2023-06-27, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Klart att arbetslöshet i hög grad kan påverka bostadsmarknaden. Men det beror ju på vilka som drabbas. Under covid blev många i restaurangbranschen arbetslösa men det är inte en grupp som efterfrågar dyra köpta bostäder.

Logiken är att folk har haft enorma marginaler i många år. Det har varit nära gratis att låna pengar. Samtidigt lånar bankerna inte ut till någon som saknar insats eller hög lön så man klarar 6-7% ränta. (Den genomsnittliga belåningsgraden i landet ligger runt 30% eller liknande, inte 80% med köp på toppen som trådens tomtar tror)

Alla i Sverige som vill får amorteringsfritt på obestämd tid. Det räcker med en mening i ett mail till banken typ ”mina energipriser har gått upp” så är det klart.

Folk använder nu tidigare buffertar, amorteringsfrihet samt har dragit ner rejält på nya kapitalvaror typ ny TV, ny Bil etc. Bara en familj avstår att byta bil vart 3e år och gör det var 6e år istället så frigör det pengar nog att betala skillnaden i ränta på lånen med råge.

Bostaden är det sista folk drar ned på. De flesta är beredda att sitta kvar i många år och hålla på en bostad de inte får vad de vill ha för.

Precis detta.

Hyrestorskar och tattarkommunister tror att folk nu ska skänka bort sina bostäder, och att hela bostadsmarknaden består utav folk som köpte sina bostäder på pristoppen, har 99%belåningsgrad och nyss blivit av med jobbet. Om dom bara visste hur fel dom har.

Dessa utgör, högt räknat 5% av den totala bostadsmarknaden, om ens det.

Räntorna har gått upp, varför fyndar inte hyrestorskarna? Kraschen är ju här? Eller? Folk skulle ju paniksälja nu?

Nej, just det..."den kommer". Som det hetat, var 3:e månad. 20 år tillbaka.
Citera
2023-06-27, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Precis detta.

Hyrestorskar och tattarkommunister tror att folk nu ska skänka bort sina bostäder, och att hela bostadsmarknaden består utav folk som köpte sina bostäder på pristoppen, har 99%belåningsgrad och nyss blivit av med jobbet. Om dom bara visste hur fel dom har.

Dessa utgör, högt räknat 5% av den totala bostadsmarknaden, om ens det.

Räntorna har gått upp, varför fyndar inte hyrestorskarna? Kraschen är ju här? Eller? Folk skulle ju paniksälja nu?

Nej, just det..."den kommer". Som det hetat, var 3:e månad. 20 år tillbaka.

Fast priserna har gått ned massor i reella termer. Men jag väntar två år till innan jag köper på mig fler fastigheter, inte bottnat än.
Citera
2023-06-27, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Fast priserna har gått ned massor i reella termer. Men jag väntar två år till innan jag köper på mig fler fastigheter, inte bottnat än.

Varför köpte du fastigheter tidigare då? Om du nu kan förutspå när botten är nådd? Vore det inte bättre att handla allt när det ligger på botten?

Vad säger kristallkulan hemma i hyresrätten?
Citera
2023-06-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Ja, du får nog försöka intala dig själv det i hyresettan.

Vanliga människor har dom senaste 15-20 åren kunnat köpa bostäder utan några som helst problem. Pissluffare, socfall och annat trams, har dock inte kunnat göra det, och kommer inte kunna göra det i framtiden heller

Kom igen om ett år när dessa vanliga människor ska börja betala med riktiga pengar för sina bostäder också. Då kommer det skrikas i kvällspressen om att det är Riksbankens fel och att de inte har råd. I typisk svensk manér.
Citera
2023-06-27, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Kom igen om ett år när dessa vanliga människor ska börja betala med riktiga pengar för sina bostäder också. Då kommer det skrikas i kvällspressen om att det är Riksbankens fel och att de inte har råd. I typisk svensk manér.

Alla har inte råd att köpa sin bostad, så har det varit i alla tider. Så kommer det också fortsätta vara. Därför finns hyresrätter, husvagn och tält för packet
Citera
2023-06-27, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé

Du verkar ju slipad när det kommer till det här med att handla fastigheter. Redig businessman

(FB) Spricka på huset, faller skiten snart?

Varför köpte du 2022, om du nu kan förutse att botten kommer om 2 år?

Businessman?
Citera
2023-06-27, 09:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fruktansvärt svårt att ta in för de flesta i tråden men fastighetens tomt är den huvudsakliga tillgången i de flesta fallen. Och tomten slits inte.

Tittar du på hus mitt i obygden där tomterna kostar 1 kr så är skicket på huset otroligt avgörande. Ligger fastigheten i Danderyd spelar 4 års slitage hit eller dit nästan ingen roll alls.
Jag tror man kan behöva förklara detta tydligare.

Antag en byggnad som kostar 4 MSEK att producera.

* Står den på en oattraktiv tomt som kostar 300k så blir priset 4.3M.
* Står den på en attraktiv tomt som kostar 10M så blir priset 14M.

