2023-06-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ukrainarna verkar behandla myterister på ett betydligt mer hårdfört sätt än ryssarna: https://twitter.com/MapsUkraine/status/1673309852288839683

En grupp ukrainare vägrar att gå till motanfall, och som svar på detta kastar deras chef in en handgranat i deras bunker.

Det är ganska normalt att avrätta krigsvägrare som kan få alla andra dödade.

Domstolar brukar inte finnas vid fronten.
2023-06-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ukrainarna verkar behandla myterister på ett betydligt mer hårdfört sätt än ryssarna: https://twitter.com/MapsUkraine/status/1673309852288839683

En grupp ukrainare vägrar att gå till motanfall, och som svar på detta kastar deras chef in en handgranat i deras bunker.

Ryssar har aldrig varit särskilt bra skådisar, men det är kul när ni försöker!
2023-06-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej. Krig brukar inte pågå i evigheter. Offensiver kan vara i några minuter eller tills kriget är över. Det finns ingen riktig tidsplan för det hela. Det handlar mer om ifall man kör fast/blir tillbakatryckt eller om man kan avancera.
Det får vi verkligen hoppas. I den takt och intensitet som det bedrivits hittills kommer det inte finnas mycket kvar av vare sig trupper, infrastruktur eller vapen i Ukraina.
Ukraina kan väl bara sluta upp med att kalla det motoffensiv - det är nu mest av allt skyttegravskrig med lite uthopp fram och tillbaka. Ganska grått och trist och ändå dör folk som flugor.
När det var krig i Libanon höll de på i åratal tills alla tröttnade och lade ner vapnen.Landet blev helt förött och fick aldrig tillbaka sin forna glans.
2023-06-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag ser också gärna ett starkt Ukraina. Det gäller bara att se till att det finns någon ung, levande och arbetsför befolkning kvar i landet framöver. Annars blir landet ett folktomt landskap sånär som på gravplatser, änkor och föräldralösa barn - koloniserat av andra.
Därför är förlängt krig i åratal ingen lösning för Ukraina.
Motoffensiven syftade till att återta ockuperat territorium, för varje dag som strider pågår förlorar Ukraina trupper. Inget territorium är återtaget och säkrat ännu.
Vad ska de med materiel till om det saknas trupper med rätt erfarenhet och kompetens?
Först skickade vi HIMARS och Javelin, sedan Patriot, Leopard 2, mm. varje gång skulle det bli en "gamechanger" - NOT. Nu hoppas man på stridsflyg och långdistansmissiler. Varje gång samma visa och samma resultat.

