2023-01-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Ja det stämmer, men ganska lätt att räka bort vinstskatten manuellt om man vill vara mer exakt (även mäklararvode brukar ju tillkomma vid försäljning - men ser dessa som "operativa kostnader").

Jag såg för några dagar sedan att Booli har en automatisk estimering på bostadsvärdet på deras hemsida.

https://www.booli.se/vardera
(Du måste ge dem din mailadress i slutet).

Jag testade den och deras estimerade värde på min bostad hamnade väldigt nära det jag själv kommit fram till i mina uträkningar. Går även att se värdeutveckling på 3, 6 och 12 månader.

Är redan reggad på deras värdering, trodde du tyckte att dessa tjänster inte gav så bra värderingar och därför föreslog en egen lösning. Men då kan jag lika gärna inkludera det i månadsuppdateringarna på ett enkelt sätt

Håller det dock fortfarande separat från den övergripande summeringen eftersom det känns bäst så.
Citera
2023-01-27, 17:46
Medlem
Har gjort lite mindre justeringar i presentation, bland annat förtydligat att boendet endast är mitt egna kapital. La dock till den estimerade värdeökningen som en del av den extra informationen längre ner. Vill inte inkludera värdeökningen i summeringen, men känner att det ändå kan vara vettigt att ha med på något sätt.

Ekonomisummering 2023-01-27:
Denna månad sparar jag själv ca 29.7k. Utöver lönen har jag läst lite böcker om minimalism/onödiga prylar/förvaring och fått ett ryck senaste tiden med att sälja saker jag inte använder. Utöver det rent monetära känns det bara befriande att bli av med dessa saker och denna månad har det gett ett rätt bra tillskott på närmare 6k.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.

Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 811 515 kr (806 514 kr / 5001 kr) (+ 48 369 kr)
Likvida medel: 26 713 kr (+ 10 313 kr)
Boende**: 370 050 kr
Studielån: -356 880 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 851 398 kr (+ 62 616 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-01-27:
Delmål 1M: 81.2 % (+ 4.9)
Mål 3M: 27.1 % (+ 1.7)
Passiv inkomst***: 2 705 kr/mån (+ 161 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 23 500 kr/mån (- 2 800 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det är kul att spara när det går bra

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt egna kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet just nu ca 115 tkr.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Senast redigerad av FIREd 2023-01-27 kl. 17:50.
Citera
2023-01-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Har gjort lite mindre justeringar i presentation, bland annat förtydligat att boendet endast är mitt egna kapital. La dock till den estimerade värdeökningen som en del av den extra informationen längre ner. Vill inte inkludera värdeökningen i summeringen, men känner att det ändå kan vara vettigt att ha med på något sätt.

Denna månad sparar jag själv ca 29.7k. Utöver lönen har jag läst lite böcker om minimalism/onödiga prylar/förvaring och fått ett ryck senaste tiden med att sälja saker jag inte använder. Utöver det rent monetära känns det bara befriande att bli av med dessa saker och denna månad har det gett ett rätt bra tillskott på närmare 6k.

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 811 515 kr (806 514 kr / 5001 kr) (+ 48 369 kr)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 23 500 kr/mån (- 2 800 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det är kul att spara när det går bra

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt egna kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet just nu ca 115 tkr.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.

Bra jobbat o fortsätt kämpa
Själv så har jag en buffert/likvida medel som kan täcka 1-2 års utgifter är det något du kommer börja vikta om till nör du nått f.i.r.e status för att slippa allt för mycket stress med att ha allt I marknaden?

O yes jag vet att det historiskt varit dåligt o ha pengar på banken över tid men känns för mig tryggt att ha en rejäl slant där när börsen stormar Jag ser det lite som en försäkring som får lov att kosta lite iom inflation.
Citera
2023-01-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Bra jobbat o fortsätt kämpa
Själv så har jag en buffert/likvida medel som kan täcka 1-2 års utgifter är det något du kommer börja vikta om till nör du nått f.i.r.e status för att slippa allt för mycket stress med att ha allt I marknaden?

O yes jag vet att det historiskt varit dåligt o ha pengar på banken över tid men känns för mig tryggt att ha en rejäl slant där när börsen stormar Jag ser det lite som en försäkring som får lov att kosta lite iom inflation.

