2023-06-29, 11:22
  #5221
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Menar du mina tidigare poster så kan jag lugna dig med att detta inte är mitt primära konto. Det är lätt att koppla mitt alias till mitt namn på det kontot och jag vill inte outa mig själv med detta då uppgifterna är väldigt interna och inte menade för allmän beskådan.

Dessa uppgifter är helt sanna, men jag kan tyvärr inte berätta hur jag fått dem med risk för att outa mig själv, vilket inte vore bra för någon.
Så du har alltså ett trollkonto och ett annat mer seriöst. Tja så kan det väl vara men det innebär inte att du ska anses som seriös. Låter mer som en bortförklaring. Skicka ditt pm till en moderator tex som kan gå i god för att du har rimliga källor. Då finns rimlighet i att ta dig som seriös.
Citera
2023-06-29, 11:22
  #5222
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det tycks som det regelbundna kontroller och det gjordes även före olyckan:
Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. ​​Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, säger Eriksson.
Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

- Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet -, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jetline-besiktigades-timmar-fore-olyckan
Det verkar dock som boggina inte varit dåliga så att de besiktigades samma dag spelar ingen roll här.
Citera
2023-06-29, 11:23
  #5223
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Att någon 19-åring går och gör en okulärbesiktning av en bergochdalbana är ju knappast en besiktning. Sen är det ju löjligt att ett företag ska uttala sig om sina egna rutiner, självklart kommer de att säga att de gjort allt rätt. Lol.

Du menar att det ska vara tredjepartskontroll varje dag. En sådan utfördes alltså både i april och juni med följande slutomdöme:
Utan brister erbjuder betryggande säkerhet.
Det som företaget gör heter intern kontroll och det ingår i deras rutiner. Självklart ska de berätta om dessa.
Citera
2023-06-29, 11:24
  #5224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Har bågarna havererat? Eller är det så att de inte är gjorda för att klara plötsliga stopp eller att folk blir hängande i dem?

Förmodligen är det något i underhåll/service som fallerat. MEN det kan också vara ett tillverkningsfel. Man kan ju ha fått en komponent som har trillat igenom en tillverkares kontroller. Det är ju t ex svårt att se om en skruv eller mutter har en spricka.

Jag skulle nog säga att man kan anse att den havererat när folk trillar ut. Sen tror jag som många andra att de inte är konstruerad för en tvärnit som i detta fallet. Men att ”bara” två har öppnats av krafterna kan tyda på att något gått fel med just de två
Citera
2023-06-29, 11:25
  #5225
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Så du har alltså ett trollkonto och ett annat mer seriöst. Tja så kan det väl vara men det innebär inte att du ska anses som seriös. Låter mer som en bortförklaring. Skicka ditt pm till en moderator tex som kan gå i god för att du har rimliga källor. Då finns rimlighet i att ta dig som seriös.

Du får tro vad du vill. Detta konto har jag som sagt för att inte outa mig själv. De uppgifter jag läckt här kommer att bli offentliga. Kom då ihåg vart du läste det först.
Citera
2023-06-29, 11:25
  #5226
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det verkar dock som boggina inte varit dåliga så att de besiktigades samma dag spelar ingen roll här.

Allt spelar roll så klart och vilka kontrollrutiner som finns är ju högst intressant i sammanhanget.
Citera
2023-06-29, 11:25
  #5227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att det ska vara tredjepartskontroll varje dag. En sådan utfördes alltså både i april och juni med följande slutomdöme:
Utan brister erbjuder betryggande säkerhet.
Det som företaget gör heter intern kontroll och det ingår i deras rutiner. Självklart ska de berätta om dessa.

En intern kontroll har givetvis ingen substans. Det är som när staten utreder sig själv, har du förtroende för det också?

Tredjepartskontrollen skulle jag vilja titta närmare på, både om pengar har bytt ägare innan/efter eller om de ändå sitter i samma båt som grönan.
Citera
2023-06-29, 11:29
  #5228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
1986 var det en olycka i Kanada som var rätt så lik denna. Dels så var det samma firma som har tillverkat Jetline och Mindbender som berg- och dalbana i Kanada hette. Dvs konstruktionen var väldigt liknande.

