2023-06-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Tåget kan inte lämna utan att alla byglar är nerfällda, dock så gör dom så för det ska kännas säkert samt att dom fäller ner om någon plats är tom.

Så de slutade med att kontrollera byglarna för att det inte ska kännas säkert längre? Eller varför slutade de med det för några år sedan?
Citera
2023-06-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
Förstår inte hur det är respektlöst heller, kommer komma fram nångång och bra få stopp på alla spekulationer och rykten om fel namn...

Exakt av denna anledning jag skriver det.
Citera
2023-06-27, 10:20
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Tåget kan inte lämna utan att alla byglar är nerfällda, dock så gör dom så för det ska kännas säkert samt att dom fäller ner om någon plats är tom.

Möjligt att det är så på just jetline, men många gånger kan bygeln låsas i flera olika lägen beroende på storleken på personen, och en del trycker inte fast den ordentligt, då är det ju bra om personalen kan trycka en gång extra, som brukar vara kutym..
Citera
2023-06-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Möjligt att det är så på just jetline, men många gånger kan bygeln låsas i flera olika lägen beroende på storleken på personen, och en del trycker inte fast den ordentligt, då är det ju bra om personalen kan trycka en gång extra, som brukar vara kutym..

Är det ens säkert att det inte kontrollerades denna gången? Känns som Eliaz skulle nämnt det i sin kommentar till Aftonbladet eller på tiktok. Det är väl bara folk som åkt tidigare som nämner detta? Och folk brukar ju vilja kommentera sånt för att det ska vara synd om dem ”det kunde lika med varit jag”…

När jag åkt andra attraktioner brukar de inte kontrollera alla utan bara vissa platser också.
Citera
2023-06-27, 10:25
Medlem
Coss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede

Det finns ju de personer som inte vill sitta för hårt fastspännda också, som typ pressar upp benen mot stången när personalen gör sin kontroll (även om det inte behöver ha varit så i det här fallet).
Citera
2023-06-27, 10:26
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Okej bra, hade missat att du tagit upp det. Men kan vi hitta att Jetline (för du visar andra bergochdalbanor) nånsin haft, levererats, eller borde haft trepunkts- eller fyrpunktsbälte. Det vore ju nu en mindre skandal om de är konstruerade för att ha det, men pillats bort. Så illa kan det väl inte vara, då är ledningen definitivt rökt. Kan någon hitta en bild eller manual för just Jetline med bälte eller ännu bättre en text om att den skall ha bälte?

Läste det i kommentarsfältet på Youtube första dagen ifrån någon berg-och-dalbane nörd som skrev att de ska ha haft det i början, men plockats bort ganska så snabbt. Ska se om jag kan hitta det igen.

Här åker de Jetline runt 1989 och jag kan inte se några bälten i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo
Senast redigerad av Masmo 2023-06-27 kl. 10:31.
Citera
2023-06-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Så de slutade med att kontrollera byglarna för att det inte ska kännas säkert längre? Eller varför slutade de med det för några år sedan?
Att du och dina "hundratals vittnen" inte känner en skam för att ni inte trädde fram och anmälde dessa allvarliga säkerhetsbrister kan inte annat än tolkas som en bidragande faktor till dödsolyckan. Om du nu är så extremt påläst och vet exakt hur säkerheten fungerar så är bör din ignorerans ses som brottslig.

Helt seriöst. Du sitter och skriver som du vore Leif GW:s egna Jetline expert. Vad har du för erfarenhet mer än 10000 timmar scrollande på Aftonblaskan och "lita på vad alla utan erfarenhet säger"-känslor? Helvete vilken dynga du sprider, tillsammans med övriga i denna patetiska dyngtråd fylld med känslofyllda idioter.
Citera
2023-06-27, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om utredningen mot förmodan kommer fram till att olyckan orsakades av ett enkelfel framkallat av ett enstaka mänskligt fel av ett barn så kommer det garanterat bli offentligt och en stor offentlig juridisk process. Och där kommer såklart inte barnet vara i fokus, utan organisationen kommer ställas till svars.

