2023-06-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Räntan borde ner till 1.5-2% för nu har kostnaderna för hyra och köp av bostäder blivit alldeles för dyrt.
Materialkostnader och produktionskostnader har ökat markant dessutom och i det läget höja räntan hela tiden är bara skadligt för ekonomin.
Sänk räntan innan det är för sent
Nej räntan måste upp mer.

Vad menar du med "för dyrt"?
Citera
2023-06-29, 13:55
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Frågan är om medelklassen kommer ha råd att flytta. Är väl ganska perfekt för staten annars med en skattebetalande grupp som är för fattiga för att klara sig själva och lämna systemet

Alla indier och turkar som är här i Sverige idag...hur tror du dem hade råd att flytta?
Citera
2023-06-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ännu en patetiskt låg höjning av styrräntan med 0.25 procentenheter. Till ynkliga 3.75 procent.

Det här kommer att fördärva landet och kronkursen kommer rasa.

Är det inte dags att göra en ordentlig höjning, satsa på säg 7%?

...beslutat att höja styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/riksbanken-hojer-styrrantan-med-025-procentenheter-och-okar-takten-i-forsaljningarna-av-statsobligat ioner/
Riksbanken höjer styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Det är den högsta nivån på nästan 15 år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-tidigare-reporantan

Sänk räntan, trams inflationen är ju inte driven av en överhettad konsumtion.
Det är Ukraina kriget med energi, råvaror och spannmål som är drivande. Ovanpå det är bostads & fastighetsmarknaden kraftigt belånad.
Skuldsättningen är på tok för hög för att höja räntan mycket mer.
Citera
2023-06-29, 14:09
Medlem
Thedén sa detta i en intervju idag:

"Länder med stabila statsfinanser, låg inflation, hög sysselsättning de får inte kollapsande valutakurser och så är det"

Han svarade aldrig riktigt på vart han ansåg att Sverige låg

Det är otroligt hur mycket de vågar gambla på att inte höja räntan mer och skydda valutan. Förstår inte logiken alls. Jag tror att snittskulden i Sverige var någonstans på 600 000 kr. Om vi räknar med att räntan skulle vara 10% (vilket hade stärkt kronan rejält) hade den genomsnittliga utgiften varit 60 000 kr istället för ca 30 000 kr som det är nu. Tänk då istället att alla andra utgifter ökar med minst 50% vilket är ungefär den valutautvecklingen vi kommer få blir ju denna kostnad rejält mycket mer över i princip hela befolkningen
Citera
2023-06-29, 14:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria
Så idag visade RB tydligt att Sverige sitter i rävsaxen och kan inte komma loss.

Höjningen är för klen för att förhindra fortsatt kollaps av valutakursen och om omvärlden fortsatt får köra om oss med högre räntor så kommer vår inflation gå upp.

Det ser ut som att RB försöker gå på lina. Antingen faller vi åt ett håll med bostadskrasch eller åt andra hållet med valutakollaps och inflation. Man ökar räntan minimalt och ber till gud att näsan är över ytan till dess omvärlden börjar sänka räntorna.

Så skulle det kunna vara, men omvärlden tycks tvärtemot höja räntorna.

Risken som jag ser det är att Thedéen satsar precis allt på att omvärldens räntor inte bara skall gå falla (varför?) utan även göra detta innan Sveriges inflationsspiral är bortom all kontroll. Det troligaste utfallet är sannolikt att såväl SEK som bostadsmarknaden kraschar, vilket riskerar att dra med sig ett antal banker som är överexponerade mot den 'säkra' bolånemarknaden.

Detta kan sluta jävligt illa…
Senast redigerad av vanartad 2023-06-29 kl. 14:19.
Citera
2023-06-29, 14:28
Medlem
Overminds avatar
Undrar hur de Svenska hushållen mår. Minus och noll ränta i många många år och nu är vi snart uppe i 4% ränta. Överbelånade idioter.
Citera
2023-06-29, 14:29
Medlem
Epimaness avatar
Om de är för rädda för att göra annat än att fitthöja så kanske det bästa vore att de hade fler möten per år.
Citera
2023-06-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Alla indier och turkar som är här i Sverige idag...hur tror du dem hade råd att flytta?
Inte ovanligt att indiska IT-tekniker delar rum när de flyttar till Europa för att jobba. Kan tänka mig att 2 barns pappan Ronny från Vasastan inte är lika pepp på det. Kan självklart ha fel dock.
Citera
2023-06-29, 14:35
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Fattar va du menar, folk e för belånade idag. Men vad kostade ditt hus 1984, 200k?

Ja, precis. I Bulgarien är hushållen extremt lite belånade visst har de bra standard
Citera
2023-06-29, 14:41
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jaha? Hur var det där ett svar på min fråga?

EDIT: Sedan har ju "vanliga människor" dragit nytta av den allt för låga räntan tidigare.

Det vi ser nu är ju bara en normalisering av förhållandena.
Va? Jag har inte sagt att en bostadskrasch är någon risk för ekonomin i stort, jag tycker att det är helt irrelevant om en massa medelklass människor med dåligt omdöme tvingas flytta. Det var det jag raljerande över
Citera
2023-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Va? Jag har inte sagt att en bostadskrasch är någon risk för ekonomin i stort, jag tycker att det är helt irrelevant om en massa medelklass människor med dåligt omdöme tvingas flytta. Det var det jag raljerande över
OK. Sorry . . .
Citera
2023-06-29, 14:48
Medlem
[quote=Hackenbush55|84911082]
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Senil apa kan du vara själv om du inte kan föra en normal diskussion utan att gå till personangrepp.

Då kan jag även ta rygg på honom. Ni har en benägenhet och säga att allt är så enkelt, men kan inte räkna ut med arselet att det är tuffare idag än 1984. Ni behövde ingen kontantinsats och husen kostade inte vad det kostar idag.
Ni har det bättre än någon generation så sluta tro att du är så jävla duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in