2023-06-29, 16:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kopierad från din formulering "Btw, har du investerat H&M? Tydligen har aktien gått upp nu."

Det är ett aktietips.
Nej, det är en fråga. Du kan se det eftersom meningen slutar med ett frågetecken.
Citera
2023-06-29, 16:18
Medlem
Fegskitar på riksbanken. Vi borde ligge i nivå med USD på statsräntan eller minst mellan dollarn och euron. Allt annat är bara skamligt och fegt för att rädda idioter som är överbelånade.
Citera
2023-06-29, 16:25
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Titta vad de jävla fittorna har ställt till med nu bara för lite stockholmare inte ska behöva lägga om lånen.

Det ska bli kul att se vad Winsth och tjejgänget skyller detta på sen när de har varit utomlands i sommar

Som sagt jävla flyt att 98 procent ligger i usd och cad fn.

Nu är det nästan tre månader till nästa möte, bra jobbat
Galet är det. XAUSEK har knappt rört sig i pullbacken och XAGSEK står högre än peaken av silversqueeze 2021.
Citera
2023-06-29, 16:26
Medlem
Ujuj. Fan hade behövts 0.5 - 0.75 i alla fall.
Förbannade överbelånade idioter.
Citera
2023-06-29, 16:27
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Precis allt inom finance handlar om förväntningar.
Just hur tror du att förväntningarna kommer att se ut om staten gång på gång räddar individer som överbelånar sig?
Just vilka incitament finns det att inte överbelåna sig själv om staten alltid kommer och räddar dig?Hur tror du valutamarknaden (FOREX) kommer att reagera, när de ser att RB hellre offrar SEKen än de överbelånade…?…precis förtroendet för SEK minskar, dvs högre risk, vilket i sin tur kräver en riskpremium, dvs att den svenska ränta måste vara högre relativt alla andra valutor eftersom risken för SEK betraktas vara högre än andra länder
Jag skrev det här tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Det finns dock ett bra argument till varför ökande ränta inte direkt skulle påverka kronans fall. Även om vi höjde den till 4.5 idag så hade du fortfarande fått bättre avkastning av att hålla amerikanska statsobligationer, som ovanpå det är en säkrare tillgång. Kronan hade fortfarande sålts till favör av andra valutor.
Bara för att du ökar räntan betyder det inte nödvändigtvis att säljandet av valutan saktar ner eller stoppas. Det handlar i grunden om förtroendet i staten att fortsätta betala sin skuld. Jag tror du måste acceptera att folk är belånade, det kan inte direkt Riksbanken ändra på. Det är varken i statens eller Riksbankens intresse att dessa människor plötsligt slutar betala av sina lån.

Vad är skillnaden mellan att staten underlättar för hushåll och företag i förebyggande syfte mot att de istället träder in och räddar banker och bostadsmarknaden vid en eventuell krasch? Det första agerandet är definitivt mindre kostsamt.

Som sagt, jag tror inte det finns en lösning här för Riksbanken som är enkel. Du lever dock i en fantasivärld om du tror att de kan höja räntan helt hänsynslöst utan att staten samtidigt agerar.
Citera
2023-06-29, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Höjer de till 7% så kraschar kronan ännu snabbare eftersom fastighetsbubblans totala kollaps är ett faktum då.

Nej då, inget att oroa sig för. Det blir bara bolånetorskarnas kollaps, de åker ner i ett svart hål. Medan deras lgh säljs på exekutiv auktion. Det är många med miljoner på banken som tyvärr inte kan låna så mycket men som gärna skulle ta över. Så det blir ingen fastighetskris. Bara låntagarkris.
Citera
2023-06-29, 16:31
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Inte ovanligt att indiska IT-tekniker delar rum när de flyttar till Europa för att jobba. Kan tänka mig att 2 barns pappan Ronny från Vasastan inte är lika pepp på det. Kan självklart ha fel dock.

Ptja om alternativet är att dö av svält då pengarna tar slut är nog valet rätt enkelt.

