2021-09-30, 09:47
Medlem
drummel89s avatar
Över 500k nu efter löning? Eller har börsen slagit dig lika hårt i magen som oss andra senaste veckorna?
Citera
2021-09-30, 10:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Snart kommer jag att behöva börja amortera på mitt bolån men troligtvis också få lite mer sparutrymme då jag räknar med att min inkomst blir mer stabil senare under hösten, i jämförelse med hur det detta år har varit fram tills idag. Med tanke på förutsättningarna är jag nöjd med hur jag har lyckats spara hittills i år och då börsen har gått starkt är jag snart i hamn med mitt delmål trots att jag legat under mitt sparmål många, om inte de flesta, månader (sparmål på ca 20k/mån in i portföljen).

Portföljen har dessutom gått så starkt att jag lyckats lägga undan en större buffert i form av likvida medel och samtidigt haft en fin utveckling i portföljen. Jag börjar känna mig nöjd vad gäller bufferten, men tänker lägga in lite till i likvida medel och därefter börja fokusera på att komma upp i att spara ca 20k/mån in i portföljen. Då amorteringen framöver kommer vara kring 3k/mån får jag dock inse att det är ett rätt högt uppsatt mål. Jag tänker dock att har jag kommit såhär långt även med en lägre sparnivå så är jag beredd att kriga ännu hårdare för att se vilken effekt det ger. Jag börjar redan känna att dagsavkastningen vissa dagar är galen i mina ögon – betänk då vad jag kommer känna när jag börjar få ihop ett ännu större kapital.

Utöver detta går jag i tankarna på att justera ner mitt mål till 3M och ta ett beslut därifrån hur jag vill gå vidare. Vid denna nivå kan jag potentiellt säga upp mig och gå på a-kassa. Har jag tur att det i samband med detta är ett bra börsår och att jag även har möjligheten att flytta till en billigare stad och därmed frigöra mer kapital från boendet så ser jag det inte som omöjligt att ett år senare vara närmare 4M+ i portföljen. Det är endast lösa tankar, men jag märker att jag är så taggad på detta att jag börjar omvärdera hur länge jag vill jobba. 3M räknar jag med att kunna nå inom ca 6,5 år – betydligt tidigare än mitt ursprungsmål som var 5M om strax över 11 år. Om börsen går dåligt får jag väl arbeta något år extra eller ta ett annat beslut när jag nått 3M, men jag tror det är en rätt bra idé att tvinga sig själv att utvärdera hur jag vill gå vidare tidigare än vid 5M.

Ekonomisummering 2021-08-07:
Denna månad sparar jag själv ca 17.8k. Jag har sedan en tid börjat arbeta med belåning i portföljen och kommer därmed fortsatt att presentera vad jag kallar för nuvarande hävstång. Notera dock att alla siffror som presenteras är baserat på eget kapital (d.v.s. siffror exkl. belåning). Jag kommer framöver att lägga mig på gränsen (50k) för hur mycket som går att låna till nollränta hos Avanza. Jag har dock ett större låneutrymme till billig ränta (två nivåer, upp till ca 123k för 0.99% alt. upp till ca 200k för 1.97%). Jag är redan nu intresserad av att öka belåningen men känner inte att jag vågar riktigt. Dels då jag inte har så mycket kapital att täcka med vid en eventuell nedgång, dels då jag tänker att jag kommer gå in tungt med belåning vid en större nedgång. Tror det känns bäst mentalt att spara det utrymmet som krigskassa. Jag kan nå mina mål genom att ligga på gränsen för nollränta och vill då inte riskera att bränna mig för tidigt. Ökar jag belåningen mycket nu kommer dessutom hävstången/belåningsgraden skjuta i höjden, vilket jag inte är helt bekväm med i och med att börsen står så högt.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering. Då jag varit bortrest har jag inte kunnat uppdatera i samband med lön för juli månad utan notera att denna uppdatering sker med fördröjning (därmed har portföljen kunnat jobba på under en längre tidsperiod och eftersom mina innehav har gått väldigt starkt är värdeökningen stor sedan förra uppdateringen).

