2023-06-26, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Över hälften av bostadsägare består av gamla människor som köpt på 70-00-talet när priserna var betydligt lägre. Varför skulle de inte sälja som vanligt när priserna rasat? Boomern som köpte en villa i mälarhöjden för 700 000 kr år 1994 och säljer för hypotetiskt 50% lägre än på toppen då den kostade 8 milj, för 4 milj år 2024, går med stor vinst endå.
Boomern har ens inte säkert koll på vad priserna var på toppen mars 2022 och bara säljer när de passar denne i 70-års åldern. Pengar är inte lika viktigt när man knappt har någon tid kvar att leva och inte kan ragga brudar förutom för den supersnåle skattehatar extremist gubben, liksom-fb.

Du tror inte att dessa "boomers" har barn i många fall? Som är runt 40-50 år gamla? Dessa kommer se till att päronen gör maxvinst på kåken. Blir mer i arv då!

Du får bo kvar i hyressnusket, kisskommunist
Citera
2023-06-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Vattenavgiften kan bli 4x dyrare de kommande åren. Elen är bra mycket dyrare än förr. Lånen 4x dyrare än för bara 1-2 år sedan. Matpriserna upp.
Jag har personligen aldrig sett så här många bostäder till salu på hemnet.

Men bostadspriserna går upp? Förklara. Det går mot all logik.

Vad händer om arbetslösheten börjar stiga? Är det dödsstöten?

Jag har inte räknat på det men gissningsvis har priset för el och vatten lite bäring på lägenhetspriser. Således påverkas inte lånelöften på dessa särskilt mycket av de priserna.

På villor så är just elpriset på väg ner ordentligt nu. Att vattenavgiften kan bli dyrare är ren spekulation?

Som det ser ut nu överreagerade bostadspriserna (i Sthlm) förra året och vi ser i detta nu en rekyl uppåt.. att vi ska tillbaka till uppgångar om 10-15% per år förefaller osannolikt om du frågar mig.
Citera
2023-06-27, 06:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Naturlag är det inte, men inte alla som har råd att ta en förlust på flera 100K!

Man kanske inte bör se det som en förlust, utan en boendekostnad.

Allt annat som man köper sjunker ju i värde, så varför skulle en bostad stiga i värde när man har haft den ett tag? Ganska många hyr ju sin bostad, och där är det normalt att betala en miljon eller två på tio år, helt utan möjlighet att gå med vinst. Det känns inte så konstigt om man förlorar även på att köpa sin bostad.

Själv hoppas jag naturligtvis att jag slipper gå back den dagen jag säljer, men jag har inte köpt huset för att tjäna pengar på det, utan för att ha något att bo i. Går jag med förlust så är väl inte det konstigare än att jag har gått med förlust på allt annat jag har köpt. Inte kan jag sälja bilen som jag har haft i fyra år med vinst.
Citera
2023-06-27, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Vattenavgiften kan bli 4x dyrare de kommande åren. Elen är bra mycket dyrare än förr. Lånen 4x dyrare än för bara 1-2 år sedan. Matpriserna upp.
Jag har personligen aldrig sett så här många bostäder till salu på hemnet.

Men bostadspriserna går upp? Förklara. Det går mot all logik.

Vad händer om arbetslösheten börjar stiga? Är det dödsstöten?

Klart att arbetslöshet i hög grad kan påverka bostadsmarknaden. Men det beror ju på vilka som drabbas. Under covid blev många i restaurangbranschen arbetslösa men det är inte en grupp som efterfrågar dyra köpta bostäder.

Logiken är att folk har haft enorma marginaler i många år. Det har varit nära gratis att låna pengar. Samtidigt lånar bankerna inte ut till någon som saknar insats eller hög lön så man klarar 6-7% ränta. (Den genomsnittliga belåningsgraden i landet ligger runt 30% eller liknande, inte 80% med köp på toppen som trådens tomtar tror)

Alla i Sverige som vill får amorteringsfritt på obestämd tid. Det räcker med en mening i ett mail till banken typ ”mina energipriser har gått upp” så är det klart.

Folk använder nu tidigare buffertar, amorteringsfrihet samt har dragit ner rejält på nya kapitalvaror typ ny TV, ny Bil etc. Bara en familj avstår att byta bil vart 3e år och gör det var 6e år istället så frigör det pengar nog att betala skillnaden i ränta på lånen med råge.

Bostaden är det sista folk drar ned på. De flesta är beredda att sitta kvar i många år och hålla på en bostad de inte får vad de vill ha för.
Citera
2023-06-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag har inte räknat på det men gissningsvis har priset för el och vatten lite bäring på lägenhetspriser. Således påverkas inte lånelöften på dessa särskilt mycket av de priserna.

På villor så är just elpriset på väg ner ordentligt nu. Att vattenavgiften kan bli dyrare är ren spekulation?

Som det ser ut nu överreagerade bostadspriserna (i Sthlm) förra året och vi ser i detta nu en rekyl uppåt.. att vi ska tillbaka till uppgångar om 10-15% per år förefaller osannolikt om du frågar mig.