Vänta bara, sötesbrödsdagarna är över för Sverige
Citera
2023-06-29, 16:33
Medlem
En fråga till alla som tycker att det blir ohanterbart med 4% ränta. Varför har ni lånat mer än vad er ekonomi klarar av?
Citera
2023-06-29, 16:35
Medlem
[quote=Armillaria|84913710][quote=Pa.Forever|84913610]

Men förstår du inte. Väldigt enkelt exempel. det skilljer över 10% dyrare ränta.

Svenne lånade 15 mille 1984.

Svenne i dag lånar 42 mille. Samma sak. Med en liten detalj att 84 var till 15% ränta medans
Svenne idag lånar ( samma belopp) till under 5%. Jag slutar där för det hela är uppenbart. Svaret finns där. Kan du se det?Kan du förstå det?
Citera
2023-06-29, 16:52
Medlem
Lillarapunzels avatar
Den här rubriken har inte åldrats väl

Nej, men skämt åsido, tyckte att dagens höjning var välbalanserad. Mer än 25 punkter hade riskerat att sätta hela fastighetsmarknaden i gungning, och i förlängningen driva på mot en 90-tals krasch 2.0. Förvisso har vi fortfarande problemet med kronkursen, men det får man ta i ett senare skede, när den akuta risken för finanskris och lågkonjunktur är avvärjd.
Citera
2023-06-29, 16:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det är en fråga. Du kan se det eftersom meningen slutar med ett frågetecken.
Är du dum i huvudet? Det är en fråga. Du kan se det eftersom meningen slutar med ett frågetecken.
Citera
2023-06-29, 16:58
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag skrev det här tidigare i tråden.

Din argumentation bygger på att USD är stabil och ger betydligt högre ränta. Anledningen till att USD är stabil beror mycket på att den är en reservvaluta samt att både olja och guld handlas i USD.
USA's belåningsgrad närmar sig allt fortare gränsen där den federala statens lånekostnaderna överstiger intäkterna.
USA är att betraktas som ett specialfall i många avseenden.
Avslutningsvis USA's realränta = -1,19% Sveriges realränta ≈ -6%. Olika grader av helvete.

Citat:
Bara för att du ökar räntan betyder det inte nödvändigtvis att säljandet av valutan saktar ner eller stoppas. Det handlar i grunden om förtroendet i staten att fortsätta betala sin skuld.

Detta förtroende minskar radikalt om Sverige har en negativ realränta. Jag har för mig att Sverige ligger i topp/botten av denna liga då numera tycks ha den högsta negativa realräntan i den civiliserade världen. Detta borde rimligtvis påverka statens förmåga att stabilisera kronans värde.
Som du själv nämner så är det en bra affär att belåna sig i Sverige och köpa USD obligationer, dvs en ökning av penningmängden av SEK och en minskning av USD

Citat:
Jag tror du måste acceptera att folk är belånade, det kan inte direkt Riksbanken ändra på. Det är varken i statens eller Riksbankens intresse att dessa människor plötsligt slutar betala av sina lån.

Penningmängden skulle minska radikalt om värdena i fastigheter föll dramatiskt, vilket i sin tur skulle stärka kronan

Citat:
Vad är skillnaden mellan att staten underlättar för hushåll och företag i förebyggande syfte mot att de istället träder in och räddar banker och bostadsmarknaden vid en eventuell krasch? Det första agerandet är definitivt mindre kostsamt.

Det du förspråkar är en en de fact nanny state, där staten inte låter undanröjer risk, vilket sätter ett enormt tyck på kronan

Citat:
Som sagt, jag tror inte det finns en lösning här för Riksbanken som är enkel. Du lever dock i en fantasivärld om du tror att de kan höja räntan helt hänsynslöst utan att staten samtidigt agerar.

Vi får väl se vem som lever i en fantasivärld eller inte. Jag hävdar med emfas att en nanny state är en fantasivärld. Finance är ingen snäll gumma, utan en elak fan som inte har några som helst betänkligheter att sätta dig på gatan.
Senast redigerad av vanartad 2023-06-29 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in