Nuvarande hävstång: 1.09
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 475 411 kr (451 892 kr / 23 519 kr) (+ 43 628 kr)
Likvida medel: 42 625 kr (+ 4 626 kr)
Boende: 320 070 kr
Studielån: -375 980 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 462 126 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-08-07:
Delmål 500k: 95.1 % (+ 8.7)
Mål 5M: 9.5 % (+ 0.9)

För att nå delmålet på 500k i portföljen i slutet av september 2021 behöver jag för närvarande månadsspara ca 12 295 kr/mån (-10 444 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Beroende på hur börsen utvecklar sig kan jag potentiellt nå delmålet redan i slutet av augusti. Den som lever får se. Framöver kommer jag att fundera vidare på att justera ner målet till 3M till en början och även att presentera nästa delmål när 500k är nått. Stay tuned!

Kan du förklara principen för din förmögenhetsredovisning här ovan?
Det står boende 320 070 kr och studielån -375 980 kr.

Du talar om att börja amortera bolånet men det finns inget bolån i din "balansräkning" ovan, borde inte det vara med när posten "boende 320 070 kr" finns med? (Är det bostadens nettovärde?
Citera
2021-10-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Över 500k nu efter löning? Eller har börsen slagit dig lika hårt i magen som oss andra senaste veckorna?

Tyvärr inte, röda siffror senaste tiden. Återkommer inom några dagar med ordentlig uppdatering.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kan du förklara principen för din förmögenhetsredovisning här ovan?
Det står boende 320 070 kr och studielån -375 980 kr.

Du talar om att börja amortera bolånet men det finns inget bolån i din "balansräkning" ovan, borde inte det vara med när posten "boende 320 070 kr" finns med? (Är det bostadens nettovärde?

Ja precis det är bostadens nettovärde. Eller ska man vara exakt ska jag nog snarare säga att det är det belopp jag har låst i boendet. Beloppet under "boende" kommer alltså inte öka även om bostaden skulle värderas högre än vad jag betalade för den, utan endast om jag amorterar. Gör på detta sätt då jag anser eventuell värdeökning vara orealiserad vinst.
Citera
2021-10-07, 22:05
Medlem
Detta är första gången som min portfölj har slutat lägre än föregående uppdatering. Det är såklart tråkigt att jag var uppe och vände precis på målsnöret för att nå delmålet på 500k. Närmare bestämt på 499 730 kr men det är också en bra påminnelse om att börsen inte ständigt går upp.

Sedan jag startade denna tråd har jag sparat under den målsättning jag hade från början men haft bra skjuts hela tiden av att börsen gått så himla bra. Jag ska försöka tänka ännu mer på min konsumtion framöver. Har det gått såhär smidigt hittills vill jag se hur bra det kan gå om jag försöker ännu hårdare.

Ekonomisummering 2021-10-07:
För september månad sparade jag själv ca 17.6k, men då börsen varit riktigt sur går portföljen in negativt denna månad. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.

Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.11 (+ 0.01)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 488 705 kr (474 125 kr / 14 580 kr) (- 2 674 kr)
Likvida medel: 42 500 kr (- 7 000 kr)
Boende: 323 010 kr
Studielån: - 373 845 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 480 370 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-10-07:
Delmål 500k: 97.7 % (- 0.6)
Mål 5M: 9.8 % (+- 0)

Den uppmärksamme ser att likvida medel har minskat en del, det beror på att jag redan nu betalat för vissa framtida utgifter. Det innebär att jag kommer kunna investera mer än vad jag brukar i samband med nästkommande lön. Jag har även funderat kring lämplig nivå på likvida medel och tänker mig att jag ska ner ännu lite mer där till förmån för portföljen. På lång sikt är det ganska mycket pengar som förloras i potentiell avkastning genom att bara låta dessa pengar sitta utanför portföljen. Eftersom jag använder mig av kreditkort har jag ytterligare tillgång till pengar därifrån om jag nu av någon anledning skulle behöva snabb tillgång till det.

Den ytterligare uppmärksamme ser också att jag minskat den kontanta delen av portföljen. Jag har köpt mer fonder för denna del. Eftersom jag håller en kontant del i portföljen (separat sparkonto, inte som likvida medel på ett ISK innan någon börjar tjafsa om det) är det ytterligare ett argument för att minska delen jag kallar för likvida medel - då det i allra värsta fall finns lite kapital att ta från kontanta delen av portföljen även om det endast skulle ske vid ett worst case-scenario.