Men jag skulle bli väldigt förvånad om det finns enkelfel i systemet som kan orsakas av barn. Jetline och Gröna Lunds historik/statistik visar åtminstone på en väldigt hög nivå på säkerheten.

Ser att du har förstått en del av bakomliggande orsaker och att detta självklart är en MTO-fråga.
Jämförelsen med utmaningar inom kärnkraft är också relevant då det inte är osannolikt att det kommer att framgå av utredningen att detta fel inte hade ens hade med ”vanligt underhåll” eller normalt slitage att göra. När en installation likt Jetline börjar närma sig 40 års drift och miljontals körcykler de facto har gjorts för både tåg och bana så kommer helt andra mekanismer att spela in på konstruktionens integritet. Utmattning av konstruktionens delar kan komma ifråga som en risk efter miljontals växlande belastningar på ramkonstruktioner och hjulhubarnas infästningar. Stora krav måste då ställas på OFP för att avslöja eventuella sprickor i och omkring svetsfogar och särskilt utsatta punkter i bärande delar. Det kommer inte att duga med de underhåll och normala kontroller av slitage som rutinmässigt utförs ”enligt manualen”. Det man undrar mest är hur besiktningsmannen på Dekra mår idag..
Citera
2023-06-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-Lane
N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Om mina källor stämmer...

Finns bara en i Sverige.

Hon skrev till Facebookgruppen Dator & IT hjälpen i söndags.

https://www.facebook.com/groups/106505099758658/permalink/1596277697448050/
Citera
2023-06-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Ja ledningen har en hel del att förklara.. Varför får de som ska kontrollera attraktionerna endast en dags utbildning och förväntas kunna byta ut hjul m.m helt själva. Känns som man snålat in här och kört på med samma system så länge det funkat utan dödsfall. Men dödsfall var ju vad det visar sig bara en tidsfråga innan det skedde.

Jag tror inte detta kommer leda till nya rutiner eller att man börja anställa riktiga tekniker. Grönan är privat ägt och tänker bara på pengar och så länge dödsolyckor händer så sällan så kommer dom köra på som vanligt.
Dödsolyckor kommer fortsätta hända och speciellt på Gröna Lund.

Vi har då Liseberg som är kommunalt så förhoppningsvis inte lika snåla där eftersom senaste dödsolyckan skedde 1957 så 66 år sen.
Nånting gör Liseberg annorlunda som dessutom är en större park.

Tror dock både använder sig av liknande rutiner där ungdomar leker tekniker men Liseberg gör något extra eller bara har haft en jävla tur.
Citera
2023-06-27, 10:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
Känns som en bekräftelse på att det är rätt namn.

Förstår inte hur det är respektlöst heller, kommer komma fram nångång och bra få stopp på alla spekulationer och rykten om fel namn...

Ja och då har familjen godkänt det. Du vet ju inte ens om det är rätt person du hängt ut nu.
Citera
2023-06-27, 10:36
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Läste det i kommentarsfältet på Youtube första dagen ifrån någon berg-och-dalbane nörd som skrev att de ska ha haft det i början, men plockats bort ganska så snabbt. Ska se om jag kan hitta det igen.

Här åker de Jetline runt 1989 och jag kan inte se några bälten i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=zlEFJEXgiYo

Ang. bälten eller ej.. jag åkte Jetline mycket i barndomen, säg väldigt tidigt 90-tal. Visst kan barndomsminnen vara lite suddiga men jag måste ändå ha åkt den där banan minst 20 ggr på den tiden. Har aldrig ett minne av någon form av bälte, det enda jag minns är just den där lilla bygeln de tryckte ner över ben/höft…

När jag åkte en herrans massa år senare var det inte heller ngt bälte, som jag minns.

Så om det nånsin funnits bälten, så tycks det som om det måste varit under en väldigt begränsad period, isf… 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in