2023-06-28, 15:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Nu var det flera år sen jag var på Grönan och ironiskt nog har jag tjatat på polare att dra dit i sommar men det har alltid kännts jävligt utdaterat och ganska fallfärdigt de flesta åkturer och "säkerhet", långt ifrån så high tech som riktigt stora nöjesparker kan vara med säkerhetsteknik och rutiner likt ett flygplan innan varje åktur.

Vet man varför det stannade tvärt? Var det automatiskt eller nån 18 åring som tryckte på stopp?

Hela "framvagnen" med hjul flög ju av så vagnen "dök" ned och krockade med en järnbalk så det blev totalstopp, som att köra in i en vägg typ
Citera
2023-06-28, 15:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Du är inte lite hjärntvättad av företagen va? Företag väljer ALLTID vinst före säkerhet att tro något annat är bara tragiskt....
I stort sett alla företag säger "safety first" eller någon annan idiotisk slogan MEN vi som jobbar i de brancherna vet vad som är sanningen!

Du vet ingenting och fattar uppenbart inte att kontroller kostar ytterst lite jämfört med vad det kostar om dessa inte utförs. Du har helt enkelt fastnat i ett felaktigt tänkande och reagerar som PK-folket gör med en halmgubbe.

Den som sätter vinsten först ser till att ha utrustningen i skick. Den som försöker snåla på marginalkostnader sätter inte vinsten först.
Citera
2023-06-28, 15:53
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hela "framvagnen" med hjul flög ju av så vagnen "dök" ned och krockade med en järnbalk så det blev totalstopp, som att köra in i en vägg typ

Fyfan då är det ännu värre än vad jag trott, de i framvagnen kunde ju ha krossats lika lätt som att flyga ur. Antar att hon som dog satt i den vagnen? Var det en annan som satt brevid men som klara sig?

Får mig o minnas att som över 190 lång har jag ibland nästan kännt att jag behöver ducka när man åker under balkarna i vissa kurvor i Jetline för det är lite väl jävla nära huvet när man störtar ner i full fart.
Citera
2023-06-28, 15:58
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Fyfan då är det ännu värre än vad jag trott, de i framvagnen kunde ju ha krossats lika lätt som att flyga ur. Antar att hon som dog satt i den vagnen? Var det en annan som satt brevid men som klara sig?

Får mig o minnas att som över 190 lång har jag ibland nästan kännt att jag behöver ducka när man åker under balkarna i vissa kurvor i Jetline för det är lite väl jävla nära huvet när man störtar ner i full fart.

Nej, dom som flög ur satt längre bak i tåget. Längst fram satt en 15 årig kille som klarade sig med en bruten tumme. Men lär ju tillkomma pisksnärtskador osv. Någon skrev även att ett par tm kan bli förlamade. 3 kvar på sjukhus men exakt tillstånd vet vi inte
Citera
2023-06-28, 16:05
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:

Citat:
Nej, dom som flög ur satt längre bak i tåget. Längst fram satt en 15 årig kille som klarade sig med en bruten tumme. Men lär ju tillkomma pisksnärtskador osv. Någon skrev även att ett par tm kan bli förlamade. 3 kvar på sjukhus men exakt tillstånd vet vi inte

Bruten tumme av full fart och krock med en balk, inte illa får man säga. Man tycker att han borde ha en jävla massa blåmärken från där bygeln höll kvar höften i sätet av den krocken.
Citera
2023-06-28, 16:11
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Bruten tumme av full fart och krock med en balk, inte illa får man säga. Man tycker att han borde ha en jävla massa blåmärken från där bygeln höll kvar höften i sätet av den krocken.

Info från tidgare poster

(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25)

(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25)
Citera
2023-06-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bilbesiktningen föreskriver att åtgärder ska göras. Alla leder inte till efterkontroll, men om man får en »etta« så innebär det att man ska åtgärda även om det inte efterkontrolleras förrän vid nästa besiktning.
Så är det. Tivoliutrustning får inte ha kvarstående åtgärder. Orsaken lär vara att besiktningsorganet inte tar över ansvaret för att en krävd åtgärd ska utföras och när eftersom de inte är ägare. De godkänner eller inte. De kan godkänna temporärt i Max 3 månader.

” Ett tillfälligt godkännande enligt 7 § förordningen (1993:1634) om besiktning av tivolianordningar får inte gälla längre än tre månader.”

” Godkänns inte en tivolianordning ska besiktningsorganet utfärda en kontrollrapport över resultatet av besiktningen. I kontrollrapporten ska anges vilka brister som kräver ombesiktning innan anordningen får tas i drift. Vi- dare ska kontrollrapporten innehålla sådana uppgifter som anges i 12 § andra stycket p 1–2, 4–7 och 9–10.
En kopia av kontrollrapporten ska lämnas till den som driver en tivoli- anordning eller ägaren om denne har tivolianordningen i sin besittning.”

Men vi pratar om olika saker. Jag menar att vad som kollas och hur det ska bedömas för att vara godkänd är olika.
Citera
2023-06-28, 16:21
Medlem
Citat:

Krock med balk stämmer inte. Det troligaste förloppet är att framvagnen i den första vagnen föll ner och skrapade mot banan efter att främsta hjulparet ramlat av. När den skrapade mot banan "högg" den mot skarvar i banan vilket orsakade de skakningar både i jetline och vilda musen som vittnen beskrivit, och antagligen även de höga smällar som vittnen beskrivit som "pistolskott". Till slut fastnade den mot en skarv och stannade helt.
Citera
2023-06-28, 16:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Hittar ingen exakt sprängskiss av just Jetline (nån annan kanske gör det), men väl en uppsats om bergochdalbanor generellt från 2018. En bild ur den nämner att första hjulpaketen kallas "zero-car" och står för stabilitet. Det får antagligen avsevärt mer smällar i sin konstruktion än bakomvarande. Om den stolpen håller på att gå av (dolt, framför knäna på den som sitter i första vagnen) så hade väl det kunnat höras om service knackat på den kan man tycka. Gissar att vad som nu hänt, är att man bara kommit dit och kollat om några muttrar skulle dras åt (Vittnesmål berättar ju om att den stått).
Citera
2023-06-28, 16:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Finns det ett endaste bildbevis på dessa vagnar, som ska ha flugit av?

Eller ett endaste bildbevis på dom kvarvarande vagnarna?

ETT ENDASTE BILDBEVIS RÄCKER, TACK!

Larmtiden till Gröna Lund stämmer inte!

https://www.youtube.com/watch?v=zKS4frvJkdg

Skumt...
Senast redigerad av Död o återfödd 2023-06-28 kl. 16:36.
Citera
2023-06-28, 16:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Finns det ett endaste bildbevis på dessa
... hjulpaketen avses (allra första vittnesmålen nämnde felaktligen hela vagnen, men det bör du förstått nu, eller tramsar du).
Citera
2023-06-28, 16:32
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Finns det ett endaste bildbevis på dessa vagnar, som ska ha flugit av?

Eller ett endaste bildbevis på dom andra vagnarna?

ETT ENDASTE BILDBEVIS, TACK!

Med "framvagn" så menas "underede", "boogie" dvs hjulparet med upphängning, en hel vagn flög inte av.

https://twitter.com/Ghostfriend01/status/1672943331356049408
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in