2023-06-26, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Swedac har haft åsikter och dragit in certifieringen för Dekra Automotive AB och inte Dekra Industrial AB. Det är två helt fristående företag.

Det är Dekra Industrial AB som har gjort besiktningen av berg och dalbanan i detta fall och mig veterligen så har Swedac inte haft någon åsikt om deras arbete.

Båda ingår i samma koncern.
Citera
2023-06-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Kan ni inte vänta tills tidningarna publicerar identiteten på ett snyggt och respektfullt sätt då?

Gärna för mig. Eller så kan man publicera identiteten här på ett snyggt och respektfullt sätt. Ser ingen orsak till varför man inte skulle få göra det.

Dessutom. Om tidningarna publicerar namnet så lär det garanterat hamna här ändå, så vad är skillnaden egentligen?
Senast redigerad av termometern 2023-06-26 kl. 19:56.
Citera
2023-06-26, 19:51
Medlem
Wooqiprwos avatar
Jag är ingen expert, men tycker nästan detta område ser värre ut:

https://postimg.cc/18NgZYQ1
Citera
2023-06-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur fan kan det ha tillåtits att ha 35 år gamla vagnar ? Är hela Grönan rostigt eller?
Vad är problemet? 🙂 Sveriges kärnkraftsverk är också 35+ år gamla (och de kommer köras många decennier till) ... Det är inga problem att hålla "systemet" otroligt säkert så länge man bl.a. har ett fungerande underhållsprogram med ex. testning och förebyggande underhåll där man ser till att byta komponenter innan felintensitet drar iväg pga föråldring/utmattning. Vet inte vilken säkerhetsnivå man tillåter på tivolin (ex SIL - klass? ), men utredningen får väl utvisa om något brustit eller om det helt enkelt var slumpen som slog till (även om många hjärndöda i denna tråden har svårt att greppa det) .. Verkligheten /statistiken visar dock på väldigt hög säkerhet hos gröna lund.

Hursomhelst, en sak är iaf säker, jetline kommer inte öppna igen förrän man antingen mitigerat bort "problemet" alt åtgärdat ett fel (på ex. grundorsaken).
Senast redigerad av jerka11 2023-06-26 kl. 20:02.
Citera
2023-06-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tvek, detta är Sverige, här ger man sig bara på privatpersoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Jo. Åtminstone (vad jag minns) deras ”Zoologiske chef” fälldes för vållande till annans död. Företaget fick en företagsbot á några miljoner pga undermåligt förebyggande arbete.

Någon är alltid ansvarig, precis som en platschef på ett bygge är ansvarig för säkerheten eller fallet där pedagoger gick och simmade med x antal barn varav ett drunknade och de blev dömda för vållande eller dylikt.

Någon kommer bli av med jobbet.
Citera
2023-06-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det kanske den borde, men det får väl kommande utredning visa på. Än så länge vet vi faktiskt inte om olyckan skett pga bristande underhåll och om så inte är fallet finns det väl vettigare saker att lägga pengar på?

Jag vet inte hur många allvarliga incidenter Gröna Lund haft genom åren, enda dödsfallet tidigare tycks vara den 2015 vid Eclipse men den kan man ju knappast påstå berodde på misskötsel. Eller vad tycker du?

Törs man inte sätta sina barn på någon av Gröna lunds åkattraktioner men på andra nöjesfälts tror jag faktiskt man gör en tankevurpa. Olyckor sker tyvärr titt som tätt men det verkar onödigt att ständigt oroa sig och undvika allt som innebär risk för allvarlig skada eller död. Lite kul ska man ju ha i livet kan jag tycka.

Håller helt med, men det har ju varit lite uppmärksammade tillbud på parks & resorts nöjesfält dem senaste åren. Företagskulturen när det gäller säkerhet verkar inte vara fantastisk. Att stänga alla åkattraktioner från samma tillverkare ska väl signalera någon form av handlingskraft men jag tycker det mer låter som att de vill skjuta över ansvaret på någon annan. Får se vad alla utredningar leder till men är så trött på att ingen tar ansvar för något. Hoppas man kommer fram till något vettigare än mänskliga faktorn eller fel material till bultarna i fabriken i Uganda.
Citera
2023-06-26, 19:58
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Man ska komma ihåg att personalen på grönan är ungdomar som inte är välbetalda. Tekniker ska varje dag inspektera och testa attraktionerna. Det finns rykten om att det är brist på grönans tekniker och följaktligen kan man anta att dessa inspektioner inte utförts. Det här går givetvis inte att dölja för haverikommisionen. OM det är så att grönan har tummat på säkerheten kommer det att bli dyrbart
Japp så kan det vara. "Grönan" har sedan decennier varit ett jobb många unga vill ha. Det är eller var skitkul att jobba där.😎
Citera
2023-06-26, 20:00
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad är problemet? 🙂 Sveriges kärnkraftsverk är också 35+ år gamla (och de kommer köras många decennier till) ... Det är inga problem att hålla "systemet" otroligt säkert så länge man bl.a. har ett fungerande underhållsprogram med ex. testning och förebyggande underhåll där man ser till att byta komponenter innan felintensitet drar iväg pga föråldring/utmattning. Vet inte vilken säkerhetsnivå man tillåter på tivolin (ex SIL - klass? ), men utredningen får väl utvisa om något brustit eller om det helt enkelt var slumpen som slog till (även om många hjärndöda i denna tråden har svårt att greppa det) .. Verkligheten /statistiken visar dock på väldigt hög säkerhet hos gröna lund.

Hursomhelst, en sak är iaf säker, jetline kommer inte öppna igen förrän man antingen mitigerat bort "problemet" alt åtgärdat ett fel (på grundorsaken).

Alla kärnkraftverk har revisioner och det byts ut delar hela tiden . Det är enorm säkerhet i minsta detalj . Hur kan jag veta detta? Jo jag har jobbat på kärnkraftverk (Ringhals).
Citera
2023-06-26, 20:01
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buschebba
Någon kommer bli av med jobbet.
Nää, beror helt på vad som framkommer. Ibland händer skit trots 100%-iga säkerhetsföreskrifter.
Så är det i den riktiga världen.
Citera
2023-06-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Manne på balken förtjänar respekt, inte att bli kallad massa saker av pissluffare på fb som hade skitit på sig i samma situation

Håller med!
Citera
2023-06-26, 20:02
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animala
Håller med!
Även jag håller med. Uselt att ifrågasätta vad han gjorde.
Citera
2023-06-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla kärnkraftverk har revisioner och det byts ut delar hela tiden . Det är enorm säkerhet i minsta detalj . Hur kan jag veta detta? Jo jag har jobbat på kärnkraftverk (Ringhals).
Stämmer bra det! Jag tar för givet att man har revisioner/service/underhåll även på ex jetline. Om så inte är fallet är det en stor skandal.
Ps. Det fullt rimligt och troligt, att betydligt högre krav på säkerhet ställs på kärnkraftsverk jmf med tivolin map konsekvenserna...
Senast redigerad av jerka11 2023-06-26 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in