2023-08-14, 23:46
Medlem
HeroicDozes avatar
Det här är inte över på långa vägar, kommer bli en tuff vinter
Citera
2023-08-14, 23:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Karpathy
Du har haft fel om det mesta sen jag började göra karriär på Fb så jag tar dina värdelösa prognoser med gigantiska skopa salt.

Clown.

Inte Clown, möjligtvis narr.
Vi får se. Jag ser med tillförsikt på utvecklingen.
Citera
2023-08-15, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapdevguru
När tror ni att räntan stabiliseras runt 3 procent eller lägre igen?

När nästa större trendskifte kommer i världsekonomin? Om 50 år kanske?
Citera
2023-08-15, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
1. Det blir hävstång på en räntehöjning eftersom lånen generellt sett är större än inkomsterna. Alltså tar % ökning av ränta bort bra mycket mer än 1% av inkomsten. Därav är det inte troligt att räntan behöver matcha inflationen innan den dämpas.

2. Förväntade avkastningen på aktier går upp när räntan är hög. Alltså är det troligen mer lönsamt med aktier än sparkonto trots allt. Är 5% ränta på sparkonto bra om inflationen är 7%? Nja.

Vadå pengar hade ett enormt värde på den tiden? Pengar är väl pengar och pengar är relativt till hur mycket pengar alla andra har. Nästan allt handlas väl med "pengar"? Och hur mycket pengar som behövs bestäms av hur många andra som vill köpa det och hur mycket pengar de har.

Sverige är ett litet land med mycket utrikeshandel. Det betyder i slutändan att vi måste ha ungefär samma räntor som omvärlden eftersom kronan annars havererar (ännu mer än nu redan då). Riksbanken måste alltid ha en plan som innebär att räntan höjs ända fram tills den dag då vi ligger lite över FED eller ECB. Dessutom måste de leverera räntehöjningar konstant.

Om vår befolkning är extra skuldsatt eller inte spelar ingen som helst roll. Finns helt enkelt ingen annan väg att gå.

I ett stabilt läge kommer givetvis aktier avkasta bättre om inflation/räntor är högre. Så kommer det också att bli. Delvis på grund av att inflationen leder till att priser och vinster kan höjas. Detta kan dock även ske genom att priset på aktien sjunker.

Det snabbaste sätter att öka vinsten som andel av aktiekursen (eller sänka P/E) är ju att kursen sjunker.
Citera
2023-08-15, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Diskussionsunderlag: Jag tycker det är bra, vad tycker ni?

https://www.dn.se/ekonomi/experterna-overens-rantan-hojs-i-september/

(Ber om ursäkt för betallänk men tar inget ansvar för att ni är fattiglappar som inte har råd att prenumerera på DN.)

DN är inga experter och "ekonomer" är inga experter. Ja räntan lär säkert höjas ytterligare eftersom inflationen fortfarande är hög och detta ät trenden.

TS verkar för övrigt vara en idiot. Prenumerera på DN går väl för sig om man tycker om att bli matad med propaganda och med skit. DN är propaganda och skit, jag vet för jag är uppvuxen med skiten. Däremot uppskattar jag fortfarande DNs arkiv eftersom den är som en historisk skatt.

Och som svar på frågan. Ja räntehöjningar är bra eftersom inflationen måste ned!
Citera
2023-08-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det kommer ju inte lösa några problem? Överbelåningen för de som redan är överbelånade kommer ju inte minska.
Jo det kommer att minska efterfrågan på varor och tjänster, vilket sänker inflationen.
Citera
2023-08-15, 08:39
Medlem
Tja, Löfven och Maggan satte oss i skiten då de lät festen fortsätta för länge. Vänsterns godhetspolitik när den är som bäst.

Till de kommer de enorma offentliga kostnaderna för 2-3 miljoner invandrare som urholkat statens manöverutrymme. Jag har länge sagt att de som kommit hit och fått allt betalt borde avkrävas en återbetalning på 1-2 % av sin inkomst per månad när de börjar att knega. Och om de vägrar erbjudna anställningar, vilket tydligen är vanligt enligt undersökningar, ska de givetvis utvisas. Det skulle även lätta på trycket för stat och kommuner.

Jag tror oxå på fortsatta höjningar. De är dock långt ifrån ofarliga som problemlösare. Fastigheter som t.ex. villor och bostadsrätter har fått ett uppblåst och konstgjort högt värde under köpfesten med räntor på 1-2 %. Nya räntesmällar kommer orsaka dubbel skada för ägarna då värdet på det de köpt fortsätter neråt samtidigt som deras förmåga att klara betalningarna minskar ännu mer. Vilket kan utlösa rena orgasmen sv exekutiva auktioner i vilka skiten kanske går iväg till mellan 50-80 % av tidigare marknadsvärde.

