2023-06-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Så skulle det kunna vara, men omvärlden tycks tvärtemot höja räntorna.

Risken som jag ser det är att Thedéen satsar precis allt på att omvärldens räntor inte bara skall gå falla (varför?) utan även göra detta innan Sveriges inflationsspiral är bortom all kontroll. Det troligaste utfallet är sannolikt att såväl SEK som bostadsmarknaden kraschar, vilket riskerar att dra med sig ett antal banker som är överexponerade mot den 'säkra' bolånemarknaden.

Detta kan sluta jävligt illa…

Håller nästan med dig helt, skulle bara justera "kan" till kommer sluta jävligt illa...frågan är bara hur länge dom lyckas balansera innan vi faller
Citera
2023-06-29, 16:07
Medlem
smoerreboms avatar
Titta vad de jävla fittorna har ställt till med nu bara för lite stockholmare inte ska behöva lägga om lånen.

Det ska bli kul att se vad Winsth och tjejgänget skyller detta på sen när de har varit utomlands i sommar. De har ju skrivit krönikor där de hävdade att de inte borde ha höjt alls, hur kan man ta dem på allvar överhuvudtaget alltså

Som sagt jävla flyt att 98 procent ligger i usd och cad fn. Kollade på mina aktier nu som jag köpte tbx i början av maj, ett exempel är upp 25 procent i sek och upp 18 procent i cad. Ett annat upp 27 procent i sek och upp 22 procent i usd. Helt sjukt på typ två månader

Nu är det nästan tre månader till nästa möte, bra jobbat
Senast redigerad av smoerrebom 2023-06-29 kl. 16:31.
Citera
2023-06-29, 16:07
Medlem
Karmans avatar
Fegt av RB. De borde ha höjt styrräntan till 4,00%.
Citera
2023-06-29, 16:08
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ge fan I att höja säger jag.

Då säger jag - ge istället fan i att låna pengar som du och mertalet svenskar inte har råd att betala för!

Övriga svenskar är förbannat tröttare på kronan och Sveriges anseende sänks pga en massa Lyxfällan idioter inte lärt sig hantera sin ekonomi.

Normal ränta skulle för länge sedan legat på minst 5 %
Sedan stadig höjningar tills inflationen gått ner och svenska kronan återfått sitt normala värde.
Vilket den inte gjort på snart 12 år.
Skyll inte på nuvarande riksbank utan skyll situationen på fjanten Ingves som införde minusränta.
Citera
2023-06-29, 16:08
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Höjde inte Turkiet räntan från 8,5% till 15%?

Det är väl betydligt mer än 5 punkter?

En höjning på 0,25% är 25 punkter.
Ja, det stämmer, de höjde med 6.5%
Citera
2023-06-29, 16:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Höjer de till 7% så kraschar kronan ännu snabbare eftersom fastighetsbubblans totala kollaps är ett faktum då.
Så du tror att vi kan hålla liv i en sjuk och överbelånad ekonomi med konstgjort låga räntor hur länge som helst?
Citera
2023-06-29, 16:09
Medlem
[quote=Pa.Forever|84913610]
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria

15 miljoner 1984 är idag ca 42 miljoner.
Räkna på det i dagens siffror, med en utlåningsränta på under 5%och ta med att det var betydligt lägre löner 1984, även med inflation medräknat och 15% i ränta!!!!

Så å den äldre generationens vägnar ber jag dig och övriga millennials och generation Z att fara åt helvete med detta argument!

Det var som du säger betydligt lägre löner, men har löneökningen gått i samma takt som inflation och därmed ökningen i bostadspriser?

Svaret är nej: Din lön i förhållande till storleken på lånet du måste ta för att köpa hus är sämre nu än den var 1984.

Förstår varför samhället gått så åt helvete med tanke på att en hel generation som inte förstår detta fått styra...
Citera
2023-06-29, 16:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Tips: HM-aktien" var din exakta formulering.
Det var din formulering... --> (FB) Riksbanken höjer styrräntan till 3,75 procent
Citera
2023-06-29, 16:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det var din formulering... --> (FB) Riksbanken höjer styrräntan till 3,75 procent
Kopierad från din formulering "Btw, har du investerat H&M? Tydligen har aktien gått upp nu."

Det är ett aktieråd.
Citera
2023-06-29, 16:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Folk är i väldigt stor grad belånade, det är situationen just nu. Visst, dumt att belåna sig till en olämplig grad under negativa styrräntor, men det går inte direkt att ändra nu. Riksbanken kan ju också undra över vilka signaler de sänder ut när de under långa perioder väljer att ha ett så ologiskt och värdelöst koncept som negativa styrräntor.

Uteblir betalningar på lån så kraschar helt enkelt bostadsmarknaden och obligationerna som är bundna till lånen, och det är verkligheten om Riksbanken höjer räntan skarpare. De är i en situation där de själva inte har jättemycket kontroll. I min mening behöver staten på ett eller annat sätt träda in här för att minska konsekvenserna av fortsatta räntehöjningar. Det vore inte helt orimligt att göra heller med tanke på att vi har en av de lägsta statsskulderna mot BNP i hela världen.

Precis allt inom finance handlar om förväntningar.
Just hur tror du att förväntningarna kommer att se ut om staten gång på gång räddar individer som överbelånar sig?
Just vilka incitament finns det att inte överbelåna sig själv om staten alltid kommer och räddar dig?Hur tror du valutamarknaden (FOREX) kommer att reagera, när de ser att RB hellre offrar SEKen än de överbelånade…?…precis förtroendet för SEK minskar, dvs högre risk, vilket i sin tur kräver en riskpremium, dvs att den svenska ränta måste vara högre relativt alla andra valutor eftersom risken för SEK betraktas vara högre än andra länder
Citera
2023-06-29, 16:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hepatit-XY
Ja helt rätt. Kronan försvagas hur Riksbanken än gör.

Tänk att inlåningsräntan är så dålig. Så det kan bli på en "fri" marknad.
Man kan få nästan 4% i inlåningsränta idag, om man binder kapitalet något år.
Citera
2023-06-29, 16:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria
Håller nästan med dig helt, skulle bara justera "kan" till kommer sluta jävligt illa...frågan är bara hur länge dom lyckas balansera innan vi faller

Jag försökte uttrycka mig försiktigt. Jag är dock benägen att hålla med dig angående din förbättring.

Sverige var ett urfattigt land i slutet av 1800-talet. Folk verkar vara lyckligt omedvetna om att vi mycket snart kan befinna oss i samma situation igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in