2023-06-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, det är du som föreslår "bitcoinisering" och är därmed den som ska förklara hur detta ska gå till. Inte jag.

Det kunde i och för sig vara lite kul att titta närmare på, men vad får dig att tro att detta på något vis är viktigt eller något jag ska göra? Bitcoiniseringen är inte ett förslag utan en process som pågår med eller utan min eller din medverkan.

Citat:

Som tur är har vi ingen pågående bitcoinisering, utan faktiskt tvärtom.

Då har du inget att oroa dig för då. Fiatsystemet är stabilt och kommer att fortbestå i evinnerlig tid och klarar att konkurrera med bitcoin
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-26 kl. 13:20.
Citera
2023-06-26, 13:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kunde i och för sig vara lite kul att titta närmare på, men vad får dig att tro att detta på något vis är viktigt eller något jag ska göra?

För att det är du som påstår att detta är din ideala framtid. Då ska du kunna redogöra för hur det är tänkt att fungera.
Citera
2023-06-26, 13:36
Medlem
Citat:
För att det är du som påstår att detta är din ideala framtid. Då ska du kunna redogöra för hur det är tänkt att fungera.

Det handlar inte om ett förslag eller min ideala framtid, utan om spekulationer om hur det möjligen kommer att bli när bitcoiniseringen har gått tillräckligt långt.

Du är fast i något slags politiskt tänkande och verkar föreställa dig att man kan stoppa bitcoiniseringen genom att debattera emot den. Du kanske tänker dig att du ska rösta bort bitcoin?
Citera
2023-06-26, 14:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det handlar inte om ett förslag eller min ideala framtid, utan om spekulationer om hur det möjligen kommer att bli när bitcoiniseringen har gått tillräckligt långt.

Du är fast i något slags politiskt tänkande och verkar föreställa dig att man kan stoppa bitcoiniseringen genom att debattera emot den. Du kanske tänker dig att du ska rösta bort bitcoin?
Det är tvärtom du som har bestämt dig för att det sker någon magisk bitcoinisering, som inte sker i verkligheten, och att sedan verkligheten (som skattesystemet t ex) ska anpassa sig efter din fantasi. Det är otroligt stolligt.

Du lever i en religiös fantasi och jag befinner mig i verkligheten.
Citera
2023-06-26, 14:54
Medlem
Citat:
Det är tvärtom du som har bestämt dig för att det sker någon magisk bitcoinisering, som inte sker i verkligheten, och att sedan verkligheten (som skattesystemet t ex) ska anpassa sig efter din fantasi. Det är otroligt stolligt.

Du lever i en religiös fantasi och jag befinner mig i verkligheten.

Om skattesystemet inte anpassas så kommer resultatet bli en allt större svart ekonomi och så småningom för dålig skattekraft i den vita ekonomin. Till slut kommer de styrande inse att man behöver få in pengar på ett annat sätt, varpå följer en förändring av skattesystemet.
Citera
2023-06-26, 15:54
Medlem
IMF ger upp idén att rekommendera ett bitcoinförbud:

IMF Capitulates on Bitcoin Bans, Says They're Not Effective
https://finance.yahoo.com/news/imf-capitulates-bitcoin-bans-says-152926612.html
Citera
2023-06-26, 16:02
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Om skattesystemet inte anpassas så kommer resultatet bli en allt större svart ekonomi och så småningom för dålig skattekraft i den vita ekonomin. Till slut kommer de styrande inse att man behöver få in pengar på ett annat sätt, varpå följer en förändring av skattesystemet.

Skatterna är aldrig högre än statens förmåga att driva in dem. https://youtu.be/VWknQBhYHi4?t=1543

Ett skattefinansierad kryptostat av en nuvarande genomsnittlig nationalstats magnitud (dvs större än El Salvador) kommer oundvikligen sluta med baseballträbeväpnade folkmiliser. https://youtu.be/CPr3TIoV4Ms?t=34
Citera
2023-06-26, 18:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men då har vi i alla fall ett namn på den typ av skatt, förutom till exempel fastighetsskatt, som vi kommer att kunna använda efter bitcoiniseringen: kapitationsskatt eller poll tax.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitationsskatt
https://en.wikipedia.org/wiki/Poll_tax

Det står dig fritt om du vill ta fram en mer exakt modell för hur systemet ska utformas för att hantera bitcoiniseringen, vilken dock kommer att fortskrida i oförminskad takt med eller utan dina noggranna och omfattande beräkningar.
Men vilket skattesystem vi skall ha är en helt skild diskussion från vilken valuta som skall användas. Det är en fråga som snarare bör tas i nationalekonomi delen av forumet.

Bitcoin funkar i alla typer av skattesystem, prove me wrong.
Citera
2023-06-26, 18:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Alla företag kommer ju säkerligen behöva regga sina betalningskanaler, precis som dom gör idag.
Skatterapporteringen har inget med betalningskanalerna att göra, det har med din redovisningsplikt att göra när du driver företag.

Är det så mycket utöver det som behövs?
Citera
2023-06-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men vilket skattesystem vi skall ha är en helt skild diskussion från vilken valuta som skall användas. Det är en fråga som snarare bör tas i nationalekonomi delen av forumet.

Bitcoin funkar i alla typer av skattesystem, prove me wrong.

Jag tror det blir för svårt att hålla koll på allas inkomster och för lätt att ha extra orapporterade inkomster för att en procentuell eller progressiv inkomstskatt ska kunna vidmakthållas i längden. Incitamenten borde göra att den orapporterade delen blir allt större, tills man måste göra om skattesystemet.

Men om man har ett samhälle med stark gemenskap och icke korrumperade myndigheter kanske det kan gå genom att få nästan alla att vilja betala skatt, åtminstone om den inte är alltför hög och står i proportion till vad man får tillbaka från staten. Men då talar vi ändå om ett helt annat slags samhälle än det vi har i dag i de flesta länder i t.ex. västvärlden.
Citera
2023-06-26, 19:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror det blir för svårt att hålla koll på allas inkomster och för lätt att ha extra orapporterade inkomster för att en procentuell eller progressiv inkomstskatt ska kunna vidmakthållas i längden. Incitamenten borde göra att den orapporterade delen blir allt större, tills man måste göra om skattesystemet.
Inkomsterna rapporteras precis som dom gör idag? Varför skulle det vara skillnad på att du får dina inkomster i något annat än svenska kronor?
Återigen, dina redovisningsplikter som företag/privatperson har INGET att göra med vilken valuta du använder. Håller du med om det?

Om du pratar om ett alternativt skattesystem, så är det inget krav för Bitcoin och en diskussion som skall föras i annan del av forumet.
Citera
2023-06-26, 19:02
Medlem
Citat:
Alla företag kommer ju säkerligen behöva regga sina betalningskanaler, precis som dom gör idag.

Hur tänker du då?

Alla PoS-system, vare sig onchain eller lightning, saknar väl statisk adress att registrera?

Citat:
Skatterapporteringen har inget med betalningskanalerna att göra, det har med din redovisningsplikt att göra när du driver företag.

Är det så mycket utöver det som behövs?

Men det är enklare att bara redovisa en del av intäkterna när inte verksamheten är kopplad till ett bankkonto vars saldo inrapporteras till skatteverket en gång per år och vilket kan komma att utsättas för en noggrannare granskning om misstankar om fusk uppstår.

I dag kan man visserligen också ta kontanter utan att redovisa dem, men oredovisade bitcoin blir lättare att spara eller använda för konsumtion, tänker jag.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-06-26 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in