Mitt delmål var att nå 500k i portföljen i slutet av september. Jag hade såklart kunnat sätta in lite mer i portföljen från likvida medel för att nå det, men jag tyckte att det kändes som lite fusk. Fortsätter med samma köpmönster som tidigare och får väl återigen säga att om inget drastiskt sker till nästa lön så kommer jag att nå delmålet med en månads försening. Det roliga är att jag då troligtvis kommer gå över 500k både i portföljen samt i nettotillgångar. Håller tummarna för dubbelt firande i samband med oktober månads lön
Citera
2021-10-24, 18:13
Medlem
Jag nämnde vid förra uppdateringen att jag då använde likvida medel för att betala för framtida utgifter. Det innebär att dagens sammanfattning ser lite oklar ut eftersom beloppet jag själv sparar är lågt i förhållande till ökningen i portföljen, men se det som att jag under perioden även har omfördelat pengar från likvida medel till portföljen. Sen skadar det ju inte att det återigen varit en uppåtgående period på börsen.

Anledningen till att jag väljer att omfördela lite och minska likvida medel beror på att jag mer och mer inser att jag inte har behov av att hålla en stor buffert. På väldigt lång sikt blir det en inte helt försumbar effekt på avkastningen att hålla likvida medel och då jag dels använder mig av kreditkort och dels sitter med en kontant del även i portföljen finns det pengar tillgängligt om det av någon anledning dyker upp ett akut behov. Anser fortfarande att det är en helt rimlig del i likvida medel, har dock öronmärkt en större andel av denna summa till resor för att ändå kunna känna att jag kan göra sådana saker nu under sparfasen. Behöver jag absolut pengar till något finns ju alltså även alternativet att ta av pengar som var tänkt att gå till resor, men det har inte hänt ännu så är inte speciellt sannolikt och jag känner mig inte orolig för att behöva göra det heller.

Ekonomisummering 2021-10-24:
I oktober månad sparar jag själv ca 17k, dock har jag som sagt även omfördelat en del från likvida medel in i portföljen.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, i detta fall var det för endast 2,5 veckor sen - mycket har dock hänt sen dess!

Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.10 (- 0.01)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 526 789 kr (502 207 kr / 24 582 kr) (+ 38 084 kr)
Likvida medel: 39 500 kr (- 3 000 kr)
Boende: 325 950 kr
Studielån: - 372 761 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 519 478 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-10-24:
Delmål 500k: 105.4 % (+ 7.7)
Mål 5M: 10.5 % (+ 0.7)

Och där var jag i mål med delmålet på 500k! I min ursprungliga plan hoppades jag nå det i samband med lönen i september. Ligger alltså en månad efter. Däremot kommer portföljen in med besked och ligger numera på närmare 527k. Vi kan säga att portföljen jobbat ikapp delmålet Som lite extra krydda har jag även för första gången passerat 500k i nettotillgångar (posten totalt), målen har dock alltid baserats på portföljen.

Jag har varit inne på det förut och även om jag inte har klarat av att hålla min ursprungliga plan vad gäller belopp att spara etc. så har det gett mig mycket att uppdatera här. Av någon konstig anledning blir det lite som att jag känner ett ansvar att sköta mig för att kunna fortsätta uppdatera. Är numera i ett läge där det inte är konstigt att portföljen på en dag ökar med i princip samma belopp som jag får i lön av en dags arbete. Det är en rätt härlig känsla, även om jag är långt ifrån var jag vill vara. Har tidigare också varit inne på att målet på 5M som jag har satt troligtvis kommer revideras. Jag kommer nog minska det målet och tvinga mig själv att utvärdera hur jag vill gå vidare tidigare än så, men behåller det tills dess jag tagit ett beslut.