Tror att ukrainare precis som jag hellre har ett demografi problem än att vara kuvade av putte och hans anhang.
De har börjat skönja demokrati och västvärlden och vill inte tillbaka till det ryzzen har att erbjuda.
Tror du precis som jag sett att alla vapen Ukraina får förvaltar dom helt ok. Jag hade gärna sett en snabbare reaktion från oss i väst med utbildning och vapen. Tycker att det finns en långsiktig plan på att bygga Ukraina starkt.
Självklart kommer F16 vara en fördel för Ukraina jfr med va de har nu.
I min värld har Ukraina överpresterat genomgående i sitt försvar av sitt land, all heder för landets beslutsamhet och deras ledare.
2023-06-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tror att ukrainare precis som jag hellre har ett demografi problem än att vara kuvade av putte och hans anhang.
De har börjat skönja demokrati och västvärlden och vill inte tillbaka till det ryzzen har att erbjuda.
Tror du precis som jag sett att alla vapen Ukraina får förvaltar dom helt ok. Jag hade gärna sett en snabbare reaktion från oss i väst med utbildning och vapen. Tycker att det finns en långsiktig plan på att bygga Ukraina starkt.
Självklart kommer F16 vara en fördel för Ukraina jfr med va de har nu.
I min värld har Ukraina överpresterat genomgående i sitt försvar av sitt land, all heder för landets beslutsamhet och deras ledare.
Jo de har definitivt överpresterat. Alldeles för mycket för deras eget bästa i det längre perspektivet.
Mycket tappra soldater - kudos!
De vet mycket väl att de inte på egen hand kan driva ut ryssen från Krim osv, så varför offra tusentals fler unga män till ingen nytta? För att leva upp till ideologin de ärvde från WW2 eller för att Bidenadm vill försvaga Putin? Men vilka får betala priset?
Det enda raka hade varit att kräva att Nato gick in med trupper - i min värld.
Zelensky skulle ha sagt "okej vi väljer bort fredsavtal men då får USA gå in med trupper också , "Varför ska vi offra alla våra egna medan ni bara tittar på och applåderar? Då hade det funnits en chans istället för att agera legoknektar åt Biden. Det är så korkat så jag blir mållös.
Eller det är så det blir när korruption trumfar kärlek till nationen.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-06-26 kl. 20:37.
2023-06-26, 20:37
Medlem
Citat:
Jag ser också gärna ett starkt Ukraina. Det gäller bara att se till att det finns någon ung, levande och arbetsför befolkning kvar i landet framöver. Annars blir landet ett folktomt landskap sånär som på gravplatser, änkor och föräldralösa barn - koloniserat av andra.
Därför är förlängt krig i åratal ingen lösning för Ukraina.
Motoffensiven syftade till att återta ockuperat territorium, för varje dag som strider pågår förlorar Ukraina trupper. Inget territorium är återtaget och säkrat ännu.
Vad ska de med materiel till om det saknas trupper med rätt erfarenhet och kompetens?
Först skickade vi HIMARS och Javelin, sedan Patriot, Leopard 2, mm. varje gång skulle det bli en "gamechanger" - NOT. Nu hoppas man på stridsflyg och långdistansmissiler. Varje gång samma visa och samma resultat.

Vi har sett vad ryssen lämnar efter sig där han dragit fram i Ukraina. Ren slakt av civila, våldtäkter och tortyr. Detta vet du också om, inte sant? Alternativet till att försvara sig är att ryssen utför etnisk rensning på din befolkning. Det finns inget värre öde för Ukraina än att låta ryssen behålla eller ta mer mark.

Det dom västerländska vapnena har gjort är möjligheten för Ukraina att försvara sitt land och ta tillbaka stora delar av det. Något dom gjort framgångsrikt senaste året. Även detta vet du så klart om, så varför ljuger du när vi vet om att ljuger? Det är ett väldigt märkligt beteende som vi västerlänningar har svårt att förstå.
2023-06-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Vi har sett vad ryssen lämnar efter sig där han dragit fram i Ukraina. Ren slakt av civila, våldtäkter och tortyr. Detta vet du också om, inte sant? Alternativet till att försvara sig är att ryssen utför etnisk rensning på din befolkning. Det finns inget värre öde för Ukraina än att låta ryssen behålla eller ta mer mark.

Det dom västerländska vapnena har gjort är möjligheten för Ukraina att försvara sitt land och ta tillbaka stora delar av det. Något dom gjort framgångsrikt senaste året. Även detta vet du så klart om, så varför ljuger du när vi vet om att ljuger? Det är ett väldigt märkligt beteende som vi västerlänningar har svårt att förstå.
Jag säger samma sak som Trump, Kennedy, Rand Paul, Ron Paul mfl framstående amerikanska politiker säger, att det finns lägen där det är bättre för ett land att satsa på fredsavtal än att förlänga krig.
Det har hittills funnits flera bra tillfällen.
Du är nog mindre västerlänning än vad jag är tippar jag på.
2023-06-26, 20:52
Medlem
Citat:
Jag säger samma sak som Trump, Kennedy, Rand Paul, Ron Paul mfl framstående amerikanska politiker säger, att det finns lägen där det är bättre för ett land att satsa på fredsavtal än att förlänga krig.
Det har hittills funnits flera bra tillfällen.
Du är nog mindre västerlänning än vad jag är tippar jag på.

