2023-06-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har lite svårt att läsa förstår jag. Jag skrev: auktoriserade utförare inom branschen och det innebär per definition att de klarar samtliga krav som kan ställas. Så, nej jag utgår inte endast från pris. Jag utgår från pris som avgörande faktor bland lika bra alternativ.

Bara för man är auktoriserad betyder inte det att de auktoriserade inte är olika bra. Ta ditt eget exempel med bilverkstäder. Men jag håller med dig om att kan man avgöra att några är lika bra med den kunskap man har så tittar man på priset. Grönan har väl dock tittat på hur man kommer billigast undan och inte vägt in kvalitet.
Citera
2023-06-29, 14:19
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Sorry men sluta ljug. Den lilla videosnutten med balkmannen motbevisar dig totalt.

Balkis sitter där utan en skråma och ser totalt oberörd ut. Han och hans 130 kg hade definitivt inte kastats som någon trasa, och hade inte hasat sig upp från någonting. Ingen springer någonstans och ingen skriker i panik.

Fast den där Elias sa ju att folk skrek hela tiden de som satt i tåget, och det hör man inte i hans video…
Citera
2023-06-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snillet88
En svensk 35-åring bosatt i Sthlm. Hon var där med nära anhöriga.

Var det möjligen hennes man som satt gränsle på balken?
Citera
2023-06-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Fast den där Elias sa ju att folk skrek hela tiden de som satt i tåget, och det hör man inte i hans video…

Jag har för mig att det finns forskning som visar att olyckor ofta går mycket lugnare och tystare till än vad folk sedan vittnar om. Post traumatiska stressen förvränger minnet
Citera
2023-06-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede

Jodå, man hör minst en tjej som gråter o skriker! Verkar som om hon sitter snett bakom honom några rader bakåt.
Citera
2023-06-29, 14:29
Medlem
Risker är ju oundvikligt i livet, men fasen vad osugen jag är att som en dum försöksråtta FRIVILLIGT en gång till sätta mig i helt galna artificiella karusellkonstruktioner - och dessutom veta att jag under EN FUCKING DAG ger cirka 4000 kronor till miljardärerna Tidestrand.

Inträde och åkband tre personer, nåt enkelt käk, glass och nån dricka.

Aldrig igen.
Citera
2023-06-29, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Bara för man är auktoriserad betyder inte det att de auktoriserade inte är olika bra. Ta ditt eget exempel med bilverkstäder. Men jag håller med dig om att kan man avgöra att några är lika bra med den kunskap man har så tittar man på priset. Grönan har väl dock tittat på hur man kommer billigast undan och inte vägt in kvalitet.

Du fortsätter med dina påståenden helt tagna ur luften. Jag skulle säga att de med 100 procent säkerhet har börjat med att se att den som ska utföra arbetet har tillräckliga meriter för att klara det. Det kommer även tredjepartskontrollanten att säkerställa.

Att priset är lägre för en lokal part behöver ju inte ens bero på att priset för själva utförandet är lägre. Det är nog troligare att en avlägsen part kommer att lägga på andra kostnader som har att göra med resor, uppehälle och övertid. Att någon är dyr är för övrigt långt ifrån en garanti på att det är bra. Det är ju även så att företag som exempelvis Zierer är vinstmaximerande så de kanske skickar yngre förmågor eller inhyrd billig arbetskraft från Rumänien för uppdraget. Det har inte du eller någon annan en aning om. Det är därför dessa uppgifter skitsnack.

Citat:
Jag har för mig att det finns forskning som visar att olyckor ofta går mycket lugnare och tystare till än vad folk sedan vittnar om. Post traumatiska stressen förvränger minnet

Där håller jag med dig om den uppgiften.
Citera
2023-06-29, 14:30
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Mm för det är inte så att alla som varit på grönan kan se att de som jobbar på attraktionerna är väldigt unga. Det står i tidningen. Jag själv vet att det var så när jag personligen kände folk. Vet inte vad det är för bevis du vill se, kanske anställningsavtal från grönan med personnummer?
Ja det har ju alltid varit snorisar som jobbat i chokladhjul och åkattraktioner på grönan. Inget nytt under solen direkt.
Citera
2023-06-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Mindbender hade väl loopar vilket Jetline inte har. Sjukt ifall de bara skulle ha bygel då.

Om Mindbender hade loopar. Tåget stannade ju när det inte orkade ta sig igenom en loop och rullade bakåt. Den haverade vagnen fastnade sedan i ett betongfundament och det blev tvärstopp. Så gott som alla som satt kvar fick ju nackskador pga detta.

Men sen finns ju även Bavarian Mountain Railroad som var en exakt kopia av Jetline och den hade ju både båge och bälte.
Citera
2023-06-29, 14:41
Medlem
Stäng ner sånt där tattargyckel mer eller mindre helt, dom kan väl ha kvar lite chokladhjul, glass, korv och popcorn, bänkar att sitta på i solen, en liten scen. Ungefär så, det verkar väl bra?
Citera
2023-06-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du fortsätter med dina påståenden helt tagna ur luften. Jag skulle säga att de med 100 procent säkerhet har börjat med att se att den som ska utföra arbetet har tillräckliga meriter för att klara det. Det kommer även tredjepartskontrollanten att säkerställa.

Att priset är lägre för en lokal part behöver ju inte ens bero på att priset för själva utförandet är lägre. Det är nog troligare att en avlägsen part kommer att lägga på andra kostnader som har att göra med resor, uppehälle och övertid. Att någon är dyr är för övrigt långt ifrån en garanti på att det är bra. Det är ju även så att företag som exempelvis Zierer är vinstmaximerande så de kanske skickar yngre förmågor eller inhyrd billig arbetskraft från Rumänien för uppdraget. Det har inte du eller någon annan en aning om. Det är därför dessa uppgifter skitsnack.

Där håller jag med dig om den uppgiften.

Visst gissar jag att man inte lagt mer än absolut nödvändigt på säkerhetskontroll och besiktning av jetline. Detta eftersom skiten brakade ihop och människor flög ur vagnarna!

Självklart är det en gissning och antagande, ingen här vet ju det är därför haverikommissionen ska reda ut. Förstår du inte det? Att vi resonerar och diskuterar i tråden? Hade allt varit känt och bevisat hade ju diskussionen varit en annan.

Men visst det kan ju ha varit rent oundvikligt oavsett hur mycket underhåll de utfört..
Citera
2023-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Min känsla är att detta kommer bli en riktig shitstorm för grönan alltså. Det kommer visa sig att de bär ett tungt ansvar och har misskött säkerheten. Vad händer med gröna Lund då tror ni?

Gissar samma. Det enda som kan rädda Grönan då, är att det numera är ett 100-procentigt rött-grönt mångfalds-woke-företag. Då brukar journalisterna inte granska över huvud taget. De låter mångmiljardärerna och ägarna Tidestrand ligga kvar och softa på stranden i lugn och ro.

Hoppas att Haverikommissionen inte är fullt lika röd-gröna och något mer neutrala.
Senast redigerad av Norrlandssommar 2023-06-29 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in