2023-05-04, 02:43
Medlem
flowerpower900s avatar
Bröt handleden 25 april och skickade in sjukintyg för sjukskrivning i 8 veckor direkt till försäkringskassan, folksam samt AFA (läkaren gjorde detta, har också skickat in ny anmälan efter operationen så de vet om att jag opererats)

Har aldrig skadat mig förut och har noll koll på sånt här, men när får man besked om ersättning? Den ligger väl på 80% av sin grundlön om jag inte missminner mig?

Opererade handleden den 27 april och ska ta av gipset den 11 maj och träffa en arbetsterapeut, vet ej om det ska röntgas/gipsas om på nytt.

Eller är det så att man får en klumpsumma om typ något år? Vill inte bli utan inkomst för länge men mitt yrke är tungt och kommer förmodligen kräva 6 veckor minst innan tyngre belastning.

Brukar det ta såhär lång tid för dem att återkoppla? Endast hört av från AFA än så länge.

Tack!
Senast redigerad av flowerpower900 2023-05-04 kl. 02:45.
Citera
2023-06-11, 18:04
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackhorse
Har flertalet ärr runt om och på mina käkar samt axlar efter svår acne, har käkat olika tabletter och smörjt med salvor osv. för att inte få mer utbrott men nu har jag i princip avslutat min sista behandling och kvar är diverse former av ärr...

Tror ni jag kan få ut pengar för detta? för min del är det jobbigt då det försvårar rakning av just käkarna.

Om jag har rätt till ersättning, är det då bäst att göra separat fall för varje ärr eller ett stort gemensamt för alla ärr?

Vet att man ska fylla i datum när det inträffade men det är ju svårt att säga då jag lidit av Acne sen ungdomen, personligen räknar jag att ärrbildningen är fr.o.m. nu då jag nu har avslutat behandling och detta är vad som kvarstår.

Tankar, tips?

Hur gick det? Testade du att ansöka om det? Vet att man ska kunna få för acne ärr speciellt om man har ätit medicin mot det(uppsökt läkare)
Citera
2023-06-27, 17:22
Medlem
igl0s avatar
Har fått vibrationsskador på jobbet konstaterat genom arbetsmiljö och hälsa, skall söka ersättning hos AFA någon som har ett mellan tummen och pekfingret vad de ligger på? Är runt 30-40 år
Citera
2023-06-28, 18:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Har fått vibrationsskador på jobbet konstaterat genom arbetsmiljö och hälsa, skall söka ersättning hos AFA någon som har ett mellan tummen och pekfingret vad de ligger på? Är runt 30-40 år

Är inte det enklaste att du bara själv ringer AFA och frågar dom?

Skador/ersättning är väl ganska individuellt och svårt att få ett svar på i en flashback-tråd tänker jag.
Och frågor om ersättning för vibrationsskador kan jag inte se att någon tidigare nämnt i tråden.
Citera
2023-06-29, 10:42
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är inte det enklaste att du bara själv ringer AFA och frågar dom?

Skador/ersättning är väl ganska individuellt och svårt att få ett svar på i en flashback-tråd tänker jag.
Och frågor om ersättning för vibrationsskador kan jag inte se att någon tidigare nämnt i tråden.
Problemet är att dom sa exakt samma som du säger, så hade hoppats någon här inne fått pengar för det
Citera
2023-06-29, 10:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Problemet är att dom sa exakt samma som du säger, så hade hoppats någon här inne fått pengar för det

Aha, ja men då är det väl bara att ansöka och se vad som kommer.

Lycka till!
Citera
2023-06-29, 19:15
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Aha, ja men då är det väl bara att ansöka och se vad som kommer.

Lycka till!
Jo de skall jag, men tråden har väl ett syfte? Eller vad skall ens diskuteras här inne

Tack
Citera
2023-06-30, 19:14
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Jo de skall jag, men tråden har väl ett syfte? Eller vad skall ens diskuteras här inne

Tack

Egentligen är tråden ganska meningslös. Åtminstone när det gäller de återkommande frågorna om hur mycket en person kan förvänta sig i ersättning. Anledningen är att bolagen har olika tabeller och tillvägagångssätt när det gäller ersättning för ärr. Ett ärr av en viss storlek och utseende kan alltså ge väldigt olika ersättning beroende på vilket bolag man är försäkrad i. Detta kan även skilja inom ett och samma bolag.

Det är väl bara ärr som ersätts genom trafikförsäkringen som bedöms lika hos olika bolag. Då används en och samma tabell. Eventuellt använder också AFA denna tabell.

Däremot kan väl tråden fylla en funktion när det gäller mer allmänna råd och tips.
Citera
2023-08-04, 03:03
Medlem
Fick högsta ersättningen från Trygg Hansa för mina självskadeärr, så har ni sådant är det värt att anmäla det till erat försäkringsbolag.
Citera
2023-08-04, 03:13
Medlem
buskBrands avatar
Nu är det rätt många år sedan, men har kraschat ett par gånger på sporthojar och alltid fått ut pengar för ärr på försäkringen. Tror att jag hade LF alla gånger men ska inte säga det 100%. Minns i alla fall att jag fick ut nöstan 10k för ett totalt obefintligt ärr på v fot efter en krasch med efterföljande operation. Totalt gratis pengar då ”ärret” inte ens syndes. Anlitade en fotograf som även råkade vara medlem i klubben. Dessa bilder skickades in till FB.

Har också fått ut pengar för ärr på ”kärlekshandtagen” efter en krasch på gotland 07. De ärren var betydligt värre men har för mig jag fick betydligt mindre då. Typ 5k eller nått sånt bara.

Observera att detta är 20 år sen.
Mycket kan ha hänt sen dess….
Citera
2023-10-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Fick högsta ersättningen från Trygg Hansa för mina självskadeärr, så har ni sådant är det värt att anmäla det till erat försäkringsbolag.

Hade du varit inne och sytt/limmat/tejpar ärren då? De har ju två olika tabeller. Har själv ett ärende som ligger hos dem av samma anledning. Har hela underarmen full, men har aldrig sytt eller limmat och kan inte minnas om jag tejpat eller om det bara pratats om självskadebeteendet hos psyk.
Citera
2023-10-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonfae
Hade du varit inne och sytt/limmat/tejpar ärren då? De har ju två olika tabeller. Har själv ett ärende som ligger hos dem av samma anledning. Har hela underarmen full, men har aldrig sytt eller limmat och kan inte minnas om jag tejpat eller om det bara pratats om självskadebeteendet hos psyk.

Har varit och sytt ett antal gånger, men de räknade med de som inte behövts sy heller. De sa att det ingick pga min borderline-diagnos. (fick inget för själva diagnosen, men för ärren och sen pga oförmågan att arbeta en längre tid). Fick skicka in bilder först ett år efter jag varit självskadefri. De gick efter någon tabell och tror det var >25 cm så hade man rätt till maxbelopp vilket jag inte minns exakt men var över 100 000 :- iallafall
Senast redigerad av sweetbutcrazy 2023-10-17 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in