2023-06-26, 18:13
Medlem
hobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Vet man nått om den omkomna kvinnan?
Vem är denna kvinna?
det enda som kommit ut är väl att hon är en ung mamma 35 år, hennes barn i 10års åldern väntade på marken när hon åkte.
Citera
2023-06-26, 18:14
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det har jag missat. Men det har inte blandats ihop med tik tok kontot som nån tonårstjej har som förlorat sin mamma men hon dog för över en vecka sen?

Det här var från Facebook.
Citera
2023-06-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Vet man nått om den omkomna kvinnan?
Vem är denna kvinna?

Okänt ännu, men det lär nog komma fram förr eller senare.

Någon påstod tidigare här i tråden att kvinnan heter Nadja, men jag vet inte. Varför skulle någon skriva kvinnans förnamn och samtidigt hävda flera gånger att man absolut inte vill avslöja kvinnans identitet, av hänsyn till kvinnans familj?
Citera
2023-06-26, 18:16
Medlem
Eastwings avatar
Hur vet Eliaz, 15 år att vagnens framhjul flög bara någon decimeter rakt förbi hans huvud?
Finns det filmer på detta eller är det bara för att få 5 minuter i rampljuset?

Detta skriver expressen https://www.expressen.se/nyheter/15-ariga-eliaz-satt-langst-fram-nar-taget-sparade-ur/
Citera
2023-06-26, 18:17
Medlem
En före detta mekaniker på Gröna Lund har twittrat lite. Dock jobbade han inte med Jetline. Klipper in några tweets:

Jag har arbetat som mekaniker på Grönan. Dock inte så mycket med Jetline. Men jag vet att Jetline är en av de mest sofistikerade karusellerna man kan köra med ett väldigt lynnigt säkerhetssystem så väldigt många tekniska fel på Jetline är "skit bakom knapparna".

Nej, det beror antingen på att ett par skruvar har gått av genom materialutmattning, eller inte varit åtdragna ordentligt på grund av mekanikerns försumlighet.
Felkonsekvensen av ett tappat hjul ska dock inte bli livshotande. Det ska bara bli att tåget stannar på olämpligt ställe.

Jo, jag tittade på ett par bilder från den dag jag vikarierade på Jetline verkstaden. Det ser ut som att det är en axel som håller hjulboggin. Men den är med största säkerhet både låst med skruv och någon form av saxpinne.

Där har jag inget bra svar. Vittnesuppgifter stämmer inte med min uppfattning från min erfarenhet av Jetlines bygelsystem. Men det kommer kanske svar från haveriutredningen.

Jag passar på att förtydliga att dessa "fel" inte är fel, utan att karusellen själv slår nödstopp om personalen som kör den försöker göra något tokigt.
För att köra så att man framkallar olyckor med flit krävs teknikers nyklar som endast teknisk jour har under drift.

Jo, men säkerhetsfilosofin för ett tappat hjul är också "fail-safe" dvs när du förlorar ett hjul börjar golvet av tåget släpa mot rälsen vilket bromsar tåget till det stannar. För att tappa en vagn behöver du både tappa ett hjul och de två kopplingar man har mellan vagnarna.

Det jag inte får svar på är hur gäster kastats ur vagnen för jag var med och försökte framkalla det felet, att öppna byglar uinder färd för 12-13 år sedan. Jag lyckades inte jag var inte tillräckligt smidig för att vrida mig ur bygelns grepp, och hade inte rå styrka nog att öppna.

Det går dock att meh hjälp av mekanismen för nödöppning att öppna byglen teoretiskt under färd. Men absolut inte av misstag.
(Tänker inte avslöja hur, Grönan har nog med problem med att idioter gör så)

Jo, därav att jag inte kan förstå hur detta kan hända. I alla fall inte på det sätt som ögonvittning beskriver.
Har man minst ett knä, är av någorlunda normala mänskliga proportioner och över 140 cm lång ser jag inte hur man kan slungas ur vagnen.

Jag jobbade på verkstaden, då kontrollerades alla byglar på alla tåg alla dagar. Det är ganska enkelt. Man stänger bygeln och drar i den, går den inte att dra upp, då kommer den hålla sig låst.
Hur körpersonalen gör eller ska göra har jag ingen aning om

https://twitter.com/maskinjunior/status/1673029847445041153?s=46&t=cnFRiKZcfeOy8Odnkjer3w
Senast redigerad av Granhammar 2023-06-26 kl. 18:20.
Citera
2023-06-26, 18:18
Avslutad
Finns det något kollage med bilder på det som inträffat? Borde ju kommit fram en del nu?
Citera
Medlem
ErikPerSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoban
det enda som kommit ut är väl att hon är en ung mamma 35 år, hennes barn i 10års åldern väntade på marken när hon åkte.

Nej, det är inte bekräftat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Hur vet Eliaz, 15 år att vagnens framhjul flög bara någon decimeter rakt förbi hans huvud?

Detta skriver expressen https://www.expressen.se/nyheter/15-ariga-eliaz-satt-langst-fram-nar-taget-sparade-ur/

Öh han såg dem.
Citera
2023-06-26, 18:19
Medlem
Masmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing

Han var där, och satt i just den vagnen som hjulen lossnade på.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern

Någon påstod tidigare här i tråden att kvinnan heter Nadja, men jag vet inte. Varför skulle någon skriva kvinnans förnamn och samtidigt hävda flera gånger att man absolut inte vill avslöja kvinnans identitet, av hänsyn till kvinnans familj?

Hennes syster som satt i samma vagn sägs ju vara allvarligt skadad och fortfarande på sjukhus. Vem vet kanske blir ett dödsoffer till. Stackars barn alltså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det här var från Facebook.

Jag tror på Snillet88 som säger sig veta att hon är hemmahörande i Stockholm. Snillet skrev att det var två systrar som åkte innan media gick ut med det.
Citera
2023-06-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern

Jag tror det var helt andra personer som la fram förnamnet efter RIP hälsningar på sociala medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in