2023-06-26, 19:30
Medlem
Trolltestets avatar
Det som stör mig allra mest med den här händelsen är alla intervjuade som väljer att kalla en berg-och-dalbana för en karusell.
Citera
2023-06-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Det här företaget Dekra Industrial skall nog inte besiktiga varken bilar eller karuseller. Swedac har varit på dem i flera år pga stora brister i besiktningen.

https://dekra-bilbesiktning.se/ackrediteringsmarke_rgb-farg_8054/

Redan 2019 så kom det klagomål att det bara skedde 1 besiktning per år för ambulerande tivolin pga flera incidenter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/ambulerande-tivolin-besiktas-bara-en-gang-om-aret

2022 hade inget hänt. Samma diskussion kommer upp att ambulerande tivolin inte besiktigas mer än 1 ggr/ år. Detsamma gäller Gröna Lund.

https://ekuriren.se/bli-prenumerant/artikel/j87ew04l/ek-bd-0kr-dp1

Swedac har haft åsikter och dragit in certifieringen för Dekra Automotive AB och inte Dekra Industrial AB. Det är två helt fristående företag.

Det är Dekra Industrial AB som har gjort besiktningen av berg och dalbanan i detta fall och mig veterligen så har Swedac inte haft någon åsikt om deras arbete.
Citera
2023-06-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Av bilden att dömma ser rälsen ut att vara deformerad. Om jag får tänka fritt så kanske det "smällande" ljudet var när hjulen passerade över det deformerade rälsstycket. Hjulpartiet i första vagnen tog såpass stryk att det lossnade, de efterföljande hjulenpartierna höll men kläms mot deformationen så att en kraftig inbromsning sker.

Ser det inte konstigt ut på rälsen ovanför den inringade delen. Ser ut som rälsen ”lossnat” och den tjocka delen är högre upp. Rälsen byter färg där. Kan vara skugga dock…
Citera
2023-06-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Räddningstjänsten säkrade aktuell vagn med rep, sedan är ingressen slut och resten är låst artikel...

https://www.dn.se/sverige/en-kamp-mot-klockan-sju-meter-upp-i-luften-sa-gick-raddningsinsatsen-pa-grona-lund-till/

"Klockan 12:11 är tåget säkrat och arbetet med att få loss personerna i vagnarna påbörjas. Räddningstjänsten klättrade i anläggningen och använde stegbilar för att försiktigt föra bort de drabbade från Jetline. Drygt 40 minuter senare, klockan 12:52, är insatsen i luften över och sjukvårdspersonal tar över arbetet på marken.
(...)
Parallellt med insatsen i luften pågick arbetet på marken. En person som åkt ur vagnen assisterades med hjärt- och lungräddning men avled senare på dagen."
Citera
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Av bilden att dömma ser rälsen ut att vara deformerad. Om jag får tänka fritt så kanske det "smällande" ljudet var när hjulen passerade över det deformerade rälsstycket. Hjulpartiet i första vagnen tog såpass stryk att det lossnade, de efterföljande hjulenpartierna höll men kläms mot deformationen så att en kraftig inbromsning sker.

Det var också min tanke. Har man passerad en något böjd räls ett antal gånger så sliter det ju på hjulen.
Speciellt första hjulet i första vagnen.
Kanske inte beroende på solvärme utan värme från hjulen.

Undrar om teknikerna kollar rälsen och boggiens fäste?

Det hjulet jag visade ser ut som man ser metall som sticker ut.

Efter några 100 rundor på böjd räls så kostar det.
Hjulen flyttar ju rälsen för varje gång de passerar. Det blir ju många hjul på varje runda.
Speciellt vänstra hjulet på första vagnen. Dessutom i höger kurva där vikten ligger till vänster hjulpar.

Jaja, det var bara lite tankar jag fick. Sant eller ej. det vet jag icke. Detta var bara observationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
va? fan vad sjukt!! får jag fråga om de visste vad för säkerhetspersonal som jobbade och missade kolla det?

Jag frågade inte det, men tänker att det säkerligen var någon sommarjobbare.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Denna youtube video är visar en olycka från 1986 Canada med just Schwarzkopf berg-och dalbana och även där händer något med underredet.

https://www.youtube.com/watch?v=gtJ2V8XXJZw
Citera
2023-06-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Hur kan det vara så viktigt att veta hennes identitet? För jävla snaskigt beteende att hålla på som dig.

Inte alls snaskigt beteende. Folk vill veta eftersom det är av allmänintresse. Behöver absolut inte innebära att man är morbid och gottar sig åt andras olycka.

Minns du skidolyckan i Italien i vintras då två unga svenska tjejer omkom i en lavin? Där publicerade de italienska tidningarna namn och bild på tjejerna efter ett par dagar. På ett snyggt och respektfullt sätt. Som en sista hyllning till de omkomna.
Citera
2023-06-26, 19:42
Medlem
SeanAverys avatar
Manne på balken förtjänar respekt, inte att bli kallad massa saker av pissluffare på fb som hade skitit på sig i samma situation
Citera
2023-06-26, 19:43
Medlem
FenrirGreybacks avatar
När jag var yngre så åkte jag mestadels jetline på gröna lund, tyckte att vagnarna redan då var lite instabila, vid några tillfällen när man passerade en viss område på spåren så kändes det som att vagnarna höll på att slitas av dvs hjulen var instabila.

Omöjligt att jag åker detta igen.
Citera
2023-06-26, 19:43
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Korrekt, en miss från service/underhåll. Man har bockat i ”ok” på checklistan. Detta händer överallt varje dag med checklistor överallt. Egenkontroll och sekundärkontroll men alla kan ändå missa ngt i slutändan. Systemen ska i grunden vara designade & säkra så att man inte får dessa utgångar vid tekniska fel.

Man ska komma ihåg att personalen på grönan är ungdomar som inte är välbetalda. Tekniker ska varje dag inspektera och testa attraktionerna. Det finns rykten om att det är brist på grönans tekniker och följaktligen kan man anta att dessa inspektioner inte utförts. Det här går givetvis inte att dölja för haverikommisionen. OM det är så att grönan har tummat på säkerheten kommer det att bli dyrbart
Citera
2023-06-26, 19:46
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Inte alls snaskigt beteende. Folk vill veta eftersom det är av allmänintresse. Behöver absolut inte innebära att man är morbid och gottar sig åt andras olycka.

Minns du skidolyckan i Italien i vintras då två unga svenska tjejer omkom i en lavin? Där publicerade de italienska tidningarna namn och bild på tjejerna efter ett par dagar. På ett snyggt och respektfullt sätt. Som en sista hyllning till de omkomna.
Kan ni inte vänta tills tidningarna publicerar identiteten på ett snyggt och respektfullt sätt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in