2023-06-27, 15:25
Medlem
Citat:
Om vi inte känner att den är säker kommer vi landa i att skrota den, säger nöjesparkens vd Jan Eriksson.

Det är bara börja riva! Hur många kommer vilja åka första åket på jetline om den öppnar igen?
Citera
2023-06-27, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Det är bara börja riva! Hur många kommer vilja åka första åket på jetline om den öppnar igen?

Många så klart, men de lär inte få klartecken för drift om de inte hittar orsaken och kan minimera risken för upprepning. Tror dock att sannolikheten för att den åkanordningen stängs är relativt hög.
Citera
2023-06-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om tråden handlar om ifall Gröna Lund haft fel i säkerheten så kan vi nog säga att mäklare ljuger som madmike-hästar skenar. Lagerlings blåser på med att "uppemot tio miljoner åker Jetline" medan Gröna Lund själva säger "en miljon". Sistnämnda säger iofs "ungefär en miljon jublar" så visst de kanske menar att 90 procent sitter tysta. Nja, jag tror här mer på en miljon om året. Länk Lagerlings respektive Gröna Lund.
Jag gissar på att de gjort någon form av uträkning nedan utfallet blir åtminstone rimligt.

Jetline tar 90 sekunder att åka runt banan. Under en timme blir det 40 åk (60/1,5 = 40).

Gröna Lund har oftast öppet 12 timmar, 40 åk på 12 timmar blir således 480 st.

Gröna Lund har öppet från slutet av april/början på april, till slutet av september/början på oktober. Ungefär 5 månader (eller ca 150 dagar beräknat att varje dag har 30 dagar, vilket såklart inte stämmer men för exemplet skull). 480 åk multiplicerat med 150 dagar resulterar i ca 72,000 åk per säsong.

72,000 åk multiplicerat med 14 passagerare resulterar i 1 008 000 passagerare / säsong.

Hur vida det är sanningsenligt eller ej låter jag vara öppet.
Till exempel har inte varje åktur 14 passagerare.
Citera
2023-06-27, 15:29
Medlem
Står om balkmannen nu på sundsvalls tidning
Citera
2023-06-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Blir så jävla pissförbannad på GL som först gick ut med att parken var stängd tillsvidare och tills utredningen är klar. Sen på presskonferensen ändrade man sig till sju dagars stängning.

Stäng skiten och öppna igen nästa sommar. Så respektlöst mot alla inblandade att planera öppning och inte ens kunna ta beslutet att banan kommer skrotas. Vem fan vill ens se den efter allt som har hänt!

Pengar pengar pengar. Allt handlar om pengar.

Ska man stänga E4an resten av året efter en olycka?
Ska man stänga av spårvagnarna rester av året om nån blir påkörd?
Ska man stänga ner akuten resten av året om någon avlider?
Ska man stänga ner en restaurang resten av året om någon gäst sätter maten i halsen och avlider?
Ska man stänga ner viking färjan resten av året om någon ramlar över bord?
Citera
2023-06-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag gissar på att de gjort någon form av uträkning nedan utfallet blir åtminstone rimligt.

Jetline tar 90 sekunder att åka runt banan. Under en timme blir det 40 åk (60/1,5 = 40).

Gröna Lund har oftast öppet 12 timmar, 40 åk på 12 timmar blir således 480 st.

Gröna Lund har öppet från slutet av april/början på april, till slutet av september/början på oktober. Ungefär 5 månader (eller ca 150 dagar beräknat att varje dag har 30 dagar, vilket såklart inte stämmer men för exemplet skull). 480 åk multiplicerat med 150 dagar resulterar i ca 72,000 åk per säsong.

72,000 åk multiplicerat med 14 passagerare resulterar i 1 008 000 passagerare / säsong.

Hur vida det är sanningsenligt eller ej låter jag vara öppet.
Till exempel har inte varje åktur 14 passagerare.

Det är väl två vagnar igång också? Det går lite tid vid på och avstigning. Med
Två tåg igång bör det ändå bli rimligare att komma upp i ca 1 miljon passagerare / säsong.
Citera
2023-06-27, 15:32
Medlem
Fibonaccitals avatar
Tre personer vårdas med allvarliga skador

https://www.expressen.se/nyheter/tre-personer-vardas-med-allvarliga-skador/

Deras tillstånd har dock förbättrats, uppger region Stockholm i ett pressmeddelande.
Citera
2023-06-27, 15:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Wikipedia har en text om bergochdalbanor generellt och under stycket Säkerhet läser jag att "Most modern day roller coasters have sensors that are used to make sure each restraint is locked. If all the restraints are locked, it will send a signal to the ride computer letting it know that it is clear for dispatch". Blir intressant se vad Haverikommissionen säger, men jag betvivlar att anledningen till att en del som åkt tyckt kontrollen uteblivit skulle varit för att en sensor och dator i ett kontrollrum känt att allt okej (särskilt som andra vittnat om att stången varit helt lös när de åkt tidigare). Snarare att Grönan varit hopplöst efter i sitt säkerhetstänk.
Citera
2023-06-27, 15:33
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Medier brukar gå ut med namn om det finns ett tillräckligt stort allmänintresse. Om det tex hade varit Carola som dött i olyckan skulle allmänintresset varit enormt och namnet stått på löpsedlarna.

I detta fall verkar det vara en helt vanlig morsa och då tycker jag personligen att man inte ska sprida den dödes personuppgifter. Men detta är fb och folk gör som de vill.

Jo för offentliga/kända personer finns det ju mindre hänsyn, då de själva valt att vara kända. Men det är ju en helt annan sak med oss vanliga svennebananer som önskar vara anonyma. Ja jag tycker folk på fb borde visa lite klass med. Men det kanske är för mkt begärt.
Citera
2023-06-27, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Ska man stänga E4an resten av året efter en olycka?
Ska man stänga av spårvagnarna rester av året om nån blir påkörd?
Ska man stänga ner akuten resten av året om någon avlider?
Ska man stänga ner en restaurang resten av året om någon gäst sätter maten i halsen och avlider?
Ska man stänga ner viking färjan resten av året om någon ramlar över bord?

Du har nog missförstått detta. Om det visar sig att en konstruktion är felaktig så måste man antingen åtgärda denna eller ta den ur drift. Dina exempel är helt urspårade
Citera
2023-06-27, 15:34
Medlem
Fibonaccitals avatar
Deras son och svärdotter skadades svårt på Gröna Lund

https://www.st.nu/2023-06-27/deras-son-och-svardotter-skadades-svart-pa-grona-lund

sonen Mikael blev hängande på en balk
Citera
2023-06-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har nog missförstått detta. Om det visar sig att en konstruktion är felaktig så måste man antingen åtgärda denna eller ta den ur drift. Dina exempel är helt urspårade
Konstruktionen och parken är 2 helt olika saker. Jetline ska inte köra mer förrän olyckan är utredd, men jag ser verkligen inte problemet med att öppna GL till helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in