2023-06-27, 19:25
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Det är passageraren som själv trycker dit bygeln intill magen. Sedan är det den som har ansvaret för åkattraktionen som kontrollerar att den sitter rätt. Dessa byglar har funnits i årtionden.

Jo jag vet (har själv åkt den). Men vi börjar väl*numera ana att bygeln inte hjälper om hjulen pajar och extrem krängning sker.
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Ja tror de flesta säkerhetsanordningarna är gjorda för att skydda för normalt åkande.
Kan så vara men då finns det egentligen inget olycks skydd enbart reguljärt skydd. Lite som att en hjälm spräcks om man kommer över tillåten hastighet. I denna situation kan man ju dock inte påverka det själv osv.
Citera
2023-06-27, 19:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Har dom polis/haverikomissionen undersökt klart?

Dags att öppna upp nu igen, semestern är här folk vill åka karusell!

De kommer väl undersöka längre än så, möjöigt att någon ska iväg på analys av något slag och där kan det dröja med svar, inte minst nu när det är semestertider dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Under 18 ja.. var det inte sånna som det stod i pressen iaf var med och körde skiten
Har inte läst det, men läser å andra sidan inte sånt skräp. Men det låter även osannolikt att 18-åringar (som inte längre är barn) kör/ansvarar för jetline, om det var det du avsåg. Mer troligt att de kör sockervaddsmaskinen 😉. Men om det är så, och ett enstaka mänskligt fel av en 18-åring föranledde olyckan, så kommer det iaf bli mkt skit för organisationen i utredningen. Som svar på din inledande fråga.
Senast redigerad av jerka11 2023-06-27 kl. 19:32.
Citera
Medlem
Girigheten hos många vet inga gränser.
Oron som lyser i ögonen hos VD och informationschefen beror troligen på rädsla för förlorad bonus.
Inte för att nån kommer och tar bort den, utan för eventuellt minskad omsättning i år.
Citera
2023-06-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som12H8
Alla myndigheter, inklusive alla regioner och kommuner har tillgång till Skatteverkets folkboksföringsuppgifter via Navet eller deras andra tjänster. Där finns även barn/förälder-uppgifter, till skillnad från SPAR, som är den publika delen. Att accessa och använda dessa personuppgifter utan att ha ett syfte i sin tjänstutövning, är ett brott mot dataskyddsförordningen.

Tydligt svar. Tack!
Citera
2023-06-27, 19:34
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Jo jag vet (har själv åkt den). Men vi börjar väl*numera ana att bygeln inte hjälper om hjulen pajar och extrem krängning sker.
Kan så vara men då finns det egentligen inget olycks skydd enbart reguljärt skydd. Lite som att en hjälm spräcks om man kommer över tillåten hastighet. I denna situation kan man ju dock inte påverka det själv osv.

Får nog hålla med och anser att det vore orimligt att ha skydd som pallar för annat än krafterna som uppstår vid ett normalt förfarande. Ett tvärstopp i en bankad kurva är det nog ingen som har räknat med ska hända.
Citera
2023-06-27, 19:37
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Är det ens säkert att det inte kontrollerades denna gången? Känns som Eliaz skulle nämnt det i sin kommentar till Aftonbladet eller på tiktok. Det är väl bara folk som åkt tidigare som nämner detta? Och folk brukar ju vilja kommentera sånt för att det ska vara synd om dem ”det kunde lika med varit jag”…

När jag åkt andra attraktioner brukar de inte kontrollera alla utan bara vissa platser också.

Nä dom kan mycket väl ha kontrollerat. Jag kommenterade mest eftersom någon skrev att det inte behövs göras kontroller.
Citera
2023-06-27, 19:38
Medlem
Citat:
Hur vet du att dom vagnarna blev utsatt för samma extrema krängning som dödsvagnen? Det kanske var just det faktum att hjulen sprack på den vagnen som gjorde att dom var dödsdömda trotts fungerande bygel?

Fast i den vagnen där hjulen lossnade satt Eliaz, han klarade sig kvar i vagnen dock med bruten tumme från att ha tagit emot när den tvärstannade. De som ramlade ur ska ha suttit längre bak, eventuellt längst bak, och inte i någon vagn med hjulproblem. Med det sagt vet vi inget om hur krängningarna var längst bak och de längre bak satt också i en annan nedåtlutning än vagnen längst fram som börjat plana ut.
Citera
2023-06-27, 19:38
Avstängd
Citat:

Nej, nu har det åkt ut flera personer de senaste 4 åren..hos samma ägare..dags att se över alternativet. Bygeln är en livsfara nuförtiden.
Citera
2023-06-27, 19:40
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Jo visst det kan man tycka men såvida det inte blivit nått slarv vid låsning så räknar helt enkelt Grönan kallt med att ingen urspårning nånsin sker. Om så är fallet blir fallet högt vid krängning o dyl

Det bästa är ju om de har bälte också. Det hade alla åkturer på parc Asterix i Paris - det kändes betydligt säkrare.
Citera
2023-06-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Heter offret Nadja
Japp
Citera
2023-06-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Men lägg av! Du tror ju att jag säger precis tvärtemot vad jag faktiskt säger!
Vad är det frågan om? Är du så rädd för att erkänna att du hade fel?
Vad är det som är så svårt? Ska jag behöva citera mig själv och förklara ingående ord för ord för att du ska fatta?
Geez
Försök att hålla en god ton i detta forum och nedvärdera inte andras fattningsförmåga.
Försök vara saklig och resonerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in