2023-06-29, 14:45
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men sen finns ju även Bavarian Mountain Railroad som var en exakt kopia av Jetline och den hade ju både båge och bälte.

Också kallad Knightmare. Första dagen under Jetline-olyckan så gick jag igenom en massa filmer på Youtube om bergochdalbanor och läste en del intressanta saker ifrån nördar som verkade kunna mycket.

Jag läste något om att Jetline skulle, precis som Knightmare ha lanserats med tillhörande bälte, men att det plockades bort rätt fort. Tyvärr hittar jag inte kommentaren igen. Jag har börjat tveka på om det var sant eller inte. Eller om man bara antog det eftersom det ju var en exakt kopia med samma typer av vagnar.

Galenskaparna hade ju filmat en tur inifrån vagnen redan 1989 och då verkar det inte finnas något bälte vad man kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo

Hade varit intressant om någon som var där vid premiär minns om det var sant.
Senast redigerad av Masmo 2023-06-29 kl. 14:49.
Citera
2023-06-29, 14:50
Medlem
53....so whats avatar
Finns det nån som har koll på "timelinen" i det aktuella skeendet? Finns ju lite olika uppgifter.

Frontvagnen har två hjulpar, fram och bak. Övriga vagnar har bara ett hjulpar. Släpper ena sidans hjulpar så finns inte nåt mottryck för att hålla kvar vagnen på spåret.

Säkerhetsbygeln som låser fast passageraren vid färd är väl tänkt fungera att man inte kan kastas ut, möjligen en chans då man åker ensam och kan få benen upp i sidled då inte medpassageraren stoppar detta med sin kropp. Kan man verkligen glida ur en låst vagn?

Ett scenario med lossande främre hjulpar i loket som slår och bankar och skapar kraftiga vibrationer bör inte kasta ut passagerarna som säkert håller i sig så mycket dom kan.
Är det så att vagnarna stoppades av de lossnande hjulparen eller en säkerhetsspärr som bromsade in för att sen stanna.
Kan det vara så att det är nu passagerarna börjar "ramla ur". Visst lutar det en del men inte så att man inte kan hålla sig kvar.

Har vagnarna en automatiskt öppnande av låset på byglarna när vagnarna står still, eller kan det bara ske via mekanik i på och avstigningszonerna?
Kan något ha påverkat säkerhetsbyglarna så att låsen öppnade sig innan vagnarna stoppat? Kan det mekaniska låsen fått en smäll och öppnat sig?

Här finns många frågor och svar som borde finnas här på flashback.
Citera
2023-06-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Också kallad Knightmare. Första dagen under Jetline-olyckan så gick jag igenom en massa filmer på Youtube om bergochdalbanor och läste en del intressanta saker ifrån nördar som verkade kunna mycket.

Jag läste något om att Jetline skulle, precis som Knightmare ha lanserats med tillhörande bälte, men att det plockades bort rätt fort. Tyvärr hittar jag inte kommentaren igen. Jag har börjat tveka på om det var sant eller inte. Eller om man bara antog det eftersom det ju var en exakt kopia med samma typer av vagnar.

Galenskaparna hade ju filmat en tur inifrån vagnen redan 1989 och då verkar det inte finnas något bälte vad man kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo

Hade varit intressant om någon som var där vid premiär minns om det var sant.

Jag var där typ 1988 och jag tror mig minnas bälte. Om jag inte minns fel var det som en grej att de var sponsrade av SAS. Minns att jag tänkte nåt som att bältet skulle vara för att det skulle påminna om ett flygplan. Men det kan vara fel det var ju skitlänge sedan. Ja i detta fall litar jag inte mycket på mitt minne så ta det med en stor nypa salt.
Citera
2023-06-29, 15:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Visst gissar jag att man inte lagt mer än absolut nödvändigt på säkerhetskontroll och besiktning av jetline. Detta eftersom skiten brakade ihop och människor flög ur vagnarna!

Självklart är det en gissning och antagande, ingen här vet ju det är därför haverikommissionen ska reda ut. Förstår du inte det? Att vi resonerar och diskuterar i tråden? Hade allt varit känt och bevisat hade ju diskussionen varit en annan.

Men visst det kan ju ha varit rent oundvikligt oavsett hur mycket underhåll de utfört..

Jag förstår och vet att du bara ägnar dig åt egna påståenden utan koppling till någon fakta.
Citera
2023-06-29, 15:13
Medlem
Det är fetman som ligger bakom olyckan, 1988 när banan byggdes var de flesta smala, nu är nästa alla fläskberg, såg personligen två somaliska flodhästkvinnor åka på den tidigare i vår,
en ledtråd för haverikommissionen
Citera
2023-06-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår och vet att du bara ägnar dig åt egna påståenden utan koppling till någon fakta.

