Jag nämnde vid förra uppdateringen att jag då använde likvida medel för att betala för framtida utgifter. Det innebär att dagens sammanfattning ser lite oklar ut eftersom beloppet jag själv sparar är lågt i förhållande till ökningen i portföljen, men se det som att jag under perioden även har omfördelat pengar från likvida medel till portföljen. Sen skadar det ju inte att det återigen varit en uppåtgående period på börsen.
Anledningen till att jag väljer att omfördela lite och minska likvida medel beror på att jag mer och mer inser att jag inte har behov av att hålla en stor buffert. På väldigt lång sikt blir det en inte helt försumbar effekt på avkastningen att hålla likvida medel och då jag dels använder mig av kreditkort och dels sitter med en kontant del även i portföljen finns det pengar tillgängligt om det av någon anledning dyker upp ett akut behov. Anser fortfarande att det är en helt rimlig del i likvida medel, har dock öronmärkt en större andel av denna summa till resor för att ändå kunna känna att jag kan göra sådana saker nu under sparfasen. Behöver jag absolut pengar till något finns ju alltså även alternativet att ta av pengar som var tänkt att gå till resor, men det har inte hänt ännu så är inte speciellt sannolikt och jag känner mig inte orolig för att behöva göra det heller.
Ekonomisummering 2021-10-24:
I oktober månad sparar jag själv ca 17k, dock har jag som sagt även omfördelat en del från likvida medel in i portföljen.
Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, i detta fall var det för endast 2,5 veckor sen - mycket har dock hänt sen dess!
Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.10 (- 0.01)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 526 789 kr (502 207 kr / 24 582 kr) (+ 38 084 kr)
Likvida medel: 39 500 kr (- 3 000 kr)
Boende: 325 950 kr
Studielån: - 372 761 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 519 478 kr
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-10-24:
Delmål 500k: 105.4 % (+ 7.7)
Mål 5M: 10.5 % (+ 0.7)
Och där var jag i mål med delmålet på 500k! I min ursprungliga plan hoppades jag nå det i samband med lönen i september. Ligger alltså en månad efter. Däremot kommer portföljen in med besked och ligger numera på närmare 527k. Vi kan säga att portföljen jobbat ikapp delmålet

Som lite extra krydda har jag även för första gången passerat 500k i nettotillgångar (posten totalt), målen har dock alltid baserats på portföljen.
Jag har varit inne på det förut och även om jag inte har klarat av att hålla min ursprungliga plan vad gäller belopp att spara etc. så har det gett mig mycket att uppdatera här. Av någon konstig anledning blir det lite som att jag känner ett ansvar att sköta mig för att kunna fortsätta uppdatera. Är numera i ett läge där det inte är konstigt att portföljen på en dag ökar med i princip samma belopp som jag får i lön av en dags arbete. Det är en rätt härlig känsla, även om jag är långt ifrån var jag vill vara. Har tidigare också varit inne på att målet på 5M som jag har satt troligtvis kommer revideras. Jag kommer nog minska det målet och tvinga mig själv att utvärdera hur jag vill gå vidare tidigare än så, men behåller det tills dess jag tagit ett beslut.
För att hålla motivationen igång fortsätter vi såklart vidare med ett nytt delmål. Det nya delmålet är 1M i portföljen som planeras att nås i slutet av mars 2023. För att nå det delmålet behöver jag för närvarande månadsspara ca 27 835 kr/mån, förutsatt noll i avkastning under perioden. Givetvis hoppas jag på positiv avkastning. Tycker dock det är rätt sporrande att se det faktiska belopp som behöver sparas och se hur det förändras i takt med uppdateringarna. På något sätt tror jag också det motiverar mig att fortsätta köra hårt på jobbet för att ens kunna klara av att upprätthålla detta. Planen framöver är att försöka lägga mig på en nivå kring 20k/mån in i portföljen. I första inlägget i tråden har jag för mig att jag nämnde 20-25k/mån, men genomsnittet sen dess har nog varit betydligt lägre än så. Det har gått bra ändå tack vare hur börsen gått men nu ska jag verkligen satsa på att hålla 20k/mån, vilket ändå är rätt högt satt med tanke på att jag nu också behöver amortera på bolånet.
Som avslutande ord vill jag också nämna att jag förstår att tråden inte blir speciellt interaktiv endast av mina uppdateringar - även om jag hoppas att det åtminstone kan fungera motiverande. Känn er därför fria att ställa vilken fråga ni än har så ska jag svara efter bästa förmåga. Om just du är i liknande tankar så kan jag bara rekommendera att sätta igång. Det har hänt mycket i mitt liv sedan jag startade tråden, men en sak som är säker är att jag är mer beslutsam nu än innan att jag vill fortsätta med det här. Nu när jag kommit igång mer ordentligt har jag fått mersmak eftersom jag mer och mer inser vad det här kommer ge mig i framtiden. Nu kör vi, baam