Skulle nu byggnaden vara sliten och vara i behov av renovering för 1 MSEK så blir priserna istället
3.3M på den oattraktiva tomten. Och 13M på den attraktiva tomten.

Det här värkar vara väldigt svårt att förstå för bubbelpratarna i tråden. Oavsett hur många ggr detta förklaras får dom spatt när ett renoveringsobjekt på en attraktiv tomt utannonseras för lite högre pris.

Dom tittar bara på byggnaden och verkar inte förstå att adressen är marknadsprissatt.
Citera
2023-06-27, 09:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Kom igen om ett år när dessa vanliga människor ska börja betala med riktiga pengar för sina bostäder också.
Nu betalas så gott som alla fastighetsköp via banker. Ofta med lån och då är det garanterat att man köper med riktiga pengar.
När hörde någon talas om förfalskade pengar i en fastighetsaffär senast?
Citera
2023-06-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu betalas så gott som alla fastighetsköp via banker. Ofta med lån och då är det garanterat att man köper med riktiga pengar.
När hörde någon talas om förfalskade pengar i en fastighetsaffär senast?

Du vet mycket väl att jag pratar om att människor ska betala tillbaka på de lån de tagit också. Jag har asperger även jag men lyckas trots det förstå innebörden i foruminlägg. Kom nu inte med något dravel om att man ska ta nya lån för att amortera eller att bostäder betalar sig själva. Vi vet alla att den ekvationen inte går ihop i slutändan.
Citera
2023-06-27, 09:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Man kanske inte bör se det som en förlust, utan en boendekostnad.

Allt annat som man köper sjunker ju i värde, så varför skulle en bostad stiga i värde när man har haft den ett tag?
I takt med att byggnaden slits så kommer ett behov av renoveringskostnad för att få upp den i tidigare skick.

Då uppstår ett lägre pris gentemot nypris för jämförbart objekt.
Så skulle nypris stå still så skulle du åka på ett prisfall.

Emellertid så tenderar nypris att stiga med ökade produktionskostnader.
Då följer befintliga bostäder med upp i pris, minus slitaget.

Och råkar du äga en adress som stiger i pris så stiger hela Fastigheten inkl byggnad i pris. Då kan du kunna sälja efter 15 år utan renoveringar till ett högre pris. Men det är bara för att adressen blev mer populär.

Många bostadsägare investerar i längre utnyttjandetid med att renovera upp sina bostäder och modernisera. Och då är det inte konstigt att priset stiger när man investerar i objektet. Priset brukar dock inte stiga lika mycket som renoverings och moderniseringskostnaden. Men man bor ju bättre så den lilla förlusten kan man se som konsumtion.

Jag har flera ggr länkat objekt som inte renoverats eller moderniserats nämnvärt, och som ligger på platser där adressen inte åkt upp i pris. De säljs för försumbara belopp. Precis som förväntat.
Bubbelpratarna blir bara arga när jag gör det. Den delen av verkligheten vill man inte se.

För att få detta till en bubbla måste man blunda hårt för en del av logiken och en del av fakta.
Citera
2023-06-27, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Enligt Handelsbanken så ska reporäntan upp 0,75 % till.
Tja, det är deras gissning. Och den kan ju falla in.
Men 0.75% till i någon månad är inte något som dödar bostadsägarna. Så varför skulle dom bry sig speciellt.

Citat:
Hur fan kan bostadspriserna fortsätta att gå upp? Det går emot all logik.
Nej inte all logik. Möjligen den du har framför dig. Men den är inte konsistent och saknar en del axiom.

Vad händer med priser för nyproduktion när byggjobbare, hantverkare mfl höjer sina löner?
Svar: det stiger.
Vad händer med priserna på successionsmarknaden när nyproduktionspriserna stiger?
Svar: de stiger.

Dvs folk väntar sig stigande priser och då är det lika bra att passa på nu när det är "rea". Även om den bästa rean var redan vid årsskiftet.

Citat:
Varför höjer inte riksbanken reporäntan till 10 %? Det påverkar ju ändå inte bostadspriserna tydligen.
Därför att en räntehöjning slår hårdare på näringslivet.
Det är inte riktigt RB's uppdrag att skicka stora delar av näringslivet i kk och skapa massarbetslöshet.

Redan idag så ser vi en anmärkningsvärt låg växelkurs som konsekvens av de räntehöjningar som RB gjort. (En del menar att man borde höja räntan för att växelkursen är svag. Men dom förstår inte mekanismerna som är aktiva. Det är räntehöjningarna som skapat den lägre växelkursen).

Citat:
Sinnessjukt.
Vore det inte sinnessjukt av RB att höja räntan till 10% och skicka stora delar av näringslivet i kk?
Citera
2023-06-27, 10:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Märks att torskarna i tråden börjar bli svettiga och stingsliga nu när det pratats om räntehöjningar på nästan en procentenhet till under sommar och höst.

Blir intressant med alla klippare som valde att hyra ut eller bo kvar förra hösten för att vänta på att marknaden skulle vända till denna höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in