2023-06-29, 11:43
  #5233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Har läst om detta och andra liknande olyckor. Blev lite förvånad att det varit så mycket problem med urspårning från just den tillverkaren. Men är kanske vanligare än vad man tror att problem återkommer. Att man själv bara inte har varit lika välinformerade som idag.
Men vet du om det skickats ut ny underhålls information efter olyckorna till alla parker? Vet att det gjordes vid en olycka men eftersom företaget inte existerar på 30 år undrar man lite hur informations flödet varit

Jag reagerade med ungefär samma förvåning som du har gjort.

Men just när det gäller olyckan i Kanada och slutsatser som man drog efter den så var det några saker jag reagerade speciellt på.

  1. Boogien går inte att inspektera utan att bitvis ta isär den
  2. Placeringen av bromsarna går det svårt att inspektera boogien visuellt
  3. Rekommendationen var att inspektera vagnarna när de är borttagna från rälsen

Sen är det även som så att de byggde om Mindbender vagnar efter olyckan. De hade båge, bälte och nackkudde efter olyckan. Innan olycka var det som jetline dvs bara båge.

Lisebergsbanan som även den är gjord av samma tillverkare har ju byggt om sina vagnar och jag är lite nyfiken på hur de ser ut.

Varför har inte Gröna Lund byggt om sina vagnar efter olyckan i Kanada och utrustad dem med bälte?
__________________
Senast redigerad av zapohd 2023-06-29 kl. 11:45.
Citera
2023-06-29, 11:43
  #5234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Om typ "Leffes svets & smide" har totat ihop några slags boggieersättningar utan tillgång till originalritningar och uppgifter om kravspecifikationer för materialval, utförande och kunskapsnivå på utföraren så är dessa inte godkända ur juridisk mening.
Om Grönan i syfte att snåla in på detta i samband med hjulbyte så kan det stå dom dyrt.

Du skriver "om" två gånger. Du får gärna posta mig bevis om dina påståenden är vederhäftiga eller om det bara är rena spekulationer.
Citera
2023-06-29, 11:43
  #5235
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZGJX2GFyL/
Hav uttalar sig om vart hjulen är hittade till SVT nyheter
Citera
2023-06-29, 11:46
  #5236
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Om typ "Leffes svets & smide" har totat ihop några slags boggieersättningar utan tillgång till originalritningar och uppgifter om kravspecifikationer för materialval, utförande och kunskapsnivå på utföraren så är dessa inte godkända ur juridisk mening.
Om Grönan i syfte att snåla in på detta i samband med hjulbyte så kan det stå dom dyrt.

Precis och därför kan vi vara säkra på att de inte gjort det.
Citera
2023-06-29, 11:47
  #5237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du skriver "om" två gånger. Du får gärna posta mig bevis om dina påståenden är vederhäftiga eller om det bara är rena spekulationer.

Jag har naturligtvis inga faktiska kunskaper om detta liksom de flesta inte har, ännu är allting spekulationer men det kan man väl få ägna sig åt tills vi alla vet mera om vad som skett
Citera
2023-06-29, 11:48
  #5238
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag har naturligtvis inga faktiska kunskaper om detta liksom de flesta inte har, ännu är allting spekulationer men det kan man väl få ägna sig åt tills vi alla vet mera om vad som skett

Varför ska du fantisera och spekulera om rena idiotteorier som hör hemma i en knarkarkvart?
Citera
2023-06-29, 11:52
  #5239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag reagerade med ungefär samma förvåning som du har gjort.

Men just när det gäller olyckan i Kanada och slutsatser som man drog efter den så var det några saker jag reagerade speciellt på.

  1. Boogien går inte att inspektera utan att bitvis ta isär den
  2. Placeringen av bromsarna går det svårt att inspektera boogien visuellt
  3. Rekommendationen var att inspektera vagnarna när de är borttagna från rälsen

Sen är det även som så att de byggde om Mindbender vagnar efter olyckan. De hade båge, bälte och nackkudde efter olyckan. Innan olycka var det som jetline dvs bara båge.

Lisebergsbanan som även den är gjord av samma tillverkare har ju byggt om sina vagnar och jag är lite nyfiken på hur de ser ut.

Varför har inte Gröna Lund byggt om sina vagnar efter olyckan i Kanada och utrustad dem med bälte?

Viktig fråga som måste besvaras av ansvariga
Citera
2023-06-29, 11:56
  #5240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför ska du fantisera och spekulera om rena idiotteorier som hör hemma i en knarkarkvart?

Vad svamlar du om?
Om du orkar scrolla tillbaka till signaturen "groseman" i denna tråd så kan du läsa att Grönan innan olyckan hade begärt in anbud från originaltillverkaren av hjulupphängningarna men ratat detta bud då man ansåg det för dyrt och istället anlitat en lokal förmåga. Jag vet inte mer, time will tell!
Citera
2023-06-29, 11:56
  #5241
Medlem
Gröna Lunds VD sa i en intervju att dom byter slitage delar kontinuerligt. Det är säkert enligt rekommendationerna i manualen. Infästningar, bultar, axlar osv. anses i dom flesta maskiner inte vara slitage delar. (Jag har jobbat med maskinkonstruktion, försäljning, service och underhåll i +30 år.)
Utmattning är väldigt svårt att se vid en visuell besiktning. Vi får se vad utredningen visar, men jag ger mig på att det är utmattning i en axel, eller bult, upphängningen av boogien.
__________________
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2023-06-29 kl. 11:59. Anledning: Lagt till info
Citera
2023-06-29, 12:03
  #5242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Gröna Lunds VD sa i en intervju att dom byter slitage delar kontinuerligt. Det är säkert enligt rekommendationerna i manualen. Infästningar, bultar, axlar osv. anses i dom flesta maskiner inte vara slitage delar. (Jag har jobbat med maskinkonstruktion, försäljning, service och underhåll i +30 år.)
Utmattning är väldigt svårt att se vid en visuell besiktning. Vi får se vad utredningen visar, men jag ger mig på att det är utmattning i en axel, eller bult, upphängningen av boogien.

Exakt, och icke slitage delar har också en begränsad livslängd, därför ska de bytas ut i god tid innan det finns risk för metallutmattning.
Citera
2023-06-29, 12:06
  #5243
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vad svamlar du om?
Om du orkar scrolla tillbaka till signaturen "groseman" i denna tråd så kan du läsa att Grönan innan olyckan hade begärt in anbud från originaltillverkaren av hjulupphängningarna men ratat detta bud då man ansåg det för dyrt och istället anlitat en lokal förmåga. Jag vet inte mer, time will tell!

Du tror att jag skulle sätta något som helst värde vid sådana trådsanningar? Hur jävla lättlurade är ni egentligen?
Citera
2023-06-29, 12:09
  #5244
Medlem
Varje tåg borde rimligtvis bytas ut helt och håller säg vart annat eller var tredje år. speciellt på en såhär gammal attraktion. parken kommer givetvis att skylla på någon omständighet de inte kunnat förutse, allt för att slippa skadestånd med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in