Har gjort lite mindre justeringar i presentation, bland annat förtydligat att boendet endast är mitt egna kapital. La dock till den estimerade värdeökningen som en del av den extra informationen längre ner. Vill inte inkludera värdeökningen i summeringen, men känner att det ändå kan vara vettigt att ha med på något sätt.
Ekonomisummering 2023-01-27:
Denna månad sparar jag själv ca 29.7k. Utöver lönen har jag läst lite böcker om minimalism/onödiga prylar/förvaring och fått ett ryck senaste tiden med att sälja saker jag inte använder. Utöver det rent monetära känns det bara befriande att bli av med dessa saker och denna månad har det gett ett rätt bra tillskott på närmare 6k.
Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.
Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 811 515 kr (806 514 kr / 5001 kr) (+ 48 369 kr)
Likvida medel: 26 713 kr (+ 10 313 kr)
Boende**: 370 050 kr
Studielån: -356 880 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 851 398 kr (+ 62 616 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-01-27:
Delmål 1M: 81.2 % (+ 4.9)
Mål 3M: 27.1 % (+ 1.7)
Passiv inkomst***: 2 705 kr/mån (+ 161 kr/mån)
För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 23 500 kr/mån (- 2 800 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det är kul att spara när det går bra
--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt egna kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet just nu ca 115 tkr.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.