2023-06-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ang. bälten eller ej.. jag åkte Jetline mycket i barndomen, säg väldigt tidigt 90-tal. Visst kan barndomsminnen vara lite suddiga men jag måste ändå ha åkt den där banan minst 20 ggr på den tiden. Har aldrig ett minne av någon form av bälte, det enda jag minns är just den där lilla bygeln de tryckte ner över ben/höft…

När jag åkte en herrans massa år senare var det inte heller ngt bälte, som jag minns.

Så om det nånsin funnits bälten, så tycks det som om det måste varit under en väldigt begränsad period, isf… 🤔

Tror inte den haft bälten.
Citera
2023-06-27, 10:55
Medlem
Förstår inte varför det plötsligt är problematiskt att skriva ut vem offret är? Det diskuteras ju i alla andra trådar.
Citera
2023-06-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fy vad respektlöst, ta bort ditt inlägg.

Själv så känner jag en enorm respekt för kvinnan som avled. Är övertygad om att även han/hon som postade namnet här gör det.

Om andra människor känner respekt eller inte är inte din sak att avgöra!
Citera
2023-06-27, 10:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Jetline runt 1989 och jag kan inte se några bälten i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo
Bra att Galenskaparna kan användas som utredningsmaterial, förutom imponerande de kunde minnas sina repliker och både hund och kameraman lyckas hålla sig kvar. Jag ser också att Wikipedia har en sammanställningssida om diverse olyckor. Den kan vara intressant inte bara för att se om bergodalbanor verkligen är så ofarliga som man vill göra gällande men också för att söker man i texten på "bälte" ser man att vid en olycka i Frankrike hade ägaren där pillat bort bältena för han tyckte de var onödiga ("Parc Saint-Paul, Saint Paul, France // On 4 July 2020 ... a 32-year-old woman was ejected from the car mid-ride, and was pronounced dead at the scene. Following an investigation, it was determined that park owner Gilles Campion had deemed the ride's seatbelts unnecessary after the ride passed its November 2019 safety inspection, and subsequently had them removed from the ride vehicles. The ride was scrapped some time after"). Jag misstänker att haverikommissionen inte kommer tycka det är tillrådligt Grönan fortsätter obältat.
Citera
2023-06-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis01
24 juni var i lördags

Tack

På min står det "2 dagar".
Citera
2023-06-27, 11:03
Avslutad
Har gjort en grundläggande teknisk analys baserad på min erfarenhet som sommarjobbare på Gröna Lund. Här kommer en bifogad bild med den mest troliga orsaken till detta fasansfulla dödsfall. Här ser vi den oerhörda felkonstruktionen på "Death-Line". Mina böner och tankar går ut till familjen såklart. Så försök håll en respektfull ton i kommentarerna. https://ibb.co/Sfpr939

Min professionella analys är alltså att man måste ha en röv större än ca 50cm för att vara 100% säker vid eventuellt tvärstopp. Så är det. När nu Sköna Pund öppnar igen om cirka 3 dagar så ska ingen vara orolig för att åka Vilda musen för det är alltid roligare med en vild mus än en som är tam. Tack för mig.
Citera
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Förstår inte varför det plötsligt är problematiskt att skriva ut vem offret är? Det diskuteras ju i alla andra trådar.

Förmodligen en icke etnisk svenska, därav locket på.

Dottern hennes kommenterade på TikTok igår. Icke svenskt förnamn. Det säger allt. Locket på. Hysh-pysh.
Citera
Medlem
BALKMANNEN

Jag skapade detta konto enbart för att berätta vad som hände med balkmannen.
Bevittnade allting.

Tåget small till med den urspårade delen mot någon fast konstruktion under rälsen som resulterade i ett total stopp. Ingen stoppsträcka what so ever.

Såg en man i röd T-shirt som flög som en trasdocka flera varv i luften (absurt och kommer aldrig glömma det). Han landade med magen mot ett av spåren och låg vikt över det ett tag innan han började klättra mot en balk i närheten av spåret.
Tror nämligen att han fruktade att bli överkörd av tåget bakom.
Citera
2023-06-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetkorven123
BALKMANNEN

Bevittnade allting.

Tåget small till med den urspårade delen mot någon fast konstruktion under rälsen som resulterade i ett total stopp. Ingen stoppsträcka what so ever.

Såg en man i röd T-shirt som flög som en trasdocka flera varv i luften (absurt och kommer aldrig glömma det). Han landade med magen mot ett av spåren och låg vikt över det ett tag innan han började klättra mot en balk i närheten av spåret.
Ja det verkar logiskt att han landade på spåret och sedan kravlade sig till den balk han syns sitta på.
Citera
2023-06-27, 11:10
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetkorven123
BALKMANNEN

Bevittnade allting.

Såg du allt av ren tur eller stod du och kollade på när bergochdalbanan åkte?
Citera
2023-06-27, 11:12
Medlem
Ren tur då jag precis kom ut från vilda musen med dottern och hade blicken fäst precis i den riktningen.

Bara tur
Citera
2023-06-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Här finns Rapporten RO 2007:3 Olycka med Lisebergbanan i Göteborg, O län, den 15 juli 2006.

https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2007_03.pdf
Ja bra! Jag hade glömt att havkom utredde den olyckan. Tack för länken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in