2023-06-29, 22:09
Medlem
Bitcoin fixar detta! Den kände Brexit-politikern Nigel Farage får sina bankkonton stängda och har inte lyckats öppna nya på någon annan bank:

Nigel Farage says he may have to leave UK after bank closes his accounts
https://www.msn.com/en-us/news/other/nigel-farage-says-he-may-have-to-leave-uk-after-bank-closes-his-accounts/ar-AA1ddNta

Uppenbarligen är det otillräckligt med ett juridiskt skydd mot att utestängas från banksystemet. Det som behövs är att det är tekniskt omöjligt att stänga någons konto, vilket bitcoin erbjuder en lösning på. Bitcoiniseringen behöver dock fortgå några år till innan det är en praktisk lösning för någon i Farages situation.

Edit. Farages kommentar på twitter: https://twitter.com/Nigel_Farage/status/1674357026921623552?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1674357026921623552%7Ctwgr% 5Eded8e4c57ab0d3284fe9d67142503a7563dbcdf8%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2 Fpolitics%2F2023%2F06%2F29%2Fnigel-farage-says-may-have-t o-leave-uk-bank-closes-accounts%2F
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-29 kl. 22:15.
Citera
2023-06-29, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Eller kanske sprängs vi alla sönder av aliens? Oavsett vad är bitcoin en lika idiotisk idé som en global valuta.

Det globala samhället behöver en global valuta. BTC är det enda tänkbara alternativet. För min del är det det mest tilltalande argumentet för BTC.

Mycket talar för att det skulle kunna bli sanning, inte minst att BlackRock samt andra tunga institutioner/aktörer köper in sig och/eller adapterar BTC på olika vis.

Ditt motstånd är irrationellt.
Citera
2023-06-29, 22:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Det globala samhället behöver en global valuta. BTC är det enda tänkbara alternativet. För min del är det det mest tilltalande argumentet för BTC.
Konstigt att det enda tänkbara alternativet är så ofattbart dåligt ur ett tekniskt perspektiv.

Citat:
Mycket talar för att det skulle kunna bli sanning, inte minst att BlackRock samt andra tunga institutioner/aktörer köper in sig och/eller adapterar BTC på olika vis.
Kanske kan du svara på hur mycket Blackrock har köpt nu då?
Citera
2023-06-29, 22:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jaså, vad säger marknaden om hur den fungerar som global valuta?
Vad är det för märklig fråga och varför ställer du den till mig?
Jag bara konstaterade att marknaden inte håller med dig att Bitcoin är värdelös.
Citera
2023-06-29, 22:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag bara konstaterade att marknaden inte håller med dig att Bitcoin är värdelös.

Här följer en otroligt bisarr konversation:
Citat:
Oavsett vad är bitcoin en lika idiotisk idé som en global valuta.
Citat:
Marknaden verkar inte hålla med dig.
Citat:
Jaså, vad säger marknaden om hur den fungerar som global valuta?
Citat:

Kanske bör du låta bli att skriva inlägg när du inte är nykter?

Du har dessutom vägrat att svara på en mängd frågor jag har ställt den senaste tiden. T ex vilka stora investerare som har köpt bitcoin på sistone och hur mycket de har köpt?
Citera
2023-06-29, 22:17
Avslutad
Citat:
Konstigt att det enda tänkbara alternativet är så ofattbart dåligt ur ett tekniskt perspektiv.

Kanske kan du svara på hur mycket Blackrock har köpt nu då?

Jag är övertygad om att Elon Musk och Michael Saylor förstår sig på tekniken bakom BTC betydligt bättre än du Kebab. Och de är ju båda BTC Bulls.

Ta upp det med BlackRock, de svarar nog dig som är bättre på teknik än både Saylor och Musk. Glöm inte att nämna det i ditt CV när du mailar el ringer upp.
Citera
2023-06-29, 22:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Jag är övertygad om att Elon Musk och Michael Saylor förstår sig på tekniken bakom BTC betydligt bättre än du Kebab. Och de är ju båda BTC Bulls.

Ta upp det med BlackRock, de svarar nog dig som är bättre på teknik än både Saylor och Musk. Glöm inte att nämna det i ditt CV när du mailar el ringer upp.
Så när du saknar svar försöker du dig på en appeal to authority?

Pinsamt.

Hur gick det för Musks investering i bitcoin förresten?
Citera
2023-06-29, 22:28
Medlem
Citat:
Det säger ju sig självt att om en valuta är deflationär så minskar lönerna över tid och de som arbetade ihop pengar tidigare har nu blivit rikare.

Det är inte självklart att det blir så. Under andra halvan av 1800-talet steg lönerna trots att vi hade en guldmyntfot.

Och en inflationär valuta, som vi har nu, ger visserligen nominella löneökningar, men köpkraften minskar snabbare, så reallönerna sjunker ständigt. Jag vet inte om detta måste ske med nödvändighet, men så har det blivit.

Runt år 2000 tjänade medelinkomsttagaren i Sverige cirka åtta uns guld i månaden. I dag tjänar han ungefär två uns guld i månaden.
Citera
2023-06-29, 22:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är inte självklart att det blir så. Under andra halvan av 1800-talet steg lönerna trots att vi hade en guldmyntfot.

Och en inflationär valuta, som vi har nu, ger visserligen nominella löneökningar, men köpkraften minskar snabbare, så reallönerna sjunker ständigt. Jag vet inte om detta måste ske med nödvändighet, men så har det blivit.

Runt år 2000 tjänade medelinkomsttagaren i Sverige cirka åtta uns guld i månaden. I dag tjänar han ungefär två uns guld i månaden.
Guldmyntfot innebär inte att valutan är deflationär, det skulle ske endast om mängden pengar i cirkulation inte växer i samma takt som ekonomin (vilket uppenbarligen inte skedde under 1800-talet). Hur tror du att lönerna ökade annars?
Citera
2023-06-29, 22:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Försöker du säga att under 1800-talet så ökade alltså lönerna samtidigt som köpkraften hos samma pengar som dessa löner betalades med ökade?

Citat:
Jag är utmärkt i matematik, vad nu det har med saken att göra.
Citera
2023-06-29, 22:34
Avslutad
Citat:
Så när du saknar svar försöker du dig på en appeal to authority?

Pinsamt.

Hur gick det för Musks investering i bitcoin förresten?

Behöver jag en operation söker jag mig till en legitimerad kirurg snarare än en icke-legitimerad amatör som aldrig opererat. Appeal to authority, pinsamt enligt KebabmedPommes.

Det har diskuterats till leda diverse trådar som du deltagit i. Musk var tvungen att sälja för att rädda andra delar av sitt imperium. BTC fungerade medan andra delar inte gjorde det. Dvs ett starkt argument för fortsatt bitcoinisering om något.
Citera
2023-06-29, 22:36
Medlem
Citat:
Guldmyntfot innebär inte att valutan är deflationär, det skulle ske endast om mängden pengar i cirkulation inte växer i samma takt som ekonomin (vilket uppenbarligen inte skedde under 1800-talet). Hur tror du att lönerna ökade annars?

Lönerna ökade genom att efterfrågan på arbetskraft var hög och fackföreningar organiserades för att kräva högre löner? En relativt stor del av företagens vinster gick till löner. En arbetare fick en större mängd guld per månad år 1900 än säg 1880.

Nu, under den rena fiateran, har lönerna sjunkit kraftigt i relation till aktievärden och dylikt. Till och med bostäder har i mångt och mycket hamnat utom räckhåll för att köpas utan stora banklån för en genomsnittlig löntagare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-29 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in