För att hålla motivationen igång fortsätter vi såklart vidare med ett nytt delmål. Det nya delmålet är 1M i portföljen som planeras att nås i slutet av mars 2023. För att nå det delmålet behöver jag för närvarande månadsspara ca 27 835 kr/mån, förutsatt noll i avkastning under perioden. Givetvis hoppas jag på positiv avkastning. Tycker dock det är rätt sporrande att se det faktiska belopp som behöver sparas och se hur det förändras i takt med uppdateringarna. På något sätt tror jag också det motiverar mig att fortsätta köra hårt på jobbet för att ens kunna klara av att upprätthålla detta. Planen framöver är att försöka lägga mig på en nivå kring 20k/mån in i portföljen. I första inlägget i tråden har jag för mig att jag nämnde 20-25k/mån, men genomsnittet sen dess har nog varit betydligt lägre än så. Det har gått bra ändå tack vare hur börsen gått men nu ska jag verkligen satsa på att hålla 20k/mån, vilket ändå är rätt högt satt med tanke på att jag nu också behöver amortera på bolånet.

Som avslutande ord vill jag också nämna att jag förstår att tråden inte blir speciellt interaktiv endast av mina uppdateringar - även om jag hoppas att det åtminstone kan fungera motiverande. Känn er därför fria att ställa vilken fråga ni än har så ska jag svara efter bästa förmåga. Om just du är i liknande tankar så kan jag bara rekommendera att sätta igång. Det har hänt mycket i mitt liv sedan jag startade tråden, men en sak som är säker är att jag är mer beslutsam nu än innan att jag vill fortsätta med det här. Nu när jag kommit igång mer ordentligt har jag fått mersmak eftersom jag mer och mer inser vad det här kommer ge mig i framtiden. Nu kör vi, baam
Citera
2021-10-25, 22:08
Medlem
Citat:
Som avslutande ord vill jag också nämna att jag förstår att tråden inte blir speciellt interaktiv endast av mina uppdateringar - även om jag hoppas att det åtminstone kan fungera motiverande.
Fortsätt med dina uppdateringar, det är både motiverande och kul med lite hängivenhet.
Citera
2021-11-20, 13:52
Medlem
Det är svårt att fortsatt hålla sig motiverad att kriga på jobbet när portföljen levererar som den har gjort senaste månaden. Förstår såklart att dessa ökningar inte är något man ska räkna med över lång tid men när portföljen avkastar i princip en månadslön är det svårt att hävda att motivationen håller sig på samma nivå. Om jag kort ska försöka summera min tid på börsen kan man säga att ca 80 % av min totala avkastning har kommit under den sista 20 % av tiden jag varit investerad. Det beror såklart på två saker, dels att börsen gått urstarkt senaste tiden men också för jag numera börjar komma upp i ett större kapital.

Marginalnyttan är fortfarande hög av att månadsspara stora belopp, men jag ser mig själv inte fortsätta som jag gör vad gäller exempelvis arbetssituation och sparnivå under hela den här resan. Jag lägger alldeles för mycket av mitt fokus på mitt arbete i förhållande till vad jag skulle önska och jag vill också tillåta mig själv att konsumera mer än jag gör. Det här i kombination begränsar mig såklart väldigt mycket. Jag vet ju varför jag gör det, men ser också en risk att det går till överdrift om jag inte aktivt försöker tänka på vad jag håller på med.

Min spontana tanke nu är dock fortsatt att köra vidare och satsa på att ta mig över puckeln 1M för att därefter slå av lite på spartakten och fokusera mer på mig själv än på ett arbete. Tanken är att då söka mig till arbeten som nödvändigtvis inte betalar lika bra, men som ger en bättre arbetssituation. Den enda anledningen till att jag tycker att det finns en poäng att fortsätta som jag gör idag är just för att marginalnyttan av eget sparande fortfarande är såpass hög.

Vi får se om jag orkar med det hela vägen upp till 1M. Tiden går ju dock som bekant snabbt. Det var just för att få ut dessa och liknande tankar som jag startade denna tråden. Det tvingar en att reflektera på ett annat sätt istället för att köra ner huvudet i sanden och köra på. Jag har ett framtida mål men det finns också en gräns för hur mycket det är värt att offra för att nå det.

Ekonomisummering 2021-11-20:
Denna månad sparar jag själv ca 22k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad. Likvida medel har egentligen endast en ökning på + 1.5k baserat på denna månads lön, de övriga 3.5k kommer av att jag börjat räkna annorlunda i summeringen.

Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.09 (- 0.01)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 581 171 kr (555 704 kr / 25 467 kr) (+ 54 382 kr)
Likvida medel: 44 500 kr (+ 5 000 kr)
Boende: 328 890 kr
Studielån: - 371 699 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 582 862 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-11-20:
Delmål 1M: 58.1 %, presenterar ej diff denna månad då delmålet uppdaterats sedan förra posten
Mål 5M: 11.6 % (+ 1.1)

Riktigt bra månad och för att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av mars 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 26 180 kr/mån (- 1 655 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Vill återigen tillägga att jag tycker tråden i sig ger mig motivation att köra på. Hoppas andra i liknande situation känner detsamma och jag uppmanar att tänka över sin situation kontinuerligt under resans gång. Tror alldeles säkert att det finns många med t.ex. psykiska besvär och liknande som kör ner huvudet i sanden och sparar pengar för att “leva i framtiden”. Det är ju exakt det jag gör och det kostar på psykiskt, men jag försöker också att ständigt påminna mig om att inte fastna i att skjuta den där framtiden alltför långt framför mig.

Nu kör vi mot 1M - jag är säker att jag kommer nå dit tids nog men vi får se om jag orkar med nuvarande situation fram tills dess eller om det blir några ändringar under resans gång.
Citera
2021-11-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Fortsätt med dina uppdateringar, det är både motiverande och kul med lite hängivenhet.

Tack för dina ord, det uppskattas! Ny uppdatering för november månad är nu ute
Citera
2021-11-20, 14:46
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Tack för dina ord, det uppskattas! Ny uppdatering för november månad är nu ute
Bra krigat, TS, och kul med uppdateringar!

Lite frågor:

Vad är din belåningsgrad på bostaden?

Har du någon belåning på portföljen?
Citera
2021-11-20, 14:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är svårt att fortsatt hålla sig motiverad att kriga på jobbet när portföljen levererar som den har gjort senaste månaden. Förstår såklart att dessa ökningar inte är något man ska räkna med över lång tid men när portföljen avkastar i princip en månadslön är det svårt att hävda att motivationen håller sig på samma nivå. Om jag kort ska försöka summera min tid på börsen kan man säga att ca 80 % av min totala avkastning har kommit under den sista 20 % av tiden jag varit investerad. Det beror såklart på två saker, dels att börsen gått urstarkt senaste tiden men också för jag numera börjar komma upp i ett större kapital.

Marginalnyttan är fortfarande hög av att månadsspara stora belopp, men jag ser mig själv inte fortsätta som jag gör vad gäller exempelvis arbetssituation och sparnivå under hela den här resan. Jag lägger alldeles för mycket av mitt fokus på mitt arbete i förhållande till vad jag skulle önska och jag vill också tillåta mig själv att konsumera mer än jag gör. Det här i kombination begränsar mig såklart väldigt mycket. Jag vet ju varför jag gör det, men ser också en risk att det går till överdrift om jag inte aktivt försöker tänka på vad jag håller på med.

Min spontana tanke nu är dock fortsatt att köra vidare och satsa på att ta mig över puckeln 1M för att därefter slå av lite på spartakten och fokusera mer på mig själv än på ett arbete. Tanken är att då söka mig till arbeten som nödvändigtvis inte betalar lika bra, men som ger en bättre arbetssituation. Den enda anledningen till att jag tycker att det finns en poäng att fortsätta som jag gör idag är just för att marginalnyttan av eget sparande fortfarande är såpass hög.

Vi får se om jag orkar med det hela vägen upp till 1M. Tiden går ju dock som bekant snabbt. Det var just för att få ut dessa och liknande tankar som jag startade denna tråden. Det tvingar en att reflektera på ett annat sätt istället för att köra ner huvudet i sanden och köra på. Jag har ett framtida mål men det finns också en gräns för hur mycket det är värt att offra för att nå det.

Denna månad sparar jag själv ca 22k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad. Likvida medel har egentligen endast en ökning på + 1.5k baserat på denna månads lön, de övriga 3.5k kommer av att jag börjat räkna annorlunda i summeringen.