Elpriserna inte bara lite ned mot fg år. I maj-aug förra året pendlade det runt 1.5 till 3kr per kwh ink avgifter. Nu ligger vi runt 0.6 kr. En nedgång på 70-80%.

Elpriserna skulle ju heller aldrig bli lägre igen än när det var som värst 2022 enligt tomtarna i tråden. Tog inte lång tid innan de fick fel igen
Citera
2023-06-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Allt annat som man köper sjunker ju i värde, så varför skulle en bostad stiga i värde när man har haft den ett tag? Ganska många hyr ju sin bostad, och där är det normalt att betala en miljon eller två på tio år, helt utan möjlighet att gå med vinst. Det känns inte så konstigt om man förlorar även på att köpa sin bostad.

Själv hoppas jag naturligtvis att jag slipper gå back den dagen jag säljer, men jag har inte köpt huset för att tjäna pengar på det, utan för att ha något att bo i. Går jag med förlust så är väl inte det konstigare än att jag har gått med förlust på allt annat jag har köpt. Inte kan jag sälja bilen som jag har haft i fyra år med vinst.

Fruktansvärt svårt att ta in för de flesta i tråden men fastighetens tomt är den huvudsakliga tillgången i de flesta fallen. Och tomten slits inte.

Tittar du på hus mitt i obygden där tomterna kostar 1 kr så är skicket på huset otroligt avgörande. Ligger fastigheten i Danderyd spelar 4 års slitage hit eller dit nästan ingen roll alls.
Citera
2023-06-27, 08:02
Medlem
Citat:

Precis, en boendekostnad. Hyresrätter kostar ju i princip samma (+4 % från förra året). Låt säga att hyran var 8000:- 2022, och nu 8320:-

En vanlig BRF kostade under 5K tidigt 2022 (Lån på 2M @ 1,25 % ränta + avgift 3500:-)

Har föreningen inte en mycket god ekonomi kan man nog räkna med att avgiften inom ett par år går mot 5000:- samtidigt som räntekostnaden efter avdrag landar på 5250:- (4,5 % ränta).

I högt skuldsatta föreningar +10K/m2 eller t o m +15K/m2 kommer priserna dyka. Ingen vill köpa en tvåa med 6,5K i avgift till nuvarande priser. Det finns endast en sak som kan rädda dessa föreningar och det är nollräntemiljö igen. Handelsbankens nya prognos för räntetopp är 4,25 %, då blir tremånaders långt över 4,5..
Citera
2023-06-27, 08:07
Medlem
Citat:

De senaste fyra åren har du nog kunnat göra just det, en vinst på bilen du haft i 4 år. Endast nominellt förstås, vilket är viktigt i denna tråd där de flesta har inflationsskyddade tillgångar och inkomster.
Citera
2023-06-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Enligt Handelsbanken så ska reporäntan upp 0,75 % till.

Hur fan kan bostadspriserna fortsätta att gå upp? Det går emot all logik.

Varför höjer inte riksbanken reporäntan till 10 %? Det påverkar ju ändå inte bostadspriserna tydligen.

Sinnessjukt.

De går upp för att folk är dumma i huvudet och litar på mäklaren som säger "räntan går ner snart" istället för att tänka själva och inse att dessa judesvin har egenintresse i att du skuldsätter dig så mycket som möjligt. Kraschen kommer, var så säker.
Citera
2023-06-27, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Har du inte kommit in på bostadsmarknaden redan nu, kommer du inte göra det framöver heller.

Och hur ska då marknaden fungera? Du fattar väl själv att det är helt fucked up om man måste leva på vågor på vattnet från ett husköp 1963 för att kunna äga sin bostad? Givetvis kommer bostäder återgå till en nivå där vanliga människor har råd med vanliga bostäder. De senaste 15-20 åren är en parentes i den ekonomiska världshistorien.
Citera
2023-06-27, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Och hur ska då marknaden fungera? Du fattar väl själv att det är helt fucked up om man måste leva på vågor på vattnet från ett husköp 1963 för att kunna äga sin bostad? Givetvis kommer bostäder återgå till en nivå där vanliga människor har råd med vanliga bostäder. De senaste 15-20 åren är en parentes i den ekonomiska världshistorien.

Ja, du får nog försöka intala dig själv det i hyresettan.

Vanliga människor har dom senaste 15-20 åren kunnat köpa bostäder utan några som helst problem. Pissluffare, socfall och annat trams, har dock inte kunnat göra det, och kommer inte kunna göra det i framtiden heller
Citera
2023-06-27, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
För att ett prognostiserat elpris på 1 kr/kWh kommande vinter ju verkligen som armageddon..

Inflationen är övergående, den beror på supply-chain problem och det behövs inga räntehöjningar... eller vänta nu? Jag misstänker att 100% av alla svältkatastrofer föregås av en prognostierad matreserv som 100% täcker allas behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in