Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
För det första, de allra flesta som inte är självförsörjande får någon ytterligare form av bidrag, men det spelar ingen roll eftersom de tjänar så lite att de blir en enorm kostnad för samhället ändå(även om de nu INTE skulle få några bidrag).
Statistiken är rätt tydlig med att det är färre som går på motsvarande fullt ekonomiskt bistånd/år idag än 1990. Du kan ju välja att inte tro på det eller säga att det är trixande. Själv litar jag på SCB mer än jag litar på några högerdebattörers debattartikel. Sen är det ju helt okej att du tycker att det ändå är en för stor kostnad, men då kan du ju glädja dig åt att den kostnaden gått ner i princip varje år, med några få hick, sedan 1990.
Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
Och du jämför med 1990.. statistik går alltid att trixa med beroende på vad man jämför med. Fakta är att vi har alldeles för få jobbande idag, jämfört med folk som lever på staten. Titta bara på våra största städer, framförallt Malmö(men ävenGbg). Mängder med socbidrsgstagare, och beroende av stora statliga utkömningsbidrsg för att ens gå runt. Malmö, en stad med rätt ung befolkning, kräver numer typ enntredjedel av alla utjämningsbidrsg, och många menar att Stockholm försörjer stan. Finns tom en bok om eländet, som Åberg skrivit, heter typ ”När hela Sverige blivit som Malmö, vem ska betala då”?
Du kan ju välja att inte tro på det eller säga att det är trixande. Själv litar jag på SCB mer än jag litar på några högerdebattörers debattartikel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
Och apropå 10-15 år, fattar du hur lång tid det är?? Kostar enorma summor fram tills att utlänningar eve blir självförsörjande, och många blir det aldrig ens i Sverige.
Titta bara på tex Filipstad(tagit emot många) som kräver mer och statliga pengar och arbetsförmedlare öppet gått ut med att ”Efterfrågan på analfabeter är låg”.
Varje invandrare som är här kostar i snitt 74 000 per ÅR(bara att googla) de befinner sig i Sverige, och att du fortfarande inte verkar insett, vilka de flesta numer förstår, vilken enorm förlust det är med den typen av invandring vi haft, är märkligt.
10-15 år är 8-10 år kortare än en som föds här tar på sig att gå från bebis till yrkesverksam. Ett barn kostar samhället minst ca 3.4 miljoner kronor, om det aldrig är sjukt och föräldrar aldrig behöver vabba. Eg. kostar det betydligt mer. Dom 10-15 åren (i värsta fall, dom flesta tar mindre tid på sig) som en invandrad tar till arbetsliv kostar då bara 740k-drygt 1 miljon. Det är billigare att vuxna flyttar hit och börjar jobba efter 10 år än att föda ett nytt barn som börjar jobba efter 20+. Så om du bara ska prata om ekonomisk kostnad så faller argumentet rätt hårt där. Plus hela grejen med att vi inte har stor nog inhemsk befolkningstillväxt för att täcka våra behov av arbetskraft, särskilt inom lågstatusjobben, som nästan inga infödda vill ta.