Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Jag skrev det här tidigare i tråden.
Din argumentation bygger på att USD är stabil och ger betydligt högre ränta. Anledningen till att USD är stabil beror mycket på att den är en reservvaluta samt att både olja och guld handlas i USD.
USA's belåningsgrad närmar sig allt fortare gränsen där den federala statens lånekostnaderna överstiger intäkterna.
USA är att betraktas som ett specialfall i många avseenden.
Avslutningsvis USA's realränta = -1,19% Sveriges realränta ≈ -6%. Olika grader av helvete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Bara för att du ökar räntan betyder det inte nödvändigtvis att säljandet av valutan saktar ner eller stoppas. Det handlar i grunden om förtroendet i staten att fortsätta betala sin skuld.
Detta förtroende minskar radikalt om Sverige har en negativ realränta. Jag har för mig att Sverige ligger i topp/botten av denna liga då numera tycks ha den högsta negativa realräntan i den civiliserade världen. Detta borde rimligtvis påverka statens förmåga att stabilisera kronans värde.
Som du själv nämner så är det en bra affär att belåna sig i Sverige och köpa USD obligationer, dvs en ökning av penningmängden av SEK och en minskning av USD
Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Jag tror du måste acceptera att folk är belånade, det kan inte direkt Riksbanken ändra på. Det är varken i statens eller Riksbankens intresse att dessa människor plötsligt slutar betala av sina lån.
Penningmängden skulle minska radikalt om värdena i fastigheter föll dramatiskt, vilket i sin tur skulle stärka kronan
Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Vad är skillnaden mellan att staten underlättar för hushåll och företag i förebyggande syfte mot att de istället träder in och räddar banker och bostadsmarknaden vid en eventuell krasch? Det första agerandet är definitivt mindre kostsamt.
Det du förspråkar är en en de fact nanny state, där staten inte låter undanröjer risk, vilket sätter ett enormt tyck på kronan
Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Som sagt, jag tror inte det finns en lösning här för Riksbanken som är enkel. Du lever dock i en fantasivärld om du tror att de kan höja räntan helt hänsynslöst utan att staten samtidigt agerar.
Vi får väl se vem som lever i en fantasivärld eller inte. Jag hävdar med emfas att en nanny state är en fantasivärld. Finance är ingen snäll gumma, utan en elak fan som inte har några som helst betänkligheter att sätta dig på gatan.