Vid olyckan med Mindbender så hörde operatörerna att det lät konstig och stoppade attraktionen. Teknikerna som tillkallades provkörde den tom men de hörde inget konstigt. Detta berodde mest troligen på att den inte hade någon last när de testade de. Så teknikerna gav OK att forstätta att använda Mindbender. Detta var något som skedde flera gånger under olycksdagen.

Där var det en boogie på sista vagnen som lossnade och den drogs ju vidare vilket innebar att botten lossnade och 4 personer kastades ur sista vagnen 3 av dem omkom.

Så även om teknikerna tittade på rätt vagn så är ju frågan om hur de inspekterade den. En av slutsaterna efter olyckan med Mindbender är att ett vagnset som har problem måste tas ur trafik och inspekteras noggrant. I Mindbender så var det som så att felet på boogien kunde de upptäcka först efter att de hade monterat av delar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mindbender_(Galaxyland)
https://www.youtube.com/watch?v=bVlZXEgamqg

Har läst om detta och andra liknande olyckor. Blev lite förvånad att det varit så mycket problem med urspårning från just den tillverkaren. Men är kanske vanligare än vad man tror att problem återkommer. Att man själv bara inte har varit lika välinformerade som idag.
Men vet du om det skickats ut ny underhålls information efter olyckorna till alla parker? Vet att det gjordes vid en olycka men eftersom företaget inte existerar på 30 år undrar man lite hur informations flödet varit
Citera
2023-06-29, 11:32
  #5229
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Allt spelar roll så klart och vilka kontrollrutiner som finns är ju högst intressant i sammanhanget.
Slarvigt skrivet men ändå, de kontrollerades samma dag och gick troligen inte sönder förrän de slog i marken.
Orsaken ligger sannolikt i deras infästningar som det troligen är betydligt svårare att genomföra en ordentlig men snabb besiktning på.
Citera
2023-06-29, 11:37
  #5230
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
En intern kontroll har givetvis ingen substans. Det är som när staten utreder sig själv, har du förtroende för det också?

Tredjepartskontrollen skulle jag vilja titta närmare på, både om pengar har bytt ägare innan/efter eller om de ändå sitter i samma båt som grönan.

Om man har ett företag är en olycka det sista man vill råka ut för eftersom det skapar enorma merkostnader och en extrem negativ PR. Vem som helst, utom du begriper det, och förstår att det inte går att muta sig till framgång genom att få bristfällig utrustning godkänd.
Citera
2023-06-29, 11:38
  #5231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det var som f-n. Månne vilka stålkvaliteer som användes i så fall? Knappast att grönan som köpare hade tillgång till originalritningarna.

Om typ "Leffes svets & smide" har totat ihop några slags boggieersättningar utan tillgång till originalritningar och uppgifter om kravspecifikationer för materialval, utförande och kunskapsnivå på utföraren så är dessa inte godkända ur juridisk mening.
Om Grönan i syfte att snåla in på detta i samband med hjulbyte så kan det stå dom dyrt.
Citera
2023-06-29, 11:39
  #5232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Har läst om detta och andra liknande olyckor. Blev lite förvånad att det varit så mycket problem med urspårning från just den tillverkaren. Men är kanske vanligare än vad man tror att problem återkommer. Att man själv bara inte har varit lika välinformerade som idag.
Men vet du om det skickats ut ny underhålls information efter olyckorna till alla parker? Vet att det gjordes vid en olycka men eftersom företaget inte existerar på 30 år undrar man lite hur informations flödet varit
Företaget är ju övertaget av att annat så verksamheten fortgår.

Men ditt påstående om mycket problem med urspårningar för just den här tillverkaren. Har du tillgång till urspårningar per åk för detta och andra tillverkare? Vilka av dessa beror i så fall på konstruktionsfel och inte handhavandefel? Du måste ju veta detta med ditt påstående eller gissar du bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in