2023-06-27, 10:00
Medlem
Som tidigare säkert skrivits: jag var där
förra veckan och åkte Jetline. Pratade med min kompis som satt bredvid om att de inte gick och kollade att byglarna satt fast (som de tidigare år gjort). Så vi skakade extra mycket på dem själva för att testa.
Citera
2023-06-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Åka Jetline? Risken att dö är 1 på 40 000 0000. Det kan jag leva med.

Fel, risken att dö ska vara 1 på 40 000 000 ska det vara förstås. Räknat på en miljon åk om året i 40 år.
Citera
2023-06-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag tror fortfarande på sabotage! Någon har skruvat upp muttrarna på främre hjulparet. Syftet är alldeles säkert att hela vagnen skulle ha spårat ur. En större katastrof var troligen syftet! En katastrof blev det ju men säkert inte lika stor som var tänkt!

Varför skruvade man inte upp muttrarna på alla hjulpar då, om man ändå hade skiftnyckeln framme?

Tramsteori.
Citera
2023-06-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja, havkoms utredningar publiceras offentligt. Hur det blir med polisens utredning beror väl på om det går till åtal och FUP blir offentlig.

Här kan du läsa tidigare rapporter från havkom för andra olyckor: https://www.havkom.se/utredningar
Här finns Rapporten RO 2007:3 Olycka med Lisebergbanan i Göteborg, O län, den 15 juli 2006.

https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/ro2007_03.pdf
Citera
2023-06-27, 10:02
Medlem
Ägarna har uppenbarligen snålat på säkerheten och jag hoppas verkligen att de ansvariga cheferna och ägarna åtalas och sedan döms. Det här är en ofattbar tragedi för de inblandade familjerna som de får leva med resten av sina liv. Tänk er barnen som stod och såg när lemmar och avhuggna ben tillsammans med blod såg sina nära bli skadade och även dödsfall. Otroligt att det sker....
Citera
2023-06-27, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPerSullivan
Nej, det är inte bekräftat.

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Om det visar sig att det dels var fel på hjulen (tex materialutmattning), dels var fel på säkerhetsbygeln (tex defekt låsning) är detta riktigt riktigt illa. Jag är nästan helt säker på att varje gång jag har åkt jetline under min uppväxt så har personalen alltid varit noggranna med att kolla så att säkerhetsbygeln sitter åt. Varför det inte görs längre (hundratals vittnen) kan det finnas flera anledningar till, tex att man har implementerat ett automatiskt system som indikerar när alla är byglar är i nedfällt läge eller så. Men att det inte görs längre kan också tyda på bara rent slarv där man vill skicka iväg tågen så effektivt som möjligt.

Tåget kan inte lämna utan att alla byglar är nerfällda, dock så gör dom så för det ska kännas säkert samt att dom fäller ner om någon plats är tom.
Citera
2023-06-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-Lane

Om mina källor stämmer...

Varför skriver du så? När du dessutom inte vet om det stämmer. Herregud, vad är det för människor som så maniskt måste veta och sprida namn... Låt de drabbade va för helvete och låt de själva bestämma om de vill berätta mer.
Citera
2023-06-27, 10:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokeri

Fy vad respektlöst, ta bort ditt inlägg.
Senast redigerad av 57Emma 2023-06-27 kl. 10:09.
Citera
2023-06-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Fruktansvärt obehagligt. Och det handlar om pengar och nonchalans hos ledningen. Dom låter inte sina egna anhöriga åka attraktionerna, åker heller inte kollektivt och har privata sjukförsäkringar

Man kan ha en diskussion om denna katastrof med olika spekulationer. På höge nivå har man en haverikommission. Men detta är det nya Sverige vi inte känner igen. Sverige monteras ner på alla plan av inkompetens och undermålig arbetskraft.

De är inte bara ledningen på Gröna Lund som undviker det mesta som är kollektivt.

Jag har inte reflekterat över säkerheten på Sveriges nöjesparker, men för mig är stök och en invasion av slödder överallt inget nöje, och därför undviker jag dessa förskräckliga ställen som Gröna Lund.

Det som skett är samma sak, som överallt i Sverige. Ett samhälle i förfall, som blir tredje världen när de som ska sköta samhället smygs in med sin inkompetens och fräckhet. Det gäller i dagens Sverige att vara noga med vilka firmor man anlitar när arbeten ska utföras i hemmen, men kollektivt drabbas vi när det offentliga missköts. Men dödliga konsekvenser denna gång.

I Sverige döljer man inkompetensen konsekvenser på alla plan. Men i USA hade ägarna till Gröna Lund blivit fattiga på att äventyra folks liv. Skadestånden hade lett till att de haft personal som sett till att berg och dalbanan hade varit säker. Nu fanns det redan brister som allmänheten noterat, men som inte åtgärdats, då människoliv i Sverige är inte värt många kronor när ansvar ska utkrävas.
Citera
2023-06-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Om det här stämmer så bör huvuden rulla hos det där äckliga ägarbolaget. Stå där och snacka om att säkerheten är prio ett och sen låta massa småglin utan utbildning sköta besiktning och reparation.

Det är ännu inte klarlagt exakt vad som hänt såklart men det är en rätt hygglig gissning att det till viss del handlar om materialutmattning, vilket hade kunnat upptäckas av en person med RÄTT UTBILDNING och ERFARENHET. En seriös ägare som sätter säkerheten främst hade då sett till att det fanns protokoll som beordrade ett omedelbart stopp och byte av material vid en sådan upptäckt.

Jag hoppas det grävs vidare i det här. Om de har snålat på kunnig teknisk personal för att spara pengar så måste det stå dem dyrt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQX28K/grona-lunds-agarbolag-kritiseras-av-serviceteknikern
Läs artikeln en gång till. Serviceteknikern i fråga jobbar inte ens på Gröna Lund. Har inte ens jobbat med Jetline. Det är smutsig journalistik.

Fan vad låg nivå det har blivit på Flashback.
Citera
2023-06-27, 10:15
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det stämmer inte att det är den Nadja så sprid inte det

Citat:
Ursprungligen postat av M-Lane
N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fy vad respektlöst, ta bort ditt inlägg.
Känns som en bekräftelse på att det är rätt namn.

Förstår inte hur det är respektlöst heller, kommer komma fram nångång och bra få stopp på alla spekulationer och rykten om fel namn...

Så Facebook verkar vara denna:
https://www.facebook.com/NL*uril*
*=a
Privat Instagram
Senast redigerad av Kiiingdomofheaven 2023-06-27 kl. 10:17.
Citera
2023-06-27, 10:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Med risk för att låta som en trasig skiva. Tillverkarna tänkte nog på detta eftersom det först satt bälte i Jetline-vagnarna, men de var borttagna. Hade det suttit så skulle nog samtliga överlevt.
Okej bra, hade missat att du tagit upp det. Men kan vi hitta att Jetline (för du visar andra bergochdalbanor) nånsin haft, levererats, eller borde haft trepunkts- eller fyrpunktsbälte. Det vore ju nu en mindre skandal om de är konstruerade för att ha det, men pillats bort. Så illa kan det väl inte vara, då är ledningen definitivt rökt. Kan någon hitta en bild eller manual för just Jetline med bälte eller ännu bättre en text om att den skall ha bälte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in