Det finns absolut tillfällen när fredsavtal är den bästa lösningen. I de flesta fall är det så. Men när ens motståndare är Ryssland vars grymheter mot civilbefolkningen närmast kan mätas med Nazi-Tysklands finns inget sånt alternativ. Inte så länge dom får fortsatt stöd från västvärlden och fortsätter ta tillbaka sin mark och framtid. Alternativet är som sagt klart värre.
2023-06-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Det finns absolut tillfällen när fredsavtal är den bästa lösningen. I de flesta fall är det så. Men när ens motståndare är Ryssland vars grymheter mot civilbefolkningen närmast kan mätas med Nazi-Tysklands finns inget sånt alternativ. Inte så länge dom får fortsatt stöd från västvärlden och fortsätter ta tillbaka sin mark och framtid. Alternativet är som sagt klart värre.
Du överdriver å det grövsta. Hitler? du borde läsa på om WW2. (Btw under WW2 erbjöd inte Hitler fredsavtal i förväg till de länder han valde att invadera)
När Zelensky var i Israel och drog den jämförelsen blev folk i parlamentet förbannade.
Det är samma sak i Sverige när någon inte gillar invandring så blir de jämförda med Hitler.

Civilbefolkning får alltid lida i krig på ett eller annat sätt det är ofrånkomligt och det är just därför man bör överväga sina odds så länge det finns alternativ och som i detta fall satsat mer på fred än på krig.
Men nu tröskar man på i motoffensiven - det finns säkert några fler livs levande man kan satsa.
Jag har svårt att se ett värre alternativ för folket än det som utspelar sig just nu.
2023-06-26, 21:12
Medlem
Citat:
Det får vi verkligen hoppas. I den takt och intensitet som det bedrivits hittills kommer det inte finnas mycket kvar av vare sig trupper, infrastruktur eller vapen i Ukraina.
Ukraina kan väl bara sluta upp med att kalla det motoffensiv - det är nu mest av allt skyttegravskrig med lite uthopp fram och tillbaka. Ganska grått och trist och ändå dör folk som flugor.
När det var krig i Libanon höll de på i åratal tills alla tröttnade och lade ner vapnen.Landet blev helt förött och fick aldrig tillbaka sin forna glans.

Det kommer inte finnas många ryska män kvar heller. Får hoppas att Ukrainarna lyckas utplåna de flersta av de ryskja unga männen så att kvinnorna måste åka till andra delar av världen för att hitta en partner. På det sättet kanske vi kan avla bort den ryska nationaliteten.
2023-06-26, 21:13
Medlem
borrizs avatar
Ett väldigt tjat om att den sk Motofensiven inte går särskilt vidare.
I själva verket så vet vi inte hur det går, vare sig på det ena eller andra hållet.
Det nda vi kan göra är att sitta stilla i båten och vänta på nyheter.
2023-06-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det kommer inte finnas många ryska män kvar heller. Får hoppas att Ukrainarna lyckas utplåna de flersta av de ryskja unga männen så att kvinnorna måste åka till andra delar av världen för att hitta en partner. På det sättet kanske vi kan avla bort den ryska nationaliteten.
Jag förstår hur du tänker, men gäller det även de rysk-etniska befolkningen i Donbass och på Krim eller gör du undantag för dem?
Problemet med etnisk rensning via krig är att du måste kunna skydda din egen etniska grupp från att bli eliminerad.
Annars gäller principen att den grupp som är väsentligt större sväljer den mindre gruppen
Är de dessutom jämbördiga vad gäller utrustning, ekonomi mm så är det givet fördel för den större gruppen.
Under inbördeskriget var det t.ex. fördel för den ukrainska folkgruppen.
I dagens läge med Motoffensiven har ryssarna numerärt övertag avseende trupper. De gräver ner sig bakom sina försvarslinjer och plockar motståndaren efterhand de presenterar sig. Mycket grymt och empatilöst.
Putin må brinna i helvetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in