värre att sitta med miljoner I lån och investerad kapital i en dålig affär än att hyra en bostad och stå utanför marknaden.
Citera
2023-06-29, 23:26
Bannlyst
Citat:
Jag tror vissa segment av bostadsmarknaden kommer "krascha", många kommer inse att det inte finns en marknad för deras bostäder i den prisklassen dom en gång köpte sin bostad för.

Det finns många fördelar med hyresrätt. En fördel är t ex att du inte låst in en hel del kapital i något du inte kan frigöra på kort tid (nåja, kansks under en glödhet marknad som vi hade innan). En annan fördel är att du kanske inte riktigt har planer på att bo kvar i ett område i ett decenium, i så fall kan det vara lämpligare att hyra under ett år istället för att köpa och hoppas att du kan sälja inom ett år.

Jag tror det är värre att sitta med miljoner I lån och investerad kapital i en dålig affär än att hyra en bostad och stå utanför marknaden.

Varför är då alla hyreshjon så fruktansvärt sugna på att göra "klipp"?

Verkar ju inte finnas någon som helst anledning till att äga sitt boende framöver ju? Hyresrätt är ju the way to go! Så varför så många sugna hyrestorskar som inte kan vänta tills dom har råd att ta sig in på bostadsmarknaden som dom föraktar så?

Lite märkligt, eller?
Citera
2023-06-29, 23:27
Medlem
Citat:
Jag har aldrig någonsin sett BR/Radhus vara dyrare än villor i samma område? Och då har jag kollat ofta bara för skojs skull över hela Sverige på Hemnet år bakåt i tiden. Vart finns/fanns dessa?

Du har inte kollat tillräckligt noga.
Citera
2023-06-29, 23:28
Bannlyst
Citat:
Du har inte kollat tillräckligt noga.

Om dom nu är såpass ovanliga, kan dom ju inte utgöra annat än en mikroskopisk del av bostadsmarknaden?
Citera
2023-06-29, 23:29
Medlem
Det är en väldigt lurig situation. Känslan är att det kommer bli tuffare och tuffare…
Citera
2023-06-29, 23:33
Medlem
Citat:
Varför är då alla hyreshjon så fruktansvärt sugna på att göra "klipp"?

Verkar ju inte finnas någon som helst anledning till att äga sitt boende framöver ju? Hyresrätt är ju the way to go! Så varför så många sugna hyrestorskar som inte kan vänta tills dom har råd att ta sig in på bostadsmarknaden som dom föraktar så?

Lite märkligt, eller?

Under min tid så köpte man bostadsrätt för att du fick billigare levnadskostnader. Idag är det I många fall tvärtom.
Citera
2023-06-29, 23:39
Medlem
Citat:
Om dom nu är såpass ovanliga, kan dom ju inte utgöra annat än en mikroskopisk del av bostadsmarknaden?

Du frågade vart man potentiellt kunde göra "klipp" på bostadsmarknaden. Jag gav dig ett förslag.

Jag vet inte hur det påverkar hela bostadsmarknaden. Jag kan bara gissa som resten av oss i tråden.
Citera
2023-06-29, 23:42
Bannlyst
Citat:
Under min tid så köpte man bostadsrätt för att du fick billigare levnadskostnader. Idag är det I många fall tvärtom.

Det där besvarar ju ändå inte mina frågor. Du sa ju själv att du skulle kunna tänka dig köpa ett boende, när priserna gått ner? Vad är då fördelen, jämfört med HR? Enligt många här i tråden, verkar ju hyresfastigheter immuna mot ökade kostnader från räntorna, medans i princip alla BRF oavsett belåningsgrad kommer få chockhöjda avgifter av någon anledning.

Om du har en BR, och en HR, med samma standard, och samma månadskostnader, vad är då anledningen till att köpa en BR, efter prisfall, om man inte tror på en framtida vinst vid försäljning?
Citera
2023-06-30, 00:02
Medlem
Citat:
Det där besvarar ju ändå inte mina frågor. Du sa ju själv att du skulle kunna tänka dig köpa ett boende, när priserna gått ner? Vad är då fördelen, jämfört med HR? Enligt många här i tråden, verkar ju hyresfastigheter immuna mot ökade kostnader från räntorna, medans i princip alla BRF oavsett belåningsgrad kommer få chockhöjda avgifter av någon anledning.

Om du har en BR, och en HR, med samma standard, och samma månadskostnader, vad är då anledningen till att köpa en BR, efter prisfall, om man inte tror på en framtida vinst vid försäljning?
Alla i tråden kanske inte lever på ruinens brant, vilket vi råkar veta att du gör då du är lyrisk över dina lilla sparbössa. Det är bara fattiglappar som du själv som ser sitt primära boende som en strikt ekonomisk affär.

BR skilljer sig rätt mycket från HR. Båda BR och HR skilljer sig rätt mycket från att äga sin bostad. Beroende på situation och preferens kommer folk alltså ibland vilja en en BR, en HR eller äga sitt boende (villa eller äganderätt över lägenhet).
Citera
2023-06-30, 03:15
Medlem
Citat:

Jag köper när kostnaden för den köpta bostaden understiger kostnaden för mig att hyra.

Att hyra idag är du immun mot kapitalförlusterna du skulle haft om du äger ditt boende. Mitt kapital är inte investerad i hyresrätten. Att hyresvärden får ökade kostnader är inte mitt problem, jag betalar den hyran jag har avtal för. Hyresvärden har rätt att höja min hyra enligt nuvarande regelverk och jag har rätt att säga upp avtalet med 3 månaders uppsägningstid.

Skenar kostnaderna för att bo i bostadsrätt eller villa har du valet att betala eller försöka sälja.
Citera
2023-06-30, 07:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Tesen att bostadsaffärer alltid är en god affär stämmer inte längre.

Sedan 2017 har det EJ varit en god investering som alltid lönar sig. Vi närmar oss 7 år av stagnation.

De kommande åren kommer EJ priserna att gå upp. Snarare bör priserna gå ner den kommande 6-månaders perioden.

Hösten lär bli brutalt dålig för svensk bostadsmarknad.

Räntesänkningar lär inte komma förrän vintern 2024/våren 2025.
Att hålla på med en massa räntesänkningar igen vore idiotiskt. Det är ju det som har försatt folk i den här idiotiska sitsen och kaoset.ja man kan tycka att folk får skylla sig själva men allt det här kaoset hade kunnat undvikas så himla enkelt. Hade Stefan ingves inte hållit på med vansinnessänkningarna hade en 3månaders ränta kunnat legat kvar på en 4% över längre tid. Vad fick vi som tack för det här en kraschad valuta och folk med mängder av skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in