Vad du också bör veta är att jag nästan alltid får rätt, givet min överlägsna slutledningsförmåga!
Citera
2023-06-29, 15:30
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Varför sådan annat tonfall i den här tråden än ubåtsolyckan angående dödsfallet?

Här tycker de mesta synd om kvinnan som satte sig i attraktionen och i andra tråden får de skylla sig själva som åkte med...

Personligen tycker jag inte synd om någon som själv utsatte sig för idiotiska grejer. Däremot ömmar mitt hjärta för alla älskade som de lämnar kvar.
Citera
2023-06-29, 15:42
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Jodå, man hör minst en tjej som gråter o skriker! Verkar som om hon sitter snett bakom honom några rader bakåt.

Jag var lite snabb på fingrarna. I artikeln sa han att alla ropade på hjälp flera gånger. En person här berättar om skrik och jag svarade på en person som sa att det inte alls skreks
Citera
2023-06-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Stäng ner sånt där tattargyckel mer eller mindre helt, dom kan väl ha kvar lite chokladhjul, glass, korv och popcorn, bänkar att sitta på i solen, en liten scen. Ungefär så, det verkar väl bra?
Nämnde detta i en kommentar ang. Gröna Lund några dagar innan olyckan.Ett riktigt white-trash fenomen detta med åkattraktioner , cirkusar , inburade djur , dvärgar , akrobater o annat skit.
Citera
2023-06-29, 15:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Risker är ju oundvikligt i livet, men fasen vad osugen jag är att som en dum försöksråtta FRIVILLIGT en gång till sätta mig i helt galna artificiella karusellkonstruktioner - och dessutom veta att jag under EN FUCKING DAG ger cirka 4000 kronor till miljardärerna Tidestrand.

Inträde och åkband tre personer, nåt enkelt käk, glass och nån dricka.

Aldrig igen.

Jag tänker precis tvärtom. Jag kommer gladeligen sätta mig i Jetline så snart de utrett vad som hände och åtgärdat det. Det är precis som alla idioter som efter 9/11 vägrade flyga. Det har förmodligen aldrig någonsin varit säkrare att flyga som direkt efter 9/11.
Citera
2023-06-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Jag tror inte heller att man kommer öppna jetline igen. I alla fall inte så som den ser ut idag. Eventuellt att man monterar ner den och säljer den. Men byggs den upp någonstans i eu så tror jag det blir med en helt annan typ av vagnar.
Tänker tex på trädbanan i Danmark Rutchebanen är från 1932. Den underhålls mycket och man byter ut trädet årligen till den grad att räknar man på det så var 7 år är allt trä utbyte.
Man borde kanske sätta gräns på hur gammal boggin får vara. Hur gammal byglar och och säkerhets anordning får vara innan det bytas ut helt

Trä är på sett och vis enklare eftersom att det är självklart att man måste byta ut det. Industristandard är att hela banan ska vara utbytt på tjugo år, men sju är naturligtvis bättre.

Banor kollapsar dock sällan öht. Kan inte komma på ett enda exempel. Orsaken till typ alla olyckor som inte beror på den mänskliga faktorn är bromsar, hjul och byglar, och verkar ju vara fallet här också. Men givetvis är det också så att en 35 år gammal bergochdalbana egentligen bör undersökas mutter för mutter, trots den väldigt lilla risk som finns för t.ex. kollaps.

Frågan är om man kan hitta en köpare till Jetline. Visst är det en Schwarzkopf, vilket gör att den drar en del rollercoasterturister per automatik, men det betraktas inte som en av de mer intressanta (till skillnad från t.ex. Lisebergsbanan eller Thriller) så det är väl tveksamt om någon vill punga upp med de 50 miljoner man kan tänka sig att Grönan skulle fråga efter.

I de allra flesta fall där en dödlig olycka inträffat på en så gammal bergochdalbana har det resulterat i att man skrotat.

Men Grönan kommer nog vara en aning motvilliga, kan jag tänka mig. Det blir taffligt om man inte har en bergochdalbana över 4G och att köpa en ny går på minst 250 miljoner och en bra begagnad för kanske halva det.

Gissar att man stänger Jetline för säsongen (allt annat hade varit helt fucking crazy), monterar ner den (samt den ganska illa åtgånga Flygande Mattan som nog inte överlever höjda krav) i höst och sedan hyr eller köper en ny inom 1-2 år.
Citera
2023-06-29, 15:47
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonost
Det är fetman som ligger bakom olyckan, 1988 när banan byggdes var de flesta smala, nu är nästa alla fläskberg, såg personligen två somaliska flodhästkvinnor åka på den tidigare i vår,
en ledtråd för haverikommissionen

Det vore kanske bra om de började sälja sallad istället och tar bort all skräpmat, godis, läsk, sockervadd och glass. Du har rätt, de flesta är runda om baken i dag. Klart att hjulen inte håller då. Det är folkhälsan som är det verkliga problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in