Tack! Ja jag tänker typ likadant, men tror mer att jag kommer jobba ett tag extra efter att jag nått mitt mål för att bygga upp typ 1 års utgifter i likvida medel. Känner som du att man inte vill förlita sig helt på portföljen utan ha det som en typ försäkring
Citera
2023-01-27, 21:25
Medlem
Citat:
Tack! Ja jag tänker typ likadant, men tror mer att jag kommer jobba ett tag extra efter att jag nått mitt mål för att bygga upp typ 1 års utgifter i likvida medel. Känner som du att man inte vill förlita sig helt på portföljen utan ha det som en typ försäkring

Aa förstår dig helt jag satsar också mycket på olika indexfonder samt tänkt börja komplettera med lite aktier/fonder med stabila utdelande bolag inom en snar framtid.

Men när du nått fire har du tänkt sälja lägenheten eller bo kvar eller vad är din plan för hur du vill bo i framtiden?

För du liksom jag har ju en massa kapital bundet I våra bostäder som kan bli ett extra tillskott på börsen om vi skulle vilja det.
Citera
2023-01-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Aa förstår dig helt jag satsar också mycket på olika indexfonder samt tänkt börja komplettera med lite aktier/fonder med stabila utdelande bolag inom en snar framtid.

Men när du nått fire har du tänkt sälja lägenheten eller bo kvar eller vad är din plan för hur du vill bo i framtiden?

För du liksom jag har ju en massa kapital bundet I våra bostäder som kan bli ett extra tillskott på börsen om vi skulle vilja det.

Ah du tänker att du då fortfarande får utdelning som kan användas även om börsen går ner, för att undvika att sälja på lägre nivåer? Det är nog en rätt bra tanke men kanske inte så aktuellt för mig ännu.

Har tänkt mycket på det där med boendet. Har både familj och vänner i en betydligt billigare stad än den jag bor i idag, så ett alternativ hade ju varit att i framtiden flytta till den staden. Det hade frigjort kapital och dessutom hade förmodligen mina fastna kostnader blivit betydligt mycket lägre. Men det är svårt att säga, beror ju helt på hur livet utvecklar sig. Jag är rätt säker på att jag åtminstone vill ha en billig bas i Sverige. Förmodligen kommer jag vilja resa en del och då är det såklart bra att ha så låga fastna kostnader som möjligt på hemmaplan.

Hur tänker du? Du har väl inga lån på boendet om jag minns rätt så finns ju mycket kapital låst där för dig.
Citera
2023-02-27, 20:43
Medlem
Portföljen var uppe och vände på ca 875k under månaden, men har därefter backat en hel del. Det börjar svänga mycket numera, men det är bara kul också!

Har denna månad haft och kommer framöver ha högre utgifter än vad jag brukar ha, men det är (mestadels) planerade utgifter och pengar tas därför från likvida medel för att upprätthålla fondköp på ca 20k varje månad. Väntar också större inkomster kommande månader (bl.a. en förväntad rätt stor skatteåterbäring) vilket är anledningen till att jag väljer att ta av likvida medel på det här sättet. Satsar på att få upp en bättre nivå på likvida medel efter denna period så fokus på framtida löner främst kan vara att putta in det i portföljen.

Ekonomisummering 2023-02-27:
Denna månad sparar jag själv ca 13.6k. Inom parentes presenteras förändring från senaste månaden.

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 820 261 kr (813 253 kr / 7 008 kr) (+ 8 746 kr)
Likvida medel: 16 500 kr (- 10 213 kr)
Boende**: 372 990 kr
Studielån: -355 966 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 853 785 kr (+ 2 387 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-02-27:
Delmål 1M: 82.0 % (+ 0.8)
Mål 3M: 27.3 % (+ 0.2)
Passiv inkomst***: 2 734 kr/mån (+ 29 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 25 700 kr/mån (+ 2 200 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Är fortfarande hoppfull om att kunna nå delmålet, bara fortsätta kötta på!

--------------
** Beloppet under boende är mitt egna kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 165 tkr (+ 50 tkr).
Citera
2023-02-27, 20:54
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

--------------

Varför har du ett så enormt studielån?! Läkare?
Citera
2023-02-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Varför har du ett så enormt studielån?! Läkare?

Hehe, nej ej läkare! Arbetade och tjänade över ett visst belopp innan jag började studera så kunde därför ta mer lån än standarden, så valde att göra det och spara pengarna som del till kontantinsatsen.
Citera
2023-04-01, 09:45
Medlem
update?
Citera
2023-04-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
update?

Varit mycket privat, kommer inom kort!
Citera