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 581 171 kr (555 704 kr / 25 467 kr) (+ 54 382 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-11-20:
Delmål 1M: 58.1 %, presenterar ej diff denna månad då delmålet uppdaterats sedan förra posten
Mål 5M: 11.6 % (+ 1.1)

Riktigt bra månad och för att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av mars 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 26 180 kr/mån (- 1 655 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Vill återigen tillägga att jag tycker tråden i sig ger mig motivation att köra på. Hoppas andra i liknande situation känner detsamma och jag uppmanar att tänka över sin situation kontinuerligt under resans gång. Tror alldeles säkert att det finns många med t.ex. psykiska besvär och liknande som kör ner huvudet i sanden och sparar pengar för att “leva i framtiden”. Det är ju exakt det jag gör och det kostar på psykiskt, men jag försöker också att ständigt påminna mig om att inte fastna i att skjuta den där framtiden alltför långt framför mig.

Nu kör vi mot 1M - jag är säker att jag kommer nå dit tids nog men vi får se om jag orkar med nuvarande situation fram tills dess eller om det blir några ändringar under resans gång.

Jag har i en annan tråd liknat sparberoende med spelberoende, kan du hålla med om det?
Vi sparberoende väcker dock mer beundran än de spelberoende!
Citera
2021-11-20, 15:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Bra krigat, TS, och kul med uppdateringar!

Lite frågor:

Vad är din belåningsgrad på bostaden?

Har du någon belåning på portföljen?

Tack! Belåningsgraden på bostaden är mer eller mindre maxad, dock verkar priserna där jag bor ha ökat en del sedan jag köpte, men har inte gjort någon ny värdering.

Yes arbetar med belåning i portföljen, se fetmarkerade ovan. Hävstången är baserad på värdepappersdelen av portföljen. Använder Avanza och har endast utnyttjat den räntefria belåningen ännu (dvs upp t.o.m. 50k). Det jag presenterar är "mitt egna" belopp, men nämner ändå hävstången för att försöka visa att jag har belåning inkluderat. Har rätt stort utrymme att belåna mer, men ser det som kassa tillgänglig vid nästa stora sättning. Vill inte öka min belåning nu då börsen står högt. Kan nå mina mål utan någon större belåning så prioriterar att köra lite safe.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag har i en annan tråd liknat sparberoende med spelberoende, kan du hålla med om det?
Vi sparberoende väcker dock mer beundran än de spelberoende!

Det kan jag verkligen hålla med om. När man tänker på det är det ganska komiskt att man under en månad kan ha en ökning i portföljen motsvarande en månadslön, men samtidigt drar sig för att konsumera något för ett par hundralappar för att kunna spara mer. Hjärnan är konstig

När jag pratar om konsumtion tänker jag nog dock mer på upplevelser, mat etc. Är inte så intresserad av att börja köpa mer prylar, utan snarare att kunna spendera mer på andra saker.
Citera
2021-11-20, 15:51
Medlem
Citat:

Jag tycker det låter som sunda tankar. Jag slutade i stort sett månadsspara när jag prickade en miljon. Drog då ner till drygt 5k i månaden till mitt isk och fortsatte att stötvis lägga in bonusar och andra tillskott utöver lönen.

Effekten av detta blev i slutändan att jag blev mindre anal kring min ekonomi och kom undan det där tänket om hundralappar hit och dit som du nämner senare i ditt inlägg. Eftersom jag däremot inte började sätta sprätt på pengar bara för sakens skull så blev väl skillnaden i totalt sparande per månad en fråga om max ett par tusenlappar. Ja, det och att pengarna låg kvar på lönekontot istället.

Jag är ingen prylnörd och har inte jättedyra vardagsintressen så skillnaden mellan att snåla nitiskt och att spänna av blev som sagt 1-3k i månaden vilket inte kändes värt att fundera på. Sedan ska det väl sägas att jag alltid har rest och gått på krogen mycket, både innan, under och efter jag snålat. Just resor, och kanske krogen, är väl sådant folk fantiserar om att de ska göra när de nått i mål men eftersom jag började med det redan i tonåren så blev det ingen ny utgift direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in