Minns när polare under köpfesten handlade villor för 5-7 miljoner och kanske betalade 10 000 i månaden för räntor och amorteringar. De garvade och kallade mig Fegis när jag varnade dem. Nu sitter dom med arslet i brödrösten och 10 k i har blivit 25 k och närmar sig 30. Dom skrattar inte längre eftersom dom vid en försäljning när det slutligen skiter sig helt kommer innebära att de losar MINST 1-2 miljoner när de får gå från kåken.

Med de svinvinster storbankerna tvingar till sig just nu bör de dock vägras hjälp av bankakuten och det bästa vore egentligen att låta någon av dem gå omkull som ett avskräckande exempel.

Så det är en balansgång mellan att visa handlingskraft för att stärka kronan och inte smälla bostadsbubblan.
Citera
2023-08-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapdevguru
När tror ni att räntan stabiliseras runt 3 procent eller lägre igen?

Om 2-3 år drygt.
Citera
2023-08-15, 09:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Minimum lär vara 50 punkter, 4,25 % i styrränta i september, RB’s inflationsbekämpning är ett haveri, dags att vrida upp takten.
Citera
2023-08-15, 09:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sverige är ett litet land med mycket utrikeshandel. Det betyder i slutändan att vi måste ha ungefär samma räntor som omvärlden eftersom kronan annars havererar (ännu mer än nu redan då). Riksbanken måste alltid ha en plan som innebär att räntan höjs ända fram tills den dag då vi ligger lite över FED eller ECB. Dessutom måste de leverera räntehöjningar konstant.

Om vår befolkning är extra skuldsatt eller inte spelar ingen som helst roll. Finns helt enkelt ingen annan väg att gå.

I ett stabilt läge kommer givetvis aktier avkasta bättre om inflation/räntor är högre. Så kommer det också att bli. Delvis på grund av att inflationen leder till att priser och vinster kan höjas. Detta kan dock även ske genom att priset på aktien sjunker.

Det snabbaste sätter att öka vinsten som andel av aktiekursen (eller sänka P/E) är ju att kursen sjunker.
Just därför som RB borde ryckt plåstret och höjt snabbare och högre. Regering och riksdag skulle då gå in och stimulera med skattesänkningar på inkomst. Det hade gynnat alla, nu gynnar man överbelånade fastighetsbolag och privatpersoner.
Citera
2023-08-15, 09:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Inga problem. Jag hade turen och förmånen att kunna binda alla mina lån till 0,000001% ränta livet ut för ett par år sedan. Det är bara bra med lite höjning tycker jag. Även om jag vet att många andra där ute kanske svettas lite extra just nu. Jag har mitt på det torra i alla fall.

Snyggt!

Jag band elpriset på -20 öre också. Inte för att jag behöver det med min inkomst. Har ju även en fotomodell till fru som tjänar storkovan. Vi har dock knappt tid att göra av med allt pga allt liggande. Så blir det när man har en FB-dase.
Citera
2023-08-15, 09:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
1. Det blir hävstång på en räntehöjning eftersom lånen generellt sett är större än inkomsterna. Alltså tar % ökning av ränta bort bra mycket mer än 1% av inkomsten. Därav är det inte troligt att räntan behöver matcha inflationen innan den dämpas.

2. Förväntade avkastningen på aktier går upp när räntan är hög. Alltså är det troligen mer lönsamt med aktier än sparkonto trots allt. Är 5% ränta på sparkonto bra om inflationen är 7%? Nja.

Vadå pengar hade ett enormt värde på den tiden? Pengar är väl pengar och pengar är relativt till hur mycket pengar alla andra har. Nästan allt handlas väl med "pengar"? Och hur mycket pengar som behövs bestäms av hur många andra som vill köpa det och hur mycket pengar de har.
Nej, pengar är inte pengar. Den nacka-villa jag köpte 1994 kostade 2mkr. Nu kostar den 20mkr. Pengar har alltså tappat 90% av sitt värde på 30 år. Men nu när räntorna tickar uppåt igen kommer pengar att återfå sitt gamla värde.

Hävstången på räntehöjningen är intressant och inte så många som diskuterar. Man ser ofta kommentarer "1994 höjdes räntan 3% precis som nu och ingen brydde sig". Fast då var räntan 10% och höjningen av räntekostnaden blev 30%. Nu höjs den åter med 3% från 1.5% till 4.5%. Men det är 200% höjning av ränteutgiften.

Svensken med lån, aktier, obligationer, bostad, är så rykt under 2024 om inflation och räntor ligger över 5%. De bara inte fattar det än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in